stilstaan en niet doorlopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

stilstaan en niet doorlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 21:27

als ik buiten aan het rijden ben dan wil sylke soms (of best vaak eigenlijk) niet stil staan.
ook wil ze soms niet van draf naar stap gaan.
ze heeft niet te veel energie, volgens mij snapt ze niet wat ik bedoel, maar als ze door blijft draven dan ben ik bang dat ik haar niet meer kan stoppen, en niet stil kunnen staan is ook wel lastig.

in de bak doet ze alles nu prima, ze kan stil staan, vanuit draf gewoon naar stap gaan enz.

het lijkt wel of ze het buiten spannend vind (verder nergens aan te merken, ze schrikt nergens van) zodat ze niet wil stil staan, en soms zomaar rustig gaat draven en dan niet meer wil stoppen...

ik ga deze maand les nemen dus dan zal het allemaal al een stuk beter gaan, maar hebben jullie mischien nog tips?
ik doe natuurlijk al openen en sluiten, zwaar gaan zitten en met stem, maar buiten lijkt het gewoon niet te helpen...

graag alleen commentaar waar ik iets aan heb, dus liever niet van: "je moet les nemen" want dat ga ik ook doen. bedankt!

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:32

Gewoon heel veel overgangen maken in het bos
Dus dressuurmatig rijden in het bos, zodat ze het daar ook gewoon vind om meteen te reageren.

Citaat:
graag alleen commentaar waar ik iets aan heb, dus liever niet van: "je moet les nemen" want dat ga ik ook doen. bedankt!

En dat is ook heel verstandig OK dan!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 21:37

maar ze doet het zowiezo niet, behalve als ze een goede dag heeft, en dan op de plekken waar zij wel even stil wil staan...
of ik moet haar tegen may (tinker) op laten botsetn dan staat ze ook even stil...

als ik er naast loop staat ze wel gewoon stil...
ik denk dus dat het ook door mijn spaning komt, maar ik moet mijn spaning kwijt zien te raken door juist lekker veel in het bos te rijden, en niet meer bang te zijn... het is een beetje een circeltje, ik gespannen-syl niet stil staan-ik bang- bang= spaning-dus niet stil staan enz.
maar bedankt!

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:39

Ik verwacht dat je dan misschien door je spanning met je benen klemt (natuurlijk is dat een gok, kan het door de pc niet zien)
En je daardoor eigenlijk drijft en ze het daarom niet snapt.
Probeer toch eens bewust uit met een overgang terug, te kijken of je je benen aanspant.

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:41

En mochten de overgangen niet lukken, dan zou ik op een stukje kleine voltes draaien zodat ze wel langzamer moet lopen! Lachen Of ergens tegen aan *parkeren* om het zo maar te zeggeN! Bloos Of misschien dmv een scherper bitje of hulpteugels?! Lachen

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 13:27

ik heb het niet zo heel erg op hulp teugels... en een scherper bit vind ik eigenlijk ook niet nodig.

als je sylke tegen een boom wil zetten, dan gaat ze er gewoon dwars door heen zeg maar...
en een volte in het bos... als je een kleine volte maakt in een snelle stap dan ben ik bang dat ze om valt ... ze heeft namelijk nog niet veel even wicht, en dan raakt ze in paniek!

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:39

Hoe oud is Sylke en hoe lang is ze nu onder het zadel?

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 23:25

sylke is 7 jaar en ze zeggen dat ze bij gadedijk een halfjaartje onder het zadel is geweest, maar een ander zij dat ze alleen een zadel en hoofdstel in had gehad...
ik denk dat ze dus net "ingereden" was en ze is nu ong. 2 maandjes bij ons.

het is dus ook vrij logies dat nog niet alles goed gaat.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 09:53

he ik zie nu dat de titel helemaal niet klopt... er moet staan niet stilstaan en door lopen... ach heb je soms...

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:44

Probeer langzamer te stappen, en geef een snoepje (suikerklontje ofzo). Meestal zien ze je arm aan de zijkant en dan et snoepje en dan trappen ze wel op de rem! Blijft ie staan.. uitgebreidt belonen!
Stukje verder en dan nog eens.
En dan gaan halthouden zonder snoepje (moet niet bij iedere keer halthouden z'n nek omdraaien).
Maar voor het halthouden aan te leren werkt dit wel!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:22

misschien kun je het proberen te oefenen door goed met je zit te werken, zwaar maken als je wilt dat ze langzamer gaat en volhouden tot ze stopt?

hulpteugels of scherper bit vind ik dan ook weer zowat... Scheve mond

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 09:39

op teugels reageerd ze eigenlijk nog helemaal niet, dus het gaat al allemaal om mn zit...
in de bak lukt het stilstaan wel, maar buiten is het nog alleemaal te gehaast, want dat is natuurlijk leuk!

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:18

Veel oefenen en volhouden, en als je meer controle in de bak hebt heb je buiten ook meer controle.
Zelf heb ik veel geoefend op het woord Ho, in de bak staat ze dan meteen stil.
Buiten weet ze het dan wel maar wil soms nog een stapje extra doen, toch word dat steeds minder.
En als ze nog veel moet leren is het ook een stuk onervarenheid, gewoon volhouden en proberen zelf ontspannen te blijven.
Eigenlijk dus alles wat je zelf al weet. Knipoog

And then she realized nothing would change...

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:37

Grondwerk werkt hier ook altijd goed *ervaring hier*....stilstaan is stilstaan, gebeurt dat niet, dan mogen ze in de achteruit weer naar de plek waar ik gezegd heb dat ze stil moesten staan....na een paar keer snappen ze ineens bovenwonderlijk goed wat je van ze wil. Hierbij gebruik ik dus constant stem, waardoor onder het zadel ook betere reactie erop komt!!
Misschien dus ook longeren een goede optie om je stem aan de actie te koppelen.
En die onervarenheid....tjah....hard werken (met oa bovenstaande) en volhouden en als ze het dan na lang vragen doen ook goed belonen (stem/klopje). En kijk uit met snoepjes, want dan kan het wezen dat ze bij elke actie iets verwachten.

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 19:51

met snoepjes ga ik niet werken, dan word ze denk ik een vreet monster Lachenen op HO reageerd ze wel... maar nog niet genoeg om buiten stil te staan.
al wel als ik buiten aan het wandelen ben, dus er naast loopt, maar er op... het komt wel dat weet ik zeker... maar het is moeilijk omdat ik zo onzeker word van mezelf en bang ben dat als ze er van door wil dat ik haar dan niet kan stoppen.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 27 bezoekers