schimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 17:54

even een paar vraagje over de ziekte schimmel:

-hoe kom je er vanaf?
-hoe ziet het eruit?
-kun je dan rijden?

evita heeft geen schimmel hoor, maar ik wil het gewoon even weten!

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:03

ik begrijp het niet.
waar krijgen paarden dan schimmel?

Teamspirit... Je bent een toppertje!

moo_tje

Berichten: 50
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:32

schimmel zier eruit als een klae plek of plek die als een korst verwijder rood nat zijn maar ook grotere plekken met opstaans har dat je er zo vanaf kan halen je kan het genezen door je pony met een spesiaal pul te wassen of geneesmiddelen toe te dienen.. of je dan mag rijden zou ik begod niee weten (btw ik heb wat hierboven staat uit een boekje ponywijzer voor de paarden gek deel 10 gezondheid ik verzin dit dus nie zomaar....) dikke zoen moo_tje

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:24

moo_tje schreef:
schimmel zier eruit als een klae plek of plek die als een korst verwijder rood nat zijn maar ook grotere plekken met opstaans har dat je er zo vanaf kan halen je kan het genezen door je pony met een spesiaal pul te wassen of geneesmiddelen toe te dienen.. of je dan mag rijden zou ik begod niee weten (btw ik heb wat hierboven staat uit een boekje ponywijzer voor de paarden gek deel 10 gezondheid ik verzin dit dus nie zomaar....) dikke zoen moo_tje


???? wat??? de andere spelfouten snap ik, maar wat hier staat? klei plek of zo?


bergerac
Berichten: 444
Geregistreerd: 10-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:29

De dierenarts kan je iets geven tegen schimmel.
Meestal zit het ook op de plek waar de singel loopt en het is niet verstandig om dan te rijden omdat de huid kapot is.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:29

kale staat er denk ik Lachen. Mijn paardje had eerst ook schimmel. Je moet je paard eerst wassen met betadine shampoo. En daarna wassen met Imaverol. dan ben je er zo vanaf.. De hardnekkige plekjes moet je onverdund op het plekje smeren en er niet afwassen. Ook moet je een gedeelte van die imaverol oplossen in water en in een spuitbus doen. HIer ontsmet je al je gebruikte paardenspullen mee door in te spuiten. Dus bijvoorbeeld halster, borstels, dekens of shabrakken. Als het goed is gaat het dan vanzelf over..
Oh vergeet trouwens jezelf ook niet te ontsmetten..

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 21:57

kunnen ze er dan niet heel erg ziek van worden?

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

bergerac
Berichten: 444
Geregistreerd: 10-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:00

Wij hebben er net 1 van de schimmel af, heeft er drie weken last van gehad. En we hebben gewoon om de drie dagen met dat Imaverol gesmeerd.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:00

Verplaatst van VMR naar MD.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:36

U herkent ringworm aan kleine kale plekjes geconcentreerd op één plaats op het lichaam. Ringworm wordt niet veroorzaakt door wormen, maar door een besmettelijke huidschimmel die op vele manieren kan worden overgebracht. Dus niet alleen door direct contact, maar ook door zadeldekjes, borstels, dekens, tuigage, enz. In het begin ziet u kleine bultjes met opstaande haren, later ontstaan grote, kale, ronde plekken. Als u zeker wilt zijn van de diagnose, laat dan een dierenarts in een laboratorium wat haar of schraapsel onderzoeken. Behandel schimmel met een anti-schimmelshampoo. Als uw voorkeur uitgaat naar een natuurlijk product, gebruik dan een middel waaraan tea tree olie is toegevoegd. Vergeet bij de behandeling van schimmel niet om ook de borstels, singels, enz. te desinfecteren, en geef ook de stal een grondige reiniging (zie stalhygiene). Een schimmel kan zeer hardnekkig zijn en kan regelmatig terugkomen. Bij hardnekkige schimmel is het raadzaam om anti-oxidanten en knoflook aan het voer toe te voegen.

Een mooie uitleg van de Paardendrogist.

Schimmel is besmettelijk dat is te krijgen als je bijv. op een andere stal komt en daar hebben paarden het. Het is verspreid zich makkelijk. Schimmel is niet ernstig en is eenvoudig te behandelen. Ik gebruikte zelf gwoon schimmelzalf die ook voor mensen te gebruiken is en dan goed smeren 2 keer per dag gaat het als het goed is weg.

gr

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:59

wat ook erg goed werkt bij schimmel is de plekken ruim insmeren met citroensap. De huis wordt dan te zuur de schimmel kan niet overleven op een zure huid en verdwijnt! wel om de dag herhalen tot het weg is

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:54

Kan een paard ook jeuk hebben bij schimmel??

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:32

Ja, een paard kan ook jeuk hebben bij schimmel. Bij mijn paard toont het zich nu dat er een klein groepje haren rechtop gaat staan, hij schuurt het ook.

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers