stoppen... onzekerheid, doorzetten hoe krijg ik het terug

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

stoppen... onzekerheid, doorzetten hoe krijg ik het terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 17:36

Zoals sommige wel weten volg ik de opleiding spw... 2e jaars heel leuk, maar ik heb ook al een sn topic geopend vanwege mn stage (groep 1/2 basisschool)... ik heb het er dus totaal niet naar mn zin! Nou hoef ikg elukkig nog maar iets van 38 dagen (29 juni laatste stagedag!)( Clown ) ..... maar oke..... nu is dus de tijd aangebroken dat ik met mn proeves aan de slag moet! En daar ben ik dus ook mee bezig, de proeve observeren heb ik goed doorstaan, maar nu..... moet k een gesprekje voeren met de klas... een gesprekje waarbij ik antwoorden als het ware uit de kids moet trekken! Haha! Heel leuk allemaal.... maar ikkrijg al de zenuwen als ik alles op papier moet zetten, doelstelling enz. Ik weet dan niets meer en de volgende dag zit ik met de problemen en ik ben ik stik onzeker!

Normaal gesproken kan je mij voor een groep zetten en ik klets wel echt als er iets is wat ghoed kan is het dat wel! Kletsen kan ik als de beste! Vaak ook nogwel zinnige dingen hoor! En alsik een spreekbeurt/presentatie moet houden.... geen probleem... iemand uitgevallen ik doe het wel en ik verzin wel wat of improviseer wel! Maar nu ik zie het helemaal niet zitten! Alles gaat fout, ik wil weg lopen, ik wil door grond zakken, k wil stoppen met de opleiding enik zit te twijfelen of ik toch niet beter de paardenkant op kan gaan, terwijl ik hierna (spw) dolgraag naar de pabo wil.... ik wilde dat ik al iets van 23 was en alles heb geleerd en alles weet en ook alles kan toepassen! Dat ik mn eigen klasje al vast had enz. Dat ik al die 'ellende' al gehad had! Verdrietig
Ik wilstoppen om van die klote stage af te zijn, maar ik wil ook doorgaan omda tik mn eigen klas wil hebben!

Hoe kan ik mijn doorzettingsvermogen weer omhoog krikken om hem uit dat 0,0 gehalte te halen?
Hoe krijg ik mijn onzekerheid weer terug?
Wat moetik nu doen.. afgezien van morgen gewoon weer bikkelhard er tegenaan gaan en blijven ademen????

Verdrietig (dit is echt niets voor mij om me zo te voelen, maar tja....) Terwij lik a.s. zaterdagavond een kennismakingsavond meot organiseren met dansje en sketch en iedereen uitnodigen, en alles op regel laten lopen... das geen probleem dat is juist leuk al dat organiseren! Pling Maar ik zie echt op tegen morgen!

*help* Gaaaap Verdrietig

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 17:56

Ik weet wat je bedoelt. Ikzelf zit in het tweede jaar van de Pabo. Als ik stage heb ben ik ook altijd doodnerveus maar toch gaat het goed. Ik vind het leuk om te doen en je doorstaat het wel. Als je al zegt dat je wel goed kletsen kan dan gaat het gesprekje ook wel goed. Als ik je kan helpen zeg je het maar.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 19:03

Tja nou... kijk.....

Ik moet morgen weer een gesprekje voeren met de klas (opnieuw) het gaat over ziek zijn..... ik moet mijn doelstelling bepalen wat wil ik bereiken, hoe wil ik dat gaan doen, ik moet op alle kinderen letten, en geen open vragen stellen aan het begin van het gesprek!

maar het voordeel is wel dat ik morgen een andere 'juf' heb, mjin officiele juf/stagebegeleidster is er morgen niet en dan is er een andere juf die samen een deeltijd baan hebben! Ik heb ook veel moeite met voorlezen terwijl de juf van de woensdag zegt dat het hartstikke goed gaat, en mjin eigen juf vind van niet en van haar moet ik het grondig voorbereiden terijl ik van de woensdagjuf absollut niet mag weten waar het over gaat! Het werkt heel tegen strijdig du! Ik heb het meer op mijn woensdagjuf als op die andere maar ja.... ik ben ook benieuwd wat ze zegt morgen alsik het gesprekje moet doen!

Ikg a zo ff brainstormen over wat ik kan doen, als ik hulp nodig heb hoor je het wel! toch lief van je aanbod! Lovers

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:40

Ik denk niet dat ik je echt kan helpen, kan het me helemaal voorstellen dat je er zenuwachtig voor bent maar daarvoor hebben ze de stage ook. De meeste zullen het daar in het begin moeilijk mee hebben en zo leer je het vast, tegen de tijd dat jij echt je eigen klas hebt ben je de beste!! Haha! Heel veel succes en sterkte morgen en het komt helemaal goed..

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 20:36

Margje schreef:
Ik denk niet dat ik je echt kan helpen, kan het me helemaal voorstellen dat je er zenuwachtig voor bent maar daarvoor hebben ze de stage ook. De meeste zullen het daar in het begin moeilijk mee hebben en zo leer je het vast, tegen de tijd dat jij echt je eigen klas hebt ben je de beste!! Haha! Heel veel succes en sterkte morgen en het komt helemaal goed..


Thanxs! ja das waar, maar ik krijg de indruk van mn stagebegeleider dat ik alles 1x moet weten en dat ik alles fout doe, dat ze veel meer van mij verwacht dan ik kan! tja ....dan moet je het vragen i know maar ik durf het niet! Scheve mond

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:41

AAAHHH, arme meis! Ik kan je helaas niet helpen, want ik ben in zulke dingen echt niets waard, maar als je effe van je af wilt banketstaaf..je kent mijn nummer! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 01:19

Het lijkt mij wel een moeilijke opleiding, ik vind het al knap dat je het doet.
Maar goed, als ik een groep kinderen aan het praten wil hebben over 'ziek zijn', dan wil ik niet uitkomen op een griepje waarmee je met een dekentje op de bank ligt. Als het mijn gesprek zou zijn, dan zou ik graag willen weten hoe de kinderen denken over 'engere ziektes'. Bijvoorbeeld ziektes waar je aan dood kunt gaan als je niet op tijd maatregelen treft.
Je kunt beginnen te vragen of de kinderen denken aan het griepje of aan iets ergers als je het hebt over ziek zijn. Ach misschien is dat wat snel met de materie op tafel, maar het mocht geen open vraag zijn.
Andere vraag die je kunt stellen is of iemand wel eens te maken heeft gehad met een ziek iemand in huis. En valt een gebroken been ook onder 'ziek zijn'?
Je kunt het ook van de andere kant benaderen, namelijk door te vragen wat een kind zich voorstelt bij 'gezond zijn'. Wat is gezondheid, is dat normaal, of is dat iets waar je heel zuinig op moet zijn?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 13:57

Als je met kinderen begint over doodgaan bij een ziekte zul je je heel goed moeten voorbereiden. Het is ook niet een thema die ik zou nemen bij kleuters. Je moet altijd heel goed de beginsituatie weten want stel je voor dat een van de kinderen zijn moeder of vader is overleden en je dit niet weet tijdens je verhaal. Zo kind kan volkomen over de rooie gaan. Dus vraag bij zoiets altijd aan je stagebegeleider of er zoiets zich heeft voorgedaan.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 15:09

Lovely schreef:
Het lijkt mij wel een moeilijke opleiding, ik vind het al knap dat je het doet.
Maar goed, als ik een groep kinderen aan het praten wil hebben over 'ziek zijn', dan wil ik niet uitkomen op een griepje waarmee je met een dekentje op de bank ligt. Als het mijn gesprek zou zijn, dan zou ik graag willen weten hoe de kinderen denken over 'engere ziektes'. Bijvoorbeeld ziektes waar je aan dood kunt gaan als je niet op tijd maatregelen treft.
Je kunt beginnen te vragen of de kinderen denken aan het griepje of aan iets ergers als je het hebt over ziek zijn. Ach misschien is dat wat snel met de materie op tafel, maar het mocht geen open vraag zijn.
Andere vraag die je kunt stellen is of iemand wel eens te maken heeft gehad met een ziek iemand in huis. En valt een gebroken been ook onder 'ziek zijn'?
Je kunt het ook van de andere kant benaderen, namelijk door te vragen wat een kind zich voorstelt bij 'gezond zijn'. Wat is gezondheid, is dat normaal, of is dat iets waar je heel zuinig op moet zijn?


Het is niet echt slim om over ernstige ziekten en doodgaan te praten met kleuters, er is mij geleerd om altid iets te nemen wat dicht bij hun belevings wereld ligt, dus alles wat groeit en bloeit, dieren, planten, maar ook de natuur wat gebeurt er in de natuur, blaadjes aan de bomen enz.

Gelukkig he3b ik de3ze dag goed doorstaan en heb ik nou vakantie.... Party!! en gelukkig was mijn 'woensdagjuff' ook heel positief, ze vond dat het best goed ging, ik was nu alleen te gesloten, maar er was werl rust en vertrouwen aldus haar!
Zij is echt aardig maar die andere mijn eechte stagebegeleider is een echte oude tang! Lips are sealed Na de vakantie ga ik maandag weer een gesprekje doen, over de vakantie.... misschien als iemand leuk tips heb.... alles is welkom! Ik zag er wel behoorlijk tegenop vanmorgen, en was ook stuki onzeker wat helemaal niets voor mij is! Maar toen ik het had gehad ging het wel weer! *zucht* (van verlichting! Cool )

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 15:42

Esmee schreef:

Het is niet echt slim om over ernstige ziekten en doodgaan te praten met kleuters, er is mij geleerd om altid iets te nemen wat dicht bij hun belevings wereld ligt, dus alles wat groeit en bloeit, dieren, planten, maar ook de natuur wat gebeurt er in de natuur, blaadjes aan de bomen enz.


Daar heb je helemaal gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 21:02

Esmee schreef:
Het is niet echt slim om over ernstige ziekten en doodgaan te praten met kleuters, er is mij geleerd om altid iets te nemen wat dicht bij hun belevings wereld ligt, dus alles wat groeit en bloeit, dieren, planten, maar ook de natuur wat gebeurt er in de natuur, blaadjes aan de bomen enz.



Tja, ik wist dus niet hoe oud die kinderen waren, ik dacht een jaar of 11 ofzo. Daarbij bedoelde ik ook niet dat je het erop zou sturen, maar meer om te vragen wat die kinderen er zich bij voorstellen.
Fijn dat het allemaal goed is gegaan, dat geeft weer moed voor de volgende keer.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 21:36

Wat een zenuwen... Heel herkenbaar, maar je moet het niet te zwaar maken voor jezelf. Je doet SPW, en dan is het belangrijk dat je leuk met die kinderen omgaat. Als jij belangstelling hebtr voor die kinderen en ze leuk vind, dan komt dat gesprek vanzelf. Heb je een vaste opdracht? Of mag je zelf een onderwerp kiezen? Kies iets waar die kinderen veel over kunnen vertellen. Over hun knuffel bijvoorbeeld, of over speelgoed en spelletjes, over leuke dingen, vakantie, vriendjes en vriendinnetjes. Alles wat maar heel dicht bij staat, erg praktisch is en waar ze allemal over mee kunnen praten. Bedenk wat voor vragen je kunt stellen, zet die op een spiekbriefje tegen de zenuwen, neem een voorwerp mee dat past bij je onderwerp (trekt de aandacht) en luister vooral goed naar de kinderen en ga in op hun verhaal. Dan komt dat gesprekje echt wel! Knipoog

En bedenk maar dat iedere leerkracht weer anders is, en dat je van iedereen weer iets kunt leren. Mijn stages gingen ook wisselend goed en krap voldoende afhankelijk van mijn mentoren, en nu ik ingevallen heb, heb ik een heleboel positieve reacties gehad. Ik krijg nu mijn eigen klas, en hoop maar dat dat klikt, want dat scheelt een hele hoop. Voor de klas staan is niet makkelijk, maar wel afwisselend!

Doorzetten hoor!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 18:11

bedabnkt voor alle reacties! Het gaat wel weer beter, ik heb nu vaklantie (morgen nog wel naar school, amar dat stelt niets voor!) Lachen , ik ga zaterdag naar de open dag van de pabo in Ede, ik weet nu zeker dat ik dat wil doen en dat ik het daar ook niet altijd even makkelijk zal krijgen, maar dat neem ik erbij omdat ik als ik klaar ben een superbaan heb met die kids! Heerlijk! Haha!
Ik ga gewoon doorzetten om uiteindleijk mijn eigen klasje te hebben! Ik hoop op een betere en leukere stage volgende jaar! Lips are sealed

Mijn begeleider van school uit, was heel positief, zij zei: Maar ze was toch heel enthousiast over je! Dat klopt ook wel, maar ik voel me er niet op mijn plek, hun manier van denken is anders en ik wil graag mijn eigen stijl ontwikkelen! En daar krijg ik alleen niet de kans voor, ik heb vaak zoiets van ik zou het anders aanpakken maar wie ben ik tegenover een vrouw die al meer dan 20 jaar ervaring heeft? Daarom heb ik wel respect voor haar, maar ik vind haar manier van aanpakken niet altijd even geweldig! Maar ja....
Mijn begeleidster van school vidn dat ik met haar moet praten over mijn onzekerheid maar dat kan ze vergeten! Doordat ik eenkeer een verschirkkelijke baas gehad heb bij mijn eerste weekendjob, hoeft er maar iets gezegd te worden met een beetje negatieve klank erin en ik kan gek zijn! Ik moet daar ook hard aan trainen maar ik doe mn best! Dat praten doe ik niet daarvoor vertrouw ik ze niet! Ik praat heel makkelijk, en ik wil gerust alles op tafel gooien, als ik maar die zekerheid heb dat ik normaal wordt geholpen ipv voor gek verklaard!

En trouwens die 38 dagen die ik nog moet..... Clown
(ik moet tot eind juni, en daar alle vrije dagen afgetrokken.... kom ik op 38 héérlijk!)
En ik leer hier ontzettend veel van, ook hoe het neit moet!!!!!

Iedereen super bedankt! Party!!
Als ik iemand op de hoogte moet houden hoor ik het wel! Knipoog
Ja ja Jur jouw hou ik zoiezo op de hoogte!!!! Lovers