derde oor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

derde oor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-02 23:46

Even een simpel, en misschien wel dom vraagje (nu moeten jullie zeggen dat vragen nooit dom zijn enzo Haha! ) maar wat is een derde oor? Ik heb gehoord dat bij het toiletteren van paarden, het derde oor kan/moet worden weggeknipt. Hoe zit dit precies? Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:49

Het derde oor is hetzelfde als de bridlepath, het stukje van de manen achter het oor, daar waar het hoofdstel komt te liggen, behoor je weg te knippen of te scheren. Mag officeel één oorlengte lang zijn.

Je suis Charlie.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:52

Gut leuk, daar heb ik nog nooit van gehoord. Tja weer wat geleerd vandaag *LOL*

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-02 23:52

Cassidy, redder in nood Lachen Ik wist wel dat je dat weg moest/mocht knippen, maar ik wist niet dat het het derde oor werd genoemd. Maar wa bedoel je met één oorlengte lang?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 00:07

Yep een oorlengte lang. Klap het oor aan die kant naar achteren, tot zover het oor reikt, zover hoor je officieel te knippen. Bij Arabieren die op officiele shows worden voorgesteld halen ze soms bijna de helft van de manen (tot halverwege de hals) weg, om de ophanging van het hoofd beter uit te doen komen. Ik vind het geen gezicht.

Je suis Charlie.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 00:09

dat het weg behoort te zijn is echter niet helemaal waar. Bij het NSPS schieten ze je af als je daar geknipt hebt Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 09:36

En dan heb je ook nog het derde oog...
Maar daar doe je wat anders mee.
Hoort bij een ander topic. *LOL*

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:18

Ik geloof dat je het een beetje anders moet lezen. Je kunt knippen tot het hele oor 1/1.
Je kunt knippen tot 1/3 oor. Ik vind een heel oor trouwens veel te ver, en niet mooi, maar dat is een ander verhaal.
Je moet het dus zien in breuken. 1/4 is een kwart 1/2 de helft enz.
groetjes kim en nimm

Degene die om zichzelf kan lachen,
zal zich altijd blijven amuseren.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:23

Ik haal daar helemaal niets weg. Het is idd wat lastiger met het hoofdstel omdoen (manen in de weg) maar ik vind het juist een mooi "kussentje" om je hoofdstel op de leggen. De tinker van de buurman heeft het ook niet. Dat zou trouwens ook geen gezicht zijn....

Toos paardloos

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:26

een derde oor, dat is al mensen je een oor aan hebben genaaid, en dan heb je er geen 2 maar 3!

De hond is de betere mens

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 11:56

En wordt het derde oor bij western gereden paarden ook weggeknipt? Ik heb het zelf nog nooit gezien. Bij de privé paarden die ik (dressuur) heb gereden, werd het derde oor ook weggeknipt. Ik vond het eigenlijk geen gezicht, maargoed Lachen
Maakt het nog uit of het een merrie, hengst of ruin is? Wordt het gewoon bij allemaal gedaan?
Ik had ook nog een vraagje over de bovenkant van de staart, die wordt ook vaak weggeschoren, moet ik daar een nieuw topic over beginnen? Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 12:00

Haha, daar knip/scheer ik ook nooit iets af. Ik vind het persoonlijk niet zo mooi en dat haar hebben ze niet voor niets gekregen. Imker heeft nu tenminste een mooie, volle staart. Eerst had hij 3 sprietjes en nu een prachtige staart.... Kwijl

Toos paardloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 12:07

Ik vind het wel mooi, een opgeschoren staart. Maar bij mijn paarden die allemaal nog een 'volle' staart hebben durf ik er eigenlijk niet aan te beginnen...
Vind ik toch zonde.

Maar nou dragen onze paarden hun staart ook wel mooi, vooral bij de paarden met tuigbloed hoort die staart echt opgeschoren te zijn vind ik...

Een derde oor vind ik ook netjes staan!
Hoofdstel/halster blijf veel beter en netter liggen en het is ook nog eens veel makkelijker en sneller omdoen.


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 12:32

Maar, mag dit alleen bij merries, of alleen bij hengsten, en hoe zit het met de ruin? Of maakt het helemaal niet uit, en mag je het bij allemaal gewoon doen.

Heeft het opscheren van de staart ook nog een speciale naam? Waarom wordt het gedaan, en hoe zit het daarmee met merries, hengsten en ruinen. Ik hoorde geloof ik eens dat bij alleen hengsten en ruinen de staart werd opgeschoren ofzo? Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 12:35

Mag bij allemaal hoor,
bij merries moet je er alleen wel rekening mee houden dat niets meer de vulva beschermt.
Is natuurlijk wel vervelend als het hoog zomer is met veel vliegen...

Ik denk dat het gedaan wordt om de staartdracht en de achterhand beter uit te laten komen,
dat vind ik persoonlijk namelijk wel het geval...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 12:36

aha dankjewel Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 12:55

Het staart opscheren wordt eerder met dressuur of springen gedaan, minder bij de western. Die van mij heeft een lekker volle staart, en dat komt mede doordat ik niet scheer.

Je suis Charlie.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 13:10

Ik knip bij zowel Dikke als ook bij Beer, het derde oor altijd weg, omdat ik het makkelijker met trensen vind Pling . Ze hebben allebei zoveel manen, dat het nauwelijks opvalt dat ze dát plukje niet meer hebben Knipoog . (ik knip maar zoveel af, als de trens breed is)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_, meniekske, Trendiction, YandexBot en 99 bezoekers