pulp? alleen lekkernij of is et ook ergens goed voor??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

pulp? alleen lekkernij of is et ook ergens goed voor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 22:29

jah wat doet pulp?? en wanneer geef je et aan je paard/pony??
en word een mager paard er wat dikker van??
alvast bedankt
groetjes moon

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:32

Ik veranderde van pension stal omdat mijn paard veel te dun werd (hij bleek niet het voer te krijgen waar ik de stalhouder voor betaalde, maar minstens 2 kg minder.....).

Op de nieuwe stal is hij toen bijgevoerd met pulp en was in no time kilo's aangekomen!

Verder weet ik dus niet of er echt veel voedingsvezels e.d. in zitten, maar om een te mager / dun paard aan te laten komen is het prima!

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 23:46

aha ok bedankt maar met hoeveel begin je dan??
groetjes moon

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 00:27

moontje schreef:
aha ok bedankt maar met hoeveel begin je dan??
groetjes moon


Geen idee *schaam*.
De stal was een volledig verzorgde stal, dus de eigenaar regelde het voer en zij keek zelf ook aan of mijn paardje goed dikker werd en zelf hield ik het ook in de gaten!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 11:00

Ze wordne er wel dikker van geloof ik. Maar vergeet niet dat het 20 uur moeten weken (anders kan je paard er dood aan gaan)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 12:04

Het moet een aantal uur weken, de avond klaarmaken en 's ochtends voeren is goed genoeg. Ook niet te lang bewaren, want het gaat zurig worden (gisten?) Langer dan 24 uur raad ik niet aan, maar je ruikt het wel. Waar ik vroeger reed was het geweekte pulp, grasbrok en hooi wat ze kregen en die pony's zagen er gezond en glanzend uit. Hadden ook bijna nooit wat! Blijkbaar zaten er in deze voeding genoeg vitamines en mineralen. Het waren wel recreatiepony's trouwens. Werden wisselend vaak en minder vaak gereden.
Op 1 blikje pulp deden we 2 blikjes water en het zet echt heel erg uit! Je kunt beginnen met 1 of 2 scheppen geweekte pulp per keeren zien hoe het paard er op reageert. Je kunt altijd meer gaan geven.