Hoefgewricht ingespoten -> extra koelen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Hoefgewricht ingespoten -> extra koelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 13:45

Vanochtend is bij mijn paard het hoefgewricht ingespoten met ontstekingsremmers en gewrichtsvloeistof omdat hij niet helemaal lekker liep. Nu moet ik 4 weken stappen en daarna terug komen voor controle. Afspuiten doe ik altijd standaard. Ik vraag me af of ik nu zijn benen extra moet afspuiten, of misschien een coolpack er op moet doen na het stappen?? Het is op zich geen peesprobleem, maar ik weet niet of het met hoefgewrichten ook geldt en ben het ook vergeten te vragen... Bloos! Waar zijn gewricht is ingespoten is trouwens ook helemaal kaal geschoren. Nu zit er nog verband om heen en dat mag er over 2 dagen van af, maar maakt dat daarna nog uit voor het afspuiten?

Een ander probleem is: hoe houd ik hem rustig? Ik heb de afgelopen week ook gestapt. ik mag wel onder de man stappen op het harde, maar hij is zo af en toe gewoon erg druk en dribbelig en dat is niet de bedoeling. Aan de hand zal het denk ik even erg zijn. Weet iemand iets van een kalmerend middel wat ik hem de komende weken kan geven waardoor hij wat rustiger blijft? Ik heb hem natuurlijk al wel flink terug gezet in voer. Hij kreeg 3 keer per dag 1 3/4, en nu nog maar 3 keer 1/2. Ook extra's als muesli zijn afgeschaft, dus daar kan ik niet nog meer op terug gaan denk ik.


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:21

Als je paard op rust staat, hebben ze aan minder dan 1kg genoeg. Die van mij kreeg toen nog geen eens een halve kg verdeeld over de dag, aangevuld met wat stukjes appel, peen etc erdoor, zodat het nog wat leuk.Als je normaal sportbrok geeft, zou ik overgaan op basisbrok. Je kan hem dan gewoon veel meer ruwvoer (liefst hooi) geven. Mijn vorige paard was zo gek als een deur en bij hielpen muisjes (Vetranquil of ....Vet) het beste - een half uur vantevoren geven. Ernaast was hij tig meer gekkenhuis dan erop dus dat zal bij jou ook vast zo zijn. Over het afspoelen/coolen: misschien de DA even bellen, dan weet je het zeker wat hij adviseert.

haasier

Berichten: 77
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:40

Hoi. Lachen

Mijn paard is toevallig ook 6 weken geleden ingespoten in haar hoefgewrichten voor.
Dit is vier jaar geleden ook al een keer gebeurt op 1 been.
Het verband mocht ik er thuis gelijk afhalen, dat zat er alleen
maar op voor het vervoer. ( werd mij verteld) Knipoog
Ook zei de DA, dat ik lekker haar benen moest afspuiten, geen
coolpack of iets dergelijks, gewoon koelen met water!
Ik mocht m'n paard gewoon in het land zetten, af en toe gaat ze wel eens uit haar dak, maar dat is dan jammer. Scheve mond
Als ik buiten met haar aan de hand gaat stappen, doet ze veel
drukker en op de harde grond is dat nu net iets wat ze niet kan gebruiken
op haar gewrichten.
Ik moet volgende week voor controle, omdat zij nog een blessure had,
moest zij wat langer rustig aan doen.
Geluk met je paard, ik hoop dat het aanslaat. Knipoog

* Weer 6 weken rust eroverheen!*
GRRRRRRRRRRRRR!!!!!!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:09

Vetranquil is helaas niet meer verkrijgbaar (zeer slechte zaak), maar dat is ook geen optie als je hem onder het zadel wil afstappen, omdat het reactievermogen hier stukken minder van wordt. Dit geldt overigens voor alle kalmerende middelen.
Ik zou met je VA overleggen of je hem niet op een klein, afgezet stukje land, of paddock mag zetten. Dan heeft hij wat te doen en dan raakt hij ook niet zo opgefokt, als je hem aan de hand wil afstappen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, annibel, darkadia, IASCrawler, Little_Gift, SentiBot, wendyh, YandexBot en 119 bezoekers