Het boek "Verziekt" (Münchhausen by Proxy syndroom

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Het boek "Verziekt" (Münchhausen by Proxy syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 09:01

Eens in het jaar stuit ik op een boek die ik dusdanig interessant vind, dat ik hem in 3 dagen uit lees.

Onlangs heb ik een stukje gelezen in de Telegraaf over het boek "Verziekt".

Het gaat over een waargebeurd verhaal van een vrouw wiens moeder leed aan het zgn. Münchhausen by Proxy syndroom. Deze "ziekte" houdt in dat de moeder haar kind moedwillig ziek maakt om "aandacht" te vragen bij de doktoren. Zij gaan daar zo ver in dat zij bij verscheidene artsen te raad gaan, tot ze een bevredigend antwoord krijgen en het kind onder behandeling laten stellen.

In dit boek lees je dus het verhaal van die vrouw, die moedwillig ziek gemaakt werd door haar moeder. Soms staan er afgrijselijke omschrijvingen over hoe de moeder te werk gaat (bv lucifers als lollys aan haar kind geven). Ondanks dat is het erg intrigerend om te lezen hoe ver iemand kan gaan en waarom.

Vast staat dat de dochter er niet alleen fysiek, maar ook mentaal behoorlijk aan geleden heeft. Al is het maar omdat er steeds tegen haar gezegd is dat ze ziek is (wat ze dus eigenlijk niet was) en zo geindoctrineerd werd.

Dit syndroom schijnt vaker voor te komen dan men denkt. Vandaar dat ik via deze manier een beetje aandacht aan deze ziekte schenk.

In ieder geval een zeer interessant boek om eens door te lezen.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 16-07-04 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:06

Ik heb over dat syndroom een documentaire gezien.
Verschrikkelijk! Voor het kind, maar ook voor de ouder.

Dit kindje kwam elke keer in het ziekenhuis terecht en ze snapten er niks van.
Als de moeder alleen was in het ziekenhuis bij het kind dan blies ze lucht in via de infusen. Uiteindelijk is dat kindje overleden.
VERSCHRIKKELIJK!

:evaw:


mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:20

Interessant zeg, wie is de schrijver van het boek?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 09:24


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:59

Weet je wat erg is?
Dat die moeder een pleegdochtertje heeft welke ook zo wordt toegetakeld...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 10:11

Tja, het verhaal herhaalde zich keer op keer. Dus ook die kinderen die ze opving.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:27

klinkt als een interessant boek ja.
maar begrijp ik nu goed dat het kind ook zo zelf met haar kinderen omging ?? triest zeg.........

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:30

Lijkt me een heel interessant boek, ik zal hem even opzoeken.

Ik heb btw ook net een boek gelezen die ik zo uit had... ook waargebeurt en heel heftig, over de Eper incestaffaire. Dit boek heet Yolanda, Mijn verhaal.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:59

Ik heb pas een documentaire gezien over deze afwijking op Net 5. Afschuwelijk, maar toch interessant. Er was een kind die op z'n 10de al een keer of 40 was geopereerd, terwijl hij helemaal niets bleek te mankeren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:03

IngridM schreef:
maar begrijp ik nu goed dat het kind ook zo zelf met haar kinderen omging ?? triest zeg.........

Nee, dat mens welke de schijfster van het boek zo enorm heeft mishandeld, heeft nu een pleegkind in huis die dus ook volgestopt wordt met medicijnen terwijl ze gezond is...
Maar niemand die er blijkbaar wat aan kan doen. De schrijfster heeft als doel om dat kind bij haar moeder weg te halen maar tot nog toe kan geen enkele instantie haar helpen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:05

Zieke geesten.. Tis ontzetten triest als zoiets gebeurt, en nog veel triester dat er niks aan gedaan kan worden..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:09

Ik had daar laatst een docu over gezien.. Lijkt me wel een mooi boek! Maar welke zieke mens doet nou zo iets Scheve mond

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:26

Ik heb de twijfelachtige eer gehad om zo iemand te leren kennen en ze leek volkomen normaal en zeer bezorgd om haar kind. Het was alleen bijzonder vreemd dat het kind ernstige darmproblemen had zodra zij met hem samen was geweest en nergens last van had als moeder niet alleen met hem was geweest. Helaas viel er niets te bewijzen en heeft ze het kind uit het ziekenhuis weggehaald omdat het ziekenhuis er alles aan deed om haar bij haar kind weg te houden. De pest is dat het heel moeilijk te bewijzen valt en er daardoor ook heel moeilijk opgetreden kan worden.

Hoe het verder afgelopen is met het kind weet ik niet, de moeder had zo ongeveer elk kinderziekenhuis al gehad en zal wel weer op weg gegaan zijn naar het volgende ziekenhuis.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:30

Ik heb ook nog zo een boek (zal m voor je meennemen) over een mevrouw die haar kinderen vermoordde voor de aandacht..... En toen was het stil, heet het boek....... ook met dezelfde ziekte, en ook waargebeurd

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:36

Zo heb ik een documentaire gezien over een gemeenschap in America waar iedereen grof geld betaalde aan een gezin omdat het kind leukemie zou hebben.. Bleek ook door moeder volgepropt te worden. Kind werd een slaapmiddel gegeven en terwijl ze sliep werd het haar weer wat bijgeschaaft zodat het zou lijken dat het uitviel. Net zolang totdat ze kaal was. Als het meisje wakker werd, werd haar veteld dat ze in het ziekenhuis was geweest voor een behandeling.
Het boek lijkt mij ook interressant, ga er eens naar op zoek.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:41

Heb net dat filmpje evenbekeken, en ik vind het zo mogelijk nog erger dan de docu die ik eerst gezien heb. Het is al heel anders als iemand die het overkomen is dit zit te vertellen dan wanneer de moeder en artsen aan het woord zijn (zoals in de docu).

Het boek ga ik zeker lezen, even kijken of ik het bij Bol of bij ECI bestel. Bedankt voor de tip... Het lijkt me echt een enorm mooi boek, ze schrijft in de ik-vorm (zijn mijn favoeriete boeken) en dan ook nog waargebeurd...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:56

lijkt me een heel mooi boek, dat wil ik zeker in de vakantie een keer lezen!

zou dit boek ook al in de bibliotheek te verkrijgen zijn..??

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:02

is een hot topic vandaag de dag ook in een ziekenhuisserie geleid door twee vrouwen,ben naam even kwijt komt op dit moment zo'n geval voor.
moeder houdt b.v hand voor de neus en mond van baby tot het bijna stikt en laat dan allerlei testen op het kind uitvoeren,dacht eerst jaja weer een item wat opgeblazen wordt tot ik in meerdere progamma's dit voorbij zag komen.Echt een probleem ziekte die nog erg onderkend is.
zou er niet aan moeten denken dat dit je overkomt of laat overkomen.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:52

Die serie heet Strong Medicine, die aflevering heb ik idd ook gezien! Behoorlijk schokkend.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:58

Ook wel eens documentaires over gezien. Vreselijk. Vooral dat er vaak niks valt te bewijzen.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:44

Sjuimpje schreef:
Nee, dat mens welke de schijfster van het boek zo enorm heeft mishandeld, heeft nu een pleegkind in huis die dus ook volgestopt wordt met medicijnen terwijl ze gezond is...
Maar niemand die er blijkbaar wat aan kan doen. De schrijfster heeft als doel om dat kind bij haar moeder weg te halen maar tot nog toe kan geen enkele instantie haar helpen.



Vind het zo ongelooflijk dat dat nog KAN gebeuren he.......hoe kan dat mens weer zomaar een kindje in huis krijgen............te triest voor woorden...... Huilen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:47

Hoe dat kan? Het is geen officieel erkende ziekte, zo kan dat... Vanuit de wet gezien mankeren deze mensen helemaal niets...

En eerlijk gezegt kan ik niet echt warm of koud worden van een scene in Strong Medicine, de Real-life stukken vind ik veel erger. Bij de link die Tyrza geeft kun je ook een aflevering bekijken, waar ze een stukje uit een verborgen camera laten zien. Ik heb dat stukje al vaker gezien, maar dát is pas schokkend...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:50

Ik kan dat soort dingen sinds ik zelf moeder ben niet meer zien.......... Ik wordt er werkelijk onpasselijk van en ook heel, heel nijdig........ en een nijdige kim is geen leuke kim Haha! Haha!

Als ik naar mn eigen kindje kijk, hoe kwetsbaar ze zelfs nu ze toch al bijna 6 wordt nog is......... hoe afhankelijk, ondanks dat het een heel zelfstandige meiske is.......... ik kan het me niet voorstellen

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:50

Sjimmy schreef:
Ik heb over dat syndroom een documentaire gezien.
Verschrikkelijk! Voor het kind, maar ook voor de ouder.

Dit kindje kwam elke keer in het ziekenhuis terecht en ze snapten er niks van.
Als de moeder alleen was in het ziekenhuis bij het kind dan blies ze lucht in via de infusen. Uiteindelijk is dat kindje overleden.
VERSCHRIKKELIJK!



Inderdaad vreselijk, zo'n mensen zijn gewoon zelf ziek. Je moet dat kind maar zijn, door wat voor een hel ga je dan niet?

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:36

ja dat is inderdaad heel erg, heb ook een docu gezien, waarvan de moeder ervoor zorgde dat het kind kaal was (leukemie) en zo ook geld ging werven voor de operatie (terwijl die er dus nooit is geweest) en die mensen kunnen het vaak zo sneaky doen, dat hun partner het niet eens weet...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bambelien, Bloemetje75, Danseresje, dazai, E_C, furious, ista, Knollboll, Lisselot, MeesMo, nicole_floor, Roosch en 149 bezoekers