uitzwaaien aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

uitzwaaien aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-02 20:25

Eigenlijk meer een longeer-technisch probleem *LOL*

Mijn paard wil aan de longe nog weleens iets uitzwaaien met zijn achterhand als hij het moeilijk vindt worden. Wat kan ik daaraan doen behalve met een dubbele longe longeren. Ik longeer nu namelijk op aanraden van mijn instructrice (met een redelijk strak bijgezette) slofteugel en dat werkt niet zo prettig samen met een dubbele longe.

Iemand suggesties?


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:40

Ik weet niet of je in een longeerring longeerd of in een grotere ruimte zoals een bak??
Ik ken ook een paard die dat deed, sinds hy gelongeerd word in een longeerring is er nix aan de hand. Lachen
Dan hebben ze namelijk de ruimte niet om uit te zwaaien omdat ze dan tegen de omheining aan komen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-02 16:47

Daar heb ik aan gedacht, maar we hebben thuis geen longeerring Haha! En om mijn kleine stukje weiland in aanleg daarvoor op te geven vind ik ook wel weer zonde...Geen longeerring dus *LOL*

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 20:41

Wat mij wel eens heeft geholpen is dit:
Een 2e longeerlijn vastmaken aan de singel op een redelijk hoog ringetje, en achter de kont langs naar je hand laten lopen. Druk kun je op- of aflaten vloeien dan.
Dit moet je alleen doen als je erg zeker van je longeerkunsten én van je 'braaf'heid van je paard bent. Wel 2 lijnen dus, maar de 2e zit niet aan het bit vast.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:08

carola schreef:
Wat mij wel eens heeft geholpen is dit:
Een 2e longeerlijn vastmaken aan de singel op een redelijk hoog ringetje, en achter de kont langs naar je hand laten lopen. Druk kun je op- of aflaten vloeien dan.
Dit moet je alleen doen als je erg zeker van je longeerkunsten én van je 'braaf'heid van je paard bent. Wel 2 lijnen dus, maar de 2e zit niet aan het bit vast.


volgens mij bedoel jij de dubbele longe, nou Carien ik zou echt niet weten wat je eraan kunt doen. Volgens mij is de enige manier om controle over de achterkant van de paard te hebben toch de dubbele longe.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:14

Een dubbele longe zit aan 2 kanten aan het bit. Zoals ik het doe (op zelfbedachte & naamloze manier Haha! ) zit het 1e longeertouw 'normaal' vast. En de 2e alleen aan de longeersingel en gaat achter de kont langs, die gaat niet eens door een bitring heen!
Het is wel een methode die alleen werkt bij een gevoelig (en braaf) paardje. Een kolos die ongevoelig is, voelt het 2e touw niet eens.

Een dubbele longe is het dus niet, al heb je wel 2 touwen in je hand.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 13:55

je kunt in je weitje van een paar hindernissen toch een rondje maken (of een vierkantje) dan kan ie in elk geval minder uitzwaaien..
Wel je rondje af en toe verplaatsen anders krijg je zo'n schitterende moddercirkel in je landje... Lijkt het net of er ufo's zijn geland.... Haha!

Kussie,
Frederike


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 14:57

vanda's schreef:
je kunt in je weitje van een paar hindernissen toch een rondje maken (of een vierkantje) dan kan ie in elk geval minder uitzwaaien..
Wel je rondje af en toe verplaatsen anders krijg je zo'n schitterende moddercirkel in je landje... Lijkt het net of er ufo's zijn geland.... Haha!

Kussie,
Frederike


ze heeft geen landje, maar een bak waar ze in longeerd (ik spreek even voor je hoor Gomir Haha! ) En dat afzetten met hindernissen is wel een idee, maar er zijn paarden die zich daar niks van aantrekken ze kunnen er ook overheen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 15:00

hahaha... je mag ewl ff voor haar spreken vind ze vast wel goed..

Ik denk dat dat met erover gaan wel mee zal vallen.
zou het toch proberen... Dat werkt meestal wel.
En is een stuk goedkoper dan een longeerring aanleggen!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 15:14

Ik kan het natuurlijk roberen met hindernissen, maar dat wordt wel een enorm gesleep...Het moet namelijk ook allemaal de bak weer uit na het longeren *LOL*
Dat idee van Carola kan ik weleens proberen, dan heb ik geen last van de slof en kan ik toch zijn achterhand controleren. Eigenlijk stom dat ik daar zelf niet op ben gekomen...Haha! De longeersingel ligt er altijd met ringen en al op en ik ben nooit op het idee gekomen om die in de weg zittende tweede lijn aan de singel te klikken Clown

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 15:27

Wat je dan weer krijgt is dat hij aanleuning zoek op de rand en dat is ook niet de bedoeling ?? Het paard moet op zijn eigen benen leren lopen. Ik longeer hem het lieftst in een vrij ruimte en hij moet leren naar mij te luisteren (stem). Ik heb een hekel aan binne rijden omdat hij zo gaat hangen aan de wand dus een verkeerde belasting op zijn benen krijgt.

Ik denk zelf dat je probleem in de redelijke trakke softeugel zit. Je paard wordt in een houding geforceerd en kan dus makkelijk op zijn voorhand gaan lopen (begin van veeeeel hoefproblemen) daardoor loopt hij zonder rug en kan hij zijn achterhand opzij zetten. Hij gaat zich namelijk recht maken ipv rond.

Longeer eens met niets om kijk dan eens wat hij doet? Laat hem dan verschillenden tempo´s lopen en laat hem lang en laag lopen maar vanuit de achterhand. Dit moet hij dan doen in een laaag tempo zodat hij zijn rug gaat gebruiken (hij za eerst een beetje onregelmatig lopen omdat hij zijn balans aan het zoeken is). Je paard moet leren zijn balans op zijn eigen benen te zoeken en niet op de hulpteugel (ga ik vanuit dat hij dat doet hoor?). Dit kan een aantal weken duren voordat het zich verbeterd zodra je dat hebt ben je op de goede weg. Je hebt alleen de kans dat je paard last van zijn rug heeft van die geforceerde houding dus dat buiging en stelling met rijden ook moeilijk zal zijn voor hem. Geduld geduld geduld dat is het enige medicijn.

Zelf longeer ik nu met de passoa (1x per week)maar die hangt zooo los dat hij super aat lopen. De lijn achter zijn kont is alleen om hem bij elkaar te houden maar zonder druk. Hij wordt dan mooi rond en deinst super in de rug.

Succes Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 15:45

Hij loopt wel mooi van achter uit hoor Prisca. En tijdens het longeren staat er ook geen druk meer op de slof en loopt hij mooi voorwaarts neerwaarts met goed ruggebruik. Alleen in de galop iets minder, dan wil hij nog weleens zijn rug wegdrukken en zijn onderhals opzetten in het aanspringen en dan komt hij die slof ineens tegen Haha!
Ik laat hem nu heel vaak aanspringen en korte stukjes galloperen(zowel aan de longe als onder het zadel) en het wordt steeds beter.

Alleen als het iets moeilijker wordt, meer tempowisselingen, dan zwaait hij weleens uit. Vooral in de overgangen terug...Ik denk zelf dat het gewoon een kwestie van trainen is, maar ik vroeg me af of ik er wat aan kon doen om hem iets meer te begrenzen aan de buitenkant, net zoiets als mijn buitenbeen met rijden zeg maar.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 15:49

Heb je dit probleem ook onder het zadel ?? en hoe los je dit dan op ??

Ik zou een kijken hoe hij het doet zonder iets om ? Gewoon als vergelijking. Vooral omdat hij dan zijn hals en rug toch beter kan gebruiken.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 16:17

Onder het zadel heb ik er nauwelijks last van. Ik rijd heel veel op de binnenhoefslag en let er heel goed op dat hij recht loopt. Ook in de wendingen zwaait hij niet uit. Ik merk wel dat hij het in overgangen terug op de volte moeilijk vindt om zijn buitenachterbeen onder de massa te blijven zetten, dan begrens ik hem met mijn buitenbeen en dan blijft hij 'recht'.
Wat hij aan de longe doet is ook niet heel erg uitzwaaien, hij zet alleen in de overgangen terug zijn buitenachterbeen iets naast zijn lijf. Als hij niet bijgezet is aan de longe doet hij dat ook, ik denk dat het gewoon een kwestie is van sterker worden van achter. Hij is nog niet zo heel lang aan het werk en dus ook nog niet zo sterk van achter. Met sluiten in galop heeft hij bijvoorbeeld ook nog moeite.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 16:23

Yep idd meer trainen vanuit de achterhand. Ik zou hem veel overgangen laten lopen en zorgen dat hij geen onderhals opzet voor omdat hij dan zijn rug eruit zet.

Zelf ben ik niet zo dol op longeren met de slof omdat ik er meer slechte dan goede dingen mee gezien heb. Vooral ivm de achterhand. Ik kan mijn paard net zo hard laten werken zonder als met hulpteugels. En dat met hulp van mijn fysio Lovers .

Ha ik zie net dat je Ontario hebt hihi leuk het gaat dus verder wel goed met hem?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 16:30

Het gaat hartstikke goed verder, alleen hij heeft nog een slap achterhandje *LOL* Hij mag zondag voor het eerst mee op wedstrijd Haha!

En het is inderdaad gewoon een kwestie van trainen, vooral overgangen en tempowisselingen rijden. Daar ben ik ook mee bezig, hij komt ook steeds bete aan de hulpen...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 16:52

Je moet eens weten wat het is een paard met een slechte achterhand. Ik heb een hele tijd gezeten met de mijn ook omdat hij in zijn rechterachterbeen slecht werd en dat kwam uit zijn rug.

succes met de wedstrijd Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 23:39

Thanx *LOL*
Ik heb vanavond trouwens superlekker gereden. Hij liep echt heel fijn op vier benen en heel mooi in de aanleuning! Het wordt nog wel wat hoor!
En als hij straks wat sterker is zal hij aan de longe ook wel niet meer 'uitzwaaien'. Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 20:06

Op welke manier bevestig je je longeerlijn eigenlijk? Misschien dat het daar iets mee te maken heeft? Verward

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 22:20

Door de binnenbitring vast aan de buitenbitring *LOL*
Maar ik zou hem niet scheef kunenn trekken met de longeerlijn, daarvoor zet ik er namelijk veel te weinig druk op. Hij komt (meestal) heel netjes terug op mijn stem Haha!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 21:15

Hoi,
Ik zou eens proberen om een band van de longersingel achter de kont langs te halen. Zoiets als een pessoa, maar zonder verbindeningen aan het bit of aan je eigen hand.
Hierdoor zal hij minder geneigt zijn om zijn achterhand eruit te gooien omdat hij die band voelt.
Verder denk ik dat je moet beginnen met de techniek van Carola. En later kan je hier eventueel op overgaan.

Greetz Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers