Halter -> scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Halter -> scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 19:08

Hoi,
in jullie interessante halter topics lees ik dat jullie jullie paarden scheren (neusharen, oren en baard). Wat moet ik me daarbij voorstellen? Met scheerzeep en Gilette, elecktrisch (ook in de oren??) of gewoon met een schaar? Dit laatste was ik dus van plan, maar ik wacht nog jullie antwoord af Schijnheilig


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:34

Jagger is vandaag onder handen genomen door Francis. Neus, rondom ogen en oren met tondeuse voor zover mogelijk. Vindt het paard het echt niets (is ook niet zo gek, want zo'n tondeuse trilt wel), dan kan je altijd nog knippen. Maar enkel knippen gaat volgens mij ook goed. Resultaat is dan alleen wat minder 'strak', denk ik. Vooral in het geval van het derde oor

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:24


DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:40

Volgens mij is het volgens de FEI rulebook verboden om paarden van deze haren te ontdoen , tenmiste toch in de reining....

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:05

In Duitsland mag het volgens mij niet, maar zover ik weet is het in Nederland niet verboden..

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:08

regel 278 wranregelboek staat dat het starten van paarden die op deze manier zijn behandeld niet gewenst is.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:12

Francis heeft me meegeholpen en zij heeft toch behoorlijk wat wedstrijdervaring en ik denk dat zij het wel zou moeten weten als je zo niet mag starten. Bovendien ga ik meedoen aan een APHA wedstrijd, misschien dat daar andere regels gelden? Bovenden zijn de neus en ogen niet compleet glad, maar zitten er nog stoppels


Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:19

Het is ok bij de wet verboden volgens mij, maar er is weinig contole op en ook op halterwedstrijden is volgens mij nog nooit iemand er voor ge'dq'ed, maar de regels zijn er dus wel en er zou dus een keer een jury kunnen zijn die die regel wel toepast.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:23

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weet en vertrouw op de mensen die vaker wedstrijden hebben gedaan. Ik moet echter wel zeggen dat ik op wedstrijden nog bijna nooit een paard heb gezien zonder netjes bijgeknipte tastharen. Maar zoals ik al zei: ik weet het zelf niet of het mag of niet. Slecht misschien, maar van mensen die al een aantal wedstrijden achter de rug hebben, hoor je vaak wat gebruikelijk is en daar ga ik dan maar vanuit en daar vertrouw ik ook op

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:11

Wanneer je een wedstrijd gaat doen die FEI verbonden is zal je gediskwallificeerd worden dus zo gauw je bv in het nederlandse team zou komen wordt je uitgesloten van de wedstrijd...

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:22

Op APHA wedstrijden is het niet verboden en als je amerikaanse jury hebt kan die zelfs liever zien dat je het wel doet. Zeker in de halter kan het uitmaken voor het totale plaatje.
Ik knip de haren rond de neus van mijn paard bij tot ongeveer 4 cm lengte. Anders heeft ze echt een enorme bos. De haren rond ogen laat ik zitten. Helemaal wegscheren rond neus en ogen ben ik geen voorstander van, die haren hebben toch een functie. En zeker bij mijn paardje met die eeuwige kattekwaad is het wel handig als ze van tevoren gewaarschuwd wordt dat haar snuit/hoofd daar echt niet inpast!!! Clown Ik start bovendien geen halter en in de performance onderdelen ben ik er (denk ik) nooit op gekort.
De "bakkebaarden" langs de onderkaak (dus niet de dikke tastharen, maar die normale lange haren) knip ik wel mooi af.
Groetjes, Natascha

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:36

Ok, nog een keer... (als jullie zoeken op scheren en Duitsland, kom je vanzelf topics tegen waarin ik het al vaker uitgelegd heb).

Het scheren van tastharen is in Nederland niet verboden, in Duitsland wel, maar daar heeft het niets met een sportorganisatie o.i.d. te maken maar met de duitse 'welzijnswet voor dieren', dus geen énkel paard mag daar geschoren worden.
Omdat wij Nederlanders zijn, met Nederlandse paarden geldt deze regel voor ons in Duitsland dus niet. Wij mogen dus ook in Duitsland met onze geschoren paardjes showen.
Omdat op APHA en AQHA over het algemeen Amerikaanse judges staan, wordt, óók door Duitsers, over het algemeen alles geschoren.
Hoewel een judge de wetten van een land moet respecteren en er dus niet op mag oordelen, zal een Amerikaanse judge, op het moment dat 'ie echt een keus moet maken tussen twee paarden die 'dicht bij elkaar liggen', de keus over het algemeen toch op het geschoren smoeltje laten vallen, puur omdat dat is wat'ie gewend is te zien en ook over het algemeen graag wil zien. Vandaar ook dat ook Duitsers zelf er lustig op los scheren. Het is n.l. wel een bestaande wet, maar de controle er op is blijkbaar nogal mager (lijkt me ook sterk dat de politie daarop gaat controleren, die hebben wel wat anders te doen).
Officieel kan de organiserende vereniging in Duitsland een geschoren paard een titel of gesponsorde prijzen ontzeggen, maar je APHA/AQHA punten en je lintje krijg je zowiezo, omdat het volgens de rules van deze Amerikaanse organisaties (die de regels van de show bepalen) wél mag.

Wat betreft de functie van de haren... bij zogende merries en zogende veulens zou ik ze laten zitten, maar verder hebben onze moderne paarden die in strakke weides en stallen staan en in het donker niet bepaald hun weg hoeven zoeken door bos en struikgewas, er weinig behoefte aan. Ik scheer al jaren de tastharen van m'n paarden, bij Dot vanaf dat ze gespeend is (½ jaar dus) en ik heb nooit gemerkt dat ze er last van hebben dat ze er niet aan zitten. Ook niet als ze er de eerste keer na een winter niet scheren weer af gaan. Vooral in de Halter maakt het wel degelijk uit of je wel of niet scheert, vooral als de eindjurering om kleine puntjes gaat, dan wordt de manier van groomen wel degelijk in ogenschouw genomen. In rijonderdelen zal het inderdaad niet/nauwelijks van belang zijn.
Een keus die ieder voor zich denk ik moet maken. Op de groomclinic waren de kijkers het er wel over eens dat het een érg groot verschil maakt of je't wel of niet doet...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:12

De haren zitten er niet voor niets.... Maar je kunt ze wel bij knippen dat het er netter uitziet toch?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:49

Natuurlijk zitten de haren er niet voor niets, maar zoals Francis al zegt, die zitten er vooral voor paarden in de Natuur, paarden gewoon op stal hebben ze niet nodig. Ook Senna is, net als Dot, sinds ze een veulen was altijd geschoren om de neus, Simply en Jeddah trouwens ook. Ze stoten hun neus nooit ergens tegenaan, ook in het donker niet, dat zou ik wel horen, ik slaap boven de stallen.

Natuurlijk kun je het ook bijknippen als je dat prettiger vindt! Maar het verschil is, vind ik, duidelijk te zien.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:09

Bij mijn paarden zal ik ze er nooit afknippen, ze gebruiken die haren voortdurend het is voor paarden net zo normaal als zien ruiken en horen.
Ook een blind paard maakt vaak weinig brokken en is sooms al jaren blind zonder dat de eigenaar dit in de gaten heeft en ja we gaan ook geen paarden blind maken omdat ze dan misschien minder kijkerig zijn Cool
Mensen die die tastharen afknippen en zeggen dat ze zo goed zijn voor hun paardjes vind ik dus toch wel een beetje Schijnheilig
Ik vind het allen al leuk dat dat jaarlingetje van mij als ik er aan kom lopen steevast met die tastharen controleert of ik de schrik van de draden heb gehaald

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:26

Steaming schreef:
Bij mijn paarden zal ik ze er nooit afknippen, ze gebruiken die haren voortdurend het is voor paarden net zo normaal als zien ruiken en horen.
Ook een blind paard maakt vaak weinig brokken en is sooms al jaren blind zonder dat de eigenaar dit in de gaten heeft en ja we gaan ook geen paarden blind maken omdat ze dan misschien minder kijkerig zijn Cool
Mensen die die tastharen afknippen en zeggen dat ze zo goed zijn voor hun paardjes vind ik dus toch wel een beetje Schijnheilig
Ik vind het allen al leuk dat dat jaarlingetje van mij als ik er aan kom lopen steevast met die tastharen controleert of ik de schrik van de draden heb gehaald


Haha, leuk om Schijnheilig genoemd te worden! Ik heb alleen geen enkel idee wat je daarmee bedoeld Verward .

Die van mij kunnen het schrikdraad "voelen" op een afstand van een halve meter,ook kunnen ze het tikken horen en de trilling waarnemen, dus ook zonder tastharen gaat dat prima.
Voor mijn paarden is het dus niet net zo normaal als zien en ruiken, want vanaf dat ze erg jong zijn gaat het er al af.

Overigens vind ik het altijd een beetje raar dat mensen hier zo over kunnen vallen, maar dat ze wel paardrijden, sliding plates eronder doen, een bit in de mond leggen, het paard op stal zetten, enz, enz. Onze paarden leven al lang niet meer in de natuur, hebben ook geen natuurlijk leven. Waarom moeilijk doen om de tasthaen, maar verder geen problemen hebben met al het andere, het showen uberhaubt? Gewoon nieuwgierig hoe men daar dan over denkt hoor, niet als aanval zien.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:03

jeddah schreef:
Haha, leuk om Schijnheilig genoemd te worden! Ik heb alleen geen enkel idee wat je daarmee bedoeld Verward .


Je bent een engel, Jeddah! Cool

Over het scheren en andere onnatuurlijke bezigheden; Ik kan me voorstellen dat ook onze paarden ,die niet veel overeenkomsten meer hebben met die (nog) in de vrije natuur leven, zich het prettigst voelen wanneer ze zo natuurlijk mogelijk worden gehouden/behandeld. Dat is iets wat ik zoveel mogelijk in het achterhoofd houdt. Toch staan onze paarden altijd 's nacht op stal en rijden we er op enz. Tot vorige week waren de tastharen van mijn paard ook nooit geschoren, maar ik moet ook zeggen dat het sinds Jeddah's behandeling er best chique uitziet! Ik weet zeker dat mijn paard ze gebruikt als zij ze nog heeft, bijv. om te voelen of er ergens stroom op staat, maar denk dat ze heus d'r kop niet stoot als ze eraf geschoren zijn. Kortom, voor het paard z'n plezier alles 't liefst zo natuurlijk mogelijk en voor dat van mij moet ze toch enige consessies( Verward) doen.


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:46

De 'anti-scheerders' vergeten met hun 'dierenmishandeling/zielig verhaal' wél dat veel 'geschoren paarden' showpaarden zijn die juist een gewéldige verzorging krijgen. Om een paard enigzins succesvol te kunnen showen moet'ie in topconditie zijn, en dat bereik je alleen door de verzorging zo optimaal mogelijk te hebben. Een paard moet lichamelijk én geestelijk 100% gezond zijn om goede prestaties neer te kunnen zetten.
Ik zie dus liever een weldoorvoed, goed bespierd, geestelijk gezond, glanzend paard dat tot in de puntjes verzorgd wordt, die overdag lekker naar buiten mag met 1 of twee vriendjes en 's nachts droog op stal staat, waarvan de tastharen geschoren worden,
dan een paard wat 'natuurlijk' gehouden wordt (voor zover je dat überhaupt natuurlijk kunt noemen), dag en nacht (en dus in weer en wind) in de wei geknikkerd wordt, fijn op 'natuurgras' (wat, zoals we in een ander topic kunnen lezen, vol staat met giftig kruiskruid) liefst met véél andere paarden, zodat ze onder de bijt en trapwonden komen te zitten, met haar op alle plaatsen waar het maar groeien wil, manen en staart lekker in de klit en de klei tussen z'n billen....maar...z'n tastharen zitten er nog aan! Schijnheilig
Ik vraag me af welk paard zich lekkerder voelt...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:43

Citaat:
Wat betreft de functie van de haren... bij zogende merries en zogende veulens zou ik ze laten zitten, maar verder hebben onze moderne paarden die in strakke weides en stallen staan en in het donker niet bepaald hun weg hoeven zoeken door bos en struikgewas, er weinig behoefte aan.


Citaat:
De 'anti-scheerders' vergeten met hun 'dierenmishandeling/zielig verhaal'


Citaat:
liefst met véél andere paarden, zodat ze onder de bijt en trapwonden komen te zitten, met haar op alle plaatsen waar het maar groeien wil, manen en staart lekker in de klit en de klei tussen z'n billen....maar...z'n tastharen zitten er nog aan!


Ieder zijn mening, dan heb ik misschien een erg rare of misschien wel domme merrie die met haar hoofd door het voergat in de stal heenkomt. Clown En ben ik misschien een slechte eigenaar dat mijn paard in een groepje in een grote paddock heb staan, waar een grote voerruif staat. Zij kan dus èn op de andere paarden letten èn weten waar haar neus zich bevindt.

Wat ik dus bedoel te zeggen:
Er zijn redenen om ze eraf te halen en redenen om ze te laten zitten. Ieder moet naar zin eigen paard kijken en naar de omstandigheden en het gebruiksdoel met je paard (halter of iets anders) en dan zelf beslissen wat het beste is. Een ander kan dat niet voor je bepalen.
En Francis, ik vind ze ook mooier zònder! Cool
Groetjes, Natascha

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:51

Ben ik helemaal met je eens Natascha!
Ik zeg ook niet dat iemand een slechte paardeneigenaar is omdat'ie niet scheert of omdat paarden met z'n velen bij elkaar staan. Ieder z'n manier, elke manier heeft voor- en nadelen en daar oordeel ik ook niet over.

Ik begin er alleen een beetje (boel) van te balen dat je als je scheert onderhand als dierenbeul afgeschilderd wordt.
Ik veroordeel mensen ook niet als ze ze er aan laten of als ze hun paard op een andere manier houden dan ik dat zou doen, dan moeten ze dat dus ook niet bij mij doen.

Mijn bovenstaande stukje was dus ook expres 'overdreven' om aan te geven dat er veel verschillende manieren zijn van paarden houden en dat anders niet per definitie slecht hoeft te zijn.
Mensen zouden elkaar wat meer in hun waarde moeten laten en niet direct anderen moeten veroordelen om dingen die ze doen. En iemand om haren afknippen een dierenbeul noemen terwijl ik er voor in durf te staan dat mijn paard niks, maar dan ook NIKS te kort komt en érg happy is voor zover ik dat kan beoordelen, gaat mij dus te ver.

Maar eigenlijk zou ik gewoon helemaal niet moeten reageren op zulke uitlatingen... eigenlijk weet ik beter... dus Lips are sealed

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:21

Knipoog Knipoog Knipoog

Ach gut

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:28

Volgens Europese regels mogen tastharen niet worden weggeschoren ook de wran heeft hier een regel over en vele rasverenigingen hebben het verboden net als brandmerken en couperen verboden is.
En als niemand het doet is er bij de jurering dus niets aan de hand. En alles went toen coupeer verbod en de diverse honde en paarde rassen een staart kregen riepen ook een hoop mensen van geen gezicht maar nu je er aan gewend bent valt het bijna niet meer op
Alleen dat brandmerkje bij die friesen dat je zo even onder de manen kon kijken of het een stermerrie is mis ik nog wel Haha!
En een beetje discussie op bokt moet kunnen

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:37

Steaming mag ik vragen wat couperen is? (nooit van gehoord)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:38

Couperen deden ze bij Trekpaarden, de staart eraf halen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:27

Steaming schreef:
Volgens Europese regels mogen tastharen niet worden weggeschoren



Ok, dan toch maar reageren...
Geef mij een link/site waar de letterlijke text van deze regels te lezen is.

In een oud topic (en ik zal het zo even proberen terug te vinden) heb ik ook al es uitgebreid gezocht naar de text van deze wet/regel, en die blijkt er niet te zijn. In de Nederlandse wet staat een tabel over wel en niet toegestane ingrepen en daar staat het afscheren van (tast)haren bij de ingrepen die WEL toegestaan zijn.
Ik snap dus eerlijk niet waar je het vandaan hebt dat het een Europese regel is??

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers