Ik snap er niks meer van!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Ik snap er niks meer van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 10:23

Ik heb al verschillende topics geopend over deze pony,o.a. over knieprobleem,trillen op de benen en niet fit zijn.
Ik weet het nu echt niet meer,we staan voor een raadsel hier.
Overigens gaan we volgende week naar Klijndijk om hem helemaal te laten onderzoeken,toch zou ik graag willen weten of één van jullie dit bekend voorkomt.
Ik begin maar effe bij het begin,dan is het allemaal wat duidelijker.
9-jarige welsh-pony,ruin.

11 Oktober '03 werd hij heel erg ziek.Hij lag in het weiland en wilde niet meer opstaan.Dit kwam totaal uit de lucht vallen,de dagen ervoor was hij topfit.Met veel pijn en moeite op stal gekregen,LA wil hij niet op staan,LV is hij ook kreupel.
Direct DA gebeld,moesten we een tijdje op wachten i.v.m. weekend (spoedarts),zei over de telefoon te vermoeden dat het acute hoefbevangenheid was.
Hij kreeg pijnstillers en we spoten hem om de 2 uur een half uur af.
Zodra hij weer wat kon lopen,in de paddock.
Zo snel als het kwam,verdween het ook weer,de dinsdag daarop was ie weer zoals tevoren.Niks aan de hand.
Diagnose acute hoefbevangenheid twijfelde ik een beetje aan,klassieke symptonen vertoonde hij niet.
Rustig aan weer gaan rijden/trainen.
December '03,precies dezelfde kreupelheid,maar minder heftig.
Alleen LA kreupel.We besluiten foto's te laten maken en een second opinion te vragen.Op de foto's van zijn LA been is niks te zien.
Diagnose:verslapte knieband(en).Met de juiste training moet ie er weer bovenop komen.Na 2 weken verdwijnt de kreupelheid.
Drie weken geleden kreupel thuisgekomen uit de les.
Zelfde been weer,zelfde kreupelheid.Eerst maar even rust.
Hij leek op te knappen,maar sinds afgelopen weekend is het weer helemaal mis.Erg kreupel LA,sinds gister (dinsdag) ook weer LV.
Weer hetzelfde als toen in oktober dus.Hij kan niet meer lopen.
Ik sta voor een raadsel.Hoefbevangen sluit ikzelf uit,heb ik al té vaak gezien,dit lijkt er totaal niet op.
Hij is wel veel te dik,maar hoeven voelen niet warm,stand heeft hij niet.Hij loopt al tijden op een klein stukje land met bijna geen gras.Hoefsmid komt hier iedere 2 maanden en heeft ook nooit aangegeven dat er iets mis zou kunnen zijn.

Ik weet het niet meer....sorry voor het lange bericht,maar ik zit er verschrikkelijk mee.Omdat we zelf geen trailer hebben en geen auto om 'm te trekken,moeten we wachten tot volgende week.Hij staat nu op pijnstillers,dat gaat redelijk.
Heeft iemand een idee hierover?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:36

Je zegt dat het altijd alleen de linkerzijde betreft. Is er ooit eens naar zijn hart en/of bloed gekeken?
Dit lijkt een beetje op acute doorbloedings problemen (embolie).
Uit (persoonlijke) ervaring weet ik dat doorbloedings problemen, hels pijnlijk kunnen zijn en vaak ook zeer pijnlijke kramp veroorzaken, die lopen vrijwel onmogelijk maken. Bloedverdunners in combinatie met spierverslappende middelen kunnen een (tijdelijke ) oplossing zijn.
Maar als hij te dik is, zul je daar zo snel mogelijk iets aan moeten veranderen.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 10:58

Nee,daar is nooit naar gekeken,maar dat gaat dus volgende week wel gebeuren.Dat hij zo dik is,is ook erg vreemd eigenlijk.Hoewel hij intensief gereden werd,niet echt veel bij kreeg enz.,valt hij toch niks af.
Nu staat hij al zeker 4 weken op een apart klein stukje,soms in de paddock,hij blijft dik.We hebben al veel geprobeerd,maar wat dat betreft geef ik de moed niet op.
Ik hoop dat er volgende week wat uitkomt,dit is niks zo.
Maar je zegt doorbloedingsproblemen,heeft dat dan b.v. met vernauwde vaten o.i.d. te maken?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:36


Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 11:44

Mijn voorstel (ook van mijn DA) is om hem helemaal te laten onderzoeken.Hij is altijd supersterk geweest,nooit ziek,nu ineens dit.
Ik ga even een kijkje nemen op je link.
Bedankt voor jullie berichten,ik ben blij dat ik er effe over kan kletsen...Knipoog

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:11

Doorbloedings problemen onstaan meestal door vaatvernauwing.
Enerzijds kan dit veroorzaakt worden door Cholestorol, (of dit bij paarden ook zo heet en of dat uberhaupt bestaat, weet ik niet) waarbij de aderen dicht slibben, anderzijds kan ook de kwaliteit van de vaatwand zelf een grote rol spelen. En dan is er verder nog de mogelijkheid dat het bloed te dik is en eventueel klontert (embolie) en doorstroming daardoor belemmert wordt.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:14

wat voer je, en hoe lang al (onlangs veranderd van voer ?) en zijn er andere paarden ziek ? Als andere paarden geen last hebben kun je voer/vergiftiging iig uitsluiten !

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 12:44

Hij staat normaliter dag en nacht op het land.Hij krijgt dagelijks een kwart schep onderhoudsbrok voor sobere rassen (shet,welsh enz) en een kwart schep musli zonder haver van Havens.Hij wordt normaal dus 5 keer per week gereden.Niks veranderd in zijn voer.Andere paarden zijn gewoon fit.
Ik dat ik voer/vergiftiging idd kan uitsluiten.
Hij is vandaag iets minder kreupel dan gister.Heb hem net maar even in zijn weitje gezet,hij is niet gewend om op stal te staan,leek zich stierlijk te vervelen.Het gaat dus ietsie beter.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:47

Wel jammer dat je geen trailer hebt...kan het iets zijn van OCD of zo? Heeft de DA geprobeerd wat een die slappe kniebanden te doen? Anders bekapt/ijzertje er onder?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 12:56

OCD zou een optie kunnen zijn.Onze DA kwam ermee toen hij maandag kwam kijken.Er is alleen geen overvulling in het kniegewricht te zien,dus dat is even afwachten.Ik weet niet of bij OCD je altijd met overvulling te maken hebt?Hij is destijds anders bekapt m.b.t. de kniebanden.Het ging toen ook veel beter.Hij heeft toen ook een spierversterker gekregen en homeopatische druppels.Het is 4 maanden goed gegaan.
Hij heeft nu dezelfde kreupelheid.Het lijkt vanuit knie/heup te komen,ik kan alleen de pijnlijkheid en de plotseling optredende kreupelheid LV helemaal niet plaatsen Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:41

Diagonale kreupelheid kan voorkomen: als hij RA kreupel is kan hij LV wat meer belasten.

De symptomen van OCD zijn kreupelheden, voor de rest ligt het aan het fragment en de locatie in het gewricht of hij er last van krijgt, blijvend last van heeft of alleen maar bij vlagen zoals jouw paard.
Ik zou als ik jouw was foto's laten maken.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 17:17

Dat gaan we ook zeker doen.In december al een keer gebeurd,maar dan alleen van zijn linkerachterbeen en alleen van sprong tot knie.
We laten nu alles op de foto zetten wat van belang kan zijn...gaat heel wat euries kosten,maar goed,dit kan zo niet verder.
Hij is niet diagonaal kreupel,alleen LV en LA.
Ook een bloedonderzoek lijkt me niet verkeerd.Een paardenkennis van me kwam met Lyme.Die symptonen komen ook overeen met wat ie heeft.Zo kun je nog wel even doorgaan,weet ik,maar wat ik al eerder zei,ben blij dat ik het ff kwijt kan Lachen

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 22:12

Zo slecht als ik 'm vanochtend van stal haalde...zo goed is ie nu!
Hij is weer helemaal opgeknapt en lijkt alsof ie nooit zo ziek is geweest.
Het is me steeds meer een raadsel...nog iemand met ideeën?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:24

als het ocd is ...kan dat chipje natuurlijk verschoven zijn waardoor hij er nu geen last van heeft.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 23:22

Kan OCD vaker terugkeren of is dat eenmalig?Tenminste,ik bedoel dat verschuiven van dat chipje dan,zoals Mist zegt.De vorige keer dat ie kreupel was,ging het ook vrij snel weer zoveel beter,vandaar.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 21:15

Voor degenen die het interessant vinden,we zijn vandaag naar Klijndijk (kliniek) geweest.
Uitgebreid kreupelheidsonderzoek gedaan,waaronder buigproeven,aan de longe op 't harde enz.(gelukkig kon hij weer lopen)
Naar aanleiding daarvan zijn er vier foto's gemaakt van zijn rechter (!) achterbeen.Twee van de sprong en één van de knie en om uit te sluiten,één van de kogel.
Niks op te zien Lachen .Aan de ene kant ben ik daar wel blij om,aan de andere kant niet,we weten dus nog steeds niet wat het is.Het lijkt dus hoger te zitten,heupgewricht.
Het is erg lastig om daar foto's van te maken.
Ik heb nu medicijnen (ontstekingsremmers) gekregen voor 3 weken.
Over 4 weken moeten we terug komen,als ie dan niet beter is,moet er foto's van de heup gemaakt worden en moet hij dus onder narcose,omdat hij dan op z'n rug moet liggen....Al met al een heel gedoe.
Er is ook nog bloed afgenomen of te kijken of daar wat uit af te leiden is.
Ik hoop voor hem verbetering met de ontstekingsremmers,maar of we daar nou iets mee oplossen?Ik weet het niet.
Afwachten wordt het dus maar...

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:37

pff... een rontgenfoto is niet driedimensionaal...dwz.. ALS er iets zit moet je net de geode hoek hebben anders zie je het geeneens !
Ik hoop dat de ontstekingsremmers hun werk doen !
Veel sterkte iig !

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 10:24

Dankjewel Knipoog
Hij lijkt er nu al goed op te reageren.Is in ieder geval al een stuk fitter dan gister.Er zit dus ergens toch iets niet goed,dan wel in de vorm van een onsteking of spierprobleem lijkt me.Anders reageert hij er niet op toch?Wat dat betreft heb ik er niet zoveel verstand van.
Krijg maandag de uitslag van het bloed,dan moet daar toch wat aan te zien zijn?
Ik heb zakjes met poeder gekregen en sta dat 's morgens op een boterham met stroop naar binnen te proppen,moet z'n mond dichthouden,anders spuugt ie het uit.Het gaat niet echt makkelijk.
Heeft iemand nog een tip hoe ik dat anders zou kunnen doen?

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:38

Heb je een appelboor? Dan kun je de appel niet helemaal doorboren, en dan in de holling 't poeder doen.

Ik snap niet hoe je weet dat de huidige verbeteringen door de ontstekingsremmers komt, je zei zelf al dat ie ook min of meer uit zichzelf verbetert...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:07

Jewel, haal bij de apotheek even de gootste maat (wegwerp) injectiespuit
met grote tuit, kost ca. 3.== euro.
Los de poeders op in water, giet de spuit vol en spuit hem achter in de mond leeg, net als een wormkuur. Als het spul slecht oplost in water, vraag dan de VA of je het mengen mag met vla of yochurt ( sommige middelen mogen perse niet in combinatie met zuivelproducten).
Succes.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 11:10

Ja,dat klopt,maar hij was nog erg kreupel woensdag en nu nauwelijks meer.Hij is ook een stuk fitter,dat is een stuk vooruitgegaan.Als ik vergelijk hoe ie nu uit z'n ogen kijkt,vergeleken met de afgelopen vier weken,is het een andere pony.Daaruit kun je toch opmaken dat het aanslaat lijkt me.
Ik zal het eens proberen met een appel.Bedankt Knipoog

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:17

of een injectiespuit met een grote spuitopening (kan je wel bij de VA halen) en dan het poeder in appelmoes stoppen. Dan spuit je het net als een wormenkuur zo naar binnen. Waarom als ie zo overduidelijk niet op zijn linkervoor en achterbeen kon staan dan niet vierkant op de foto? Ik ben blij voor je dat hij zo goed opknapt!!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 11:23

Thanx Knipoog Hij is in december al eens op de foto geweest met z'n linkerachterbeen.
Dat zag er toen ook prima uit en was niks op te zien.Ik denk dat dat de reden is waarom hij maar 1 been of de foto heeft gezet.
Gekke was,ik vond/dacht dat hij linksachter kreupel was,maar de arts vond hem overduidelijk rechtsachter kreupel.
Vierkant misschien dan de volgende keer als het nodig is.Laat het aan de arts over.

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:39

Hoe gaat het nu met je pony? Lukt het met het geven van de medicijnen?