wat te doen bij een paard dat teugelkreupel is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

wat te doen bij een paard dat teugelkreupel is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 22:05

ik denk dat de titel wel voor zich spreekt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 22:15

Meer toegeven met de hand, meegaan met de hand in de beweging, veel uitgestrekte stap rijden. Niet het paard in de mond storen.
Gr.

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 22:20

hey bedankt! is er nog meer???

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 22:51

Voor zo ver ik weet niet, is die van jou teugelkreupel? Het is gewoon heel belangrijk dat je hem/ haar niet stoort in de beweging, is het alleen in stap?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 12:39

de naam zegt het al, teugelkreupel. het euvel zit hem in de teugels, oftewel de hand die ze vasthoudt. Ik zou het paard veel voorwaarts rijden en maar heel licht en regelmatig contact houden met de mond van het paard. Cavalettibalkjes zou goed kunnen zijn om soepeler te worden in de rug. En je moet ook goed werken aan de lengtebuiging. Veel voltes rijden, daarin openen en sluiten. Goed de schouder begrenzen dat deze niet naar binnen of naar buiten valt, maar ook de achterhand met buitenbeen. En zorg dat het paard ook goed voor het binnenbeen is en ervoor opzij gaat. daar is dat openen en sluiten van een volte goed voor, om dat voor elkaar te krijgen. Rij het paard niet perse naar beneden, dat komt wel als je het andere voor elkaar hebt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 12:40

goede instructeur opzoeken....

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 13:37

Voor zo ver ik weet niet, is die van jou teugelkreupel? Het is gewoon heel belangrijk dat je hem/ haar niet stoort in de beweging, is het alleen in stap?
Citaat:

nee het is een paard van een vriendin van mij. ik zou haar helpen en dacht misschien dat er nog iemand tips heeft.

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 13:38

ok en dat moet dus net omgedraait Verward

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:48

Voorwaarts rijden, van de hand afblijven. Het kan helpen om over balkjes te stappen en draven.
Verder weet ik t ook niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 20:37

Als eerste de ruiter die dat voor elkaar gekregen heeft niet meer op dat arme paard laten rijden en een fatsoenlijke ruiter zoeken met een beter gevoel in z'n handen. En weet je absoluut zeker dat het paard echt teugelkreupel is en niet 'gewoon' kreupel door wat voor oorzaak ook?

Een vrije bewerking uit mijn 'bibliotheek' over teugelkreupelheid:

Teugelkreupelheid is in ruiterkringen een bekende kreet en wordt gebruikt in verband met paarden die tijdens het rijden een kreupelheid simuleren zonder er echt een aandoening aan ten grondslag ligt. Ofschoon het paard een redelijk intelligent dier is, lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat dit steppe- en vluchtdier tot zulke berekenende gedachten in staat is.
Lichte bewegingsstoornissen worden vaak bagatelliserend als 'tactfout' omschreven hetgeen meteen veel vriendelijker klinkt dan 'kreupelheid'. Bij niet helemaal diagonale drafbewegingen en bij de vierslaggalop wordt deze uitdrukking wel gebruikt. Met moet zich goed realiseren dat het meestal niet zo onschuldig is als het lijkt.
Dat paarden tijdelijk of zonder ruiter soms wel goed kunnen bewegen, ligt vaak aan problemen in de rug. Hierna kan weer een kreupelheidsfase optreden.
De meeste paarden zijn aan één kant stijf. Als de ruiter hem aan die kant flink blokkeert met zijn hand, wordt een volte op zijn stijve kant wel heel moeilijk. Soms zò moeilijk dat hij er kreupel van gaat lopen. Lijkt het tijdens het rijden elke keer of het paard kreupel is, vraag dan eens aan kundige ruiter of die er op wil rijden. Als bij toverslag de kreupelheid is verdwenen moet het wel aan de rijkunst van de ruiter liggen.

Een rijpaard en ook een tuigpaard kan onregelmatige passen maken (vooral in draf) zonder dat het echt kreupel is. Wanneer het een gevolg is van een slechte 'hand' van de bestuurder, noemt men zo'n paard teugelkreupel. Het berust op een eenzijdige spanning van het paard als afweer (reactie) op de als lastig ondervonden teugeldruk. Het paard onttrekt zich door kortere passen van één been of van een diagonaal paar benen aan de poging van de ruiter om het dier aan de teugel te stellen (al kun je in dit verband beter spreken van 'in de krul sleuren') voordat het zich geheel heeft ontspannen.
Deskundige training door juiste gymnastische oefeningen kan dit voorkomen: veel werk in stap met het gaan op gebogen lijnen naar de 'weke' of 'gemakkelijke' kant van het paard om op die manier de 'harde' of 'stijve' kant tot rekken te brengen.


Ik heb dus echt geen goed woord over voor ruiters die in staat zijn om een volledig gezond paard toch kreupel te laten lopen puur doordat ze dat arme dier zo tegenwerken in zijn bewegingen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:19

IIg niet in de mond zitten, en je moet het paard "ruim: rijden, zodat de draf en de stap heel ruim worden. de eerste tijd alleen maar naar voren en terug rijden, overgangen en niets met de mond.
En veel longeren wil ook helpen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:35

ja maar niet meer op dat paard laten rijden is geen optie Magreet. Die ruiter moet ook leren om een paard zuiver te laten lopen, en dat leert hij/zij alleen maar aldoende, weliswaar onder goede begeleiding.

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 11:01

Zorg alsjeblieft wel dat je zeker weet dat het teugelkreupelheid is. Er heeft een stuk in een bit van een tijdje teruggestaan, met verschillende meningen over tkh. Maar wat ik er wel van begrepen heb is dat het 10 tegen een toch vaak een andere (fysieke) oorzaak heeft.
En verder sluit ik me aan bij de adviezen, voorwaarts en instructeur zoeken. Veel succes verder!
groetjes kim en nimm

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 14:34

Desiree schreef:
ja maar niet meer op dat paard laten rijden is geen optie Magreet. Die ruiter moet ook leren om een paard zuiver te laten lopen, en dat leert hij/zij alleen maar aldoende, weliswaar onder goede begeleiding.


De naam is Margreet Haha!

Ik zei dat er niet meer door die ruiter op dat paard gereden moet worden, niet dat er helemaal niet meer op gereden moet worden. Eerst dat paard weer recht laten rijden door een fatsoenlijke ruiter en dan samen, onder deskundige begeleiding, weer aan de slag.
Iemand die een paard kreupel kan krijgen met z'n handen is echt niet in staat om dat probleem ook weer op te lossen. Die kan beter met hele goede begeleiding aan de slag op een paard dat (weer) recht is en vanaf dat punt verder gaan en leren hoe ze een paard zo moet houden.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 16:55

-zi
Laatst bijgewerkt door Piaffe op 22-02-02 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 17:43

Nou, wees er maar trots op dat je het je paard zo moeilijk maakte tijdens het inrijden dat hij er kreupel van ging lopen. En het paard zette zich vast? Dat gebeurt alleen als je ze iets geeft om zich op vast te zetten: een niet meegevende ruiterhand.
En als hij nog steeds gaat kreupelen als hij gespannen is (waarom spant hij zich?!?!) dan zit er nog steeds uit fout.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:04

Teugelkreupelheid ontstaat niet alleen door een verkeerde teugelvoering, het kan ook ontstaan doordat je scheef zit. Dus behalve de bovenstaande tips, misschien nog één: zorg dat je recht boven je paard zit. Controleer af en toe of je even veel gewicht op je beide zitbeenknobbels hebt, of je beugelriemen gelijke lang zijn, of je niet een heup of een schouder optrekt, enz. Gevolg van scheef zitten kan zijn dat je teugelvoering ook niet correct is. Veel aandacht voor houding en zit is dus erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 11:35

En is het teugelkreupel?
Van Kawa werd ook gezegt dat hij teugel kreupel was maar dat was niet.
Hij deed het aleen als hij wat angstig of fris was op een vreemde plaats.
Thuis deed ie het nooit.
Het was na 5 min ook over want dan had hij de omgeving gezien en werd hij vanzelf rustiger.
Nu doet hij het ook nog als er iemand op zit die hij niet kent.
Ook ff 5 min. want hij vind het een beetje eng als er een vreemd iemand opzit.
Hij loopt dan echt ff kort en onregelmatig.
En dat werd dan maar ff vlug teugel kreupel genoemd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 16:36

oOk mijn paard kreeg twee jaar terug de diagnose teugelkreupel mee. En inderdaad zij deed het nooit aan de longe. Haar kreupelheid bleek na navraag bij iemand die er wel verstand van had geen teugelkreupelheid of gewoon kreupelheid te zijn, maar een halve galopspas door de drafpassen heen. Zo van 10 goeie drafpassen en dan net de aanzet naar galop. Ik heb haar wat keren op stal gezet omdat ik dacht dat ze kreupel was. En dat was nu net haar bedoeling, volgens die deskundige dus. Het advies was: naar voren rijden en iedere keer als je dat 'huppeltje' voelt tikje met een zweepje. Binnen twee dagen was het voorbij en liep mijn (inderdaad luie) merrie weer net zo regelmatig als toen ik haar kocht. En zo loopt ze al twee jaar. Het was dus gewoon een trucje. Alleen als ze een nieuwe voor haar onbekende ruiter mag uitproberen *LOL* , dan komt haar huppeltrucje weer uit de kast. Je kan nooit weten of ze weer naar stal mag toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 18:56

Ik denk dat de beste oplossing is om een andere ruiter te zoeken voor het paard. Verder moet de ruiter die het paard teugelkreupel heeft gereden eerst maar eens zitlesjes gaan volgen aan de longe. Zo leer je een onafhankelijke zit aan waardoor je de teugels niet hoeft te gebruiken om je lekker aan vast te houden.

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:24

Ik sluit me bij kippetje aan, ik heb ook de bit gelezen, en daar stonden een aantal meningen en slechts 1 iemand zei wat jullie allemaal adviezeren. De anderen zeggen dat tgk niet eens bestaat en dat het vaak ergens anders weg komt. Dus eerst verder zoeken. Je kan moeilijk een oplossing zoeken naar iets wat als 'smoesje' word gebruikt voor een vaak dieper liggend probleem waar men geen moeite voor doet om naar te kijken of daar te lui voor is of omdat het onvindbaar is. Mensen als deze kan ik met zekerheid zeggen dat dit geen 'taal' sprekende mensen zijn en prestige gericht zijn. Uitzonderingen daar gelaten.
Kan hij problemen mat zijn rug, schoft, knieen , pezen spieren, mok, kont. hebben zoek eerst daar na. Ik ben het nl eens met wat er in de bit staat.

Op de pc hebben ze ook een pony gehad die teugel kreupen moest zijn, mar bleek dat het zadel niet goed was. wat je dus aan de buiten kant kon zien. Simpelle oorzaak moeilijk te vinden dus teugelkreupel. ik denk dat zoiets alleen mogelijk is als men zo hard die mond loopt te sjorren dat ie niet anders kan!!!!!!!!!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 00:10

Ik heb vorig jaar september een teugelkreupele merrie gekocht. Ze liep vooral in stap kreupel en in draf liep ze aardig.
Ik heb haar heel veel gelongeerd zonder bijzet of wat dan ook. Ze moest leren om op eigen benen te lopen dan i.pl.v. de steun van de ruiterhand.
Ik heb haar na een tijdje 2 keer per week gereden. Eerst ongeveer 20 min. aan de longe zonder bijzet en daarna erop. Ik had alleen contact met een contactteugel en meer niet. Ze was ook niet voor het been. Dat ging steeds beter.
Ik heb haar gebit laten controleren en ze had mega haken op haar kiezen. Toen de kiezen gevijlt waren, was ze weer makkelijker te rijden.
Ik heb nu les van Rom Vermunt en ze loopt nu als een speer. Nog ff en dan een startkaart aanvragen en starten.
Deze merrie is te veel op de hand gereden met geen of heel weinig been.
Zorg dat je reactie krijg op je been. Hou evenveel druk op beide teugels en zorg dat je paard vertrouwen krijg in JOU hand. Een teugelkreupelpaard vertrouwt de hand niet van de ruiter. Zoek zo snel mogelijk een goede instrukteur.
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 06-03-02 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 00:38

Eleonoor schreef:
goede instructeur opzoeken....


Dat wilde ik ook zeggen. Da's het beste.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 10:56

mijn paard heeeft het ook heeeeel soms. alleen als hij op de rechterhand met heeeeel veel stelling moet lopen. voorwaarts rijden werkt dan het beste.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 17:51

Is al gezegd, maar nogmaals: loslaten en béén geven, laat ´m lekker op z´n eigen benen lopen en daarna kun je er weer eens aan denken om ´m wat op te pakken.