is het aan de teugel rijden bij deze pony slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariel89

Berichten: 1245
Geregistreerd: 15-07-04

is het aan de teugel rijden bij deze pony slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 19:49

hej allemaal! ik heb een verzorg welsh pony (scooby doo) van 24 jaar oud. sinds kort staat ze op stal waar m'n andere verzorgpony (een shetlander-Lowietje) ook staat. Eerst was ze vrij stijf en er was nooit echt hard mee gewerkt ofzo. nu gingen we een keertje proberen of ze aan de teugel wou, maar dat vertikte ze echt. heel hoog dat hoofd, en maar trekken, geen haar op 'r lichaam dat 'r aan zou denken om dat hoofd naar beneden te doen.
nu moet ik met elastieken op haar rijden, en een ander meisje met een slof. Scooby is dus al 24 en heeft ook een tumor onder haar keel, en dat is (denk ik) toch niet zo fijn als ze d'r hoofdje moet buigen..
Verder is Scooby wel een stuk soepeler geworden sinds ze bij ons op stal staat. maar wat vinden jullie er dan van dat ze nog op zo'n leeftijd en met een tumor opeens moet gaan leren aan de teugel te lopen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:54

Wat jullie beschrijven is in de krul rijden, niet aan de teugel rijden.
dat komt namelijk vanzelf als de pony ontspannen is.
Dus als je zegt dat je kracht moet gaan gebruiken is het al slecht

En ik denk zeker dat deze pony last kan hebben van de tumor, zou er dan al helemaal geen slof oid. aan gooien, arm paard.

En waarom moet ze ook zo nodig aan de teugel?
Zo rustig wat rond rijden is meer dan genoeg op haar leeftijd.
Als ze het fijn vind komt ze vanzelf wel wat naar beneden.

let ook op dat je rustig aan doet, veel stappen om verzuring in de spieren tegen te gaan (voor elk paard belangrijk, maar voor een oudje zeker)
En ook niet te lang.

Mariel89

Berichten: 1245
Geregistreerd: 15-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 20:01

ja van mij moet ze ook zkr niet aan de teugel, maar ik ben gewoon haar bijrijder en ik moet wel met elastieken rijden als zij dat zeggen... maar zodra je ietsje meer been geeft gaat ook meteen het hoofd omhoog.. daar nog een oplossing voor?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:09

lowietje:
alles eraf!!! gewoon simpel bitje, en 1 par teugels is meer dan gneog
als het echt niet anders kan, vraag dan of je met een martingaal mag rijden, dit vorkomt enkel dat ze haar hoofd omhoog gooit, maar heeft anders geen werking
een elastiek werkt voortdurend in, behalve als ze aan teugel loopt, maar dna loopt ze gewoon in de krul
verder ontspanning zoeken, veel overgangen, als ze kan beetje wijken, binnenstelling, buitenstelling
voltes met (contra)stelling,buiging, schoudervoor
noem maar op
buitenteugel begrenzen, binnenteugel losmaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:11

Lowietje schreef:
ja van mij moet ze ook zkr niet aan de teugel, maar ik ben gewoon haar bijrijder en ik moet wel met elastieken rijden als zij dat zeggen... maar zodra je ietsje meer been geeft gaat ook meteen het hoofd omhoog.. daar nog een oplossing voor?

Voor een ander paard heb ik wel tips
maar voor een paard met een tumor onder haar keel kan ik alleen maar bedenken dat afgebogen lopen niet prettig kan zijn en haar pijn geeft, of ademshaling problemen geeft.

AuthenticJarig

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:18

Waarom moet ze van die eigenaar dan aan de teugel lopen? Verward Vraag dat dan eens duidelijk aan de eigenaar, ik vind dat als je zonodig een paard in de krul moet trekken dat je dan moet zorgen dat je een paard hebt zonder tumor in de weg... Verward

Mariel89

Berichten: 1245
Geregistreerd: 15-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 20:20

bedankt voor jullie reacties, en ik vind ook zeker dat jullie gelijk hebben. ik heb het al 100 x gezegt op stal dat het niet fijn zal zijn voor die pony om met een gebogen nek te lopen terwijl ze die tumor heeft.. maar de rest van de mensen daar zeggen dat het heus wel mee valt. gelukkig ben ik nu vaak alleen op stal als ik scooby rijd en dan rij ik ook zkr zonder elastieken enzo.. Lachen

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:13

ik zou haar nu niet nog eens aan de teigel gana rijden
ze is al 24 en of ze nou soepeler is geworden of niet
die tumor kan ze zeker last van hebben en ik zou maar oppassen een pony hoeft niet perse aan de teugel te lopen!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:08

ze is 24 en ze heeft een tumor in de keel... dan ben je IMO als een dierenbeul bezig door haar zo in de krul te trekken!
haar spieren zijn er niet op gebouwt
een opa of oma ga je ook niet ineens leren fietsen of basketballen als ze dat nooit van hun leven hebben gedaan!
spieren moeten daarvoor opgebouwt worden, dat lukt op die leeftijd bijna niet meer!
een pony die in de krul loopt, rijd je naar de kl0te
een pony die nageeflijk loopt, hoeft voor het oog geen krul in zijn hals te hebben Knipoog
nageeflijkheid is het ontspannen van nek en kaakgewricht, hoe diep ie daarbij gebogen is heeft niets met de verdere ontspanning te maken, maar met de graad van de africhting !
dus laat dit arme beestje gewoon met de neus eruit lopen !!

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:36

Ik ga met iedereen mee hier,
Vergeet niet dat plezier voorop staat!

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:16

ik ga ook met iedereen mee, laat dat beestje lekker ontspannen lopen, hij is ziek en al op leeftijd, dus zeker geen gefruts met elastieken en slofteugels.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:26

Waarom moet die pony aan de teugel lopen Verward En hij is 24 denk je dan echt dat dat zal lukken??? ja, met slof en elastieken en weet ik veel wat allemaal wel ja, om zo onder de druk ervan onderuit te kunnen komen. Als ik mijn verzorgpony aan de teugel probeer te rijden, dat lukt ook niet meer, ze is 18, dus ik probeer dat ook niet meer. Als ze tegen mij zouden zeggen dat ik met een slof moet rijden, zou ik dat echt niet doen, dan sturen ze mij maar weg, maar dat zou ik echt niet doen!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:56

alles eraf en niet focussen om dat mooie krulletje. Pony heeft een tumor dus de kans is groot dat dat juist onnodig veel pijn doet. Rij gewoon lekker voorwaarts zonder dat je je concentreerd op je paard aan de teugel te rijden, als ie wil komt ie wel vanzelf eens naar beneden, maar als dat hem pijn doet dan laat je hem gewoon met zijn hoofd in een voor hem gemakkelijke positie lopen

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:36

ben het met de rest eens.
focus je niet zo op het krulletje maar zorg plezier en ontspanning voorop staan

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:04

Amen

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:52

Citaat:
Waarom moet die pony aan de teugel lopen En hij is 24 denk je dan echt dat dat zal lukken???


Citaat:
ik zou haar nu niet nog eens aan de teigel gaan rijden
ze is al 24


Mijn bijrijdpaard is 20 jaar oud, maar die moet ik wél nageeflijk rijden. Hoeft niet super in de krul, maar moet wel ontspannen zijn. En niet met zijn neus naar voren in de lucht. Maar goed, als ik het goed begrijp is mijn situatie niet helemaal te vergelijken met deze situatie.
Kan die tumor niet weggehaald worden? Of is dat te gevaarlijk?
Hoe komt het dat zijn spieren helemaal stijf zijn? Is hij dan nog nooit nageeflijk gereden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:15

Ik betwijfel of de eigenaar het verschil weet tussen aan de teugel lopen en in de krul trekken. Arm paard...

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:34

Laat dat paardje lekker genieten van z'n pensioen!!
Wel af en toe nog wat lekker stappen, wat buitenrijden en alles aan een lang teugeltje!!
Wat voor zin heeft het in godsnaam om een 24-jarig paardje met een tumor nog in de krul gaan trekken (heeft überhaupt nooit zin.. in de krul TREKKEN)!