bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 17:14

Mijn veulen haar hoeven zijn volgens mij vrij lang. Deze week komt de hoefsmid nog voor haar mama maar vanaf wanneer mag (moet) zij gedaan worden. Ze is nu 3 maanden. Maar hier in de ruitershop zeiden ze rond een maand of 10.
Wanneer laten jullie het doen?

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt



marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:24

Noa was 6 wkn oud voor de eerste keer! inmiddels is ze ook al voor een 2e keer bekapt! en zijn ze nu al weer behoorlijk lang *LOL*
meestal word het tussen de 4/5 wkn voor errste keer aangeraden (ook voor de ervaring met de hoefsmid)
Met afwijkende standen moet je er met 2 weken al bij zijn!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:45

Er staat hier al een topic over het bekappen van veulens! Even de zoekfunctie gebruiken....

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 18:12

de smid is langs geweest en vertelde mij dat de hoeven normaal pas later bekapt moeten worden omdat de eerste 'veulenhoef' (die ring die je ziet) na enkele maanden vanzelf afbreekt maar dan zit de kans erin dat de goede hoef doorscheurd en vandaar dat het vroeger wordt gedaan.
Hij heeft haar dus keurig bekapt en ze liet haar achterbenen beter doen dan haar voor benen Verward Maar hij vond dat het goed ging, ze was braaf OK dan! Haar stand was perfect dus moest zeker niet gecorrigeerd worden OK dan!

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:24

maf...meestal geven idd de achterbenen meer problemen!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:08

ik heb het van de week nog gevraagd aan mijn smid deze zei dat het heel erg verschillend is. mijn veulendje van 14 weken oud hoefde nog niet. Alleen als de stand gecorrigeerd moet worden moet je er echt heel vroeg bij zijn. Verder moet je gewoon kijken hoe lang ze zijn. Bij fokkerijen worden de veulens meestal allemaal tegelijk gedaan voordat ze gespeend worden en dan net voordat ze volgend voorjaar weer naar buiten gaan.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:35

ik heb het ook aan mijn smid gevraagd, die zegt dat ze met een week of 6 al een beetje bijgeschaafd kunnen worden. Volgens hem kon ik dat zelf ook wel ff doen met een nijptang, ja echt niet! Doodeng! Nu is mijn veulen 3 maanden en de hoefsmid komt deze week, en ik laat haar zeker even doen! Ik vind haar hoefjes best wel lang, en het lijkt me beter als hij er even met de nijptang bijgaat! Hij raade me trouwens wel aan om direct te beginnen met voetjes optillen (dat eiste hij bijna...haha), zodat je als de hoefsmid komt geen gedonder met t kleine spul hebt.

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 23:25

ja ik had ook al vaak haar benen opgenomen maar de smid is toch net iets anders hé Knipoog .
Vanvoor deed ze wat dwars maar vanachter liet ze keurig doen.
Veel succes met die van jou OK dan!

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:36

tja, ze blijven af en toe lekker eigenwijs... Ik vind het zelf ook best wel spannend, dus vind het niet gek als zij dat ook vind! (de eerste keer mag ze klieren, maar daarna?....)

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jane808, Kla4tje, ladylisa, mirjamalvaro, Selente en 47 bezoekers