het effect van een verhoogde binnenhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 20:57

De enige die zich wat mij betreft hier aangesproken hoeft te voelen is sjuimpje, ik vind de term hijsen die duidelijk gehangen wordt aan mijn uitleg over het vragen van stelling erg, tja het juiste woord kan ik er niet voor vinden maar ik wordt er wel een klein beetje boos om eerlijk gezegd.

Het iets omhoog brengen voor het vragen van stelling doe ik al heel erg lang, toevallig kwam ik het ook tegen in het boek van barrau jacometti en eveneens in het boek van heather moffet, dus ik dacht niet dat het zo raar was. Ik zal de boeken er nog eens bijzoeken om na te kijken of het echt zo is of dat ik het verkeerd geinterpreteerd heb. Het is overigens in mijn geval een klein beetje hoor, er is nooit iemand geweest die het opgevallen is dat ik het doe. Ik kan hierdoor een kleinere hulp geven dan wanneer ik mijn hand naar binnen doe.

Het vragen van stelling voorafgaand aan de buiging is voor mijn paard een seintje waarna hij vloeiend de wending/buiging in gaat (op het iets naar voren brengen van mijn binnenheup). Ik heb het dus absoluut niet nodig om iets te corrigeren oid, het is voor mijn paard een duidelijke en heldere hulp. Net zoals ik voor het inzetten van een schouderbinnenwaarts beide handen wat naar binnen breng, voor travers en appuyeren iets naar buiten. Op die manier geef ik heel duidelijke hulpen aan mijn paard, en zoals gezegd dat werkt bij mij heel goed.

Edit: beledigend is overigens het woord dat mijn gevoel aangeeft bij de term hijsen, daar doet de mededeling "dat is mijn persoonlijke mening"niets aan af. Maar goed dat is mijn mening Clown , nu maar weer on topic.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:05

Die term hijsen schoot mij te binnen bij het zien van foto's en bij de uitleg die hier door sommige geven werd,
ik zie niet hoe ik het anders moet omschrijven.
(Overigens was mijn post hiervoor dus bedoeld als reactie op Astridh).

[edit]
heb me al bedacht Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 21:08

Dit topic gaat toch niet over AdB Verward
Juist om die discussie en die foto's los te laten heb ik een nieuw topic geopend .

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:12

Daarom heb ik het ook weggehaald Knipoog

Niettemin is op veel van die foto's duidelijk te zien dat die binnenhand omhoog veel spanning geeft waardoor het achterbeen niet kan ondertreden. Ik zie dus nog steeds niet de toegevoegde waarde maar alleen het kwaad wat ermee aangericht wordt.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:13

Ik had het al gezien Sjuim. En ik was er idd niet erg blij mee Haha!

Deze (verwijderde) foto (en andere) is een momentopname en die had ik beter niet op Bokt gezet. Ik ga me trouwens nog heel erg lang bedenken of ik ooit nog wel foto's van mijn rijden op Bokt zet. Ik kan niet zo goed tegen die kritiek, ik loop zelfs al drie dagen depressief in huis rond. Dus plaats ik maar beter niks meer. Ik kan er nl niet tegen.

We waren bezig Licor meer te verzamelen, dat vond hij erg moeilijk, dus kwam hij in verzet, ik laat nog niet snel genoeg los (ja hoor, het ligt aan mij, geen twijfel daar over) en dan krijg je zo'n beeld. Ik kan Lic ook helemaal vwts-nwts ontspannen naar beneden rijden met zo'n verhoogd binnenhand. Als je wil plaats ik daar ooit nog wel een foto van.

Ik herinner mij foto's van jou en Ozep, Sjuim, "met uitdrukking draven" of zoiets, waarin Ozep ook wat in verzet kwam. Lijkt me normaal bij een nieuwe en moeilijkere oefening. Het kan toch niet allemaal van de eerste keer goed gaan?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:18

Idra
klopt, daar was ook spanning, maar dat paard was wel door zijn lijf gebogen òf recht, maar niet alleen stelling in de hals en de rug vastgezet.

Wellicht dat je inderdaad beter niet meer zulke foto's op Bokt kan zetten als je slecht tegen minder positieve reacties kan,
maar aan de andere kant, op je andere rijtopics heb je volgens mij zelden een minder aardige post gehad?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 21:19

Idra ik begrijp je gevoel maar je moet het je niet aantrekken. Jammergenoeg is de term AdB een soort 'trigger'die het slechtste in sommige mensen bovenhaalt. Daarom hoopte ik in dit topic zuiver op de positie van de binnenhand in te kunnen gaan omdat ik dat zelf ook gebruik.

Als we het over de toegevoegde waarde hebben Sjuimpje, dan heb ik door op deze manier te rijden (dus mijn manier van stelling vragen, buigen en rechtrichten) een paard die ondanks zijn flinke scheefheid toen hij bij mij kwam inmiddels heel fijne zijgangen loopt die in het Z2 met zevens beoordeeld worden. Ik heb nog nooit een paard gehad die zo moeilijk recht te richten was en die zo moeilijk de zijgangen aanleerde, als dit het resultaat is dan denk ik dat het nog niet zo slecht is.
Laatst bijgewerkt door astridh op 14-07-04 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:25

Die gespannenheid bij iets nieuws is inderdaad heel normaal. In het begin maak je misschien één goeie pas, de volgende dag worden het vijf goeie passen en zo worden het er steeds meer Lachen Van (onterecht) negatief commentaar moet je je echt niet teveel aantrekken.

Ik was wel blij met dit topic, omdat we hierin de theorie achter een hoge binnenhand misschien kunnen doorgronden. En ik hoop dan ook dat óók leerlingen van AdB ons hier een beetje mee kunnen helpen, zonder dat ze zich bedreigd hoeven te voelen Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:37

Sjuimpje schreef:
Wellicht dat je inderdaad beter niet meer zulke foto's op Bokt kan zetten als je slecht tegen minder positieve reacties kan,
maar aan de andere kant, op je andere rijtopics heb je volgens mij zelden een minder aardige post gehad?


Klopt ja, dus vanaf nu selecteer ik alleen nog maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:38

Het naar binnen plaatsen van de binnenhand hoeft ook alleen maar als het vragen van stelling nog niet zo vanzelf gaat als zou moeten, dat kom je wel eens tegen bij jonge paarden en soms gewoon op een moeilijk puntje in het rijden, dat is dan al wat verzet en kan overal vandaan komen. Ik doe het soms in het losrijden nog wel, als daar reden voor is, maar daarna verplaats ik de hand weinig meer eerlijk gezegd. In travers en appuyement geef ik lucht aan de kant waar ik wil dat het paard heen gaat, ik wil niet de stelling vasthouden door mijn binnenteugel korter te nemen of door mijn binnenhand naar buiten te plaatsen. Zo heeft ieder zijn eigen, ik oefen nog hard op het aangalopperen middels het trekken aan het binnenoor, maar dat lukt maar steeds een beetje.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:52

Peoh! Alweer op pagina 5!

Goed, de meeste antwoorden zijn al gegeven w.b. de opmerking van Astrid en Pipo. Ik schaar mij achter Pipo.

Wat betreft het vragen van stelling: als het paard al om het binnenbeen is gebogen, heeft het vaak al stelling aangenomen. Het is dan een kwestie van het smakelijk houden van de mond, ter voorkoming dat het paard in een zelfhouding gaat lopen.

Dit kan je bv goed controleren door eens te proberen het paard wat lager in de "ronding" van de hals in te stellen. M.a.w.: laten vallen in je hand.

Kan kan dan best wel eens zijn dat het paard toch aan 1 kant blokkeert in de kaak. Op dat moment plaats ik mijn dan meer richting mijn knie om aan te geven waar het paard met hoofd/nek/hals naartoe gebogen moet worden. Vanuit deze positie probeer ik hem smakelijk te maken.

Kauwt hij eenmaal, dan kan ik mijn binnenhand ontspannen (of übertstreichen voor mijn part), waarbij ik mijn buitenhand op de plaats houd.

Binnenteugel zorgt dus voor de stelling. Buitenteugel voor de nagevelijkheid. Uiteraard in combi met beenhulp en aktiviteit, maar dat is weer een ander verhaal.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 06:23

Volgens mij moet ik toch mezelf beter leren uitdrukken of ik zit op een andere planeet of zo aangezien ook door tyrza weer gezegd wordt dat de stelling vanzelf ontstaat als ze de buiging vraagt. Ik heb het steeds over het vragen van stelling door die iets verhoogde binnenhand, voorafgaand aan de buiging. Blijkbaar ben ik de enige die stelling vraagt voorafgaand aan een wending/buiging Verward .

Er wordt steeds geopperd hoe je je paard kunt corrigeren, als hij wegloopt over binnen of buitenschouder of als hij iets te sterk wordt (het 'smakelijk'maken van de mond door de binnenhand naar de knie te halen, zoals je ook vaak op trainingsfoto's van het avg systeem ziet). Dat valt voor mij onder de noemer corrigeren en niet onder netjes een wending inrijden. Dat problemen van achteruit opgelost moeten worden daar is geen discussie over mogelijk, dat praktisch iedere wedstrijdruiter soms wat duidelijker met de hand werkt staat hierboven kant en klaar aangegeven (paard losser maken door binnenhand richting knie te brengen).

En Lovely: het feit dat beide handen (met dezelfde tussenafstand) iets richting binnen of naar buiten worden gebracht heeft niets te maken met de druk op de mond, tijdens de oefening kan je door het openen of sluiten de van de hand de druk aanpassen. Zijgangen worden voornamelijk gereden met benen en zit, als de inzet goed is verloopt de rest vaak 'vanzelf', daarom vind ik het zo belangrijk dat mijn paard dmv een klein afspraakje wat we hebben meteen aan het begin weet wat de bedoeling is.

Al de dingen die ik toepas heb ik gehoord/geleerd van instructeurs, ik vind het heel leuk om naar clinics te gaan en overal steek je weer wat op. Ik probeer dingen en wat goed werkt blijf ik gebruiken. Sommige dingen sla ik op en haal ik weer eens boven als ik bij een ander paard een probleem tegenkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:06

Astrid, kun jij misschien uitleggen wat de logica is om in travers of appuyement allebei je handen naar buiten te plaatsen??

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:19

Astrid,

Juist door dat "smakelijk" maken hoef je je hand niet hoger te zetten. Dan is het een kwestie van hand iets van de hals af te halen waardoor het paard zijn hals buigt.

De clou van mijn verhaal is eigenlijk dat als je je hand naar boven verplaatst, je wel een paard krijgt die naar binnen kijkt, maar niet de kans krijgt om het gehele stuk vanaf de schoft tot aan de neus naar binnen kan plaatsen.

Vaak zie je dan dat alleen het hoofd tot aan de nek naar binnen kijkt, waardoor er geen correct gebruik van de bovenhalsspier ontstaat.

Overigens heb ik het verhaal van de hand naar de knie toendertijd van Coby geleerd. Haha! Dus is het niet een specifiek AvG "systeem" Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:45

Lovely schreef:
Astrid, kun jij misschien uitleggen wat de logica is om in travers of appuyement allebei je handen naar buiten te plaatsen??

daar heb ik juist weer voor op mijn donder gekregen, met het aanleren en we er beiden nog geen kaas van hadden gegeten.
Binnenbeen voor de buiging, niet je binnenhand
kreeg ik dan weer naar mijn oren Lachen
En het was ook altijd zo dat als ik het zo deed, kawa net niet genoeg voor dat binnenbeen was.
Ze zag bij wijze van nog liever die binnenteugel in een boogje gaan, dan teveel druk erop.
Wat ook klopte als ik reed
teveel binnenteugel en Kawa bleef niet vloeiend in zijn beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:53

RK, ik heb van een instructeur ook geleerd dat je nooit of te nimmer de binnenhand naar de hals toe gaat brengen via de hals, terwijl je buiging vraagt. Er is daarna wel nog een instructrice geweest die me dat ook wilde wijsmaken, maar die heb ik toen duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was. Noodgreepje soit, kan ik me wat bij voorstellen,maar niet als gewoonte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:56

Voor in de proef en je merkt dat het op dat moment net niet lekker voor elkaar is, mag alles Lachen

maar ook bv in een werk piroutje in galop (heb 2 instructeurs)
Zeiden allebei hetzelfde
let op die binnenhand, ik had ook de neiging om die wat naar binnen te gaan plaatsen.
Maar dat mocht ik nooit Lachen
Wat ik merkte als hij dan wel lekker boog om dat binnenbeen, ik dat ook ineens niet meer nodig had.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 12:59

Lovely schreef:
Astrid, kun jij misschien uitleggen wat de logica is om in travers of appuyement allebei je handen naar buiten te plaatsen??



De beide handen iets naar binnen brengen voor sb is dus algemeen ‘geaccepteerd’ neem ik aan aangezien je daar niet naar vraagt, met de handen plaats je als het ware de voorhand naar binnen.

Om het duidelijke verschil te maken met de travers zet ik beide handen iets richting de buitenzijde (voor de duidelijkheid dat heeft –als je een onafhankelijke zit hebt tenminste Knipoog - niets te maken met meer druk nemen op de binnenteugel!!), dat zal indirect ook gevolgen hebben voor mijn zithulpen, maar daar doe ik niet bewust iets mee. Dat is het seintje voor mijn paard dat de travers ingezet gaat worden en hij brengt daarop eigenlijk al zijn achterhand naar binnen en buigt om mijn binnenbeen. Ik probeer nu een beetje te bedenken wat er vervolgens gebeurt met de positie van mijn handen t.o.v. mijn lichaam en ten opzichte van de schoft maar ik denk eigenlijk dat ik door de handen iets naar buiten te brengen op het moment dat het paard nog recht is de handen al plaats op de plek waar ze in de travers ook zijn, net zoals je dat dus doet als je voor het sb de handen iets naar binnen zet.

Ik vind het ontzettend moeilijk om dit soort hulpen te definieren maar erover nadenken is wel erg interessant- het uitleggen zodat iemand anders het begrijpt is een vak wat ik denk ik niet zo goed beheers maar ik doe mijn best . Kijken en vertellen waar je je handen plaatst is eigenlijk nog het simpelste. De invloed van de rest van je lichaam – heeft volgens mij een veel grotere impact. Volgens mij is het ‘verplaatsen’ van mijn handen meer van invloed op mijn ‘lichaamsinwerking’dan dat ik daarmee iets in de mond van het paard bereik.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:04

Het zou kunnen Astridh, dat je met het naar buiten plaatsen van je handen, jij je binnenheup iets naar voren laat komen. Dit heeft tot gevolg dat je buitenbeen iets meer achter ligt dan je binnenbeen, waardoor de travers ingezet gaat worden.
Let er eens op als je weer gaat rijden. Het is inderdaad erg interessant om te proberen te ontleden wat je nou eigelijk allemaal doet op het paard en wat voor effecten dat heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:10

Het moeilijkste wat er is, beschrijven wat je allemaal uitspookt daarboven Haha!
En uiteindelijk, als je goede punten haalt in de proef, doet het er niet helemaal toe Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:14

runningkawa schreef:
Het moeilijkste wat er is, beschrijven wat je allemaal uitspookt daarboven Haha!
En uiteindelijk, als je goede punten haalt in de proef, doet het er niet helemaal toe Haha!

Voor de punten niet, voor het beter leren rijden wel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:19

Wat is beter?
Ik vind mijn manier logisch, dit omdat het mij toevallig altijd zo geleerd is.
Maar dat het van een ander dan perse fout is?
Of dat ze niet goed rijden zou ik niet direct durven zeggen Lachen
Het tegendeel zelfs

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:23

Nee, ik bedoel niet "die doet het beter dan die", maar ik bedoel als je goed weet wat je in het zadel allemaal uitspookt en wat dat voor effecten heeft/kan hebben op je paard, kan je dat helpen beter (en zelfbewuster) te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:27

Ah zo
ja dat zeker
"helaas" doe ik vaak ook dingen op gevoel/gewoonte en vind het dan erg moeilijk te vertellen wat ik doe.
op de dingen na die me 1000 x naar de oren zijn gesmeten in de les Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:31

runningkawa schreef:
"helaas" doe ik vaak ook dingen op gevoel/gewoonte en vind het dan erg moeilijk te vertellen wat ik doe.

Dat is ook ontzettend moeilijk. Daarom kunnen natuurtalenten, die alles op gevoel doen al vanaf het begin, ook zo moeilijk les geven aan beginners !