paard changeerd in galop op de linkerhand...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

paard changeerd in galop op de linkerhand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 13:01

Zodra ik mijn paard terug wil nemen uit galop begint hij te changeren! Dit probleem alleen op de linkerhand. Het is al een snel en heet paard, maar met beetje geduld rustig te rijden. De galop is voort ook op aanneembaar tempo te rijden. Alleen met terugnemen een hoop verzet. Het gaat al beter maar op de linkerhand changeerd hij dan naar rechtergalop. (hij doet dit ook als je hem op lange zijde wat inhoud). Tips? Ik krijg hem wel altijd terug in de goede galop, mar wil binnenkort een B-proef starten en daar vinden ze dit niet zo geweldig denk ik Knipoog

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:12

laat je paard iets naar buiten kijken (naar rechts in dit geval) zo kan hij zijn schouder niet goed vrij maken om in de andere galop te springen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:56

Vaak als het paard ongewild changeert is het nog niet helemaal in balans. Op het moment dat jij terug rijdt haal je hem misschien een beetje uit evenwicht waardoor hij changeert. Probeer hem goed voor te bereiden op de overgang. Maak een halve ophouding en rij daarna terug naar draf (ook al is hij overgesprongen). Geef hem even de tijd, kennelijk kan hij z'n balans beter in de rechtergalop bewaren. Probeer hem ook zo recht mogelijk te houden en zoals Knor zegt hoofd liever iets meer naar buiten dan naar binnen. Veel succes ermee Lachen

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:17

rij de overgang terug meer op stem en lichaamshulpen dan op je hand. Dan kan hij meer balans houden en dan springt ie minder snel over... succes!

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:22

neem de tijd voor de overgang, dan doe je dr maar 3 rondjes over, probeer eerst rustig het tempo te verlagen op je zit, buitenhand op lichte druk en dan met je zit terug naar de draf, eventueel met in het begin stemhulpen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:55

Zit je zelf wel helemaal recht en stil?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 21:38

jah volgens mij wel (ben er op aan het letten) maar zodra hij langzamer moet gaat hij gwn changeren, is gewoon protest, onder het stoppen uit willen... zodra je hem voorwaarts rijd is er ook niks aan de hand, maar zodra je overgang naar draf vraagt begint hij te springen (hij blijft het doen springt recht dan weer links dan weer rechts). Ik probeer hem zo goed mogelijk op te vangen maar zodra ik hem iets vrijlaat dan galopeerd meneer rustig verder en heb ik nog geen overgang. Ophouding gaat goed, ik ga dieper zitten en maak nog een ophouding (hij merkt dat hij moet draven) en het is mis... Maar zal de volgende keer eens op mijn houding letten en meer naar rechts rijden (lees buitenteugel)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:17

zoals gezegt moet je de tijd nemen voor de overgang en deze niet teveel met je handen rijden en de overgang voorwaarts houden.
Let er ook op dat je de binnenteugel niet teveel aanneemt tijdens de overgang: Als je deze teveel aanneemt blokkeer je het binnenachterbeen, dat dan niet meer ver onder kan springen, waardoor ie snel omspringt (of achter overkruist gaat).

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 02:12

Knor schreef:
laat je paard iets naar buiten kijken (naar rechts in dit geval) zo kan hij zijn schouder niet goed vrij maken om in de andere galop te springen.


Ik Zou juist zeggen naar binnen, want bij het gewoon aangalloperen laat je je paard ook niet naar buiten kijken, wat je risico is gewoon te groot dan dat je paard verkeerd aanspringt! Lachen
Ik heb een tijdje namelijk een paard gereden dat in galop vooral in de bochten changeerde, en die heb ik door middel van stelling naar binnen en m'n handen iets te openen *dus niet teveel druk op de teugels, veel met je zit werken.* het zo goed als, verleert. Lachen

Mariel89

Berichten: 1245
Geregistreerd: 15-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:58

stelling vragen naar binnen en oefenen door eerst op een volte te gaan als je terug neemt vanuit galop... succes ermee! Lachen

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:05

MiGzi_MiQ schreef:
Ik Zou juist zeggen naar binnen, want bij het gewoon aangalloperen laat je je paard ook niet naar buiten kijken, wat je risico is gewoon te groot dan dat je paard verkeerd aanspringt! Lachen
Lachen

Als je stelling naar links vraagt maak je de rechter schouder vrij en dan ik het makkelijker voor je paard om in de rechter gallop te springen, vandaar dus stelling naar rechts. ook als je een paard bv niet in de galop krijgt kun je het beste stelling naar buiten nemen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 10:17

Bedankt allemaal! Ik ga morge weer, ik ga het allemaal eens proberen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:16

als dit over die driejarige fries gaat dan zal het met dat hij sterker word minder worden. vooral grotere paarden doen dat nog wel eens als ze nog wat slap in de achterhand zijn. Hoeft geen protest te zijn, maar je moet het wel corrigeren.
Veel grote voltes galloperen en op die volte proberen een beetje te schaleken kan je ook helpen . Dus naar langzame galop eat meer bijelkaar en dan weer wat pasjes weg rijden naar midden galop op de volte. Bij het opvangen goed je binnen been en je buiten teugel erbij. Dan dus steeds verder opvangen tot je voor je gevoel de overgang kan rijden. Changeert hij, dan in draf en opnieuw aangalloperen, na een tijdje snapt hij dat hij dat niet mag. Als het op de voltes goed gaat dan kan je hem weer steeds meer recht gaan richten. als het goed gaat prijs je hem natuurlijk de hemel in.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 18:03

neeh gaat niet over een fries... Maar kan wel zijn dat hij miss te slappe achterhand heeft.

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:06

Knor schreef:
Als je stelling naar links vraagt maak je de rechter schouder vrij en dan ik het makkelijker voor je paard om in de rechter gallop te springen, vandaar dus stelling naar rechts. ook als je een paard bv niet in de galop krijgt kun je het beste stelling naar buiten nemen.

*LOL* dat is inderdaad logisch al vind men het volgens de boekjes niet zo! Ook je buitenbeen achter de singel blijven houden zo ondersteub je hem extra. Heel rustig blijvene zitten en niet dwingend worden. Aks het nog een jong paard is kan het zijn dat hij wisselt om zijn evenwicht makkelijker te verdelen, dit is een natuurlijk verschijnsel. Gewoon zo aaqn springen zoals knor schreef en vervolgens wat helpen. Dit een tijdje vol houden en dan kun je vanzelf je hulp verfijnen. Maar je moet zoiets echt langer dan 2wk proberen hoor. succes