Bas z'n oren: Rustig aan doen of doorzetten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Bas z'n oren: Rustig aan doen of doorzetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 20:23

Zoals sommigen van jullie wel weten heb ik heel veel gedoe gehad omtrend Bas z'n oren.
Hij had luizen in z'n oren en kreeg er steeds meer last van, pijn e.d en aan zijn oren komen mocht dus absoluut niet, je hoefde maar te wijzen of hij werd al knettergek.
Inmiddels is Bas geschoren en vele malen behandeld en zijn als het goed is de luizen weg.
De oren-angst blijft... en de angst voor mij ook, door die behandelingen is Bas nogal zijn vertrouwen in mij kwijt geraakt.

Omdat Bas een angstige pony is wil ik het dus heel rustig aan doen.
Een hoofdstel om doen is bij Bas nog een ramp, je kan heel rustig doen of het bit aan de zijkant los doen maar zodra het kopstuk bij z'n oren komt schud hij ruig z'n hoofd heen en weer en vliegt het hoofdstel weer af ( als het al om zit ) Als ik met veel gedoe het hoofdstel om heb is meneer helemaal over de zeik en zeer vervelend daarna.
Nog een ramp dus.
Ik kom zo weinig mogelijk aan zijn oren en als ik daar in de buurt moet zijn doe ik heel voorzichtig.

Nou ben ik bezig hem te beleren ( ons verzorgstertje heeft er al een paar keer opgezeten en vanmiddag voor het eerst rondgestapt OK dan! ) en nou wil ik hem toch wel een bitje en teugeltjes in.
Van een kennis kreeg ik de tip het bit met sporenbandjes aan het halster te bevestigen, dat hij toch al om heeft.

Dat heb ik dus gedaan vanmiddag en ik vond het zelf een hele goed tip, zo heeft mijn verzorgstertje teugeltjes en bitje, en Bas geen gedoe met de oren.

Ik liet het een vriendin van mij zien maar die zei dus : 'Zo leert hij nooit dat er aan zn oren gefrunnikt wordt, je moet hem gewoon leren dat hij zijn hoofdstel om kan. Als je hem blijft betuttelen zal hij zo blijven doen.'

Nou ben ik dus gaan twijfelen, ik noem wat ik doe geen betuttelen, maar gewoon voorzichtig zijn met mn pony... Ik weet gewoon dat als er iets fout gaat bij Bas hij er helemaal vanaf is en ik weer van voor af aan kan beginnen.
Maar misschien is het wel betuttelen en moet ik idd wat meer doorpakken ?
Ik doe het liefst op mn eigen manier maar misschien is die wel helemaal niet goed ?
Aan de ene kant denk ik: Hij moet idd leren dat die oren aangeraakt mogen worden en dat er niets aan de hand is.
Aan de andere kant denk ik: Dat komt nog wel, laat hem eerst maar mij weer eens volledig vertrouwen.

Wie heeft hier wat zinnigs over te zeggen en hoe zouden jullie het doen ?


Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:29

Als dat met de sporenriempjes werkt, zou ik dat voorlopig gewoon doen. Maar idd wel verder werken aan het vertrouwen, en Bas weer leren dat het geen zeer doet als je aan zijn oren zit.

Als dit wat je nu doet goed voelt, gewoon zo doorgaan. Dan komt het vertrouwen vanzelf wel weer terug . Kost even tijd en geduld, maar dat heb je er vast wel voor over Knipoog Haha! .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:29

Iedere dag met poetsen proberen dichterbij zijn oren te komen, kom je op een plek dat hij het niet accepteert, ga je weer ietsje terug naar waar je wel mag komen en zo ga je geleidelijk aan naar zijn oren ook al is het maar 1 milimeter dichterbij dan de vorige dag. Dat is al winst

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:30

Ik zou net hetzelfde dan jou doen!
Ik denk als je direkt dat hoofdstel gaat om doen dat je enkel zijn vertrouwen nog meer gaat kwijtraken ga verder met het halster en probeer eventueel op stal dat hij niet weg kan lopen een bitje in te doen maar wel heel rustig en je kan die eventueel twee gaatjes groter zetten (om dan over zen oortjes te doen) en dan wat vaster zetten, zo gaat het misschien beter? Ik ben het niet zeker maar je kan het wel eens proberen

Zo verder heel veel succes met je pony! OK dan!

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:31

Ik denk dat hij het wel moet leren, maar stilletjesaan. Dit is een goede (tijdelijke) oplossing, maar ik denk dat je best wel wat werkt aan zijn probleem.
Misschien kan je af en toe zijn hoofd aanraken, en zo al kriebelend wat meer richting oren, en iedere keer als hij wat gespannen wordt, terug naar beneden. En dat dan regelmatig doen, misschien is het maar een millimetertje per dag, maar dan ben je er wel na een maand...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:34

Ik denk dat je vooral heel doorstastend moet zijn en overvloedig met je beloning........ maar je mag hem ook best duidelijk maken dat sommige dingen nou eenmaal nodig zijn EN onvermijdelijk......

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 20:39

Ik kan opzich met mn handen alweer best bij zn oren komen, wrijf hem over zn voorhoofd ( dat vind hij lekker ) en dan rustig aan steeds verder naar z'n oren, dat gaat wel aardig , de ene keer vind hij het vervelend, andere keer laat hij het aardig toe.

Maar dus dingen die om moeten, over zn oren heen, dat vind hij nog heel erg.

G&K hij is idd zeer gevoelig voor beloningen, stem en voer ( natuurlijk Knipoog )

Weer verschillende meningen.. haha blijf je tcoh altijd houden.
Maar ik mag dus volgens jullie wel goed duidelijk maken dat hij b.w.v Niet moet zeuren ( weet niet hoe ik het anders moet zeggen )

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:42

wat ik me afvraag, kan DPB ook zelf dingen zeggen tegen de paarden?
anders kun je haar mss nog es vragen of ze hem wil vertellen dat het allemaal zo erg niet is, of is dat geen optie?

anders zou ik ook proberen om mm per mm dichter te komen...
succes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:42

ja dat mag je............. Haha! Haha! Haha! maar wel overvloedig belonen

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:43

mischien is ee nahlster hoofdstel iets ?
voorzolang hij zo doet
het bit kan ej er op en af klikken. en teugels ook.
zolang je dat omheb, kan je hem omlaten en ondertussen kan je rustig wat aan zijn oortjes komen ?
mishcien een idee ?

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:44

het kan heel lang duren, maar let wel goed op dat je pony geen loopje met je gaat nemen!
dus na een tijdje moet je toch echt verbetering gaan zien, end an mag je ook wel wat meer gehoorzaamheid gaan eisen..

en:
als hij geen problemen met een halster heeft dan moet een hoofdstel ook wel lukken.


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:50

Wat wij met de jonge paarden in de opfok doen is in de box en dan maar het hoofdstel om. Maar ja, die hebben natuurlijk geen nare ervaring ermee... die hebben het alleen nog nooit gehad. Tjonge toch best wel moeilijk. Kun je het niet in een box doen o.i.d. en een uur lang alleen maar het halster af en om doen en heeeel veel belonen? Dit een paar dagen achterelkaar en maar veel lekkers toestoppen?

(off topic wat deden die tonnen en schotten in het land? Is je verzorgstertje al zo ver met hem? Clown)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:54

horsewisper schreef:
mischien is ee nahlster hoofdstel iets ?
voorzolang hij zo doet
het bit kan ej er op en af klikken. en teugels ook.
zolang je dat omheb, kan je hem omlaten en ondertussen kan je rustig wat aan zijn oortjes komen ?
mishcien een idee ?


denk dat dit voorlopig mischien een hele beste is

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 20:57

Dutske: DPB kan niet tegen paarden zeggen dat het niet erg is, ze kan het wel zeggen maar een paard reageert daar niet op zoals wij mensen dat zouden doen ( doe maar rustig, het is voor je eigen bestwil ) Een paard/dier snapt dat niet, legt die link niet en ziet alleen maar wat vervelend is.

Horsewisper, halsterhoofdstel heb ik idd aan gedacht ja, is eventueel een optie voor deze 'leerperiode'

Ellepel, een loopje neemt hij niet met mij nee, hij gebruikt bv steigeren als truukje om ergens onderuit te kunnen komen en dan krijgt hij dus van mij een lel, bang of niet, met mij wordt in die mate niet gespeeld.

Hij heeft dus ook problemen met het halster, die heeft hij dan ook 24/7 om.

LuvdaTossa, opzich is dat misschien een idee, steeds om en af doen en belonen, een hele poos achterelkaar. Ik doe hem altijd al in een box ( niet z'n eigen, want dat is zijn plaats, daar hou ik niet van ) z'n halster/hoofdstel om, maar deze kleine donder is snel met z'n koppie, heeft de ruimte niets mee te maken Knipoog

Op je offtopic vraag, die tonnen en schotten waren een spel met water ofzo, de broertjes van mn vriendin spoten elkaar vanachter die hekken nat Knipoog
Zo ver is verzorgster nog niet nee, die blijft nog lekker in de bak stappen Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:40

ik zou het zelf met clickertraining proberen... zo probeer ik ook Banjers oren uit te knippen en ik ben al een heel eind... Lachen

Mocht je interesse hebben, wil ik wel een uitgebreide pb sturen.. je bent ook welkom om in Schiedam kennis te maken met clickertraining... Lachen

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 23:57

Ahumz... éven naar Schiedam is me iets te enthousiast Haha!

Heb vaker over de clicker gelezen, opzich trekt het me aan de ene kant wel, aan de andere kant ben ik no-nonsens type.
Maar je mag me Pbén en overtuigen hoor! Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:08

Ik heb met Sabiha (die het ook eerst niet prettig vond om aan haar oren te zitten) het halster op de grootste stand gedaan (verstelbaar halster) en dan over haar oren trekken en weer op de juiste stand zetten. Afhalen deed ik gewoon op deze stand en over haar oren. Je moet juist niet het halster laten zitten omdat ie dat eng vind, maar juist elke dag proberen op en af te doen. Hoe beter het ging, hoe strakker het halster ging. Nu maakt het haar allemaal niets meer uit...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:08

Ps waarom is je pony kaal Haha!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:24

Klinkt hard, maar toen wij een kopschuwe pony hadden (ook panisch om de oren) hebben wij de eerste tijd elke keer even de praam opgezet tijdens het hoofdstel omdoen. Zo leerde ze dat het toch gebeurde en doordat ze netjes stil stond hoefde je ook de oren bijan niet aan te raken. Vaak als ze niet stilstaan stoot je per ongeluk ook tegen de oren aan en raakt de pony steeds panischer. Met een praam staan ze stil en kun je heel voorzichtig doen. Na die weken begreep ze dat er niks aan de hand was zolang ze netjes stilstond.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 11:55

griebels schreef:
Ps waarom is je pony kaal Haha!



Omdat hij luizen had, die zo hardnekkig waren dat we hem geschoren hebben including manen en voortop.
Die luizen zaten in zn oren en daarom is hij ook zo panisch met z'n oren.

Moet even vermelden dat het al steeds een stuk beter gaat, het is nét even dat laatste stukje over de oren heen waarbij meneer een scene trapt, de rest laat hij steeds gewilliger toe Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:00

Oh zo... Veel succes in elk geval met hem, ik vind het een leukerdje

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:44

ik heb het hier 1x gehad met een andalusier, die ging echt helemaal flippen als je aan zijn hoofd/oren kwam,ook met een halster dus,daar heb ik hem uiteindelijk, alleen met het kopstuk met aan de bakstukken 2 van die dichtslaande haakjes en een bit aan het hoofdstel, mak gekregen
ik legde steeds het kopstuk helemaal achter op zijn nek en ging al kriebelend en veel belonend steeds meer naar zijn oortjes.als ie stress kreeg stopte ik meteen , en begon dan opnieuw,uiteindelijk na en week of 3 kon je gewoon zijn hoofdstel, halster enz aandoen,en aan zijn oortjes zitten..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T en 90 bezoekers