Steeds diezelfde hoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Steeds diezelfde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 21:52

Help, mijn verzorgpaard ging steeds in dezelfde hoek lopen kloten...
Het ging als volgt:
Bij A wilde ik een grote volte gaan rijden, we zaten in draf. Maar telkens ging hij in de hoek bij F zijn hoofd omhoog gooien en bokkend ervandoor galloperen. Ik kon het wel uitzitten, maar het mag dus niet. Ik probeerde het steeds opnieuw, maar hij bleef het doen! Ik ben toen in stap gegaan en dan deed hij wel normaal. Vervolgens heb ik de volte nog een keer gereden en toen halverwege in draf gegaan, maar als ik het vanaf het begin in draf wilde doen begon hij weer Boos! Wat moet ik hier nou aan doen de volgende keer?
Het lag niet aan mij, hij was gewoon weer in zo'n bui, hij deed het bij de andere verzorgster die na mij erop ging nog veel erger! Bij haar deed hij het niet alleen bij een oevening, maar ook gewoon op de hoefslag dat hij opeens ervandoor ging, dus bokken en dan weg...
Ik weet niet zo goed wat ik ermee aanmoet, ik weet wel dat je het niet toe moet staan, want anders wordt het alleen maar erger! (en het is een groot sterk paard)
Ik kan hem geen tik geven met de zweep, want ik rijd (nog?) zonder zweep omdat hij dan ook zo gek gaat doen!
Hoe moet ik dit corrigeren???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 09:29

Leer 'm dat die gekke streken gevolgen hebben waar 'ie zelf niet blij mee is, oftewel keihard werken.
Als mijn paard gaat lopen kloten in een hoek, dan zet ik haar op die plaats op een heel klein voltetje en gaat ze heel stevig aan het werk. Als we in draf bezig waren, dan blijf ik in draf. Hoe hard ze dan ook wil gaan draven, boeit me niet, ze gaat aan de slag en flink ook.

Tegen de tijd dat 'ie daar goed de pest over in heeft, rijd je gewoon door of er niks aan de hand is. Ook niet belonen oid, maar gewoon doen of het niet gebeurd is.

Als je dat een paar keer gedaan hebt, dan vindt 'ie het waarschijnlijk toch een beter idee om maar gewoon z'n fatsoen te houden en normaal door te lopen....

PS Zweepjes komen in dit verhaal dus niet voor; daar rij ik niet mee.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 10:31

zweepjes? helemaal mee eens, niet gebruiken nu.
worden ze alleen maar banger van, denken ze de volgende keer, o in die hoek krijg ik steeds klappen, gaan ze van te voren al niet meer.

gewoon negeren, vlak voor de hoek flink doordraven.
maar niet continue blijven proberen want dan wordt het een obsessie.
desnoods wat frummelen met je handen of wat klak geluiden maken met je tong, zodat de aandacht bij jou is is die hoek.
gaat het helemaal niet, dan eerst de hoek vermijden en geleidelijk steeds groter uitrijden totdat je wel weer in die hoek bent.

succes ermee, marianne
mijn paard heeft ook van die streken en op deze manier oplossen gaat vrijwel altijd goed.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:49

Idd, t is beter om hem niet de hoek in te slaan maar gewoon in die bewuste hoek eens flink aan t werk zetten.
Zet m maar in draf een paar x op een volte van 10-15 meter bij die hoek aan t werk. Zo moet ie na een paar x wel weten dat dr nix an de hand is en er dus gewoon door kan lopen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:53

Dit klinkt als zeer 'stout' gedrag!!!! Je paard breekt uit omdat hij weet dat hij een grote volte moet gaan rijden en daar geen zin in heeft. Hij heeft ook ontdekt dat hij als hij gaat rennen en bokken eronder uit komt. En dus gewonnen heeft. Je hebt dus eigenlijk een dominantieprobleem... Zolang je niet zeker weet (en dan ook echt zeker weet!) dat je het van hem kunt winnen zit er maar een ding op: vermijd het om op die plaats een grote volte te rijden in draf, maar rijd hem ergens anders (de bak is tenslotte groot genoeg...).
Je geeft aan dat hij het in stap wel braaf doet. Dat is mooi, want dan kun je bij A wel in stap een grote volte laten lopen in stap. Wel belonen, want dat is braaf. Halverwege de volte gaan draven is ook prima, maar rijd daarna niet meteen weer een grote volte op die plaats. Als je weet dat je het van hem kunt winnen, kun je het volgende doen. Verstel je teugels al ruim voor A zodanig dat je de binnenteugel echt heel veel korter hebt dan je buitenteugel (desnoods zit je helemaal naar binnen en je binnenarm helemaal gestrekt naar voren. Hou je buitenbeen iets achter de singel en zet hem botweg op de volte met je binnenteugel. In het ergste geval moet je hem dus gewoon omtrekken en is je binnenteugel extreem kort. Daarna meteen belonen en een paar rondjes rechtuit draven. Het komt erop aan sneller te zijn dan je paard en in dit geval ook lomper en botter te zijn dan je paard. Soms kun je zaken niet rijkunstig oplossen (want deze methode druist natuurlijk tegen alle rijtechnische principes in), maar moet je even andere maatregelen uit de kast trekken. Mijn paard deed dit ook, en deze oplossing werkte prima, evenals het aan de longeerlijn zetten en als ze rechtuitstormde haar naar binnen trekken.
Het allerbelangrijkste aan deze methoden is dat je onmiddelijk nadat hij naar binnenkomt , je de druk van de binnenteugel haalt (=beloning)! Wees niet bang voor opmerkingen als 'daar wordt hij hard in de mond van' of 'wat ben jij gemeen'. Hij wordt er niet hard van, de mijne heeft nog steeds een zacht mondje, en niet jij, maar hij is op dit moment gemeen (hoewel ik het woord gemeen eigenlijk niet het juiste vind).

Succes
Abby

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 14:36

Ik geloof er niet in dat je zulke problemen in de mond 'op gaat lossen'. Er zijn veel betere manieren....

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 16:27

vertel...

Ik pretendeer niet dat dit de enige manier is, het is in ieder geval een manier die werkt. Bovendien heb ik laatst iemand bezig gezien met het zelfde uitbreekprobleem (alleen op een andere plaats) en die moest het op de standaard rijtechnische manier oplossen. Resultaat is dat ze door het paard uiteindelijk tegen de bakwand aangeknald is en nu buitengewoon moeilijk loopt door een zware knieblessure.

Sosm zul je wat botter moeten zijn om iets te bereiken. Beter een keer een scherpe ophouding dan 10 keer een zachte die totaal niet doorkomt. Dit is in principe onschuldig, maar stel dat hij uitbreekt tijdens een buitenrit en gewoon doorrent richting kruispunt of spoorovergang of... Wat doe je dan? Dan zul je toch ook echt in de mond moeten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 16:40

Ja goeiedag zeg dat is nog al niet een verschil.... Als je leven d'r van af hangt dan ruk d'r inderdaad maar gerust op los, maar voor zo'n onschuldig 'paardengeintje'.....

Waar het paardenverstand ophoudt, begint het geweld....

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 17:37

Hm, soms is het ook gewoon onbewust aangeleerd gedrag, alleen wil bijna nooit iemand dat toegeven. Je kan het zien als een kunstje... op die plaats wordt dat bepaalde gedrag vertoond. Ik geloof niet zo in paarden die je 'in de maling' nemen, ze heten geen Flipper....

Een oplossing? Kan ik je helaas niet geven, ligt helemaal aan hoe en wat er gebeurt. Maar het is soms net zo lastig om een springpaard te leren weigeren....

Hij moet op die plaats dus een ander kunstje leren (in dit geval gewoon doorlopen...)

succes

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:16

Paarden kunnen je inderdaad niet in de maling nemen, maar paarden weten feilloos wanneer de persoon op hun rug niet sterk genoeg is (dwz niet leidend genoeg is) om hen in het gareel te houden. Ik noemde het probleem niet voor niets een dominantieprobleem. Dit is een van de uitvloeisels ervan. Daarom moet je dit alleen oplossen als je weet dat je het van hem kunt winnen. Dus, als je zeker weet dat je hem de grote volte opkrijgt en hem erop kunt houden. Weet je dat niet zeker, dan moet je het niet proberen want je maakt de strijd die er is dan alleen maar groter en heviger. Als hij dan als 'winnaar' naar voren komt, ben je nog veel verder van huis.

Sonja,

Jouw laatste opmerking vind ik ietwat kort door de bocht.

Ik wil absoluut niet zeggen dat mijn oplossing de enige en de enig juiste is. Ben ook erg benieuwd naar jouw oplossingen... Een ding is zeker, geweld gebruik ik niet, ik ben alleen heel duidelijk geweest in mijn bedoelingen. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een methode die misschien rijtechnisch niet correct is, maar het paard wel daar brengt waar je hem hebben wilt. Zolang je maar ontspant (maar je teugel er wel wakend bijhoudt) op het moment dat hij met je meegaat, is er niets aan de hand. Op het moment dat je de ondeugd, want dat is het echt, eruit hebt, zul je je paard weer gewoon zoals altijd op je zit kunnen rijden. Toch blijft dit trucje als het eenmaal aangeleerd is af en toe de kop opsteken. Het blijft voor het paard een middel om uit te vinden hoe de dominantieverhoudingen liggen.

Een van de zaken die je probeert te bereiken met dressuur (op welk niveau) is dat je paard onvoorwaardelijk aan de hulpen staat. Daar hoort ook het rijden van een grote volte bij. Op het moment dat hij dus duidelijk niet aan de hulpen staat, heb je een groter risico tijdens een eventuele buitenrit dat hij dan ook niet luistert...

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 21:12

Ja, ik weet dat ik er wat aan moet doen, dit is de eerste keer dat hij het bij mij deed, maar ja, ik verzorg hem pas sinds heel kort! Bij de andere verzorgster doet hij het ook... Zij slaat hem dan met de teugel tegen zijn hals en hoofd als hij opeens er bokkend vandoor gaat (overal doet hij dat dan) Tja, ik vind dit niet echt een goede oplossing Verward en wil het zelf graag anders doen. Ik wist wel dat ik me niet gewonnen moest geven en daarom bleef ik hem overdoen, maar bedankt voor de reacties!!! Ik zal er zeker wat aan hebben!

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 22:20

Misschien helpt de volgende manier wel:

Neem ruim voor het bewuste moeilijke plekje flink je tempo terug zodat je meer gelegenheid hebt om je zaakjes op tijd en netjes voor mekaar te krijgen.
Stel het koppie iets naar buiten en houd je binnenhand laag (niet vastzetten).
Duw hem in dat lage beheerste tempo met je buitenbeen van de hoefslag af. Doe de eerste passen maar net alsof je van hand gaat veranderen.
Dreigt ie ervandoor te gaan, ga je terug naar stap, desnoods zet je hem halt.
Hou stelling naar buiten en blijf met je buitenbeen streng inkomen totdat hij van de hoefslag draait. Krijg je niet meteen een soort volte voor mekaar, probeer er dan een keertwending-achtig iets van te maken. Als ie maar de richting die jij kiest indraait en niet de andere kant op sjeest.
Kom als je weer uit de gevarenzone bent met je binnenbeen en stel hem weer naar binnen, tot je opnieuw het gevaarlijke punt gaat naderen, dan bereid je dit truukje van jou weer goed voor.
Het gaat er nu niet om HOE ie de volte loopt, maar DAT ie het doet.
Grof worden heeft geen enkele zin, je moet gewoon net ietsje slimmer zijn dan je paard Tong uitsteken
Heel veel succes!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 23:41

Sonja schreef:
Ja goeiedag zeg dat is nog al niet een verschil.... Als je leven d'r van af hangt dan ruk d'r inderdaad maar gerust op los, maar voor zo'n onschuldig 'paardengeintje'.....


Ahum Sonja, zoiets zou ik niet af doen als een onschuldig paardengeintje!
Ik ga met Abby mee dat het een dominantieprobleem is. Als je zoiets niet heel snel oplost gaat het van kwaad tot erger! Ik heb daar (helaas!) persoonlijk ervaring mee. Op een gegeven moment is alles eng en springt een paard voor alles weg. Mijn instructeur zei ook al dat een paard zichzelf heel vies kan blesseren als hij zo weg springt....

Ik moet van mijn instructeur al voor de hoek schouderbinnenwaarts gaan rijden. Vooral veel been erbij en als hij toch wegspringt meteen op de rem en gehoorzaamheidsoefeningen doen. Bijv. stil staan en dan in galop weg, binnen een paar meter weer stil en weer meteen weg. En luisteren zal ie!
Hij zegt dat zo gauw ik weer de baas ben, mijn paard dat soort geintjes wel zal laten. Helaas houdt dat in dat je even grof moet zijn maar beter nu even dan een geblesseerd paard, of nog erger: een rutier in het ziekenhuis!

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 09:31

Ik heb precies zo'n paard. Sommige dagen is er niets aan de hand, andere dagen loopt hij ontzettend te klieren in een bepaalde hoek.
Het ligt heel erg aan zijn bui.

Maar hoe ik het oplos, ligt weer heel erg aan mijn bui. Haha!
Gisteren lag ik er dus tot 4 x toe bijna af en dan kan hij van mij dus echt een knal verwachten. Dat soort gedrag kan ik echt niet tolereren.
Maar wat het beste werkt, is idd negeren en proberen heeel veel oefeningen te doen op de plek die hij 'eng' vindt.

Als hij echter zo extreem is als gisteren heeft dit totaal geen waarde. Ik kan er dan of beter af gaan en hem op de bewuste plek longeren.
Of als 2e optie gewoon die hoek overslaan.

Persoonlijk vind ik dat je de problemen niet moet op gaan zoeken, misschien de weg van de minste weerstand, maar ik rijd nog altijd paard voor mijn lol.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 10:19

Mijn paard heeft weleens problemen met een lange zijde Lachen
Het 'probleem' lijkt snel verholpen zolang ik het negeer en hem met wat extra binnenbeen vertel niet opzij te mogen...hij gaat echter niet rennen of bokken, springt gewoon opzij.

Echter was hij een tijdje terug wel helemaal 'knetter' (sprong met een draai weg + enkele passen galop, waarbij hij zijn kont behoorlijk aankneep) was iets engs volgens hem. Ik heb dus als oplossing gebruikt om bij het ingaan van die lange zijde 2 passen hoefslag, volte 10 meter en zo heb ik eigenlijk de lange zijde gereden. Dat was overigens de 2de oplossing, oplossing die ik eerst probeerde was, eerst beginnen op helft van de bak en dan steeds dichterbij gaan rijden, helaas hielp dat niet....
Maar die voltes werkten dan wel en daarna deed ik gewoon iedere keer een volte 10 meter als ik voelde dat hij zijn aandacht verloor in totale kijkerigheid, en dan had ik hem er weer bij met zijn koppie Lachen

Na 2x op die manier liep hij er langs, wel erg alert maar zonder rare capriolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 12:21

abby schreef:

Sonja,

Jouw laatste opmerking vind ik ietwat kort door de bocht.

Ben ook erg benieuwd naar jouw oplossingen....


Nou sorry, maar ik vind een paard flink in z'n mond rukken echt onder het hoofdstuk 'geweld' vallen. Ik denk dat dit probleem beter rijtechnisch opgelost kan worden, bijvoorbeeld door de manier die ik beschreef of dressuurmatig, bijvoorbeeld door schoudervoor te gaan rijden en die door te zetten in een volte.

In een noodgeval (zoals op een buitenrit en hij stormt op een spoorwegovergang af om maar wat extreems te noemen) dan hoef je het echt niet meer dressuurmatig op te lossen en dan ruk er maar gerust op los, maar in een afgesloten bak, zeker als je het probleem dus al weet, kan het stukken beter dan maar aan die teugels te rukken....

En benieuwd naar mijn oplossing? Even lezen in m'n eerste bericht in dit topic misschien Verward
Of als je er meer wilt: schoudervoor richting de enge plek, en doordraaien in een volte. Deze steeds groter uit gaan rijden. Moraal van beide oplossingsverhalen: het paard bezig houden, zodat hij wel wat anders aan z'n hoofd heeft ipv de 'zandhappertjes' in die enge hoek *LOL*

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 12:48

ik geloof dat mijn uitleg niet helemaal goed begrepen is. Het enige dat je doet is je binnenteugel zo ongelovelijk kort pakken dat hij als het ware omvalt naar binnen als je op die teugel ophoudingen maakt. Doordat je onmiddelijk loslaat op het moment dat hij komt, beloon je hem ook meteen. Ik heb de indruk uit de probleembeschrijving dat je bij dit paard niet de kans krijgt om allerlei dingen als schoudervoor of schouderbinnenwaarts. in te zetten. Hij gaat er gewoon vandoor omdat hij uitgevonden heeft dat hij onder de hulpen van de ruiter uit kan komen. Er is niets engs in die hoek, hij vertikt het gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 13:55

Okeeeeeeej ik begin te begrijpen waar je naartoe wilt.....

Ik ga proberen om er een nuancering aan te geven.
Is het mogelijk om ipv de binnenteugel heeeel kort te nemen, de binnenschouder van de ruiter op te tillen, en indien nodig de elleboog ook op te tillen en het hoofd op die manier "naar binnen halen" (zonder te rukken) en weer los te laten als 'ie nageeft?
Wat je dan bereikt tov de binnenteugel heel kort nemen, is dat de binnenschouder van het paard recht blijft, en het dier dus niet "omvalt" naar binnen toe. Want wat krijg je als 'ie "omvalt"? Dan moet je dat weer zien recht te breien....

Ik heb het idee dat we nu weer meer op 1 lijn zitten, klopt dat?

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 14:36

Ik vind jullie oplossingen allebei erg mooi klinken, zowel Sonja als Abby, maar bij een paard dat echt een hoek niet in wil, kun je beide methodes wel vergeten.
Die is al weg voordat hij bij de bewuste hoek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 14:39

Maar hij doet het alleen op voltes, en niet als ze gewoon in de bak rijdt. Dus waarom niet rustig een volte uit gaan bouwen op de plaats waar hij het steeds doet?

Klopt wat je zegt, dat paard is zo vertrokken. Maar de ruiter heeft het voordeel (in dit geval) dat ze weet waar en wanneer het gaat gebeuren. Dus dan is het "alleen nog maar" ( *LOL* ) kwestie van het paard een stapje voor blijven.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:52

hoi Sonja,

Jawel... (dat van die lijn)

Met dit verschil dat ik in mijn benadering alle rijtechniek (en rijkunst al helemaal) even buiten beschouwing laat. Het probleem bij dit paard, zoals ik het begrijp, is dat hij heeft uitgevonden dat hij lekker onder een volte uit kan komen op die plaats. E ndaarom begint hij in de hoek bij F al te rommelenVaak is het zo hij dan op iedere andere plaats wel een grote volte aanpakt (en dat maakt het ook wel frustrerend). Het is een puur dominantieprobleem. Als je dat op weet te lossen, kun je daarna gewoon weer op een rijtechnische manier aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:59

Ik word altijd zo vreselijk nieuwsgierig van zulke problemen, wil het dan eigenlijk even met eigen ogen zien wat er nou precies gebeurt.... Waarom wonen jullie Bokkers nou altijd zo'n eind weg met z'n allen *LOL*

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 17:24

hahaha Lachen
waar woon jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 18:13

In Alphen aan den Rijn.......... Hihi, er zijn wel Bokkers in de buurt hoor, maar die hebben heeeeeeeeeeeeele brave paarden Schijnheilig (He Miran? Hihihi *LOL* )

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 18:30

Uhm Sonja, hoe snel kan je in Lisse zijn Haha! ?

Dan bel ik je even als Fitz weer een van zijn buien heeft........