het effect van een verhoogde binnenhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:29

Ik bedoel meer als hij kantelt om onder de druk vandaan te komen of door een andere oorzaak dan de houding en druk van je handen. Dat je hem dan als het ware weer recht stelt door de hand wat hoger te doen en een klein rukje te geven. Dus je kantelt als het ware het hoofd terug naar de goede positie. Dus als je vanuit een normale positie je hand omhoog brengt je dan ook het hoofd iets wat kantelt. En dat dat nooit de bedoeling kan zijn.

En hoe kan je je hand omhoog brengen zonder dat het hoofd dan (veel of weinig) kantelt? Verward
Er is een verschil tussen kleine en grove hulpen maar zoals ik op de foto's zag waren het vrij grote verschillen, dus wat grovere hulpen. Dus dan leer je het paard toch zijn hoofd kantelen en hoe ga je dit dan weer oplossen?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:31

Kom maar kijken hoor, mijn paard kantelt zijn hoofd niet.
Nogmaals: hand hoger betekent niet meer druk of trekken aan de binnenteugel.

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:33

Het paard zal zijn hoofd niet kantelen op het moment dat jij met je buitenhand goed begrenst. Het probleem is echter dat het hier gaat om hele minimale drukverschillen tussen beide handen, waarvoor je echt veel gevoel moet hebben. Maar nogmaals, het beste is om je binnenhand gewoon van de hals af te zetten als je je hulpen niet genoeg onder controle hebt (en er zijn maar weinig ruiters die de boel ECHT onder controle hebben).

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:34

Jammer dat het zo ver weg is Haha!, maar dan vraag ik me dus af, door je hand hoger te doen ondanks dat de druk hetzelfde blijft dan komt het bit toch anders in de mond te liggen? Daar reageert hij neem ik aan toch op?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:52

Idra schreef:
Nogmaals: hand hoger betekent niet meer druk of trekken aan de binnenteugel.

Waarom gaat die hand dan hoger, welk effect probeer je dan te creëren?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:26

Mevrouw Barrau-Jacometti schreef eeeeeuwen geleden artikelen in de Hoefslag (Paard en Pony) over rijkunst. Er is ook een boek uitgegeven, heeft iemand dat?? Afijn, zij raadde in sommigen gevallen ook aan om de binnenhand hoger te doen dan de buitenhand, momentopnames. Ik ben alleen even kwijt welk doel dat diende, pieker me suf....

Maar goed, zij is een echte "klassieker", dus blijkbaar wordt dit in de klassieke rijkunst vaker gedaan. Zelf doe ik het nooit (tenminste niet bewust...) en zie ik ook niet in wat het mij op zou kunnen leveren. Of het verkeerd is zou ik ook niet durven beweren.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 12:30

Ik was wel nieuwsgierig of er al reactie’s zouden staan en we zijn al op pagina 2.

Ik ben dus blijkbaar een van de weinigen hier die de hand iets hoog doet om stelling te vragen. In de beginfase van de africhting breng ik de hand iets naar binnen. Bij een verder afgericht paard doe ik de hand alleen iets omhoog, dat vind ik overigens ook minder storend dan een hand die zich naar binnen verplaatst. Het iets omhoog brengen van de hand is voor de arm ook voor mijn gevoel een makkelijkere/logischere beweging dan het naar binnen verplaatsen, die soepeler en accurater kan worden uitgevoerd. En mijn paarden reageren er goed op.

Het (iets!) omhoog brengen van de binnenhand om stelling te vragen en een wending in te leiden staat volgens mij ook in het boek basis dressuurrijden van M.Barrau Jaccometti. Ik kan het thuis niet nakijken want ik heb het boek uitgeleend aan mijn schoonmoeder die nu wel eens wilde weten wat dressuurrijden in houdt, maar dat terzijde.

Stelling vragen doe je met de teugel (buiging doe je met zit en benen) dus dat kan je door een aantal manieren doen:
Even in de binnenteugel knijpen: dit is voor mijn paard een verzoek tot ontspanning van de kaak en extra nageven;
De hand naar binnen brengen: zoals eerder gezegd vind ik dit niet prettig/mooi
De hand naar beneden brengen: geeft risico tot vastzetten en verkrampen in de arm
De hand naar boven: mijn voorkeur dus.

En dan vergeet ik er nog 1, je zou ook juist de buitenteugel toe kunnen geven maar ik vrees dat je daarmee het weglopen over de buitenschouder stimuleert/

Edit: Mieke hebben wij een onzichtbaar draadje Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:41

Idra schreef:
Kom maar kijken hoor, mijn paard kantelt zijn hoofd niet.
Nogmaals: hand hoger betekent niet meer druk of trekken aan de binnenteugel.

Nee, je hoeft ook niet te trekken of te sjorren. Iedere verandering in handhouding heeft effect op het paard omdat de ligging van bit verandert. Bij momenten kan het nuttig zijn om je hand iets op te tillen voor een ogenblik, maar standaard om stelling te vragen lijkt mij niet.
Je ziet soms ruiters wel een paard een zijgang doorsjorren met een binnnehand zo'n beetje boven de manenkam terwijl de buitenteugel erbij bungelt, het lijkt me dan voor een paard lastig om uit te vogelen welke kant hij op moet.

Een jong paard leert te stellen door de binnenhand naar binnen en naar voren te plaatsen, in combinatie met een duidelijk binnenbeen komt dit er op neer dat het paard begrijpt te stellen op het binnenbeen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 13:07

Lovely schreef:
Bij momenten kan het nuttig zijn om je hand iets op te tillen voor een ogenblik, maar standaard om stelling te vragen lijkt mij niet.


Waarom niet volgens jou Verward en hoe vraag jij dan stelling. Even voor de duidelijkheid, ik heb het over stelling en geen buiging - je kunt dus stelling vragen (je ziet het binnenoog van het paard) terwijl het paard verder in het lichaam nog recht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:44

Als ik stelling vraag, dan wil ik graag dat hij knikt achter de kaak en dat de manenkam die kant op valt. Als ik mijn binnenhand optil, gaat er iets mis in dat proces en daarom breng ik mijn binnenhand liever naar binnen en naar voor. Inmiddels is binnenbeen genoeg en dan is de buitenteugel wat belangrijker.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:09

jackim schreef:
Waarom gaat die hand dan hoger, welk effect probeer je dan te creëren?


Binnenhand hoger heeft twee functies:
1. je paard kan niet naar binnen vallen (nu niet zeggen: ja maar hij valt naar buiten!, je moet natuurlijk doseren en er is ook nog je buitenteugel)
2. je krijgt je paard makkelijker nagefelijk op de binnenteugel

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:18

Nagevelijk op je BINNENteugel Verward
Daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:20

Je paard moet nageeflijk zijn op beide teugels right?
Als je paard niet nageeflijk is op je binnenteugel zal je toch nooit een stelling kunnen bereiken.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:39

Citaat:
Binnenhand hoger heeft twee functies:
1. je paard kan niet naar binnen vallen (nu niet zeggen: ja maar hij valt naar buiten!, je moet natuurlijk doseren en er is ook nog je buitenteugel)


Maar als je met je binnenhand stelling en/of buiging vraagt dan houdt je binnenbeen hem toch al tegen om niet naar binnen te vallen en om er omheen te buigen. Dus dat is geen voordeel of anders ten opzichte van je hand naar binnen brengen.

Ik denk dat het gewoon twee verschillende methodes zijn en de keuze welke je gebruikt vooral persoonlijk is wat je is geleerd en het fijnste vindt. Maar ik heb hier nog geen argumenten gehoord die mij overtuigen dat het beter is mijn hand naar boven te doen ipv opzij. Dus ik blijf lekker binnenhand iets wat naar binnen brengen.

edit: stomme fout

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:02

Iedereen doet natuurlijk wat hij/zij het beste lijkt. Ik leg uit waarom ik het doe.
Voor mij en mijn paard werkt dit, vroeger heb ik het ook wel anders gedaan (teugel openen), maar dit werkt voor ons gewoon beter.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:34

Wie rijdt er ook met een hoge binnenhand zijn proeven en heb je daar wel eens commentaar opgekregen?
Zomaar een vraagje ...

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:55

leuk, leuk Lachen
Bij een paard wat rechtop in evenwicht loopt en dus niet over een schouder wegvalt, vraag ik inderdaad stelling (= zoals astridh al zei iets anders dan buiging, stelling vind alleen plaats in de hals en achter de kaak en buiging in de rest van het lichaam, maar het hangt wel samen) met twee teugels waarbij de binnenteugel naar opzij wordt gebracht. In het begin iets overdreven, later in de africhting kan dat gereduceerd worden. Het voordeel van de binnenhand opzij brengen is dat de inwerkende kracht dan opzij werkt, en niet achteruit. Als je hand op de plaats blijft werk je veel sneller achteruit en daarmee stoor je het paard in zijn beweging. Mijn buitenhand houd ik daarbij hogER dan mijn binnenhand en tegen de hals aan, om te begrenzen.

Dit is dus allemaal in het ideale geval, en dan zie ik ook geen reden om mijn binnenhand omhoog te brengen. Maarrr het komt vaak genoeg voor dat een paard over de binnenschouder valt. In dat geval kan ik mijn binnenteugel tegen de hals aan brengen om het paard rechtop te zetten en wordt de druk op mijn binnenhand, die ik daarbij verlies, overgenomen door mijn buitenhand. De rest corrigeer ik met been en zit.

Dat is denk ik ook het moment waarop de binnenhand hoger gehouden kan worden (iemand verbeter me als ik het fout heb hè want ik heb nooit van AdB les gehad) Als er dan inderdaad niet meer druk komt te staan op die binnenteugel, zoals Idra zegt, heeft het volgens mij hetzelfde (of misschien versterkt) effect, als wanneer je je binnenteugel tegen de hals aanlegt. Voordeel van je hand omhoog brengen in plaats van op de gewone plaats, is dat je minder snel achteruit werkt. De hogere handhouding kan er inderdaad voor zorgen dat het paard sneller nageeft op die teugel, maar zodra het paard in evenwicht loopt en niet meer over de binnenschouder wegloopt, moet de binnenhand volgens mij weer omlaag en opzij.

Dus de stelling verkrijg je met je teugels (beide teugels evenveel druk en de binnenteugel van de hals af waardoor je opzij werkt) Buiging bereik je met behulp van je zit en benen en zodra je paard over de binnenschouder wegvalt, komt het binnenteugel-tegendehalsaan-of-hoger-vraagstuk aan de orde.
... heb ik het zo een beetje goed begrepen?
Laatst bijgewerkt door Ronja op 14-07-04 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:59

Het is trouwens best onhandig om te proberen je paard tegen te houden met de binnenteugel tegen de hals, tegen het naar binnen vallen... het is makkelijker als je gewoon recht achter je hand met gewicht op je buitenstijgbeugel blijft rijden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:59

Tyrza schreef:

Stel je eens voor dat je achter een flexibele lat staat. Voor aan de lat heb je een touw gebonden die je dus vast hebt.

Zet vanaf dat punt je hand opzij: lat gaat zonder afwijking opzij.

Zet nu eens je hand omhoog: lat gaat weliswaar opzij, maar kantelt (dus afwijking).

En dát is het hekele punt bij dit soort houdingen van de hand. Het paard wordt hierdoor licht gedwongen te kantelen. Nu zal je dat niet zo gauw opmerken, maar juist omdat het bijna niet opvalt, is het zo verraderlijk. En door dit kantelen heb je gauw dat het paard de balans niet goed kwijt kan en licht over de buitenschouder wegvalt...


Joh dus voortaan een latje onder de arm als ik les geef Tong uitsteken
Vind het een hele goede opmerking tyrza.

Het zelfde is als iemand een jong paard wat zojuist is ingereden leert figuren te lopen. Je zal dan toch echt moeten sturen.
Als ik mijn hand omhoog breng ga ik echt niet links of rechts af. Of ik mag het misschien verkeerd doen, dat kan ook.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:15

Lovely schreef:
Het is trouwens best onhandig om te proberen je paard tegen te houden met de binnenteugel tegen de hals, tegen het naar binnen vallen... het is makkelijker als je gewoon recht achter je hand met gewicht op je buitenstijgbeugel blijft rijden.


Als mijn paard de neiging heeft om naar binnen te vallen, moet ik van mijn trainer juist op mijn binnenstijgbeugel steunen om ze naar buiten te rijden, waardoor ze weer rechtop gaat lopen en ik weer gewoon recht kan gaan zitten. Maar ik moet eerlijk toegeven dat dit een punt is in onze training wat ik nog erg moeilijk vind, omdat het enorm tegennatuurlijk aanvoelt.

Ik moet vaak proberen om mijn paard met mijn zit van de binnenschouder af te halen, en dit valt al helemáál niet mee... Binnenteugel tegen de hals is in mijn ogen geen slechte manier om je paard te corrigeren en rechtop te zetten, zolang het maar doorgezet wordt in het lichaam.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:25

Ronja schreef:
De hogere handhouding kan er inderdaad voor zorgen dat het paard sneller nageeft op die teugel, maar zodra het paard in evenwicht loopt en niet meer over de binnenschouder wegloopt, moet de binnenhand volgens mij weer omlaag en opzij.


Zo doe ik dat ook. Het werkt ook als een paard te diep naar beneden duikt. Mijn paard doet dat in de galop. Ik doe dan mijn binnenhand omhoog, zodra hij omhoog komt, gaat mijn hand weer naar beneden. Werkt als een tierelier en hij kantelt z'n hoofd niet doordat ik alleen mijn hand omhoog doe en de druk niet verhoog.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:31

Tinusje schreef:
Zo doe ik dat ook. Het werkt ook als een paard te diep naar beneden duikt. Mijn paard doet dat in de galop. Ik doe dan mijn binnenhand omhoog, zodra hij omhoog komt, gaat mijn hand weer naar beneden. Werkt als een tierelier en hij kantelt z'n hoofd niet doordat ik alleen mijn hand omhoog doe en de druk niet verhoog.

Waarom je binnenhand omhoog, en niet je buitenhand? Mij is namelijk altijd geleerd dit op te lossen, met óf allebei de handen, of alleen de buitenhand.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:37

Dat heb ik eerst ook geprobeerd, maar dat had geen effect. Beide handen had geen effect, en de buitenhand omhoog, ging het paard hangen. De binnenhand omhoog pakte het paard wel goed op. Ik denk dat het per paard ook heel erg verschilt. Daarom is LDR of Adb ook voor het ene paard wel de oplossing en voor het andere paar niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:42

Ronja schreef:
Als mijn paard de neiging heeft om naar binnen te vallen, moet ik van mijn trainer juist op mijn binnenstijgbeugel steunen om ze naar buiten te rijden, waardoor ze weer rechtop gaat lopen en ik weer gewoon recht kan gaan zitten. Maar ik moet eerlijk toegeven dat dit een punt is in onze training wat ik nog erg moeilijk vind, omdat het enorm tegennatuurlijk aanvoelt.


IK heb weinig kaas gegeten van de dresuur, en ik rijdt western, maar ik heb wel de ervaring dat een paard van nature altijd zijn gewicht onder dat van jouw wil brengen. Dus leun je naar rechts, dan gaat je paard naar rechts. Bij dressuur en bij western....

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:43

Cassidy schreef:
IK heb weinig kaas gegeten van de dresuur, en ik rijdt western, maar ik heb wel de ervaring dat een paard van nature altijd zijn gewicht onder dat van jouw wil brengen. Dus leun je naar rechts, dan gaat je paard naar rechts. Bij dressuur en bij western....


Precies, rijden met je zitbeenknobbels!