hoefteer, waar op de hoef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

hoefteer, waar op de hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 10:32

Jaja, ik vraag nogal eens wat, ik ben de enige van de stal die hier op bokt komt, dus ik stel altijd voor iedereen alle vragen. Haha!

Nou hadden wij gisteren een discussie over hoefteer. de verschillende standpunten:
*hoefteer mag alleen aan de onderkant van de hoef gesmeerd worden
*hoefteer mag alleen aan de bovenkant van de hoef gesmeerd worden
*hoefteer mag zowel aan de onderkant als aan de bovenkant van de hoef gesmeerd worden.

Wat het juiste antwoord is, daar zijn we eigenlijk nog niet achter gekomen.

Weet een van jullie het?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:35

Aan de onderkant, maar beter is om die troep helemaal niet te gebruiken!

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:46

Teer heeft een opdrogende werking. Als je paardje nu in de weide staat, en het heeft hele natte voetzolen helpt teer de boel weer op te drogen. Als je dit dus zou doen op de hoefwand (buitenkant hoef) dan droog je die dus gigantisch uit. Niet doen!!
Zo wie zo, als je paardje gewoon goede hoeven heeft zou ik er inderdaad niet teveel mee prutsen. Maar voor hele weke voetjes kun je teer goed gebruiken

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:48

Ineke2 schreef:
Aan de onderkant, maar beter is om die troep helemaal niet te gebruiken!


Helemaal mee eens. Toen ik Imker kocht had hij echt rotte hoeven. Heel erg zacht en er was niets mee te beginnen. Hij werd door het vorige baasje regelmatig ingeteerd (aan de onderkant). Mijn smid gaf me het advies om even OTC-spray te gebruiken tot de hoef weer aangesterkt was en daarna niets meer te gebruiken. Nu zijn zijn hoeven er weer prachtig uit. Het enige wat ik doe is eens per zoveel tijd de bovenkant van de hoef invetten, nadat ik voetjes heb gewassen, dus als ze nog nat zijn, dan blijft er wat vocht in de hoeven zitten en worden ze niet al te droog. Zijn hoeven zijn nu zo sterk dat de ijzers er niet meer onderuit vallen, zoals dat in het begin het geval was.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 11:39

Idd, alleen aan de onderkant, verspreid over de gehele onderkant wel te verstaan. Ik vind hoefteer geen troep hoor, je moet alleen wel weten hoe je het moet gebruiken. Dus niet elke dag, want daar drogen de hoeven verschrikkelijk van uit, waardoor ze de soepelheid verliezen en de hoeven dus tijdens het werk kunnen afbrokkelen e.d. Met alle gevolgen van dien. Het is inderdaad beter geen hoefteer te gebruiken, maar in sommige situaties kan het uitkomst bieden.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 13:23

Hetzelfde antwoord als Ineke en kippetje Lachen !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 13:29

Mijn hoefsmid raadt af om teer te gebruiken, dus gebruik ik geen teer. Ik doe heel weinig met de hoeven, af en toe een natte borstel erover en klaar. Ze wordt tegelmatig alle 6 weken bekapt, dus hij houdt er ook een oogje op hoe de hoeven eruit zien. De afgelopen 4 jaar geen commentaar van hem gehad...

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 13:40

Tja, ik heb dus het advies gekregen om het bij Amulet dagelijks op de kroonrand te smeren (totdat de scheuren er uit gegroeid zijn) en ik kan jullie wel vertellen dat het wel werkt, wel verdun ik het met hoefolie.
Maar ik smeer dus alleen die ene cm bij de kroonrand in, verder niet.

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 14:04

ok, bedankt allemaal!

Dan kan ik nu eindelijk de al 2 dagen durende discussie afkappen, als ik ze tenminste kan overtuigen met al jullie antwoorden die allemaal hetzelfde antwoord geven.

Op naar de volgende discussie! Haha!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 14:23

Ik deed altijd, als het nodig was, naast en op de straal omdat het bij ons altijd heel erg drassig was waardoor er grote kans was op rotstraal. Preventief dus.

Amulet: je kan ook laurierzalf op de kroonrand smeren dat helpt ook om de hoef goed te laten worden.

vinden jullie hoefteer trouwens ook altijd zo lekker ruiken?

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 19:21

Roos schreef:
vinden jullie hoefteer trouwens ook altijd zo lekker ruiken?


Is dit serieus bedoeld of niet?

Ik vind het ongelovelijk stinken...

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 19:44

nergens!!
de grootste zooi(vind ik) en het stinkt ook nog gigantisch Misselijk

als je het toch gebruikt, alleen de straal.
toedeledoki
gillian

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 20:16

huh????/ wat vertellen jullie me nou??? teer onzin??? Dat wist ik helemaal niet!! ik doen het ong eens in de 3 weken.. tja en weet eigelijk niet eens precies waarvoor.. Zo heb ik het geleerd op de manege.. Jullie vetten toch wel hoop ik???

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 20:23

vetten? Nope.
Ik doe helemaal niks met de hoeven behalve uitkrabben. Vet doet normaal helemaal niks extras voor de hoef hoor. Teer droogt idd vnl uit en vind ik rotspul. Het enige wat ik voor de heoeven doe, is ze na het rijden schoonspuiten met water. Mocht het in de zomer voorkomen dat Wal in de droge wei staat en zn hoeven er droog uit gaan zien, spuit ik langer af en wil ik nog wel eens wat vet erover smeren om het vocht langer vast te houden.

Als je paard gezonde hoeven heeft, en hij wordt regelmatig (eens per 6 weken) door een goede smid bekapt of beslagen, hoef je er niks op te smeren.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 20:51

Dat je er helemaal niets op hoeft te smeren is niet helemaal waar hoor.
Dat heb ik namelijk ook een tijdje gedaan, maar elise's hoeven zijn nu dus veels te droog. Vet helpt niet om de hoeven vochtig te houden, olie werkt beter.

groetjes

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:09

Wij teren ze altijd als ze net bekapt zijn.Bij de kroonrand smeren we ze in met roomboter Vingers aflikken Dit doen we vaak in de zomer als de grond zeer droog is.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:56

mijn hoefteer ruikt wel heerlijk dus roos ja mmm Vingers aflikken naar BBQ en vlees jammie
ik gebruik het alleen wanneer het nodig is en aan de onderkant dus

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:47

greetje schreef:
....Bij de kroonrand smeren we ze in met roomboter Vingers aflikken Dit doen we vaak in de zomer als de grond zeer droog is.


Eeeh... roomboter Verward Je maakt me wel nieuwsgierig waar dát goed voor is *LOL* !!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:54

fred lover schreef:
huh????/ wat vertellen jullie me nou??? teer onzin??? Dat wist ik helemaal niet!! ik doen het ong eens in de 3 weken.. tja en weet eigelijk niet eens precies waarvoor.. Zo heb ik het geleerd op de manege.. Jullie vetten toch wel hoop ik???


Teren en vetten, nogal tegenstrijdig vind ik. Teer helpt de hoeven harder te worden, terwijl vet ze juist weer soepel maakt. Je kunt er beter helemaal niets opsmeren. Zorg gewoon dat ze op tijd bekapt worden, zorg voor een goede ondergrond, houd scheurtjes e.d. in de gaten en het komt allemaal goed.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:08

Mijn smid dringde er op aan te teren, omdat hij een hele weke straal heeft, van het; in het natte land lopen.
Ik heb dus nou een spraybusje teer! Stinkt erg muf!
En uiteraard spray ik allleen de straal (vooral goed, die rand waar het overloopt) in.
Verder heb ik een pot hoefvet van Marleen gekregen, en die ruikt lekker! Lovers Alleen nou is vetten nog niet nodig!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:56

Ethelate schreef:
Mijn smid dringde er op aan te teren, omdat hij een hele weke straal heeft, van het; in het natte land lopen.
Ik heb dus nou een spraybusje teer! Stinkt erg muf!
En uiteraard spray ik allleen de straal (vooral goed, die rand waar het overloopt) in.
Verder heb ik een pot hoefvet van Marleen gekregen, en die ruikt lekker! Lovers Alleen nou is vetten nog niet nodig!


Juist, ik vind dat je teren alleen moet gebruiken wanneer daar reden toe is. Niet zomaar om de hoeven wat te verstevigen oid. Datzelfde geldt voor het vettenvan hoeven, zien er na het vetten mooi uit, maar ik vind ook dat je niet zomaar moet gaan vetten. Laat de boel lekker de boel en gebruik die dingen pas wanneer de hoeven (wat betreft teren de straal dus) te zacht wordt of niet erg soepel is.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:55

Ik vet alleen, ik teer niet. En dan ook echt alleen als de hoeven heel droog zijn.