Hoe mok het beste verzorgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Hoe mok het beste verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 22:11

Hey,

Mijn 2 jarige arabiertje heeft mok :s. Een lichte vorm zegt de DA. Maar ik was er niet bij toen hij kwam dus kon ik niet meer informatie vragen over hoe je mok het beste behandelt.

Wie weet er hoe je dit erg goed behandelt en liefst producten die ook in België te koop zijn? Ik heb trouwens wateroplosbare huidzalf Isobetadine, zou die helpen als ik zijn mok er mee was en dan de korstjes schuur en vervolgens het been afdroog?

-Elke.

"Overcome all difficulties."


M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:18

Ik weet niet waar de mok presies zit, neem maar ff aan in de kootholtes aangezien dat de meest voorkomende plek is..

Ik heb 3 friesen waarvan er 2 vrijwel altijd plekjes hebben..

* Ik knip de kootholte leeg maar laat de sok zitten, deze zorgt er als het waren voor dat het water daarlangs naar benede kan afdrijpen en dus niet in de kootholte hoeft te komen..
* benen 1x goed wassen met betadine shampoo zodat de wondjes schoon zijn en makkelijker, sneller en beter genezen

* smeren met Hydrodoctiderm (:?).. (niet te vaak en te lang, enke in het begin)

* Benen in de klei zetten, dit droogt de wondjes uit..

* Daarbij ben ik bijna fobies voor water omdat ze dan gelijk weer onderzitten! Vermijd dus de plassen in het bos..

* Ik weet niet of je het bij het strand woond? Anders min. 3x per week door de zee

* Zorgen dat je paard in een schone en droge box staat met stro..

zoiest?

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 22:22

De mok zit langs beide weerszijde van de kootholte aan beide voorbenen.

Het probleem is vooral dat we later endurance willen gaan rijden en dus plassen moeten gaan trotseren.

Afbeelding

Ik zal in ieder geval eens goed rondkijken voor middeltjes.
Denk je dat Neo-Derma goed is voor mok? Is tegen droge huid & irritaties, en iemand anders heeft me vaseline aangeraden.

"Overcome all difficulties."

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:22

gewoon mokzalf Verward Haha!

puntje
Berichten: 307
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: pelican st maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:45

In ieder geval goed drooghouden maakt niet uit als het nat of vies word als je het daarna maar schoon en goed droog maakt. Hydrocortiderm helpt inderdaad maar is nog al duur ik gebruik altijd sudocreme kan je gewoon bij de drogist halen en mytosil helpt ook goed maar is volgens mij niet in NL verkrijgbaar en daar zitten stoffen in waar je geen wedstrijden mee mag rijden ook in hydrocortiderm trouwens!!!!

mijn paard en ik zijn voor elkaar gemaakt (helaas kwam ik daar 10 jaar te laat achter)
14-08-2008 Mijn meisje is niet meer. Ik mis je maar het kon niet anders. Bedankt voor alles.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:13

Ik heb ook al van alles geprobeert bij mijn paard, maar wat het beste werkt vind ik eigenlijk zink-levertraanzalf (van Masterhorse GMBH). De zink zorgt ervoor dat de mok uitdroogt en de levertraan zorgt er direct voor dat de ondergelegen huid soepel blijft.
Als je geen zink-levertraanzalf kunt vinden in de ruitersportzaken, zijn er tubes zinkzalf bij de Aldi te koop en de levertraanzalf bij de Welkoop. 1 tube zinkzalf tegen 1 eetlepel levertraan. Dit heeft eenzelfde werking maar die van Masterhorse werkt beter.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:15

Wat je kunt doen als je op natte bodem gaat rijden, is de kootholtes vlak daarvoor insmeren met vaseline of uierzalf. Dat houdt de huid daar lekker soepel EN het werkt waterafstotend.

Mijn paard is ook gevoelig voor mok, maar ik rijd wel endurance met hem en hij loopt ook SGW's, waarbij hij door de waterbak moet. Eerlijk gezegd ondervindt hij daar nauwelijks gevolgen van, hij krijgt vooral mok van zonnebrand (met name aan zijn witte voeten). Maar vette zalf kan dus goed preventief werken!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 06:34

Heb goede ervaringen met mok-zalf.

My imaginary friend thinks you have serious problems!

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 07:07

ik niet omdat het op waterbasis is..
ik gebruik zelf gewoon betadine oplossing.
op de aangedane plekken druppelen en evrder het been drooghouden, niet aan plekjes pulken of wat dan ook.
elke dag de aangedane plekken indruppelen met betadine-oplossing en na een drie dagen voorzichtig proberen of er korstjes loslaten. daarna weer druppelen

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 07:12

Ik sluit me aan bij Karin, vaseline in de kootholtes smeren als je op een natte bodem moet rijden.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:32

Ik heb je topic verplaatst naar Medisch Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:00

Ik heb goede ervaringen met baby zinkzalf.
Het verschilt volgens mij per paard en waardoor de mok is ontstaan.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:07

wassen met betadine scrub is ook erg goed en pilletjes of druppeltjes door zijn eten voor mok werkt heel goed.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:35

6 pilletjes per dag CureMok van VSM door 'n slobbertje: nooit meer last gehad daarna

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:01

Bij mijn paard helpt mokzalf heel goed. 3 x smeren en t is weg

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:42

Wij hebben in het verleden een paard gehad die mok had, van een veearts kreeg ik de tip om er 's ochtends heel dun ontwormpasta op te smeren, elke avond droge korstjes met karton erafschuren en weer dun insmeren. Ons paard was er binnen een week vanaf (en had echt dik opgelopen benen van de mok). Voorheen hadden we allerlei andere middeltjes en die werkten niet of een beetje maar dan kwam het steeds terug. Ontwormpasta werkt sterkt bacteriedodend en indrogend. Vandaar. Proberen waar.

we gaan verder onder naam Capriole..........

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:43

Overigens hebben wij dit ook bij een kennis met een Tinker gedaan, die zijn natuurlijk al helemaal gevoeliger voor mok e.d. en ook bij hen was het probleem binnen no time opgelost.

we gaan verder onder naam Capriole..........

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:05

mok kan je ook goed behandelen met acederm.
kan je gewoon spuiten

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:48

mijn merrie had altijd last van mok. Todat ik een keer droogzetters voor koeien probeerde. Iedere dag smeerde ik er wat op. Na een week was haar mok weg. Ze heeft er ook nooit meer last van gehad.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd


Nauschad1
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:19

niks hielp bij mijn paard. Totdat ik gewone zinkzalf van de drogist er op smeerde. Geen last meer gehad

indiaan
Berichten: 90
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:25

Afgewerkte olie help ook tegen mok

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:38

Voor mok gebruik ik zelf altijd Hydrocortiderm dit is de verkrijgen bij de veearts. Verder zijn er ook moktabletten te verkrijgen bij de paardendrogist (www.paardendrogist.nl) en die helpen ook erg snel.

succes

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:05

indiaan schreef:
Afgewerkte olie help ook tegen mok


Dit moet je dus absoluut niet doen! In afgewerkte olie zit nog genoeg rotzooi en resten!!

Zinkzalf van de drogist helpt enorm goed.
Ter voorkoming.. baby-olie op de benen smeren.. komt er ook geen vuil in!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:45

indiaan schreef:
Afgewerkte olie help ook tegen mok


En is ook kankerverwekkend. Zou het dus niet op mijn paard smeren. En het risico dat je paard het op een of andere manier binnenkrijgt zou ik ook niet willen nemen.

Je suis Charlie.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:37

Vajramani schreef:
mijn merrie had altijd last van mok. Todat ik een keer droogzetters voor koeien probeerde. Iedere dag smeerde ik er wat op. Na een week was haar mok weg. Ze heeft er ook nooit meer last van gehad.




dat vind ik tot nu toe het beste!
heb al heel wat paarden met mok behandelt met bijna alle verschillende soorten zalfjes, maar dit is een oud middel maar werkt super!verder vind ik socatyl en hydrocortiderm goede middelen, de rest van die mokzalfen vind ik maar troep


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Django_Mette, Earth, kreekie, MyWishMax en 34 bezoekers