Bij afkeuring kosten verkoper?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Bij afkeuring kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 22:53

Ik ga inmiddels al een tijdje mee in de rijpaardenhandel en ben daar gewend dat als een paard klinisch of röngenologisch afgekeurd wordt de kosten voor de verkoper zijn en anders voor de koper.
Dat is ook de enige voorwaarde waaronder ik zaken doe.

Nu is een vriendin van mijn vader op zoek naar een westernpaardje en heeft er inmiddels al twee laten keuren en helaas beide niet goed.
Zij wordt echter steeds met de kosten opgezadeld en er wordt gedaan alsof dat heel erg normaal is.

Wij zijn zelf ook op zoek naar een paint en ik wil graag weten of de regels nu echt anders liggen of dat zij zich gewoon laat belazeren.


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:56

nu ben ik geen expert op het gebied van western noch van het kopen of verkopen van paarden, maar als jij toch wilt keuren, zijn de kosten toch voor jou?

of het nette service is, is een 2e en daarmee misschien al een maatstaf uberhaupt een paard bij die verkoper de laten keuren.

Amor Vincit Omnia

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:03

Katja schreef:
Ik ga inmiddels al een tijdje mee in de rijpaardenhandel en ben daar gewend dat als een paard klinisch of röngenologisch afgekeurd wordt de kosten voor de verkoper zijn en anders voor de koper.
Dat is ook de enige voorwaarde waaronder ik zaken doe.

Nu is een vriendin van mijn vader op zoek naar een westernpaardje en heeft er inmiddels al twee laten keuren en helaas beide niet goed.
Zij wordt echter steeds met de kosten opgezadeld en er wordt gedaan alsof dat heel erg normaal is.

Wij zijn zelf ook op zoek naar een paint en ik wil graag weten of de regels nu echt anders liggen of dat zij zich gewoon laat belazeren.


Ik voel helemaal met je mee, heb er ook al 3 aan mijn neus voorbij zien gaan, gaat allemaal van de aanschaf prijs af, dus tel uit je winst , ( om en nabij de 1500 euro !! )
Voor mij mooi niet meer hoor !! kosten zijn bij afkeuring voor de verkoper, mits je na afkeuren alsnog besluit ( en een nieuwe prijs kunt afspreken met de verkopende partij ) het paard te kopen.

Weet zelfs iemand die na mijn keuring ( en dus is afgekeurd 3tjes EN 4 tjes op voetenwerk heb zelfs de foto's thuis liggen !!) het paard weer heeft volgestopt ( sorry voor mijn grove woorden maar kan mij hier behoorlijk pissig over maken ) en haar nu weer te koop aanbied, hij heeft geloof ik 1000 euro van de oorspronkelijke prijs afgedaan, nou vraag ik je !!!!!! Boos!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 23:07

SuperPepeijn schreef:
maar als jij toch wilt keuren, zijn de kosten toch voor jou?
Ik wil alleen betalen bij goedkeuring.

Ken teveel mensen die een paard te koop hebben die niet gezond is en dan zeggen: 'Ja hoor hij mag helemaal gekeurd worden.' Hopend op een dierenarts die een steekje laat vallen.

Als een verkoper ga je er vanuit dat je paard gezond is lijkt me dus loop je geen risico als je in geval van afkeuring moet betalen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:14

kan ik me goed voorstellen katja. maar dat is een afspraak om te maken VOOR de keuring.

Amor Vincit Omnia

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:15

SuperPepeijn schreef:
maar als jij toch wilt keuren, zijn de kosten toch voor jou?

Sorry hoor maar hier ben ik het dus ook ( niet ) meer mee eens, verkopers zeggen ALTIJD, mijn paard mankeert niets, of ik kan ook niet in een paard kijken, van dat soort slappe excuses.
En ze zien aan jou wel of jij echt geinteresseerd bent dus das lekker makkelijk, nee ik " werk " alleen nog maar met mensen die zeggen afkeur is voor mij en goed keur is voor jou.
( zie bv mij verhaal hierboven, daar word je toch kriegelig van ?? )
( en dan heb ik er nog zoon verhaal, maar goed wil hier niet de kwaaie pief uithangen )

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 23:16

SuperPepeijn"]
kan ik me goed voorstellen katja. maar dat is een afspraak om te maken VOOR de keuring.
[/quote]
[quote="Katja schreef:
Wij zijn zelf ook op zoek naar een paint en ik wil graag weten of de regels nu echt anders liggen of dat zij zich gewoon laat belazeren.
En daarom wil ik dat graag nu weten zodat ik goede afspraken kan maken als ik een geschikt paardje tegen kom. Haha!

DiantaM
Berichten: 11271
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:16

Ja, ik ben ook de fout in gegaan om geen afspraak te maken er over, en bij afkeuring hebben we een heel gedoe gekregen, maar uiteindelijk heeft de verkoper toch betaald. Het belangrijkste is om de afspraak duidelijk, mondeling of het liefste schriftelijk voor de keuring te maken, zo ontwijk je moeilijkheden.


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:17

die regel maak je toch zelf met de verkoper? anders kan hij er altijd onderuit onder het mom: aan die regel doe ik niet!

Amor Vincit Omnia

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:19

tuurlijk maak je die regel zelf, het is alleen zo jammer dat je er op zoon manier achter moet komen ..........

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 23:21

Ik snap dat ik de regel vooraf moet maken en het liefst op papier dat is net zo als in het rijpaardwereldje.

Mijn vraag is of het echt ongebruikelijk is als de verkoper het afkeuren betaald in de westernwereld.
Anders kan ik wel m'n eisen hebben maar als die totaal ongebruikelijk zijn dan kom ik niet ver en moet ik ze misschien aanpassen.

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:22

Het is niet standaard dat de kosten voor de verkoper zijn als het paard afgekeurd wordt. Het is echter wel zo netjes maar het is dan wel noodzakelijk dat je dit van te voren afspreekt want het is zeker niet standaard!! Als de verkoper er niet mee accoord gaat zou ik al vraagtekens zetten bij de gezondheid van 't paardje! Succes.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:24

Aragorn schreef:
Het is niet standaard dat de kosten voor de verkoper zijn als het paard afgekeurd wordt. Het is echter wel zo netjes maar het is dan wel noodzakelijk dat je dit van te voren afspreekt want het is zeker niet standaard!! Als de verkoper er niet mee accoord gaat zou ik al vraagtekens zetten bij de gezondheid van 't paardje! Succes.

En hier sluit ik mij volledig bij aan !!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 23:27

Gewoon zoals ik gewend ben dus.

Bedankt.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:34

succes , enne als je een paardje ziet wat het voor jou niet helemaal is ( en bedoel ik kwa uiterlijk ofzo hoor ) denk dan nog eens aan mij !!
En als je meer info over die man wil hebben die die merrie weer te koop aanbied ( in geval je toevallig voor een drachtige merrie gaat kijken ofzo ) PB dan even, dan geef ik je wel meer info ..........

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:41

Hier is een maandje geleden een hele discussie over geweest volgens mij..
Zal even gaan zoeken

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:42


vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 07:05

ik hoefde helemaal niks te vragen
te verkoper kwam er zelf mee OK dan!

vind wel zo netjes

als je de koste van elk afgekeurd paard moet betalen
heb je zo niet eens meer geld voor een paard (na ja iedergeval een stuk minder Haha! )
of je hebt dan het geluk dat het eerste paard meteen is goedgekeurd Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88504
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:04

Het is een bekend probleem. Ik spreek altijd af dat een klinische keuring voor de koper is bij goedkeuring. Rontgonologisch is een stuk duurder en ik kan me indenken dat een verkoper niet op die kosten zit te wachten, vooral omdat een paard afgekeurd kan worden op een foto terwijl hij nooit een stap verkeerd heeft gezet.

Máár met de prijzen van de huidige Quarters mag je toch wel verwachten dat een paard lichamelijk kan gaan voldoen aan waarvoor hij gekocht gaat worden (meestal de sport) en dus is rontgenen méér dan logisch.
Zeker als je weet wat het 'fokbeleid' is in 9 van de 10 gevallen én iedereen toch weet hoe de gemiddelde Quarter op zijn benen staat.

Mensen die 'goedkoop' uit willen zijn kunnen haast niet meer verwachten voor een 'klein' bedrag een goed paard te kopen. Mensen die er goed geld voor neer willen tellen nemen ook de medische onkosten graag voor hun rekening als extra zekerheid op hun investering.

Maar waar voor een iedere die grens ligt Verward

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:05

Volgens mij wordt er wel verschil gemaakt tussen de kosten van een klinische en een röntgenologische keuring.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:22

Ik heb een fok en handelstal, bij ons is het zo dat wanneer je een paard wil kopen je eerst twee maal met dat paard een proefrit mag maken onder onze leiding en begeleiding, als je dan besluit om over te gaan tot aan koop is het zo dat wanneer het paard wordt goed gekeurd de kosten voor jou zijn en wordt hij af gekeurd zijn de kosten voor ons.
alleen is dit niet gebruikelijk in deze wereld, sommige doen het wel andere niet, je moet dan ook altijd van te voren af spreken dat je deze voorwaarde steld als je een paard wil kopen, ik weet van een handelstal dat die dat niet doet en je dan ook direct vraagt om weg te gaan. trek je daar niets van aan het is jou geld en dat kan je maar een keer uit geven. iedere andere handelaar die eerlijk zaken wil doen kijkt niet raar op als je dit zegt soms hebben ze eigen voorwaarde vraag daar naar voor je gaat kijken naar een paard.
succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers