Wanneer klaar voor jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Wanneer klaar voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 23:51

Wanneer vinden jullie iemand ervaren genoeg om met een jong paard aan de slag te gaan?
Ik ben erg benieuwd naar julie visie's erover!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:55

Als iemand een onafhankelijke zit heeft.
Dus niet in de mond trekt bij een sprongetje opzij.
Ook daarom niet gaat klemmen ed.
Ze moeten eerlijk, maar toch streng zijn. Consequent dus.
En duidelijk zijn in wat er van het paard verlangt word. Hij snapt het nit uit zichzelf allemaal

En dat ervaren mensen helpen, die ook zien of het kan Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 01:32

Ik ben het met RK eens, vooral de goede begeleiding vind ik erg belangrijk.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:07

Hoe jong?
-Nog niet zadelmak?
-Alleen zadelmak?
-Redelijk bevestigd?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:13

Geen paniekdoos, zie runningkawa en als je zeker weet dat je de eerste weken een ervaren beleerder aan de kant hebt staan.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:17

Van mijn mening ben je al op de hoogte.
Ik denk dat RK deze aardig heeft verwoord in dit topic.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:05

Eeeeh tja, ik kwam op de paarden en had alleen maar rondgehobbeld op een pony. Mocht toen gelijk een paard zadelmak maken.... Ging in het begin dus niet goed, hield haar niet goed ondercontrole enz. Maar ik heb nu een instructrice die me enorm goed begeleid (is heel belangrijk!!!!!) En er zelf opspringt als ik er niet meer uit kom!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:10

Ik denk dat de ruiter idd een beetje moet voldoen aan de eisen die RK opnoemde, maar voor de rest hangt het af van het paard. Er zijn paarden die geen enkele fout vergeven en ook op later leeftijd moeilijk te hanteren zijn, en er zijn paarden waar je als beginnend ruiter op kunt stappen en die geen stap verkeerd zetten. Of dat uiteindelijk een topper wordt is plan twee. Maar ik ken mensen die samen met een paard ergens naartoe zijn gegroeid, kenden zelf weinig, paard kon nog minder. Begeleiding is inzoverre belangrijk dat je het paard dingen standaard aanleert waardoor hij door anderen ook berijdbaar blijft, en hij in geval van nood later goed verkoopbaar blijft. Maar voor de rest moet een ieder voor zichzelf uitproberen of hij aan een jong paard toe is. Bedenk dat het, als het mis gaat, niet meer zo snel recht te breien valt. Maar al doende leert men.

Je suis Charlie.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:37

Ik weet zelf weinig, tenminste als ik hier op bokt lees. toch heb ik twee 1jarigen.. Die ik straks zelf ga inrijden. Ben ik hier klaar voor nu? nee... Straks? ja..

Voor mij is de band die ik met een paard heb opgebouwd zoo belangrijk. Ik moet een beetje vertrouwen hebben in het beestje..

Om een onbekend (voor mij) 3 jarig paard zou moeten inrijden dan zou me dat niet lukken teveel angst..

Maar een paard dat ik wel goed ken is een heel ander verhaal.. Dus wanneer ben ik klaar voor een jong paard.. als er vertrouwen is. Zou ik het goed doen in mn eentje ? nee vast niet daarom krijg ik les van een prive instructrice. Zij is er nu al bij gewoon omdat ze het leuk vind.. straks helpt ze met longeren en daarna met inrijden.

Maar denk iig niet dat je een top ruiter moet zijn om een paard in te kunnen rijden.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:56

idd en goede instructice/instruceur kan je een goed eind op weg helpen,maar ik weet niet hoeveel jaar je al ervaring hebt met paarden,hoelang je rijdt en wat je niveau ongeveer is... Verward
maar idd je hoeft ook geen top ruiter te zijn om een paard zadel mak te maken

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:11

Tja... moeilijk. Het is idd ook afhankelijk van het paard. Mijn stiefzusje heeft met een paar jaar manege ervaring haar verzorgfjord ingereden, maar dat was dan ook wel een brave. Ik heb nu zelf een jaarling in de opfok staan en natuurlijk vraag ik me wel eens af of ik het straks allemaal wel goed ga doen. Ik hoop er met de juiste begeleiding wel te komen, maar het blijft altijd 2 stappen vooruit en 1 stap terug. Ik denk dat het belangrijk is dat je je eigen minpunten kunt inschatten.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 20:43

Ga uit van een paard dat wel zadelmak is, net 5 keer onder het zadel geweest.. (toevallig ken ik zo'n paard, vandaar)

Dus eigenlijnlijk kan iedereen met een onafhankelijke zit en goede begeleiding een paard (verder) inrijden??

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:50

runningkawa schreef:
Als iemand een onafhankelijke zit heeft.
Dus niet in de mond trekt bij een sprongetje opzij.
Ook daarom niet gaat klemmen ed.
Ze moeten eerlijk, maar toch streng zijn. Consequent dus.
En duidelijk zijn in wat er van het paard verlangt word. Hij snapt het nit uit zichzelf allemaal

En dat ervaren mensen helpen, die ook zien of het kan Lachen


Ik geloof dat ik alleen aan de laatste eis voldoe Bloos

Op de grond ben ik wel concequent (zo goed mogelijk) en duidelijk...in het zadel laat dat nog te wensen over...

Overigens gaat het wel goed met mij en Levi...heb ik misschien een uitzondelijk braaf paard Verward

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:40

ik heb ook een jong paard,3 jaar,wel ingereden,en de rest moet hij nog leren,
verder is hij heel leetgierig,pakt het snel op,
en ik kan ook nog lang niet alles !
verder gaan wij naar de vakantie op les,toch wel een belangrijk punt bij een jong paard,en zelf rijdt ik ook nog lang niet perfect !

Karaat_the_newforest op Instagram

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 21:53

ik zal het maar verklappen.. ik ben verliefd op een 4 jarige merrie. Net onder het zadel, ongeveer 5 keer. Ik heb er al opgezeten en ze kent stap,draf en galop op stemhulpen, maar dat is ook alles. Geen stuur, nog helemaal niks.. ik ben gewoon ontzettend aan het twijfelen..leuk paard, leuke prijs.. maarja... begeleiding krijg ik zoweiso, desnoods elke dag als het moet.. maar ik ben bang dat ik er niet ervaren genoeg voor ben...

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:39

Hee, mij (en mams) is het ook gelukt hoor Tong uitsteken
Wij hadden ook bijna geen ervaring enzo...

Als je zeker bent van goede begeleiding zou ik het doen OK dan!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:47

Tja.. als het paard een goed karakter heeft en het klikt waarom niet. Goede begeleiding is echt belangrijk (goede instructeur) en misschien kan je iemand die beter rijdt en je vertrouwd vragen om het paard een aantal keer te rijden als ondersteuning voor het paard.
Daarnaast kan je nooit genoeg vragen dus praat met je instructeur wat hij/zij ervan vind. Lees alles wat los en vast zit over paarden. O ja.. en bedenk voordat je een paard koopt goed wat je ervan verwacht.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:09

runningkawa schreef:
Als iemand een onafhankelijke zit heeft.
Dus niet in de mond trekt bij een sprongetje opzij.
Ook daarom niet gaat klemmen ed.
Ze moeten eerlijk, maar toch streng zijn. Consequent dus.
En duidelijk zijn in wat er van het paard verlangt word. Hij snapt het nit uit zichzelf allemaal

En dat ervaren mensen helpen, die ook zien of het kan Lachen


Toevoeging, een dosis gezond verstand en de bereidheid om te willen leren van en luisteren naar een ervaren persoon , dus niet constant zitten te ja, maar....-en.

Dit laatste geval hadden wij op stal, er zelf geen kaas van gegeten hebben, en wel hulp vragen, en vervolgens niks aannemen en het toch anders doen.... werkt niet.

Mijn bijrijdsters (zusjes) hebben pas ook samen een jong paard gekocht. Een 3-jarige, net zadelmak (6x iemand op gezeten), kent verder eigenlijk nog niets. Het is een redelijk braaf paard, maar zeker geen dooie. Ze hebben beide een aantal jaren manege-ervaring, en zijn daarna Jordy gaan rijden. Jordy was toen een onwijze draak, die de hele trucendoos dagelijks opentrok, en daarbij erg sensibel. Daar konden ze met wat hulp goed overweg.
Ze staan bij mij op stal, met een erg behulpzame stalhouder met heel veel ervaring (jonge paarden beleren is een deel van zijn werk), die hen gratis helpt. Bovendien gaan ze ook gelijk lessen nu het paard los door de bak te sturen is.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het ze gaat lukken Lachen

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:03

Dat hangt ook sterk van dat jonge paard af.....het ene beestje is het andere niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:53

Supertje schreef:
Toevoeging, een dosis gezond verstand en de bereidheid om te willen leren van en luisteren naar een ervaren persoon..


Idd, daar ben ik het helemaal mee eens.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:59

Geduld en reeel zijn vind ik ook een MUST. Zeker bij jonge paarden. Niet te snel willen gaan...
Daarbij vind ik dat je wijs genoeg moet zijn om dingen van meer ervaren personen aan te nemen.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 10:38

Evelijn schreef:
Tja.. als het paard een goed karakter heeft en het klikt waarom niet. Goede begeleiding is echt belangrijk (goede instructeur) en misschien kan je iemand die beter rijdt en je vertrouwd vragen om het paard een aantal keer te rijden als ondersteuning voor het paard.
Daarnaast kan je nooit genoeg vragen dus praat met je instructeur wat hij/zij ervan vind. Lees alles wat los en vast zit over paarden. O ja.. en bedenk voordat je een paard koopt goed wat je ervan verwacht.


ik heb inmiddels ervaring genoeg met eigen paarden. Rij zelf 13 jaar en heb nu 5 jaar m'n eigen paard. Inmiddels m'n paardjes aan huis en 2 pony's erbij gekocht.. wat paarden betreft heb ik denk ik genoeg verstand + ervaring (desondanks valt er nog genoeg te leren hoor)
Maar ik ben altijd onzeker over m'n kunnen. Ik rij nu een paardje van de mensen waar de 4 jarige te koop staat en dat gaat heel goed, alleen is dat paardje 5 met een hele goede basis. Het paard wat ik op het oog heb is echt een braverd, zit genoeg pit in, maar geen rare streken. Ze leert ook heel erg snel.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:44

Hangt echt van jezelf af. Sommige mensen zijn nooit klaar voor een jong paard. Persoonlijk vind ik dat je vrij zeker moet zijn van je kunnen en redelijk consequent zijn in je gedrag naar het paard toe. Het paard kent tenslotte alleen maar wat jij hem leert. Ik denk dan ook dat de enige die kan bepalen of je er aan toe bent jijzelf bent. Je moet dan natuurlijk wel eerlijk naar jezelf kijken, en niet alleen denken aan wat je wilt.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:09

Het feit dat je zelf al zo lang rijdt en een eigen paard hebt en dat je dan nog twijfelt aan jezelf maakt denk ik dat je geschikter bent voor een jong paard dan iemand die 1 jaar rijdt en zeker weet dat ie een groen paard kan inrijden (oeps een wel erg lange zin).

je kunt er beter heel lang over nadenken of het wel verstandig is. En dat doe je ook. Het zal met de goede begeleiding wel lukken denk ik.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:34

Ik had zelf al redelijk ervaring met bijrijdpaarden, maar kan niet super rijden. Ook ernaast veel ervairng met jonge paarden.

Nu rij ik een 4-jarig paard. Had er bijna elke dag les mee (kostte niets) en daar heb ik veel van geleerd. We leren elke dag weer bij en het gaat super.
Ik kan hem echt wel wat leren, heb een onafhankelijke zit. Alleen geen ervaring met jonge paarden rijden, maar ja, als je nooit de kans krijgt, krijg je die ervaring ook niet.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yaffie en 90 bezoekers