Respect...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Respect...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 07:12

Ik heb een schat van een merrie, lief, mag graag aangehaald worden, heeft niet echt kuren ofzo, sjokt als een hondje achter mij aan. Kinderen kunnen alles met haar doen.
Maar hoe merk je dat een paard oprecht respect voor je heeft ? er zijn al topics over geweest geloof ik, maar ze heeft namelijk 2 maal geprobeerd mij een doodsklap te verkopen toen ze los liep in de bak. Komt op mij aangegalopeerd, draait de kont naar mij toe en mept uit volle macht naar mij. 2e keer heeft ze het geweten, longeerzweep erbij en op moment dat ze uithaalde heeft ze een optater gekregen, ze heeft het iig niet weer gedaan tot nu toe.

Was dat nu gewoom uitproberen omdat wij haar zo kort hebben, of gewoon de kolder in haar koppie ??

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:54

Volgens mij is het niet zomaar de kolder in haar koppie.
Als ze respect voor je zou hebben, dan zou ze je niet zo gericht proberen te meppen.
Maar respect moet je verdienen (ja ja, ik leer het wel josien) en zo te lezen heb je haar nog niet zo lang en is het respect er gewoon (nog) niet. Daar moeten jullie allebei aan werken.
Succes OK dan!

GB_SP

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:06

dat vind ik ook Ranja
respect moet je verdienen
en ik denk dat dat de komede tijd wel komt hoor Schijnheilig
Veel suc-6 ook Lachen

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:25

Misschien kent dit paard nog geen respect en structuur?
Ik weet niet hoe oud ze is, maar ik heb dit gehad met mijn ruin toen hij 2 jaar was. Hij mepte je als je in het land liep en hij mepte als je z'n voeten op tilde. Ik heb dit er letterlijk uitgeslagen met een zweep. Als hij geen respect voor mij toont dan toon ik ook geen respect voor hem.
Dit heeft wel geholpen en je kent hem nu niet meer terug zo lief is hij nu.
Wat jij hebt gedaan met die longeerzweep vind ik wel goed. Jij pikt dit niet en dat moet je zo volhouden. Op een gegeven moment dan win je dit wel. Maar je moet wel doorzetten.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:34

dat is overduidelijk dominant gedrag, zweep erover, dat klink heel hard en zelf ben ik daar ook helemaal niet goed in, maar je voorkomt een hoop ellende in de toekomst. Ik heb het helaas niet gedaan en zit nu met een paard die met continu uitprobeerd, niet zo extreem als jij beschrijft, maar toch...

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:37

Maar hoe zie je dan dat een paard respect voor je heeft, was de vraag volgens mij... (of niet??)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:53

Hmm, dat hij niet door je heen loopt ook niet als er achter jouw het lekkerste gras van de wereld staat Haha! Geen geduw en getrek dus. Als je met hem aan de hand loopt, volgt hij waar je heen gaat (Klaus Hempling-achtig).

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:06

Bedankt allemaal.
Aanvullende info:

paard is 6 jaar,merrie. Wij hebben haar nu 2 maand. Op stal en in de wei geeft ze geen problemen. ze komt onmiddelijk naar je toe als je haar pakken wilt. wel duwt ze enorm met haar hoofd tegen je aan. Oude eigenaresse vond dat grappig, ik vind het irritant. Daar er ook kleine kinderen lopen. En een duw van zo een paardenhoofd kan dan hard aankomen. Ze WEET wel dat het niet mag, want doet ze het bij mij, krijgt ze een tik, en een uitbrander. Dan zie je haar kijken zo van : oei nou moet ik gaan oppassen.

Verder loopt ze niet iemand ondersteboven ofzo.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:19

gewoon volhouden, dat respect komt wel.
maar twee maanden is kort hoor! om dat paard dingen af te leren heb je tijd nodig.
dus gewoon strak volhouden.
succes !!!!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:37

Bedankt voor de tips allemaal. Een paar dingen heb ik er in 2 maand wel uitgekregen hoor, zoals hooi stelen uit de balen die langs de gang liggen, snel een hap stro van een baal stelen. Dus ze leert vrij vlot. En toch raar, want die geintjes als meppen doet ze niet bij kinderen. lopen er kinderen in de bak en zij loopt los, stapt ze als een sjokkebaal rond of gaat bij die kinderen staan. Komen er volwassenen maakt het haar nioet uit, scheurt ze gewoon door. Raar maar wel lief paard Lachen

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:47

Zo uit jouw verhaal op te maken is dat respect er best al wel! Het is natuurlijk wel zo met paarden dat ze je altijd zullen blijven proberen. Dat gebeurt in de kudde ook! Als je een hele middag bij de wei zou gaan zitten, dan zie je dat ook gebeuren. De rangen onderling zijn bepaald, en het kan soms een uur helemaal rustig zijn, terwijl het een paar minuten later hommeles is, want dan gaat toch een paard proberen of hij/zij de baas kan gaan spelen. Bij ons staan ruinen en merries over het algemeen gescheiden en ik zie het bij de merries nog erger dan bij de ruinen.
Ik heb uit ervaring geleerd dat consequent zijn het allerbeste is. Dus als je een keer iets niet goed vindt, dan ook de volgende keer niet tolereren dat ze het doen. En gericht schoppen mag al helemaal niet, dus wat jij hebt gedaan (flink hard terugmeppen) is prima! OK dan!