HELP pony zakt in na het springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_kellogs

Berichten: 15
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Steenderen city!!!

HELP pony zakt in na het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 17:48


Hallo beste mensen!!!!!

OK dan! Ik zit ff met een nogal raar probleem en misschien kan iemand van jullie me raad geven.
Ik rijd nu even een pony van een vriendin van me en het probleem is dat hij inzakt naar het springen.
Het springen gaat heel goed, maar zo'n vijf minuten erna zakt hij ineens door zijn benen heen.
Ze heeft laatst maar drie hindernissen gesprongen en toen gebeurde het nog steeds. Ze zweet verder niet.
Ach gut Met de dressuur hebben we nergens last van. De pony is wel licht asmatisch, maar dit is al bijna over door veel conditietraining.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee of weet iemand wat ik moet doen? Ik vind het namelijk jammer om met een pony die zoveel plezier in springen heeft alleen maar dressuur te rijden. Verdrietig

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:50

struikelen kan een aanduiding zijn van slechte conditie

slapte, slechte coordinatie, het kan vanalles zijn
als ie medisch verder goed is zou je het op kunnen bouwen door elke dag af en toe over een kruisje te DRAVEN met paar balkjes ervoor en erna
in draf bouwen ze beter spieren op als wanneer ze steeds vanuit galop springen Knipoog

Pink_kellogs

Berichten: 15
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Steenderen city!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 17:51

Heel erg bedankt ik zal dat eens proberen!!!

Pink_kellogs

Berichten: 15
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Steenderen city!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 17:55

Nog een vraag als het duid op een slechte conditie, hoe kan hij dan wel een uur dressuurles volhouden? Daar heb ik namelijk geen problemen mee.

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:43

crossmonster schreef:
struikelen kan een aanduiding zijn van slechte conditie


De pony struikelt niet, maar zakt echt door de benen tijdens het uitstappen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:02

Dan lijkt het me het beste te stoppen met springen.
Of een VA raadplegen over mogelijke oorzaken.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:06

Je pony kan nog zoveel plezier hebben in het springen, blijkbaar kan hij het lichamelijk niet aan. Ik ontneem liever zijn plezier dan dat ik hem helemaal de kreukels in help. Ik snap eerlijk gezegt niet helemaal waarom je er 1. nog mee springt en 2. nog geen dierenarts geraadpleegt hebt...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:14

Je zegt dat de pony licht asmatisch is. Het kan zeer wel, dat het springen voor hem een te grote krachts inspanning vraagt en dat hij kampt met (door de astma) zuurstof gebrek in het bloed. Waardoor na het springen spierzwakte optreedt. Ik zou zeker een DA raadplegen, want zuurstof gebrek in het bloed, kan ook zuurstof gebrek in de hersen geven en dan kan het helemaal einde oefening zijn.

Pink_kellogs

Berichten: 15
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Steenderen city!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 20:00

Beste mensen!!! OK dan!

Toen wij met deze pony zijn gaan rijden hebben we alleen dressuur gereden.
Wij zijn toen een x gaan springen en toen is dat gebeurd.
Hierna hebben we niet meer gesprongen!
Het probleem dat we er geen dierenarts bij hebben gehaald is dat de pony niet van ons is, wij verzorg
en hem alleen maar. We hebben het aan de eigenaar gemeld maar die vond het niet nodig een dierenarts te raadplegen.
Hier hebben wij ons dus gewoon bij
neer te leggen snappez vous? Knipoog
Kuzz

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:21

Je zegt in je eerste bericht toch iets heel anders...

Nogmaals: stoppen met springen... Lips are sealed

Pink_kellogs

Berichten: 15
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Steenderen city!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 13:57

lees nou eens eerst voordat je antwoord geeft
Stelletje konijnenvangers!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:00

Verstandig dat jullie gestopt zijn met springen, uiteindelijk ligt de verantwoording om er een DA bij te halen bij de eigenaar. Ik hoop dat jullie verder nog veel plezier van de pony hebben.

Pink_kellogs

Berichten: 15
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Steenderen city!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 14:05

ow het is echt een superleuke pony hoor!! Lieve schimmel d-pony
Maar ik vind het nu helemaal raar worden, want hij wil nu ook al niet met de dressuur in de rechtergalop aanspringen. Ik heb alles geprobeerd, op de kleine volte en veel stelling vragen en ook diep de hoek in rijden en dan stelling vragen en aangalopperen, maar niks werkt. Ik denk dat er toch iets mis is met de pony en het hem pijn doet ofzo!! Want normaal is het een echte schat

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:07

Wat is de reden dat je de pony nu bijrijdt? Wat is de reden dat de pony heeft stilgestaan? (Je zei dat je conditietraining moest doen dat jullie hem hebben opgepakt? )

Pink_kellogs

Berichten: 15
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Steenderen city!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 14:09

Er hebben eerst twee meiden op gereden die hem helemaal hebben verpest, hij kende alleen maar heel hard galopperen en reageerde totaal niet op de beenhulp. Hij was ook vrij angstig. Nu zijn we alleen maar op rust aan het rijden

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 08:54

ik zou je toch adviseren om een keer te vragen aan de eigenaar om een keer te komen kijken bij het rijden, en dan laten zien wat jij ziet/voelt.

daarna kan ze beslissen of er een Da bijgehaald word of niet. Zelf zou je, als je het de moeite waard vind.. zelf voor kunnen stellen om de DA er bij te halen en zelf de kosten op je te nemen..

dat laatste zou ik wel doen als het probleem zich voor blijft doen, en de eigenaar er geen DA bij wilt halen.

Succes

kamaron
Berichten: 2573
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: omg eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:29

Lijkt wel een beschadiging aan een ruggewervel zoals ie reageerd cooral dat ie nu opeens niet wil aanspringen in die rechtergalop...
Mijn advies...STOP alsjeblieft met rijden voordat ie dadelijk onherstelbaar is....denk ff na....een paard doet zoiets nooit expres als ie altijd graag voor je gewerkt heeft....

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:44

Tja.. dat ie 'gewoon' omvalt klinkt niet echt gezond!
Zou idd de eigenaar eens vragen om te komen kijken.
Desnoods iedere dag zeuren om een DA!

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:16

Pink_kellogs schreef:
Beste mensen!!! OK dan!

Toen wij met deze pony zijn gaan rijden hebben we alleen dressuur gereden.
Wij zijn toen een x gaan springen en toen is dat gebeurd.
Hierna hebben we niet meer gesprongen!
Het probleem dat we er geen dierenarts bij hebben gehaald is dat de pony niet van ons is, wij verzorg
en hem alleen maar. We hebben het aan de eigenaar gemeld maar die vond het niet nodig een dierenarts te raadplegen.
Hier hebben wij ons dus gewoon bij
neer te leggen snappez vous? Knipoog
Kuzz



Eerst een keer gaan springen ZONDER iemand erop!
en daarna rustig opbouwen door cavalettie lopen enzow

Saskia31
Berichten: 31
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:58

Als je een dierenarts niet kunt betalen kun je ook zelf zijn lichaam eens goed inspecteren op eventuele knopen of ontstekingen in spieren of pezen. M.n bij z´n ruggewervel en benen is het vrij makkelijk na te gaan of hij hieraan iets mankeerd. Druk met je vingers aan beide zijden van z´n ruggewervel en beweeg je hand vanaf de schoft tot de staart. Als hij door de druk van je hand z´n rug wegdruk is er iets mis. Het zelfde geld voor n´n onderbenen (pezen). Ik zou in ieder geval niet meer springen tot je zeker weet wat er is, anders kan het alleen maar erger worden.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:21

Het is inderdaad de beslissing van de eigenaar om er wel of niet een dierenarts bij te halen, maar het is JOUW beslissing om er wel of niet op te gaan rijden. Volgens mij is er duidelijk iets mis. Ik zou er dus bij de eigenaar op aandringen dat hij er een dierenarts bijhaalt en er voorlopig in ieder geval niet meer op rijden.

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:41

Ik heb zoiets eens meegemaakt met een paard. Na zware inspanning (springen of heel inspannende dressuurtraining) zakte die ook gewoon door de benen en bleef ook even liggen. De DA kon niks vinden. Hierna een homeopathische dierenarts erbij gehaald die onderzoekt toch net ff anders. Bleek dus ook uit de longen te komen kreeg simpelweg te weinig zuurstof... bij dit paard was het een vastzittende verkoudheid, maar omdat je ook al zegt dat deze pony astmatisch is lijkt me de kans groot dat het zuurstofgebrek is. Stomen met etherische olie heeft bij dit paard erg goed geholpen, misschien ook iets voor deze pony? Zou sowieso ook goed zijn voor de astma!

Pink_kellogs

Berichten: 15
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Steenderen city!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 10:04

Ik zal dat met die olie eens proberen!!!! En ik ben zowieso al van plan om bij die mensen te gaan zeuren!! Het zijn namelijk echt geen verkeerde mensen, maar ze willen het eerst ff aanzien. Ik vind dat ze het nu wel lang genoeg hebben aangezien!!