[AR] angstig en tong over bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

[AR] angstig en tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 19:32

Onlangs ben ik samen met een collega een muilezel aan het beleren. We zijn heel rustig begonnen. Mijn collega is al twee maand met hem bezig om hem aan het tuig te laten wennen en een beetje aan de hand te laten stappen. De laatste weken heb ik hem geholpen om een begin te maken met het mennen. Hij reageert goed op de stem en leidsels (er zit een stuur op Haha! ) kent het tuig inmiddels, heeft geen probleem met gewicht trekken (hangen aan de strengen), kortom we vonden het maar eens tijd om te beginnen met de band te slepen.

Het dier is normaal heel rustig, totdat er een geluid vanachter komt. We gebruiken een hoofdstel met oogkleppen, en hij heeft een heel simpel stangetje in.
Toen we de band achter hem aan sleepten raakte het dier helemaal in paniek. Mijn collega houd hem dan vast aan het halster (zit nog onder het hoofdstel) het gaat dan aardig. Hij is nog wel ontzettend gespannen, en de band hoeft maar iets een ander geluid te maken en hij raakt alweer in de stress.

Ook kwamen we erachter dat het dier constant de tong over het bit doet. Hij trekt zijn tong al naar achter als je de stang in doet en legt hem er vervolgens bovenop. Denken jullie dat een tonglepel zinvol is? Hij trekt zijn tong namelijk al in als hij zijn mond open doet en legt hem er vervolgens overheen.

Hebben jullie een oplossing voor deze problemen? Ik denk zelf dat we gewoon kilometers moeten maken en dat hij moet gaan wennen aan geluid achter hem.


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:28

Het bit wat hoger gespen wil wel eens helpen, het kan zijn dat hij dan even een valse Knipoog grijns om zijn mond heeft maar anders rest je inderdaad niet veel anders dan een tonglepel Verdrietig .
Ik denk idd dat je hem aan allerlei verschillende geluiden moet laten wennen, laat je fantasie de vrije loop, in het begin ook gewoon laten kijken naar de geluidsbron, dat went wat makkelijker
Als dat goed gaat wat meer onverwachte geluiden maken, evt eerst naast en dan pas achter hem.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:17

ik denk een tondlepel... en idd oefenen, oefenen en oefenen.....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:31

Zet er een betrouwbare spanmaat naast, die niet schrikt van een beetje gerammel.
Smeer het bit voor je het in doet in met stroop o.i.d.
Als je het bit indoet laat het dan langs de bovenkaak naar achter glijden.
Verder heel veel vooral rustig oefenen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:35

Waarschijnlijk heb je een recht stangetje of een enkel gebroken stangetje.

Ze gooit haar tong er over omdat het bit drukt op haar tong. Waarschijnlijk heeft ze ook een dikke tong en dus weinig ruimte voor een bit.

Kies een rond gevormt stang met grote tong vrijheid.

Van dat schrikken. Ze schrikt omdat ze niet weet wat het is. Ik zou dus eerst aan de lange lijnen zonder oog kleppen allerlij dingen laten trekken. Zo ver dat ze aankan en dan steeds een stapje verder. En belonen natuurlijk.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 19:58

josien schreef:
Waarschijnlijk heb je een recht stangetje of een enkel gebroken stangetje.

Ze gooit haar tong er over omdat het bit drukt op haar tong. Waarschijnlijk heeft ze ook een dikke tong en dus weinig ruimte voor een bit.

Kies een rond gevormt stang met grote tong vrijheid.

Van dat schrikken. Ze schrikt omdat ze niet weet wat het is. Ik zou dus eerst aan de lange lijnen zonder oog kleppen allerlij dingen laten trekken. Zo ver dat ze aankan en dan steeds een stapje verder. En belonen natuurlijk.


We gebuiken een rechte gewone stang. We hebben al een losse tonglepel gebruikt maar die draait HIJ simpelweg naarvoren om vervolgens zijn tong erover te doen.
Dus volgens jou is een hoge tongvrijheid de oplossing? Ik had zel gedacht aan een bit met vaste tonglepel. Wat vindt jij hiervan?
Ook hebben we het bit al een gaatje hoger gehangen, ook dit hielp niet.

Wat betreft de angst. We hebben het eerst zonder oogkleppen geprobeerd maar dan is hij nog angstiger. We vinden het overigens niet zo vreemd hoor dat hij angst heeft voor iets achter hem.

Voor een tijd terug hebben lieden die dachten dat ze een muilezeltje wel even de baas konden, hem zo zonder enige voorbereiding voor de kar geknoopt Boos! . Het dier is zich natuurlijk rotgeschrokken en zette het op een lopen. Vervolgens werd de kinketting goed strak aangetrokken om dat rotdier Ach gut beter in bedwang te kunnen houden Verdrietig Lips are sealed Boos!
Volgens ooggetuigen liep het bloed uit zijn mond Huilen . Dat komt achteraf gezien overigens doordat hij nog wolfstandje heeft en daar heeft hij last van als hij een bit in heeft. Er wordt nu een afspraak gemaakt voor de tandarts om ze te trekken OK dan! Dus voorlopig hoeft hij geen bit meer in.

Nu proberen wij om dat trauma te vervangen door goede ervaringen. We doen het heel rustig aan en belonen hem veel Ach gut we hopen dat hij ooit nog rustig voor een karretje kan, maar ik heb er mijn twijfels over.
de reden dat hij voor een karretje moet is dat hij anders niet tot nut is en naar de slacht gaat Boos!

Dus alle tips zijn weklom!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:14

Sommige mensen denken echt niet na hé. Grr ik kan ze wel.

Een normale stang ligt op de tong. Dit is voor veel paarden al een reden om de tong er over te kieperen. Een stang met veel tongvrijheid en een ronde vorm heeft geeft al veel verlichting. Ken je Myler bitten. Deze bitten zijn zeer goed, met heel veel variatie. Zo hebben ze ook een stang die in gewone stand niet drukt op de tong, maar pas bij het vragen met de teugel.

Voor de rest van dat schrikken. Er gewoon rustig alle tijd voor nemen en het in stapjes proberen op te lossen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 21:04

josien schreef:
Sommige mensen denken echt niet na hé. Grr ik kan ze wel.

Een normale stang ligt op de tong. Dit is voor veel paarden al een reden om de tong er over te kieperen. Een stang met veel tongvrijheid en een ronde vorm heeft geeft al veel verlichting. Ken je Myler bitten. Deze bitten zijn zeer goed, met heel veel variatie. Zo hebben ze ook een stang die in gewone stand niet drukt op de tong, maar pas bij het vragen met de teugel.

Voor de rest van dat schrikken. Er gewoon rustig alle tijd voor nemen en het in stapjes proberen op te lossen.


Heb je een plaatje of internetadres waar ik ze kan vinden?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:06

Een normale stang is het meest vriendelijke bit dat er is ........... ik snap even de ophef niet Josien?'

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:10

Idd, ben het met GK eens, een normale stang is gewoon vriendelijk. Die Myler bitten stonden in de Mensport, en niet iedereen was daar even goed om

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 21:19

liberty schreef:
Idd, ben het met GK eens, een normale stang is gewoon vriendelijk. Die Myler bitten stonden in de Mensport, en niet iedereen was daar even goed om


Wat voor stang raden jullie dan aan? Bestaat er uberhaupt een stang met een vaste tonglepel?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:22

nee volgens mij bestaat die niet............

maar waarom gebruik je geen oordoppen.......... zoals in de dravery?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:24

Doet ie ook zijn mond open? Doe er anders een sperriempje bij om.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 21:38

Die sperriem is een goed idee! Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!

Gk Oordoppen? die ken ik niet (iig niet in dit verband Haha! )


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 07:23

een sperriem hielp bij liberty toen ook heel goed, nu rij ik zonder Lachen

Succes ermee!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 07:24

Ik maak er geen ophef over, maar stel enkel iets vast. Een sperriem en oordoppen zijn om het probleem de kop in te drukken, maar haal je het probleem niet bij weg. Waarschijnlijk zou deze muil ezel enkel door die sperriem nog angstiger worden voor het bit en gaan klapperen en schudden met het hoofd om te proberen die druk te verlichten.

De myler bit vind ik zelf heel goed. De paarden lopen er lekker mee, zolang je er niet te veel mee gaat doen. Ga je met dat bit net zo om als een gewone stang, dan heeft het geen zin om z'n duur bit te kopen.

De site over Myler bitten is www.toklat.com/myler

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 07:25

snepje1 schreef:
Die sperriem is een goed idee! Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!

Gk Oordoppen? die ken ik niet (iig niet in dit verband Haha! )


vraag het aan Promptertje, die kan je dat vast wel uitleggen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 0 bezoekers