Een paar vragen over BBQ en rauw vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Een paar vragen over BBQ en rauw vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 20:26

Zaterdag is het zover: m'n mannetje viert zijn verjaardag, en zoals het echte mannen betaamd, moet daarbij natuurlijk de BBQ aangestoken worden Cool

En daar zit meteen ook het probleem: mannen en BBQ-en Knipoog
Ze vinden het allemaal hartstikke leuk en fikkie stoken kunnen ze als de beste, maar er is er geen eentje die ook maar een korrel verstand heeft van hoe je op een verantwoorde manier rauw vlees klaarmaakt.

Om een VVV-tje (Vette Voedsel Vergifting Haha!) te voorkomen wil ik graag wat voorbereidingen treffen.
De heren willen graag mijn zelfgemaakte kipsate (*trots*) en ook heel veel "echte" braadworsten (dus niet die kant-en-klaar voorgegaarde dingen uit de supermarkt).
Beide vleessoorten zijn nogal risicovol als ze niet goed gaar worden.

Voor de kipsate denk ik wel een oplossing te weten: kleine stukjes marineren zodat het bijna onmogelijk is dat de kip niet goed gaar wordt.
Maar wat doen we met de braadworsten ?
Eerst voorkoken oid. ?
Alle tips zijn welkom !

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:48

Is het voorkoken van worst niet de simpelste methode? Dan hoef je je niet druk meer te maken dat ze niet helemaal gaar worden.

En anders kan je proberen een cursus BBQ-en bij de vader van Laui los te peuteren Schijnheilig Ik ben nog steeds diep onder de indruk Haha!

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:40

Idd de worsten kan je eerst koken. Het ziet er dan alleen heel
vies uit! Succes, en hou een brandblusser bij de hand Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:50

Kip kun je heel goed voorkoken, maar worst ook prima. Lijkt me ook de gemakkelijkste oplossing... Van marineren (van de kip) ben ik zelf geen voorstander, ik heb hier van die pietlutten zitten die het dan niet meer lusten Scheve mond En verder zou ik zelf met brandblusser naast de BBQ gaan zitten Schijnheilig

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:15

Het schijnt dat verbrand vlees zo mogelijk nog schadelijker is dan rauw vlees. Passen jullie daar dan ook mee op?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:40

Het vlees lang genoeg op de BBQ laten liggen... dus het gene het minst snel gaar is het eerst op de BBQ doen...
Als je verschillende hoogtes hebt voorkom je het aanbranden ook... Je begint het kortst op het vuur om het vlees dicht te schroeien en dan zet je het vlees hoger zodat het verder kan garen...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 02:11

Scum schreef:
Het schijnt dat verbrand vlees zo mogelijk nog schadelijker is dan rauw vlees. Passen jullie daar dan ook mee op?


Ivm de roetvorming op het vlees, alleen de echt zwarte stukken kĂșnnen schadelijk zijn.