Stressvol paardje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Stressvol paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:20

Ik heb nu 6 weken een nieuw paardje. Volgens mij zijn er vroeger dingen met hem gebeurt. Hij is erg zenuwachtig. Gister bijvoorbeeld had het zo geregent en ik ging hem even met een handdoek droog maken. heel rustig deed ik de handdoek op zijn lijf, gaat hij toch een potje flippen willen hangen en echt weg willen. Zag de angst in zijn ogen. Met geduld en rust is het me toch gelukt om hem af te drogen met de handdoek. En zo heeft hij wel meer dingen waar hij gauw van gestresst is. Hij heeft ook op zijn billen kleine striempjes. Denk misschien wel dat hij vroeger geslagen is. Ik heb hem bij een handelaar vandaan dus zijn verleden weet ik niet.
Met rijden is hij ook redelijk gestresst. Wat zou ik kunnen doen om hem rustiger te maken. Ik weet dat je veel egduld en liefde erin moet stoppen, maar weet iemand nog andere tips.

Jessica

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:52

Ik denk dat geduld, liefde en vertrouwen toch de belangrijkste dingen zijn.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:55

ik zou hem veel poetsen.
dat is een goed middel om met elkaar kennis te maken en vertrouwen te winnen. en veel bij hem kijken en aandacht geven! *LOL*
succes!!!! Lachen

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:57

Tja veel geduld is zeer belangrijk. Veel rare dingen met hem doen helpt ook. Veel knuffelen, aaien met rare dingen (bv. knuffelberen) op een rustige toon tegen hem kletsen. Niet proberen te dwingen. Probeer te voorkomen dat hij gaat hangen in het halster (als hij heel erg kopschuw wordt ben je verder van huis en hij kan zich behoorlijk blesseren) Misschien is T-team techniek iets voor je. Belangrijkste voor je paardje is dat hij vertrouwen in je krijgt, dat hij van je op aan kan. Dus dat jij voorspelbaar bent en dat hij weet dat jij hem niet in gevaarlijke situaties zal brengen. Als hij anstig is heeft hij iemand nodig die weet waar ze heen wil en hem een beetje leiding en vertrouwen geeft. Veel succes ermee. Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:55

Geduld en liefde idd erg belangrijk, aandacht etc.
Duidelijkheid vind ik zelf bij een stresserig, onzeker paard erg belangrijk.

Wees geduldig maar geef duidelijk leiding.
Een duidelijk braaf, duidelijk stout signaal.

Zoals het voorbeeld met de handdoen, geduldig door blijven zetten, maar wel doorzetten en als het goed gaat duidelijk en overdreven belonen.
Maar dat heb je dus al gedaan.

Dus ben je naar mijn idee goed bezig...nu het lange wachten tot je geduld beloont wordt Knipoog

shannen
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:10

Hallo,
het enige wat je moet doen is geduld opbrengen aan de pony en hem/haar eerst een beetje aan de doek te laten snuffelen, dan weet hij/zij wat het is en als je er dan mee op het lijf gaat dan weet de pony tenminst wat het is!
hopelijk dat ik je zo heb geholpen

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:04

Ik sluit me aan bij de vorige reacties, geduld is een schone zaak. al is het soms ontzettend moeilijk, als je van een zenuwpees zijn vertrouwen kunt winnen, heb je een paard voor het leven!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:22

Inderdaad geduld, maar bij sommige paarden kun je blijven modderen. Ik zelf werk er liever aan door NH oefeningen en specifieke oefeningen. Begin maar met het leiden en los werken. Je zult waarschijnlijk als je het goed doet direct resultaat krijgen.

Heb je misschien een foto van zij hoofd van voren en opzij. Dan kan ik kijken of het misschien ook in zijn karakter zit.

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 12:30

Heb nog geen foto. Wat voor oefeningen zijn het dan. Als ik hem los in de bak gooi en ik ga rondjes lopen dan loopt hij wel achter me aan.

Jessica

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:34

Je moet heel veel tijd met hem door brengen, hij moet jou gaan leren vertrouwen.
Dat is voor een paard met een verleden erg moeilijk die vertrouwd je niet zo maar, je moet ook proberen niet opeens een onverwachte beweging te maken waar van hij bv zo kan schrikken dat hij denkt dat je hem wil slaan, want dan ben je weer terug bij af.
Het is heel vervelend om ene paard te hebben die zo veel angst in zijn lijfje heeft maar met geduld en liefde kom je er wel.
Heel veel suc6!!!!
Groetjes..............

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:22

zo paardej hebben wij ook, alleen is die nog niet bereden, in het begin kon je nog niet eens bij dr in de buurt komen of ze flipte al helemaal.
nu 1 jaar later gaat al veeeel beter. je moet vooral rustig blijven, en eerst de normale dingen met haar doen zodat ze leert dat dat niet eng is en dat je haar echt niet gaat slaan. Je kunt ook wel gewoon bij dr in de wei/stal gaan zitten, gewoon voor het vertrouwen. Wat je nooit, nooit moet doen is boos worden as ze iets niet durft of doet, as je dan boos word is ze de volgende keer alleen maar banger, en veel belonen helpt ook erg goed, succes ermee!!liefs