Mijn jaarling bijt mij zoveel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MyShadow
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Middelburg

Mijn jaarling bijt mij zoveel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 20:39

Ik heb sinds twee maanden een jaarling, ruin, hij is een kruising appaloosa haflinger. Hij heeft best een lief karakter, hij is niet gemeen ofzo, maar er gaat geen dag voorbij dat hij me bijt.
Ik heb al van alles geprobeerd om het af te leren, door bijvoorbeeld in zijn neus te knijpen, hem een tik geven.. niks helpt, hij bijt dan gewoon nog een keer, en nog hard ook. Het enigste waar hij van onder de indruk is, is als ik hem een schop geef! Nou heb ik natuurlijk ook geen zin om hem elke dag te gaan schoppen Vork
En als hij dan weer even niet bijt, omdat ik hem een schop heb gegeven, dan probeert hij het de volgende dag gewoon weer..
Ik weet echt niet meer wat ik er mee aan moet.
Hebben jullie misschien nog tips voor mij?


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:41

Ja, erg consequent blijven.
Bijten is straf. Als hij het er voor over heeft dat hij een lel of schop krijgt als hij je bijt, is je straf nog niet heftig genoeg. Hij heeft er geen respect voor.
Je moet dus iets vinden waar hij wel respect voor heeft, bijv een knal met een schreeuw erbij, zodat hij het afleert.
Succes

Goedgekeurd onderschrift :)

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:43

Je jaarling hoort gewoon met o.a. leeftijdsgenootjes in de kudde te lopen en die laat je verder in het weiland staan, kunnen ze elkaar bijten en straffen ze elkaar af.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:44

Klap tegen zijn harsens geven en hard ook... Zoals Billy al zegt: consequent blijven. Als een schop indruk maakt, dan schop je 'm als ie bijt, heel gemakkelijk. Niet de ene dag niet en de andere dag wel...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:45

Ik zal het wel niet mogen zeggen maar een jaarling moet in het land met leeftijd genoten en door zijn leeftijd genoten opgevoed worden ....
Maar dat is mijn mening.
Je straffen gaan steeds harder worden en halen als hij 3 is helemaal niets meer uit.. En verder consequent blijven wat Billy al zegt.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:46

Tja, ik ga met anderen mee, consquent blijven en hem een schop verkopen, zou zijn leeftijdsgenootje ook doen Lachen

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:47

Concequent zijn en niet denken ach dat is zielig...Denkt het paard ook niet over jouw hoor als hij weer eens bijt

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:56

ik zou hem gewoon heel erg consequent een harde tik op zijn neus geven. enne het schijnt dat terug bijten ook werkt... maar dan in het oor want dat schijnt het gevoeligst te zijn...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

MyShadow
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 20:58

Hij staat in een kudde met andere ruinen, daar wordt hij ook wel door opgevoed. Maar ik wil hem niet alleen maar in de wei laten staan, en er verder niks mee doen. Ik wandel ook veel met hem zodat hij alvast verkeersmak wordt. Ik zal hem toch echt wat harder aan moeten pakken, want inderdaad als hij drie is, loopt hij zo over mij heen, en dat is ook niet de bedoeling.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:06

MyShadow schreef:
Maar ik wil hem niet alleen maar in de wei laten staan, en er verder niks mee doen. Ik wandel ook veel met hem zodat....


DAAROM bijt hij je.
Hij is op zo'n jonge leeftijd helemaal nog niet rijp om dingen van jou te leren. Op deze leeftijd gaat ie jou zien als speeltje, hij weet niet beter, en is eigenlijk nog te jong om dat met strenge straffen bijgebracht te krijgen; je bent je dier aan het verpesten met je 'wandelingetjes'. Ga met hem bezig als hij 2,5 of 3 jaar oud is.

Als ie vast kan staan en de hoefsmid tolereert, en ook nog geleidt kan worden, dan weet ie ruim voldoende. En laat totdat de tijd rijp is, de natuur haar werk doen. Ook jouw paard is heus nog wel beleerbaar als je er 'pas' mee bezig gaat als ie 3 is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:12

Ik ga helemaal met Dees mee. Hij is nog te jong om jou te begrijpen. Heeft nu al de gedachte van o leuk een spelletje...

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:19

Het probleem met straffen is dat het ontzettend moeilijk is om het goed te doen. Precies op tijd, hard genoeg maar ook weer niet te hard, anders heeft het geen effect. Jouw veulen heeft nu al geleerd dat jouw straffen te negeren zijn. Je zult dus een andere benadering moeten zoeken.
Met andere woorden: ga goed gedrag belonen en negeer het slechte gedrag. Er zullen vast momenten waarop hij niet gebeten heeft. Beloon hem daarvoor. Doe de komende weken zo'n dikke jas (en desnoods broek) aan zodat zijn beten 'niet bij jou aankomen' en ga dan gewoon verder waar je mee bezig was. Negeer die beten gewoon. Geen enkele aandacht aan schenken. Gedrag blijft immers enkel bestaan wanneer het effect oplevert. Ook jouw boze eactie is een effect, dus houdt het gedrag in stand.
Gedrag wat niets oplevert, houdt daarintegen vanzelf op.
Ga leuke dingen met hem doen. Geef hem wat te om mee bezig te zijn wanneer je bij hem bent (wandelen vinden sommige paarden echt saai om te doen, dus gaan ze lopen klieren onderweg).
Dus eenvoudige clickeroefeningetjes bijvoorbeeld. Hij gaat jou dan ook weer als plezierig ervaren en zal zich beter gaan gedragen.

Succes!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:20

Om nou meteen te stellen dat je een paard met wandelingetjes verpest... Met mijn veulen, jaarling enz enz heb ik de hele omgeving afgelopen... Wel met moeders, maar toch.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:29

Yep! Vind ik ook wat erg kort door de bocht.

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:20

als een paard bijt uit speelsheid, brutaalheid of wat dan ook
direct een lel en daarna weer verder of er niets aan de hand is , weer bijten , direct een lel en weer verder alsof er niets aan de hand is
enz, enz, enz,
consequent zijn

ik ben gezegend met een jaarling met een sterk karakter, vrij brutaal en ietwat dominant OK dan! Tong uitsteken
als hij mij bijt , krijgt ie een lel , bijt hij weer , krijgt hij weer een lel
kopschuw word hij er niet van , zolang je maar direct reageert en na je reactie weer normaal doet is het begrijpelijk en linkt hij de lel aan het bijten
voor de rest , zorg wel dat hij buiten jouw wandelingetjes en bemoeienissen wel op een groep staat , daar leert hij meer van den van jouw wandelingetjes

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:23

Een paard in de opfok zetten is idd erg verstandig, in Friesland is het ook nog eens erg goedkoop.

maar dat was je niet van plan, dus ik ga helemaal met alle anderen mee:
Elke keer als hij bijt, geef je hem een keiharde lel tegen zn bek en je roept NEE!!
Niet schoppen, niet op zijn hals slaan, gewoon tegen zn bek aan. Houdt hij niks aan over, hij kan dr vast wel tegen. Bijt hij daarna nog een keer, nouja, je weet wat je moet doen!

1 ding snap ik niet.. je zegt dat hij niet gemeen is.
Zal hij het doen omdat hij dominant is? of speels?
gewoon elke keer die mep. ookal duurt het maanden,
het zál werken!!!

MyShadow
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 07:03

Hartsikke bedankt voor al jullie reacties. Ja, inderdaad, over zijn karakter. Hij is niet gemeen, hij heeft een lief karakter. Hij is echt een kroel pony en houd van aandacht. Ik heb ook niet het idee dat hij mij bijt om echt gemeen te zijn, meer als een soort spelletje ofzo. Ik hoop dat het nog goed kom, ik hou jullie op de hoogte.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:01

terugbijten Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:11

Ja, ik ga met de rest mee wat betreft opfok! Lekker jong laten zijn, hij kan nog lang genoeg werken. Ik kan me er altijd zo pissig om maken dat mensen voor hun eigen egoïsme een veulen bij zich houden... Koop dan een ouder paard als je er dingen mee wilt doen.

Wat betreft het bijten: de mijne heeft het 1x gedaan en ik heb hem zó hard in zijn neus gebeten dat het ging bloeden. Daarna heeft hij er nooit meer over nagedacht (althans, bij mij dan...).

Succes.


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:16

Rhea schreef:
terugbijten Haha!


Dat doet pijn aan je tanden. Knipoog

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:15

Ik heb ook een jaarling staat bij moeder en andere volwassen merrie. Voor opfok heeft mijn vader geen geld over.

Ze heeft mij pas 1 keer gebeten ik heb idd keihard terug gebeten in haar neus en ze heeft me nooit meer proberen te bijten.
Mijn jaarling luisterd nu goed naar me. Kan blijven, netjes zonder touw naast me stappen, draven, galloperen, voetjes geven, verkeersmak enz enz. Misschien kun je dat netjes naast je lopen ook nog gaan oefenen.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:24

Als jouw paard je bijt, dan is er iets mis met de rangorde. Dus: een opdonder geven. Bijt hij daarna weer, geef je hem een nog hardere klap, net zolang tot hij ophoudt.
Je moet consequent blijven, wil je zorgen dat je later op hem kan gaan rijden, ipv hij op jou.

Toos paardloos

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:25

Gewoon hard terug bijten in zijn oor !
Werkt echt *LOL*
Xx Saltow xX

Paradise is pretty sweet until you smash your fase to a banian tree...
...Paarden schenken ons de vleugels die wij ontbreken...
Who put the flower in the barrel of that gun ?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:27

Jaja, en dan ramt dat paard zijn kop in de lucht en heb je ineens al je tanden door je lip heensteken (of erger). Gewoon een klap geven werkt ook afdoende.

Toos paardloos

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:45

Inderdaad zoals hierboven ook al gezegd wordt, als hij jouw bijt, zijn oor pakken en hard terug bijten. Bloos!

Ik heb het zelf een keer gedaan bij mijn verzorgpony (enkele jaren geleden) die iedereen beet en sloeg, en ze heeft mij nooit meer gebeten. Cool

Het werkt echt OK dan!

Een tik kan hij als spelletje gaan zien. Zo van ik bijt en zij geeft mij een tikkie.

Gewoon terugbijten, dat doen paarden onderling ook, schop ie, dan geef je een schop terug, bijt hij, dan bijt je terug.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lientje_83 en 32 bezoekers