tinkers en hun mok !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

tinkers en hun mok !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 16:47

hoi ik ben jaimy

en ik zit vaak met een probleem!
mijn tinker heeft vaak mok
maar ik was de sokken wel goed en spoel als het
nodig is ook de sokken uit
en hij staat niet in een natte wei of iets
als hij mok heeft dan was ik het met batadine shampo
en droog ze goed af en dan smeer ik er
hidrociderm op
maar goed ik ben er nu wel heel lang mee bezig pffff Boos!
en nog niet van de mok af Verdrietig
help snik snik Huilen
het is voor mij niet leuk maar nog
minder voor meneer Verdrietig

nou ik heb al veel dingen geprobeert de tandpasta
en mok zalf enz ,enz,enz

heb jij nog een idee ? graag zou ik het willen weten
o ja als je met het idee komt van scheren nou ik dacht het niet want dan hoef je niet een reactie te geven bedankt

nou ik hoor het wel groet jaimy en alvast bedankt van twister

Afbeelding Lovers

Tinks
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:56

Ok het mok probleem.
Nou daar zijn allereerst al een heleboel topics over geweesd. Maar ik zal toch even reageren.
De mok kan vele oorzaken hebben. Mijn Tinkers staan zeker weten in een droge stal en wei. En hebben vooral in het voorjaar en zomer vaak last van mok. En niks helpt. Het wordt nooit mega erg. En ik houd het goed in gaten. Verder doe ik er eerlijk gezegt niks aan. Ik denk dat ik in geval van mijn Tinks de oorzaak heb gevonden en dat is de reactie op eiwit. Hier aan is dus eigenlijk niks te doen. Want we zijn net anderhalf jaar geleden verhuisd en deze grond is zeker weten al meer dan 10 jaar niet bemest. Toch hebben ze er last van. Alleen met hooi niet. Dus neem ik aan dat het eiwit is. Als je gaat zoeken hier op bokt naar mok dan kan je een heleboel topics lezen waar een boel middeltjes genoemd worden.
veel succes ermee!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 07:58


vriesje
Berichten: 9
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Ergens in dit mooie landje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:24

Hoi,

Ik zag dat je in Drenthe woont, maar als je de kans hebt, zou je de benen moeten wassen met zeewater. Gewoon met wat jerrycans ophalen, en daar steeds goed mee spoelen, dan is het zo weg. Het mooiste is even door de zee stappen, maar ik kan me voorstellen dat dat een hele onderneming is. Succes ermee OK dan!

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:48

Ons vorige paard had ook last van mok, benen raakte zelfs dik, warm en opgezet. De veearts had toen een goede tip. Heel dun ontwormpaste op de plekjes smeren, 's avonds met karton droge schilfers/korstjes eraf schrapen en weer heel dun erop. Ons paard was er binnen 1 week vanaf. Vervolgens hebben we deze tip gegeven aan een kennis met een Tinker en die was er ook zo vanaf. (daarvoor hadden we al zoveel alternatieve geprobeerd wat niet hielp). Ontwormpasta is bacteriedodend en droogt uit, dus die combinatie werkt gewoon goed.
En droog houden natuurlijk, ook als de korstjes weg zijn nog een paar dagen superdun insmeren.
Succes

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:14

Ik heb gelukkig een tinker die nooit mok heeft, hoewel hij toch erg vaak in de blub staat. De voorkant van de wei is vaak modderig, en als hij 's winters in zijn uitloopstal staat is dat 9 van de 10 keer 1 grote baggerzooi.

Ik was zijn sokken juist niet vaak, dan haal je de vetlaag weg welke juist beschermt. Ook worden bij het wassen/spoelen de benen doornat, waardoor de huid weker wordt. De huid op de benen zal bij een tinker namelijk maar heel zelden echt nat worden, ook niet op een natte ondergrond, omdat de sokken dat beschermen.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:50

Mijn tinker heeft ook altijd wel een beetje mok. De ene periode wat meer als de andere, maar helemaal 100% weg heb ik het nog nooit gekregen. Was volgens de veearts ook niet erg (zolang ik het goed in de gaten bleef houden)
Behalve een reactie op eiwit zou het ook een reactie op melasse kunnen zijn heb ik pas van iemand gehoord.
Diegene gaf me ook de volgende tip, ga het zelf deze week uitproberen dus of het echt werkt weet ik nog niet: eerst de sokken goed wassen met betadineshampoo, daarna de mokplekken insmeren met een 50/50 mengsel (mengt moeilijk) van zinkzalf en waterstofperoxide 3%(niet sterker!). Als het mengsel eenmaal opgebracht bruist, dan goed uitspoelen en weer herhalen, net zolang tot het niet meer bruist. Schijnt goed te werken dus wie weet.
Hydrocortiderm is trouwens een hormoonzalf waar je wel mee op moet passen. Bij te lang gebruik wordt de huid er dunnen van waardoor je uiteindelijk nog veel verder van huis bent.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:29

bij de DA kun je een spuit halen wat helpt tegen mijt, mok en nog meer dingen. ik geloof ook wormen. bij gam hielp het wel goed.
zijn mok verergerde ook van kuilgras, met hooi heeft hij er minder last van.

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:37

vriesje schreef:
Hoi,

Ik zag dat je in Drenthe woont, maar als je de kans hebt, zou je de benen moeten wassen met zeewater. Gewoon met wat jerrycans ophalen, en daar steeds goed mee spoelen, dan is het zo weg. Het mooiste is even door de zee stappen, maar ik kan me voorstellen dat dat een hele onderneming is. Succes ermee OK dan!


Kan je dan niet gewoon zout door water mengen? Mijn broer had z'n hele handen altijd onder 't eczeem, en dan maakten m'n ouders een 'badje' met water en zout (voor zover ik weet in ieder geval... we wonen in midden Nederland dus zeewater lijkt me geen optie. ).

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:38

Cure mok tabletjes van VSM helpen van binnen uit. Te koop bij de paardendrogist. Bij Spetter hielp het aardig. De mok verdween niet helemaal maar knapte wel op en de jeuk was over.
groetjes Cindy en Spetter

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:48

Als je de sokken hebt gewassen krijg je ze nog beter droog door na het drogen met een handdoek er wat zaagsel (wat je ook voor kleine huisdieren gebruikt of in de box) in te smeren. Het zaagsel neemt het laatste vocht op en als de benen droog zijn valt het er vanzelf uit of kun je de sokken nog even uitkammen. Ik kan me ook voorstellen dat je zowiezo moet zorgen dat de sokken niet vol klitten komen. Wij hebben sinds kort een jonge Tinker met nog niet zoveel behang, maar wel zomerexceem. De exceem verlichten wij ook door de manen en staart losjes te houden zonder al te veel klitten. En ja, als echt niks werkt zul je toch een keer moeten knippen om er goed bij te komen, want de zalf moet wel op de huid komen en niet in de haren.... Maar ben het met je eens dat je het eigenlijk niet wilt, hoor. Tinker hoort nu eenmaal veel behang te hebben... En heb je de vee-arts ook al gevraagd of die nog wat weet?

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:06

vriesje schreef:
Hoi,

Ik zag dat je in Drenthe woont, maar als je de kans hebt, zou je de benen moeten wassen met zeewater. Gewoon met wat jerrycans ophalen, en daar steeds goed mee spoelen, dan is het zo weg. Het mooiste is even door de zee stappen, maar ik kan me voorstellen dat dat een hele onderneming is. Succes ermee OK dan!


Haha ik zie het al voor me Haha! , een grote auto met een joekel van een aanhangwagen erachter (ondertussen jerrycans ingezameld natuurlijk ) en vervolgens richting en dan met (volle jerrycans natuurlijk *LOL* ) terug rijden. sorry moest ff lache ik zag het al helemaal voor me Haha!

Zeewater schijnt idd goed te zijn, ook voor meerdere dingen eczeem etc.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:08

Hihi, klopt zeewater voor exceem, maar mijn exceempaarden willen de zee haast niet in... Afgelopen voorjaar een keer geweest, maar was niet echt succesvol.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:11

Heleen1 schreef:
Hihi, klopt zeewater voor exceem, maar mijn exceempaarden willen de zee haast niet in... Afgelopen voorjaar een keer geweest, maar was niet echt succesvol.


Haha! tja dan zit er maar een ding op he, aanhangwagentje achter de auto, jerrycans er in en rijden maar Haha!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:57

Hihi, dat heb ik echt wel gedaan vorig jaar, maar toen hadden we die jerrycan in de zon gezet en helemaal vergeten...na een poosje was alle water verdampt... maar naar zee is zowiezo wel erg leuk, hoor. Ondanks dat mijn paardje soms wel een dansende beer lijkt...

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:33

Ik doe weinig aan de benen van mijn tink en ze heeft gelukkig geen last van mok. Toen ik haar kocht 2 jaar geleden had ze wel mok. Heb haar toen behandeld met Imaverol en dat elke maand van oktober tot maart. Laatste winter heb ik het niet gedaan en heeft ze ook geen mok gehad.

Ik kan je dus geen goede tips geven voor de bestreiding ervan. 1 ding wel gebruik niet vanalles door elkaar. Heel veel suc6 OK dan!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:59

Toen mijn tinker nog op pensionstal stond had ze regelmatig last van mok, ik behandelde met hydracortiderm van de DA. Hielp goed in de kootholtes. Ze kreeg ook rasp in haar knieholtes, van die witte vettige schilfers. Volgens de DA is dat overmatige talgproduktie en wassen met groene Biotex helpt. Nu staat ze sinds april alleen op natuurland, geen bemesting. Ze heeft geen mok en geen rasp meer en nu is het land al een paar weken best nat, de helft is een ondiep meertje kun je wel stellen. Dus ik denk dat mok niet veroorzaakt wordt door nattigheid maar wel door bacterieën in de stal of in de wei. En tinkers hebben ook aanleg.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:19

Hee, dat van die biotex ga ik ook proberen tegen de rasp bij mijn IJslanders. Maar nu je het zegt van dat ie op een onbemest land staat...mijn paarden staan nu tijdelijk in de paddock en ik verbaasde me van de week er al over dat ze geen rasp hebben, maar wel in iets modder staan (bovenste laag is nat, dus geen diepe modder, hoor). Zou dat komen doordat ze niet op een bemest land staan? Maar die biotex ga ik proberen als ze het weer krijgen. Is dat hetzelfde als groene zeep?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:41

In biotex groen zit iets anti-sceptisch, is toch weer anders dan groene zeep. Je kunt het ook met koud water oplossen, is ook handig. Lekker sopje maken, goed inwrijven en lekker wassen en uitspoelen. Je krijgt de sokken er ook weer mooi wit mee. Ik zal het van het weekend ook weer eens doen want de sokken zijn wel eens witter geweest, en gewoon ter preventie meteen de kootholtes meepakken.
Mok en rasp zijn een beetje duistere begrippen geloof ik. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Ik was altijd al tegen kuil en bemesting maar op een pensionstal heb je niet veel te vertellen. De rasp was behoorlijk, echt bulten op haar achterbenen. Maar ze had er geen last van. Toch hoort het niet. En nu....niks meer. Dus bemesting òf bacterieën door slechte stalhygiëne kùnnen een oorzaak zijn. Op de pensionstal mochten we maar 1x per week uitmesten, dat is (vind ik) goor. Er werd wel opgestrooid maar de urine en mest blijft liggen, dus trekt veel ongedierte en bacterieën aan. In de weides werd de mest nooit weggehaald en wel flink met kunstmest gestrooid. Ze had ook last van zonnebrand, echt enorm! Nu helemaal niet.....nou ja, we hebben ook niet veel zon Verdrietig maar in het voorjaar heeft de zon toch behoorlijk geschenen. Geen blaren, niets.....rara ?

giulia

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:18

weetje als je dit een weekje volhoud is de mok zo weg. je moet het korstje er af zien te peuteren en dan smeer je er zwitsal zinkzalf op dit elke dag doen en het is zo weg ik meen het!!!!

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:10

Ik moet bekennen dat ik het een beetje opgegeven heb! Ik heb werkelijk alles geprobeerd, en moet me er gewoon bij neerleggen dat ze het op bepaalde tijden heeft.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:26

nooit gehad ik weet ervan niks Verward