Paard moeilijk te vangen in de weide, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Paard moeilijk te vangen in de weide, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 15:44

Ik heb sinds enkele weken een driejarig paard, dat momenteel samen met vier andere paarden op de weide loopt. Ze worden in groep even naar binnen gehaald om te eten, één keer per dag. Toen ik haar kocht kende ze niks, ze had drie jaar buiten gelopen, en als ze naar stal gehaald werd werd gewoon de weide opengedaan en dan liep ze uit zichzelf naar haar stal. Dus ik ben elke dag met haar bezig geweest om haar de basisdingen te leren. Alleen het vangen in de weide is nog een probleem.

Ik heb haar eerst apart gehouden van de andere paarden en met halster in de weide gezet, daarna stonden ze met twee, dan heb ik het halster uitgelaten, en nu loopt ze dus zonder halster in de groep. En vandaag kon ik haar voor de eerste keer niet meer vangen. Tot nu toe nam ik haar vriendje mee wanneer het niet lukte, en dan volgde ze. Maar daarstraks werkte dat trucje niet meer. Ze liep weg van me, en de andere paarden "plakten" aan mij, dat is dus ook niet echt handig.

Volgende week verhuizen we (en beginnen we met het inrijden enz), en daar zal ze niet meer 24u per dag op de weide staan zoals nu en ook niet meer in zo’n grote groep, dus dan zal mijn probleem hopelijk opgelost zijn. Ik zoek dus een oplossing voor de komende week. Wie weet raad? Blijven proberen? Terug met halster op de wei? (doe ik eigenlijk niet zo graag omdat ze al schuurplekken heeft) Toch maar terug alleen op de weide ernaast zetten? Dat is allemaal wel heel mooi, dat ze 24u per dag gezellig op de weide kan staan, maar zo kan ik er helaas niks mee aanvangen.

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:44

wat misschien werkt is haar een keer in de wei te gooien en haal alleen maar te laten rennen! Ze mag dan echt niet grazen! Op deze manier heeft zij het niet naar haar zin in de wei en zal ze zich veel beter laten vangen. Dit doe je een aantal dagen achter elkaar! Het klinkt misschien wat raar, maar het werkt wel Lachen

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:50

Ik heb dit ook met een 3 jarige bij iemand anders gehad. Is geboren niet in handen geweest. Na 6 maanden bij grote groep gezet en op 3 jarige leeftijd hierheen verkocht (niet mijn paard). Dat paardje moest toen bij een stuk of 13 andere paarden lopen. Dat was de enigste plek waar ze een paar kon houden. Eerst kon ze hem wel pakken enz ging later ook niet meer.
Toen heeft ze gevraagd of ik kon helpen. Gingen we met touw het weiland in en het paard in een hoekje drijven met touw. Soms kwamen er meer in het touw. En dan moest je het goeie paard er weer uit vissen, maar na een tijdje heb je dat ook onder de knie. Het werkte bij ons goed. Of je moet een plekje hebben waar je haar met touw naar toe kunt jagen helpt ook altijd goed.

Ik hoop dat het lukt.

PalemaTR

Berichten: 25
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:12

Achterna lopen in de wei moet je zien te voorkomen. En binnen een week los je dit ook niet even op. Je kunt wel eens proberen als ze wegloopt weer een paar stappen achteruit doen en wachten, dan weer een pas vooruit en langzaam naderen, loopt ze weer weg, weer een paar passen achteruit. Dit vergt veel geduld, maar op een gegeven moment komt ze uit nieuwsgierigheid wel naar je toe. Ook moet je gewoon af en toe de wei in gaan en haar niet eruit halen, maar gewoon aaien en dan weer weg gaan. Iemand in de wei betekent anders altijd dat ze mee moet en op een gegeven moment komen ze dus niet meer. Je moet haar dus laten zien, dat iemand in de wei niet betekent dat ze eruit moet en moet werken. Als een paard niet komt en telkens wegloopt kun je haar ook leren dat het fijner is om naar je toe te komen en dat weglopen veel werk betekent. Het beste kun je haar dat leren door join up. Je kunt haar dan los in een ronde longeerbak te zetten of in de bak en dan proberen haar te lokken en te roepen, loopt ze dan weg, dan zet je haar aan het werk door haar weg te sturen. Ze zal waarschijnlijk gaan rondrennen, maar op een gegeven moment zal ze moe worden en gaat ze dan gaat likken of kauwen en doet ze haar hoofd omlaag, dan wil ze het liefste bij je komen. Dan maak je je heel klein en draai je je gezicht van haar af en wacht je tot ze komt. Als ze komt beloon je haar enorm en zet je haar direkt weer op de wei of de stal. Dit herhaal je gewoon een paar dagen. Ze zal dan op een gegeven moment in de wei vanzelf naar je toe komen. Het is ook een kwestie van gewenning. Ze moet aan je wennen en je vertrouwen en je moet het ook prettig voor haar maken als ze bij je is. Dus niet gelijk dat halster erom, maar eerst wat aaien en natuurlijk absoluut niet straffen als ze niet gelijk komt. Als ik fluit komt mijn paard al uit de kudde gelopen en loopt gewoon gezellig mee de wei uit zonder halster naar de stal. Hij sjokt gewoon achter mij aan. Mijn paard is net zes, dus het valt te leren.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:23

Halster omlaten.
Deze ene week verander je toch weinig aan het gedrag, en de kans is groot dat na een periode op stal, je probleem voorbij is omdat het paard meer vertrouwen heeft in de mens.
Wel het paard ook belonen voor dat ie komt, ga ook eens zonder iets van het dier te willen, een brokje brengen.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 08:52

Dankjewel voor de reacties. Dat ik op een week tijd dit niet fundamenteel kan veranderen weet ik best, ik vroeg me alleen af wat ik best deze week kon doen. Ik ga straks als ze gevoederd worden naar daar en dan doe ik haar halster terug aan. Voorlopig zet ik haar dan terug in de groep maar als dat dan ook niet lukt, dan zet ik haar morgen apart, pech voor haar, maar ik wil er deze week nog wel iets mee kunnen doen. En zo van die mislukte pogingen zoals gisteren is wat is zeker wil vermijden. Af en toe eens in de weide gaan om haar zomaar iets lekker te geven doe ik trouwens al.