Singelplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Singelplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 19:22

Ik zit nu echt met mijn handen in mijn haar.
Ik heb al verschillende singels uit geprobeerd, verschillende bontjes uit geprobeerd en nog steeds ligt hij elke keer open vlak achter zijn voorbenen. Niks helpt. Steeds als hij een plekje had liet ik het eerst helen voordat ik weer met singel mende. Het plekje is kaal ( net op een brandwond maar dan zonder blaren) of het ligt tot bloedens toe open. Zelf laat hij niet merken of hij er last van heeft of niet.
Het lijkt net of hij vel over heeft net achter zijn voorbenen, zeg maar.
Wie (her)kent dit probleem en wie heeft er tips, want ik heb echt alles al geprobeerd en niks helpt!

01-02-08 Lotte!


Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:31

ik had dat ook eerst, kwam gewoon omdat mijn zadel niet goed lag. teminste ik denk dat je het over een zadel hebt?? maar ja probeerd een ander zadel want deze ligt tever naar voren.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 20:05

Het is een schoftje van een mentuig en die ligt perfect het is echt de singel.

01-02-08 Lotte!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:44

Ik heb het ook heel lang met mijn merrie gehad. Verschillende dingen geprobeerd weinig hielp.
Heb toen een bontje om de singel gedaan. Geregeld een schone. na het rijden de huid goed schoongemaakt. Na verloop van tijd ging het toen steeds beter. Uiteindelijk was de plek helemaal weg en heeft ze er ook nooit meer last van gehad. Zorg er wel goed voor dat de singel goed strak zit, geregeld nasingelen

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:48

Misschien dat een Neopreen singel wonderen doet??
Weet natuurlijk niet of je dat al geprobeerd hebt!
Maar deze singels zijn ontzettend zacht....
en kunnen in mijn ogen haast niet schuren.
Misschien dat je dat nog kan proberen.
Maar inderdaad wel goed aansingelen dan!

Succes ermee

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 22:16

Bedankt allemaal voor de tips! Maar heel veel dingen die genoemd zijn deed ik al. Het is geen schuren van de singel maar meer vel wat steeds ergenst tussen komt te zitten ( ja zelfs met bontje :S).
Het is zelfs 1x gebeurt dat de pus eruit kwam. :'(
Helaas is het ook zo dat niet alle type singels in shetlandermaat verkrijgbaar zijn.

01-02-08 Lotte!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 07:31

Goh wat een vervelend probleem! Ligt de singel niet iets te ver naar voren? Als het goed genezen is, zou je evt. kunnen proberen of je de huid iets kunt harden door het in te smeren met kampferspiritus. Wel goed opletten dat het absoluut niet open is, want dan doet het pijn. Zou toch nog even proberen om zelf iets te fabriceren als neopreen niet helpt. Bijv. met een spons (zachte) ertussen en daar het bontje omheen?

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:03

In de mensport las ik een artikel van menners die een dressuur neopreensingel waar ze de gespen vanaf halen, over de singel(s) van het schoftje heen doen om dergeljke drukkingen te voorkomen. Mogelijk heeft de bevestiging van je tuig ook nog invloed. Ik bedoel hiermee: Hoe remt ede kar af, op de broek of via lamoen. Bij laatste zou ik kijken of je broek kunt gebruiken. Ook wellicht staartriem gaatje strakker, omdat het schoftje dan niet meer naar voren kan komen.

heel veel sterkte

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:57

Peachy schreef:
Het is een schoftje van een mentuig en die ligt perfect het is echt de singel.


Ik herken je probleem helemaal!

Mijn paard liep zich tot voorkort ook steeds achter het voorbeen open op de binnensingel van het tuig, om hopeloos van te worden, ik heb er al van alles tussen gestopt en omheen gedaan...

Nu lijken we na veel gezoek de oplossing gevonden te hebben, al durf ik het niet helemaal met zekerheid te zeggen, want ze is nog steeds kaal achter het voorbeen en we hebben nog geen uren aangespannen gereden, maar het lijkt in ieder geval niet meer open te gaan...

Ik heb door een zadelmaker een nieuwe singel laten maken, die een stuk langer is dan de oude, zodat de gespen een stuk hoger komen te liggen en niet op een plek waar ze drukkingen of schuurplekken kunnen veroorzaken.
En de singel is in een ander model gemaakt, hij is aan de uiteinden bij de gespen breder en dan loopt 'ie naar het midden toe smal uit, zodat ze de singel bijna niet kan raken onder haar oksel. Als je begrijpt wat ik bedoel... ook is hij een stuk platter dan de oude singel.
Dan heb ik er voor de zekerheid nog wel een bontje omheen.

En ik let nu altijd extra goed op dat ik het schoftje ver genoeg naar achterren leg, want doordat mijn paard erg rond is ligt die ook nog wel een gauw te ver naar voren...

Zo als het er nu uitziet lijkt dit te werken, tot mijn grote opluchting!
Zo niet, gaat de zadelmaker weer verder zoeken naar een andere oplossing...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik weet hoe hopeloos je er van wordt!
Je kunt me altijd pben voor meer info.


Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 10:10

Ik heb net zoals jou dus ook een singel laten maken bij de tuigenmaker.
Deze hebben ze ook breder gemaakt en met schuim opgevuld. Daar heb ik gister voor het eerst mee gereden, maar helaas hij lag nu aan allebei de kanten weer open. De gespen liggen al vrij hoog, nog 2 gaatjes over.
Het schoftje ligt vrij ver naar achteren omdat hij echt een schoft heeft ( en het is echt een shetlander *LOL*maar ozou het nu ook nie kunnen zijn dat hij teveel vel heeft of dat het echt een zwak plekje van hem is?

01-02-08 Lotte!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:31

Peachy schreef:
Ik heb net zoals jou dus ook een singel laten maken bij de tuigenmaker.
Deze hebben ze ook breder gemaakt en met schuim opgevuld. Daar heb ik gister voor het eerst mee gereden, maar helaas hij lag nu aan allebei de kanten weer open. De gespen liggen al vrij hoog, nog 2 gaatjes over.
Het schoftje ligt vrij ver naar achteren omdat hij echt een schoft heeft ( en het is echt een shetlander *LOL*maar ozou het nu ook nie kunnen zijn dat hij teveel vel heeft of dat het echt een zwak plekje van hem is?


Ik denk dat je de singel niet breder maar smaller en dunner moet laten maken. Hoe smaller en dunner je singel in, hoe minder kans je hebt dat ze er met hun 'oksel' tegenaan lopen...

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:48

Volgens mij heeft mn verzorgpaar dit ook, maar dan veele malen minder erg zeg maar. Bij haar die je alleen net achter haar rechter voor been een aantal zwarte "strepen" van de singel. Bij haar kan het geen kwaad en ze heeft er echt geen last van.
Bij jou is het veel erger ja. Ik weet geen oplossing, sorry... maar ik herken dit probleem wel

Nicky, my proud

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:28

Ook ik herken je probleem! Mijn paard heeft precies hetzelfde gehad (alleen dan met de singel van het zadel). Hij had ook 'te veel vel in zijn oksels' als het ware. In mijn geval is het opgelost door een ander zadel wat nog beter ligt dan mijn oude zadel. Ik rij weer normaal en hij heeft nergens last van.

Denk daarom dat je het niet moet zoeken in speciale singels (neopreen, met bontje of elastiek of weet ik wat) maar dat je samen met je tuigmaker/zadelmaker moet kijken hoe je de ligging van je singel kunt veranderen. Ben met Nouvel eens dat bijvoorbeeld de singel smaller maken in zijn oksels een idee zou kunnen zijn.

Sterkte ermee, ik weet hoe vervelend dit probleem is!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:42

Misschien een klein iets voordat ik ga rijden strek ik mijn paards zijn voorbenen altijd even ruim naar voren (soort spaanse pas) zodat het zijn velletje goed zit.

gr

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 12:54

De singel die er eerst onder zat was net zo breed als een neusriem zeg maar en daar kreeg hij die open wonden van tot bloedens toe. Ook deed ik altijd zijn voorbenen naar voren strekken, niets hielp.
Ik ga denk ik maar met mijn tuigenmaker overleggen of hij een oplossing weet, want zou kan ik natuurlijk niet verder tobben.
Iig iedereen bedankt voor de vele tips (Y)

01-02-08 Lotte!

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:57

Als je zegt dat je een bontje hebt geprobeerd bedoel je dan een bontachtig wollig iets of een echte schapenvelletje ??

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:40

wij hebben dit ook gehad met 1 van de paarden die bij ons voor de huifkar lopen.

We hebben het paard een heel seizoen (jaar) uit het werk gehouden, ze heeft dus een jaar geen tuig en geen zadel op gehad, daarna hebben we haar weer opgezadeld en ingespannen en ze heeft er nooit meer last van gehad.

Mijn eigen paard loopt stuk op leren singels, ik heb altijd neopreeln voor hem en anatomisch gevormde singels

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:17

Mijn pony had ook veel last van singelplekken, zowel onder het zadel als voor de wagen. Bij het zadel heb ik nu een gelsingel. Dit helpt goed, maar het onding schuift snel (de gel is het zwaarste en wil dus onderaan hangen, grr). Af en toe checken dus. Een zadel moet goed vastzitten, vandaar.
Voor de wagen heb ik ook vanalles geprobeerd, de genoemde (zadel)gelsingel werkte helemaal niet (verschoof). Zeemlerenlappen, sponzen, handdoeken, bontjes..niets hielp.

Sinds ik de singel van het schoftje niet meer strak aansingel én zijn benen vooruit trek om dubbelgevouwen vel te voorkomen, is het probleem opgelost. OK dan! Ik dacht dat het hele tuig zou gaan schuiven maar hij schuift niet naar voren (staartriem) en niet naar achter (te dik buikje, hahaha). De riem die om de boom heen gaan) kan wel strakker, die zit niet in zijn oksel.
Het leek mij onwaarschijnlijk dat het hielp en zelfs gevaarlijk om het schoftje niet te strak (makkelijk een platte hand ertussen) te doen, maar het hielp wel en de wagen remde net zo goed (broek!). Misschien ook een idee voor jou?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:03

Ik heb jarenlang een pony gehad die dit probleem had. Wat bij hem het beste hielp was smeren met Calendula emulsie. Elke dag, meerdere keren per dag het liefst. Wat ook goed helpt is Silverlinde wondolie.
Ik had op het laatst een singel van dat spul waar die gel singels ook van zijn, alleen was deze dus dunner. En niet aansingelen. Bij mij kon er een vuist tussen de singel en zijn buik. Bloos
Nee, het zadel schoof niet, nee, ik heb niet op zijn nek gelegen of wat dan ook. Zelfs met zijn noodstoppen bleef het liggen.

Fiesta, freiberger, what else?

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 20:34

PeruaansePas en Belker:
Ik ga sowieso proberen om de singel niet te strak te doen. Kijken of dat evt helpt Lachen

Sugarmiss:
Ik heb nog geen schapenbontje gebruikt. Zou ik misschien ook kunnen proberen. Als ze die in een hele kleine maat tenminste hebben.

01-02-08 Lotte!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:36

Voor mijn welsh A heb ik ook een schapenbontje, werkt echt super. Die heeft er ook vaak last van, maar nu ik dit bontje gebruik heb ik er geen last meer van Lachen
Dus die maat past ook vast en zeker voor jouw shetje!!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 22:40

Heb al naar iemand gemailt die schapenbontjes heeft. Dus ben benieuwd Haha!

01-02-08 Lotte!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Guusje17, Plus_en_Min en 83 bezoekers