De Wispelaere-hulpen niet versterken maar herhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

De Wispelaere-hulpen niet versterken maar herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 11:24

N.A.V een oude bit die ik onlangs las, stond er een reportage in over David de Wispelaere en zijn trainingsmethode.
Wat er op neerkwam dat hij met zo min en klein mogelijke hulpen rijdt. En bij het niet gehoorzamen op de hulp de hulp niet versterken maar herhalen. Net zolang tot het paard het snapt.

Dit doet hij omdat hij zelf zegt dat hij anders zijn idealen opgeeft.
Immers, hij wou dat het paard aangallopeerde bij een lichte beenhulp, versterkt hij die, dan geeft hij zijn ideaal op.

Helaas kan ik niets citeren, omdat de Bit weer op mysterieuze wijze is verdwenen Scheve mond .

Ik vind het zelf wel interesant, maar het lijkt me moeilijk uit te voeren in de praktijk, het lijkt mij dat paarden hier misbruik van maken.
Ook rijdt de Wispelaere volgend de zogenaamde "klassieke" manier, terwijl Steinbrecht bv. toch er altijd op hamert dat een paard ten alle tijden gehoorzaam moet zijn, en wél de hulpen versterkt bij geen reactie.

Graag jullie mening/kijk op bovenstaande, reactie's van leerlingen van David hoor ik ook graag.

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:45

Hier over stond laatst een stuk in de Hoefslag. Zijn trainings methode heeft hij toen toegepast op een paard van iemand anders die dus al opeen andere wijze was getraind. Er kwam toen uit dat de methode van Wispelaere niet werkte op dat paard. Echter op zijn eigen paarden die hij vanaf drie jarige had opgeleid werkte zijn methode wel.
Ik vind zelf zijn methode te zoetsappig en denk dat het voor mij niet zal werken en dat paarden er idd misbruikt van zullen maken. Hij heeft echter wel GP met een van zijn paarden gereden (ik meen met een lusitano) dus ergens zal zijn methode wel geslaagd zijn.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:34

jackim schreef:
Ik vind het zelf wel interesant, maar het lijkt me moeilijk uit te voeren in de praktijk, het lijkt mij dat paarden hier misbruik van maken.
Ook rijdt de Wispelaere volgend de zogenaamde "klassieke" manier, terwijl Steinbrecht bv. toch er altijd op hamert dat een paard ten alle tijden gehoorzaam moet zijn, en wél de hulpen versterkt bij geen reactie.


Als paarden niet meewerken is er meer aan de hand. Ze ebben er waarschijnlijk geen lol in en dat staat bij mij voorop. Een paard wat staakt bestraf ik niet maar ik verzin wat anders en maak het gevraagde leuker...

Je hebt Klassiek en Klassiek.... je hebt instructeur en instrecteurs, mensen met dezelfed titel zijn het vaak niet met elkaar eens...

Die amnier van Wispelaere spreekt me ontzettend aan, hier komt het gedult weer boven drijven. Je kunt je hulpen wel versterken, maar dat lijkt voor ijn weer als ongedult...

Ik zou erg graag les van hem willen....

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:58

Mooi principe maar of het in de praktijk met alle paarden zo werkt betwijfel ik.

Mijn merrie heeft regelmatig bloemkolen in d'r oren en je kan dan vragen wat je wilt, maar mevrouw reageert gewoon niet. Je moet je hulp dan echt wel even versterken.

En leer je een paard dan niet om juist traag te worden op je hulpen? Hij hoeft immers niet direct te reageren want je herhaalt je vraag toch nog wel tig keer.

Ik zal kijken of ik het artikel nog ergens heb liggen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:12

Volgens mij zit de sleutel van DdW in het minimale. Hij geeft een minimale hulp aan het paard en bij een minimale reactie van het paard beloont hij het paard: het doet immers wat hij vraagt. Door de ´belonings-lat´ steeds hoger te leggen, daag je het paard uit zijn prestatie te verbeteren. Het gaat om kleine stapjes, je knipt de oefeningen als het ware op in veel kleine stukjes en na iedere goede stap volgt de beloning. Langzaam rijg je de oefening weer aan elkaar en ontstaat een geheel.

Bovendien is het volgens mij ook zo dat hij met minimale hulp bedoelt dat hij alleen een hulp geeft als het nodig is. En vele anderen ten spijt die pretenderen hetzelfde te doen: in de praktijk zie je maar al te vaak een paard dat iedere stap wordt ondersteunt door hand of been.

Ik heb geen les van DdW, wel van Nelly Abbenes en zij werkt op precies dezelfde manier. Erg prettig voor zowel ruiter als paard.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:14

Ik heb ook met verbazing het stuk gelezen. Maar denk wel dat het werkt. Hij heeft het immers bewezen met zijn eigen paarden.

Ik denk zeker dat het met inrijden een super manier is, aangezien een paard niet meteen bij jouw galop hulp denkt: oh, dit is voor galop. Dan is het dus niet eerlijk tov. het paard om de hulp te versterken, omdat dat eigenlijk zijn 'straf' is, terwijl het paard niet weet wat de bedoeling is..

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:16

Ik heb m les zien geven en het is niks voor mij. Maar dat is heel persoonlijk en zegt niks over het goede of niet goede van zijn methode.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:19

Ik kan me er wel iets bij voorstellen en vind het idee ook leuk, maar als ik mijn paard been geef en hij reageert niet, lijkt het me niet dat het helpt als ik nog 3 keer dezelfde hulp geef ... volgens mij stompt hij daar juist op af ?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 13:31

Gail schreef:
Ik heb m les zien geven en het is niks voor mij. Maar dat is heel persoonlijk en zegt niks over het goede of niet goede van zijn methode.


vind het uiteraard niet erg dat je een eigen mening hebt, maar mischien kan je uitleggen waarom je het niks vindt, zodat we er mischien nog wat aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:01

Gail schreef:
Ik heb m les zien geven en het is niks voor mij. Maar dat is heel persoonlijk en zegt niks over het goede of niet goede van zijn methode.

Ik heb hem ook les zien geven, maar ik kon hem niet verstaan Haha!.
Hij ging zelf ook nog even op een paard zitten en je ziet hem inderdaad bijna niet werken, maar één ding zag ik wel en dat is dat hij wel heel duidelijk aanwezig is op het paard. Hij weet wat hij doet en ik denk dat de kracht zit in zijn overtuiging, want als je dat hebt, dan heb je geen sporen meer nodig. Veel ruiters hinderen hunzelf door onduidelijke hulpen of door twijfel, dat geeft ruis op de lijn en daardoor weet het paard niet meer precies wat nou bij wat hoort. Paarden leren trouwens door herhaling, dat is het belangrijkste. Niet van herhaling van een non-reactie maar door herhaling van de juiste reactie, vroeg of laat valt het kwartje.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:09

verschil is natuurlijk wel dat hij zijn paarden op die manier hheeft ingereden/afgericht
op een paard wat met sterkere hulpen altijd is gereden zal je met alleen herhaling van de zachte hulpen er niet komen
ook zijn er genoeg paarden die gewoon zo flegmatiek zijn dat ze gewoon iets meer nodig hebben

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:13

Als ik mijn paard een aanwijzing geef en daar geen reactie op krijg moet ik toch echt wat harder zijn. Kans is namelijk groot dat ze het de tweede keer ook niet doet, en de derde keer al helemaal niet.

SallJarig

Berichten: 6712
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:06

Knor schreef:
Hier over stond laatst een stuk in de Hoefslag. Zijn trainings methode heeft hij toen toegepast op een paard van iemand anders die dus al opeen andere wijze was getraind. Er kwam toen uit dat de methode van Wispelaere niet werkte op dat paard. Echter op zijn eigen paarden die hij vanaf drie jarige had opgeleid werkte zijn methode wel.
Ik vind zelf zijn methode te zoetsappig en denk dat het voor mij niet zal werken en dat paarden er idd misbruikt van zullen maken. Hij heeft echter wel GP met een van zijn paarden gereden (ik meen met een lusitano) dus ergens zal zijn methode wel geslaagd zijn.


Weet jij nog welke Hoefslag dat was? Alvast bedankt!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:17

Ik denk dat de achtergrond van deze gedachte is dat als hij iets van een paard vraagt en het paard kan dit uitvoeren, het paard dit ook gewoon doet. Als een paard niet reargeerd betekend dat dat hij het of niet kan of niet snapt. Ik heb zelf les van hem, en de laaste keer is hij op een paard gaan zitten van een amazone die niets anders deed dan constant haar sporen er in zetten. Hij had al 100.000 keer gezegd dat ze haar benen stil moest houden, maar dat even terzijde. het paard was vanzelfsprekend dan ook niet voor het been en reargeerde ook nauwelijks op zijn ruiter.

Toen david er op ging zitten deed hij niets anders dan correct zitten en correcte hulpen geven. Het paard kon toen opeens van stap in galop, enkel op een onzichtbare beenhulp...

Ik denk dat het gewoon aan zijn maniervan rijden ligt. Hij stoort het paard op geen enkele wijze en maakt het rijden duidelijk voor de paarden. En dat zal ongetwijfeld niet altijd werken bij paarden die helemaal afgestompt zijn, maar bij een hoop wel.

Ik zou het alleen niet kunnen. Neemt overigens niet weg dat hij de paarden ook wel corrigeerd als ze niet reargeren. het is niet alleen herhalen van dezelfde hulpen.
Laatst bijgewerkt door laurae op 14-07-04 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:18

zal even kijken of ik hem kan vinden, in principe bewaar ik ze allemaal.... als ik hem heb gevonden pb ik je wel ff, dan wil ik hem eventueel wel opsturen

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:32

Citaat:
Neemt overigens niet weg dat hij de paarden ook wel corrigeerd als ze niet reargeren. het is niet alleen herhalen van dezelfde hulpen.

Dit is dus wat ik niet begreep aan het systeem. Dat van die kleine hulpen is natuurlijk super, maar ik had al het idee dat een paard er anders wel eens misbruik van kon gaan maken ...
Ik ben wel heel nieuwsgierig geworden ! *LOL*

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:38

Ik weet zeker dat mijn flegmatieke bijrijdpaard er misbruik van maakt en gewoon stil gaat staan Lachen

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:42

In de tijd dat die Bit uitkwam zat ik net in een dipje wat betreft het rijden. Ik las toen in dat artikel dat je je paard eens op de volte moest zetten en moest wachten totdat hij aangaf dat hij voor je wilde werken. Alleen met je benen rijden en je handen ontspannen op een punt houden, was zijn mening. De eerste keren zou dat langer duren, maar na verloop van tijd zou je paard steeds sneller voor je willen gaan werken. Het kan zijn dat ik het niet helemaal goed verwoord, maar dit zijn mijn eigen woorden, zo heb ik het opgevat.
Omdat ik in zo'n gigantische dip zat en toch niks meer hoef te presteren, heb ik het eens uitgeprobeerd en ik moet zeggen. Mijn paard heeft nog nooit zo goed gelopen als sinds die keer. We werken weer samen en het lijkt alsof hij mij daardoor meer respecteerd. Ik zou echt heel graag les willen hebben van deze man, helaas werkt mijn bankrekening niet echt mee en woont hij toch een eindje uit de richting.

SallJarig

Berichten: 6712
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:46

Ik weet uit eigen ervaring (met dank aan mijn immer geduldige, duidelijk uitleggende, immer herhalende instructeur Knipoog ) dat, als je het op kan brengen om te wáchten, dat je zoveel terug krijgt van je paard.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:51

Voor mij is het heel logisch en ik kan me dan ook helemaal in zijn rijstijl vinden.
Immers als je schouderbinnenwaarts inzet blijf je deze hulp toch ook niet geven totdat je weer rechtuit gaat? Ik geef deze hulp en vervolgens geef je geen nieuwe -herhalende- hulpen. Het paard moet SB blijven totdat je de hulp geeft om bijvoorbeeld weer rechtuit te gaan. Naar mijn mening is dat de enige manier om met zo min mogelijk zichtbare hulpen te rijden. Lachen

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:57

Sanne222: Als ik SB inzet, blijft bijvoorbeeld mijn beenligging over de gehele lengte van de oefening het zelfde. Als ik eerst de hulpen voor schouderbinnenwaarts geef en daarna weer normaal ga zitten alsof ik rechtuit rij, dan denk ik niet dat het paard enig idee heeft wat ik bedoel...

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:05

Justy schreef:
Sanne222: Als ik SB inzet, blijft bijvoorbeeld mijn beenligging over de gehele lengte van de oefening het zelfde. Als ik eerst de hulpen voor schouderbinnenwaarts geef en daarna weer normaal ga zitten alsof ik rechtuit rij, dan denk ik niet dat het paard enig idee heeft wat ik bedoel...


Niet elk paard zal het meteen doorhebben, maar na een tijdje gaat het kwartje vallen
Nog een voorbeeld: een hele simpele, als je een overgang maakt naar de draf dan blijf je deze hulp toch ook niet geven tijdens de draf?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:15

sanne222 schreef:
Niet elk paard zal het meteen doorhebben, maar na een tijdje gaat het kwartje vallen
Nog een voorbeeld: een hele simpele, als je een overgang maakt naar de draf dan blijf je deze hulp toch ook niet geven tijdens de draf?


Dat is waar, maar ik geef de hulp voor draf als het goed is maar een keer, omdat die hulp bedoeld is voor de overgang. Niet zozeer voor de draf zelf, dat is gewoon een kwestie van je paard fatsoenlijk aan je been hebben. Als hij de overgang naar de draf goed maakt is de 'oefening' geslaagd, en hoef ik de hulp ook niet te herhalen.
Maar als ik mijn paard recht rij, dan is mijn beenligging en de houding van mijn handen zo dat mijn paard begrijpt dat het de bedoeling is dat we rechtuit gaat en niet linksaf of pootje-over.
Ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt als je het over de drijvende hulp hebt. Ik blijf indd niet elke pas been geven, als het goed is hoeft dat niet imo, en inderdaad dan ook niet bij SB.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 21:08

laurae schreef:
Ik denk dat de achtergrond van deze gedachte is dat als hij iets van een paard vraagt en het paard kan dit uitvoeren, het paard dit ook gewoon doet. Als een paard niet reargeerd betekend dat dat hij het of niet kan of niet snapt. Ik heb zelf les van hem, en de laaste keer is hij op een paard gaan zitten van een amazone die niets anders deed dan constant haar sporen er in zetten. Hij had al 100.000 keer gezegd dat ze haar benen stil moest houden, maar dat even terzijde. het paard was vanzelfsprekend dan ook niet voor het been en reargeerde ook nauwelijks op zijn ruiter.

Toen david er op ging zitten deed hij niets anders dan correct zitten en correcte hulpen geven. Het paard kon toen opeens van stap in galop, enkel op een onzichtbare beenhulp...

Ik denk dat het gewoon aan zijn maniervan rijden ligt. Hij stoort het paard op geen enkele wijze en maakt het rijden duidelijk voor de paarden. En dat zal ongetwijfeld niet altijd werken bij paarden die helemaal afgestompt zijn, maar bij een hoop wel.

Kijk, zo iemand als jij (leerling van..) zocht ik , dus ga ik je meteen bestoken met allerlei vragen Haha!

Wat jij dus eigenlijk bedoeld( of eerder gezegt 'Hij" ) Is dat David zo min mogelijk en zachte hulpen wilt geven, als die hulpen geeft dan zijn die correct uitgevoerd. Als een paard daar niet op reageert herhaalt hij die??
correct me if i'm wrong.


Citaat:
Ik zou het alleen niet kunnen. Neemt overigens niet weg dat hij de paarden ook wel corrigeerd als ze niet reargeren. het is niet alleen herhalen van dezelfde hulpen


Hoe corrigeert hij ze dan, en wanneer herhaalt en/of corrigeert hij ze?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:33

De keren dat hij op een paard heeft gezeten heb ik hem volgens mij nooit met zijn sporen zien corrigeren (zweepje had hij niet). Dat was voor zover ik mij kan herrineren alleen het rustig voorbereiden van het paard naar de oefening toe en vervolgens reargeerde het paard op de hulpen. Dat was niet altijd de juiste reactie, maar wel een (voorwaartse) reactie. Maar als een paard bv dwars door zijn teugels heendrampt maakt hij rustig een behoorlijke ophouding (om vervolgens weer los te laten en het hele verhaal overieuw te doen natuurlijk)

UItgangspunt (en uiteindelijke doel) zijn onzichtbare beenhulpen en volledig stille handen. Je teugels zijn alleen om te bepalen waar de energie die je hebt opgebouwd naar toe gaat. Ik ben bij hem constant bezig met de driehoeksverhouding tussen handen benen en zit. Dat moet allemaal zoveel mogelijk samenwerken en je paard zo weinig mgelijk storen.

Maarre, misschien dat je gewoon een keertje moet komen kijken? Het is een eind weg voor jou (coevorden) maar als je zin hebt moet je maar even een pbtje sturen. Ik heb nu nog maar 3 keer les van hem gehad, dus ik kan moeilijk beweren dat ik zijn hele systeem al begrijp en uit kan leggen Haha! . Maar wat ik nu vertel is wat ik heb gezien en meekrijg tijdens de lessen van mijzelf.

Als er overigens nog mensen geinteresseerd zijn: er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar in zijn lessen die hij ons geeft. Het is een priveles van een uur, 1 keer in de maand in coevorden.