Jonge paarden met of zonder bandages etc

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Debor
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: Nieuwerkerk ad IJssel

Jonge paarden met of zonder bandages etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 13:18

Even een vraag aan iedereen. Is het wel of niet verstandig om bij jonge paarden te bandageren en andere bescherming te gebruiken tijdens het werk ?

Graag even toelichten waarom wel/niet


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:22

Nooit iets om de benen tijdens het werk, tenminste, na 1x een zware peesontsteking doe ik dat echt nooit meer!
Bescherming vind ik wel tegenvallen, als het paard niet heel achterlijk strijkt krijgt hij niks om. Ze krijgen alleen als ze op stal staan wel eens stalbandages om, of na het werk een iceboot (ijskoud). Het gevaar is dat het er nl. erg heet onder wordt, de warmte niet weg kan en dan kun je dus een peesontsteking krijgen. Dat risico neem ik gewoon helemaal niet meer.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Debor
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: Nieuwerkerk ad IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 13:25

Oke dank je, ik zie ook net dat er al discussie over zijn geweest ...

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:04

ik ben niet zo voor bandages...
peesbeschermers zijn missch. wel handig bij jonge paarden omdat ze weleens een sprongetje kunnen maken.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:36

Ik gebruik ook niks uitgezonderd bij het springen.

http://www.teamcarlee.nl http://www.endurancebythesea.nl Mijn dochter NK kampioen 2018 young riders ! Trots
[color=#FF8000]

elke_fyfel

Berichten: 725
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:48

ik rij altijd met bescherming,omdat mij paard wel een rare sprongen kan maken en zo....ik heb altijd peesbeschermers en strijklappen aan maar soms ook twee bandages Haha!

Precious Pyra

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:24

Laui! schreef:
Nooit iets om de benen tijdens het werk, tenminste, na 1x een zware peesontsteking doe ik dat echt nooit meer!
Bescherming vind ik wel tegenvallen, als het paard niet heel achterlijk strijkt krijgt hij niks om. Ze krijgen alleen als ze op stal staan wel eens stalbandages om, of na het werk een iceboot (ijskoud). Het gevaar is dat het er nl. erg heet onder wordt, de warmte niet weg kan en dan kun je dus een peesontsteking krijgen. Dat risico neem ik gewoon helemaal niet meer.

Amen

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:31

ikke wel, bandages of peesjes, je kan blessures beter voorkomen dan genezen. Maarrrrrrr je moet de bandages wel op de goede manier aanleggen, en zorgen dat de benen niet afknellen of oververhitten!!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:39

Altijd iets om de benen doen! Ik heb al meerdere jonge paarden meegemaakt die in in een rare sprong, tijdens het rijden of in de wei, met hun achterhoef hun voorbeen, de pees, raak schopte. Bij 3 van deze paarden is dit fataal afgelopen! Dus als je verstandig bent doe je iets om zijn benen, het liefste peesbeschermers. Maak ze wel goed schoon na elk gebruik zodat er geen zand kan gaan schuren tussen de beschermer en het been van het paard!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:47

bij mijn 3 jarige gebruik ik wel eens peesbeschermers,
puur omdat hij weleens zijn benen raar neerzet,en zichzelf aanraakt,
verder let ik er wel goed op of het niet te warm word,ik rij dan ook nooit een uur ofzo

Karaat_the_newforest op Instagram


YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:50

Ik altijd strijklappen voor

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:52

Niets, helemaal niets.

Naar mijn mening maak je juist problemen door dit soort acties te gaan doen. Pas als ze aan het 'echte' werk gaan komen de peesjes aanbod! Of bescherming waar echt noodzakelijk is!

Ook onder het zadel een eenvoudig zadeldekje, door ze als jong paard al zo te beschermen kom je er nooit weer af!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:07

Toen ik net begon met rijden heb ik er 3 in 1 beschermers om gehad, wel eerst nagevraagt en toen kreeg ik te horen dat ze wel beschermen met rare sprongen *benen tegen elkaar aanslaan etc.* maar verder ehmsz...nutteloos waren Haha!

Nu gebruik ik wel springschoenen omdat als ze er echt voor gaat haar acterbenen weleens tegen haar voorbenen aan gooit.
Ik heb geen zin in allerlei wondjes, dus gooi er die dingen voor de zekerheid overheen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:12

Jong paard doe ik met rijden altijd peesbeschermertje om.
Die springen wel eens zomaar opzij, dan vind ik het wel een prettig idee dat ze wat om hebben.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:37

Ik heb altijd beenbescherming op. Maar heel af en toe bandages. Ik doe het eigenlijk omdat mijn jonge vriendje veel rare sprongen maakt en zichzelf gruwelijk aantikt.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:41

ik heb bij die van mij peesjes om omdat hij tikt. Met zn achterbenen tegen zn voorbenen aan, daarom peesjes, en ook strijklappen achter, omdat ie wel eens raar wil doen door met zn achterbenen tegen elkaar aan te tikken. Mijn exverzorgpaard had hierdoor altijd een achterbeen open liggen, echt tot bloedens toe open.

Maar als ik lang rijd, en ik bang ben dat de pezen te warm worden, haal ik altijd de peesjes er even af om aan de hand en zonder die dingen te stappen Lachen

joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:45

Het ligt volkomen aan je paard. Heb je er een die wel eens rare sprongen maakt of heel erg ruim draafd en zichzelf daarbij raakt? Dan is het bescherming. En met springen natuurlijk. Bandages ben ik zelf niet zo'n fan van. Ze zijn heel veel werk en de benen worden er vaak behoorlijk warm van. Ook moet je ze goed aan kunnen leggen, want als ze losraken, heb je een groter probleem. En vergeet ze nooit af te doen! Die drukplekken hebben ze na 1 nachtje al. En ze blijven voor het leven.

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:19

Pees en kogel beschermers vind ik beter en veiliger dan bandages. Als je een rustig ritje maakt is er geen bescherming nodig, als je zwaar dressuurwerk zoals piaffes, keertwendingen om de voorhand en achterhand, travers,... dan kunnen bandages wel eens nodig zijn. Er zijn veel topruiters die voor hun paarden bandages buiten en in de stal gebruiken, en die willen hun paardje niet verpesten. Knipoog Ja dat heb ik van Tyrza, maar ze heeft gelijk

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:58

RanouK schreef:
Pees en kogel beschermers vind ik beter en veiliger dan bandages. Als je een rustig ritje maakt is er geen bescherming nodig, als je zwaar dressuurwerk zoals piaffes, keertwendingen om de voorhand en achterhand, travers,... size]


wat een rare beredenering...die oefeningen die jij hier benoemt verschillen gelukkig niet zo akelig veel van niveau Haha! ... als jij een goede keertwending draait tikt hij zichzelf nooit aan!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:03

ik ga met laui mee maar ook weer niet Haha!
Namelijk als ze erg strijken dan wel strijklappen achter om doen en ik doe peesbeschermers voor omdat hij zich makkelijk aantikt met zijn achterbenen.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:38

als het niet hoeft gebruik ik het liefst niets maar bij sommige paarden die nog wel eens gek doen peesbeschermers, gaat sneller dan bandages en ik merk trouwens dat heel veel mensen niet goed kunnen bandageren, dan doet het meer kwaad dan goed.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:54

Juist bij jonge dieren zou ik wel peeskappen en strijklappen gebruiken. Als ze pas onder het zadel zijn zijn ze nog absoluut niet in balans en ze kunnen inderdaad nog wel eens een rare sprong maken.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:30

Ik reed nooit met beenbescherming en als Tiara strakjes weer wat sterker is zal ik ze ook wel weer af doen denk ik, maar nu strijkt ze achter waardoor ze wondjes krijgt, dat vind ik ook niet nodig.

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:20

Als een paard geen ijzers heeft laat ik de beschermers ook wel eens liggen bij het dressuren.
Maar een paard met ijzers krijgt ze bij mij eigenlijk altijd om.

Ik gebruik zelf het liefst gewone peesbeschermers. Bandages is meer werk en geef maar weinig bescherming.
Bandages met dikke onderlappen gebruik ik wel weer bij het vervoeren.

Verder rijd ik mijn paard een enkele keer met bandages. Vaak voor de foto of een clinic Knipoog

Welpie
Berichten: 136
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:10

Ik heb mijn 4 jarige altijd vierkant in de bandages. Ook op het land krijgt ze bescherming om, eerst had ik niet zo'n springding maar deze, pff ik ben altijd weer blij dat ik bescherming om heb gedaan.

Sprenger aurigam bit te koop, dubbelgebroken 14,5 cm. Slechts een paar maanden gebruikt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers