waarom is de basis niet altijd belangrijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

waarom is de basis niet altijd belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 20:41

Zojuist kwam ik een topic tegen met foto's van het rijden.
Wat me alweer opviel is dat het zo ontzettend vaak voorkomt dat men oefeningen uit een paard perst waar men niet eens een recht lijntje mee kan rijden.

Ik ben toevallig ook langs het topic van Gribaldifan gekomen waar ze foto's heeft van de priveles, en daar kijk ik graag naar.
Er word gewerkt aan de ontspanning en het leren lopen van het paard. Het vormen van een combinatie. Daar kijk je toch graag naar? Het ziet er gewoon netjes uit.

Waarom zou je dan even later een paard met de neus in de lucht aan het wijken zien? Waarom vind men dat belangrijk als men nog steeds ruzie heeft om de gewone hoefslag netjes rond te kunnen sturen, met een paard wat netjes constant loopt?
Ik vraag me dan ernstig af waarom er zo toch gereden word.

Iemand die me dat kan vertellen?


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:43

Ik vind eerlijk gezegt je vraag wat krom... De basis is wél altijd belangrijk, alleen zijn er 'ruiters' die het daar niet mee eens zijn... Maar dat betekend niet dat het niet belangrijk is.

Ik vraag me overigens af of je er hier op Bokt een duidelijk antwoord op krijgt Lachen Enige wat ik kan verzinnen - en daar blijft het ook bij ben ik bang - is dat er mensen zijn die een paard gewoon meteen perfect willen hebben lopen en die ver boven het niveau van henzelf en het paard willen rijden; Op het bewuste moment netjes lopen is belangrijker dan net lopen op de lange termijn.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 20:52

Misschien is mijn vraag idd krom, maar met het onderschrift van RK komen we al een heel eind.
Is dat tegenwoordig ook nog maar half uitgelegd in dat uur?
Hoe komt men er toch op dat trek en pluk werk helpt?

Niet iedereen is even ver in het rijden en dat geeft ook helemaal niks, maar als ik in het midden van bak sta, is er geen ruiter die meer mag doen als dat hij kan.
Waarom zou ik aan een ruiter vragen te gaan wijken als ik van te voren al weet dat dat nooit goed gaat?
Proberen mag altijd, maar het zou handig zijn als je niet 100 keer achter elkaar de zelfde fout maakt en nadenkt over waarom het misschien fout gaat.
Daardoor dat ik me afvraag, waarom word er soms gereden aan een oefening die veel te hoog gegrepen is?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:05

Omdat sommige ruiters/amazones zich beter voor willen doen dan dat ze daadwerkelijk kunnen/zijn, denk ik.

Veel ruiters stellen als doel "het aan de teugel rijden" want als je dat voor elkaar hebt, dan kun je immers best aardig rijden en niet geheel onbelangrijk...dan ziet "Het plaatje" er mooi uit...toch Verward Frusty

Ik vind dat het rond rijden geen doel mag zijn, maar als middel moet worden gezien om een bepaald doel te behalen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:09

Omdat heel veel mensen geen goede instructie kunnen betalen, of nog erger, ze weten niet wat goede instructie is.
Ik ken zat stallen waar je voor zeer gevorderd wordt versleten wanneer je het paard met een knik in de nek kan laten lopen. Tja, als je zo ver gevorderd ben kan je natuurlijk ook wel een travers rijden.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:48

De basis is altijd belangrijk jah, als de basis niet goed is, gaat de rest oko niet goed, dan gebruikt ie zijn lijf niet goed. Ik had laatst les, eerst gingen we aan de basis werken, en daarna verder. Toen ging het goed. Laatst was de basis neit goed, ging de rest ook niet goed.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:54

Giloni, de basis is niet de ene keer wel en de andere keer niet goed... Dan is de basis dus gewoon niet goed.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:43

Ik vind de basis heel erg belangrijk. Het is een doel van ontspanning, vertrouwen, aanleuning, voorwaarts rijden en die dingen.
Als je dat niet onder de knie hebt, heb je gauw een paard met problemen.
(Zo denk ik er over)

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 23:11

In feite is het niet de basis die fout gaat, maar dat men veel te veel vraagt.
Ik heb eens in de les iemand eruit gezet omdat deze met een pony die vreselijk liep te kriebelen een Z ruiter na aan het doen was(een ander meisje in mijn les reed Z). Heerlijk keertwendingen, en galopwissels, en maar trekken en plukken.
Het beestje wist echt niet wat hij moest, en haar comentaar op mij was, ik rijd toch M dus dan moet hij maar niet zo flauw doen Verward
Ja daag vrouwtje, probeer een ander maar zo gek te krijgen, niet normaal doen is geen les.
Daar kan ik dus niet tegen he.
Maar toch zijn er veel ruiters die wat een ander doet mooi vinden en zelf ook even proberen. Ik snap niet waarom dan. Snappen ze uberhaupt het paard dan wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:15

Ik denk ook dat de komst van i-net er ook geen goed aan heeft gedaan.
misschien zien ze op stal wel een ruiter die beter is, maar op i-netheel vel.
dat willen ze dan ook doen.
Lezen er ook teveel over, maar leren vanuit de pc kan nooit

verder kopen er veel een pony/paard wat ze net kunnen betalen, les kan niet meer is te duur.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:27

holly schreef:
Waarom zou je ... Waarom vind men ... Ik vraag me dan ernstig af waarom er zo toch gereden word.

Iemand die me dat kan vertellen?
ik vraag me altijd af waarom deze vragen altijd weer naar voren komen, omdat iedereen het schijnbaar weet hoe er gereden moet worden, hoe het moet voelen en hoe het eruit moet zien. no offence, maar wat verwacht je dan van zo'n vraag, dat er iemand ter verdediging van hetgene komt waarvan iedereen weet dat het fout is?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 13-07-04 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:29

zou wel eerlijk zijn Lachen
en anders misschien wel een eye-opener

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:30

Wat is er mis met een pasje wijken of een keer wat schoudervoor rijden juist om die basis beter te krijgen?
Ik ben juist in de les met die dingen bezig om hem netjes recht (!) en los rond te kunnen sturen. Als dat je doel is, dan is er niks mis mee als hij een keer z'n neus in de lucht steekt, dat hoort er bij. Rekken in je lijf is ook niet altijd even leuk. (Ik zou er alleen geen foto's van plaatsen Haha! )
Kunstjes rijden om het kunstje is zinloos, maar met alleen over de hoefslag kachelen boek je ook maar weinig vooruitgang.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:32

Citaat:
Kunstjes rijden om het kunstje is zinloos, maar met alleen over de hoefslag kachelen boek je ook maar weinig vooruitgang

mooi geformuleerd
Helemaal mee eens.

Al is bij het kunstje rijden vaak veel trek en pluk werk te vinden, bij het kachelen over de hoefslag vaak minder.
Als het dan toch geen nut heeft, beter het laatste Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:36

runningkawa schreef:
zou wel eerlijk zijn Lachen
mee eens, maar geen antwoord op mijn vraag Knipoog

Amor Vincit Omnia

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 23:51

Nee hoor SP, mijn rijden is nog lang niet goed, maar ik trek mijn paard niet door de oefening. Ik probeer te leren van mijn fouten en ze te verbeteren.
Toch zijn er mensen die door trekken en plukken tot ze een ons wegen.
Zou dat liggen aan het feit dat ze geen goede les krijgen, of niet willen leren?
Er is namelijk een verschil tussen het rijden en het netjes proberen te doen, of het doordrammen en bijgod niet weten wat men aanricht.

Je hoeft toch ook niet geweldig te zijn SP?
Al rijd je B of recreatie, als het maar samen met het paard een combi vormt toch?

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:51

Ja maar.. tis toch veel 'ruiger' om kunstjes te kunnen, dan 'saai' rondjes rijden en je paard fijn de basis leren!!

Niet mijn visie overigens!!
Als de basis goed is, komen die 'kunstjes' vanzelf!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 23:56

Dat niet iedereen de intentie heeft om hoger op te komen, kan ik heel goed in komen, want mij boeit het namelijk ook niet welke klasse ik rijd als ik maar rijd. Heb er tenslotte plezier in.

Maar hoe is dat dat bij iemand die wel alles op alles zet om hoger op te komen, maar daarvoor de manier trek, trek, skup skup gebruikt, waarbij het bit er langs de oren uitkomt onderhand.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:56

tjah, maar geef toe, veel mesen durven op bokt geen foto's neer te zetten als hun paard niet strak aan de teugel loopt omdat ze er commentaar op krijgen. Als je een tijdje voor de lol gewoon eens al die topics leest, krijg je toch ook het idee dat heel paardrijdend Nederland topruiters zijn die het beter doen? dan krijg je dat soort taferelen ook dat je denkt dat je MOET aan de teugelrijden of zijwaarts kunnen om min of meer positieve berichten te krijgen. Ik zelf ga echt geen rijfoto's van Lowara plaatsen, krijg toch commentaar op de raarste dingen, terwijl we harstikke netjes bezig zijn, maar schijnbaar moet je gemiddeld M niveau zijn eer je veel positieve dingen hoort. (zo denk ik er soms over hoor, start hier please geen nieuwe niettes welles discussie over)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:58

ik denk niet dat je commentaar krijgt als je paard niet aan de teugel loopt, maar jij er netjes opzit met geen stugge armen.

Je krijgt wel commentaar als je op de foto al ziet dat er met plukwerk een pony naar beneden getrokken word.
En dan ga ik er nog altijd vanit dat iedereen zijn mooiste foto's laat zien.. Scheve mond

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:01

holly schreef:
Waarom zou je dan even later een paard met de neus in de lucht aan het wijken zien? Waarom vind men dat belangrijk als men nog steeds ruzie heeft om de gewone hoefslag netjes rond te kunnen sturen, met een paard wat netjes constant loopt?
Ik vraag me dan ernstig af waarom er zo toch gereden word.

Iemand die me dat kan vertellen?


Omdat men gewoon niet wéét dat de basis eerst in orde dient te zijn, of sterker nog, wat de basis überhaupt inhoudt.
En wiens schuld is dit? Toch voor een groot deel die van de lesgever.
Kan je dit de ruiter kwalijk nemen? Ik weet het eigenlijk niet.
Hoe kom je erachter dat je instructeur/instructrice niet deugd? Je vertrouwt je legever op zn deskundigheid. Als je zelf niet erg deskundig bent, kan je ook niet weten dat je lesgever niet deskundig is.

Hiervoor vind ik de komst van het internet net wel een goede zaak.
Je hoort meningen/theorieën van anderen en kan deze vergelijken met je eigen situatie.

Bij mij is het ook zo gegaan.
Via internet ging mijn wereld open, en besefte ik dat mn instructeur eigenlijk niet deugde en ik op zoek moest gaan naar een andere.
(Die op zijn beurt ook niet echt is wat hij moet zijn, dus mijn zoektocht start opnieuw Knipoog )

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 00:04

Precies RK, wat boeit het of je al zover bent dat je netjes aan de teugel rijd?
Ik vind dat daar geen commentaar bij hoort, maar misschien tips hoe je iets kan bereiken.

Idd zie ik echt niet graag foto's waar iemand met zijn benen zowat bij de oren zit, en de teugels er zowat door de kont uittrekt.
Krijg daar gewoon kriebels van.
Krijgen deze mensen les? Is dat dan een rare instructeur dat dit nooit afgestraft is?
Hoe gaat dat in zijn werk.
Kijk naar mandy en pinky, daar kan ik echt van genieten OK dan! Zo leuk om te zien samen.

Ik kijk naar andere, ik ben streng op mijn foto's, ik zie mezelf graag op de film en tijdens het rijden, ben ik ook mega oplettend op mezelf.
Maar wat nou een ruiter zich zelf bekijkt en zich zo achterstevoren, ondersteboven op een paard ziet hangen? Waarom roept men wel, jak maar doet men er niks mee?
Soms snap ik dat niet helemaal.


jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:00

Mensen vergeten vaak dat dressuur geen doel op zich is. Je hebt dressuur én dressuur.
1- Dressuur, het gymnastiseren van het paard, om hem voortebereiden op het zwaardere werk, wat hij makkelijker (lichamelijk en geestelijk) aankan
2-Dressuur- het doel, wat niet te bereiken is zonder 1.

Vaak willen ze gewoon dat hun paard "2" kan, en vergeten dat ze eerst maar eens met "1" bezig moeten zijn.
Snappen jullie me nog een beetje Knipoog

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:45

Ik denk dat het meer een combinatie is van alle dingen die hier genoemd worden. RK heeft in ieder geval een heel goed punt wat betreft het i-net, dit is ook deels de veroorzaker van dit soort problemen.

Citaat:
misschien zien ze op stal wel een ruiter die beter is, maar op i-netheel vel. dat willen ze dan ook doen.


Dat willen ze doen omdat ze denken dat ze anders niet goed genoeg zijn/helemaal niet kunnen rijden/er niet bij horen etc. Dit beeld wordt op bokt en in het paardenwereldje zo nu en dan ook wel een beetje gecreëerd moet ik zeggen De ene persoon is hier nu eenmaal gevoeliger voor als het andere.

Mensen willen nu eenmaal niet graag toegeven dat ze iets nog niet zo goed kunnen, helaas gaat dit dan vaak ten koste van de paarden. Pas wanneer mensen door krijgen dat de fout bij henzelf ligt ipv bij het paard kunnen ze pas echt leren denk ik.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:21

Ik veronderstel dat ik weet over welke foto's je het hebt.

Ik wil toch even reageren dat ik die persoon in kwestie ken, en dat zij heel netjes op mijn paard rijdt. Zij heeft wel voldoende basis in mijn ogen om andere oefeningen te doen. Het paard dat ze op die foto's berijdt, is lange tijd bijna niet gereden geweest, zij had er al 6 keer opgezeten en heeft is proberen te wijken. Dat ging niet goed, akkoord, maar ze mocht toch proberen? Ik vind het mooi van haar dat ze ook de mindere foto's op het net zet. Ze heeft nu ook wel ingezien dat deze combi (zij en dit paard) nog niet klaar zijn om te wijken. Moet het haar nu op bokt blijven achtervolgen dat ze het toch eens deed?

Het grote probleem ligt ook bij de instructeurs, zoals reeds gezegd. Ik heb enkele maanden les genomen bij iemand die mij oefeningen zoals travers en wijken liet maken, terwijl mijn paard nog niet genoeg tempo had op de hoefslag. Zeker die travers was er teveel aan. Nu heb ik eindelijk iemand goed gevonden, die vertrekt vanuit het belangrijkste punt: rondjes draaien op de hoefslag en voltes maken met een nageeflijk, ontspannen en voorwaarts paard. Pas wanneer dit in orde is, gaan we verder. Naar wat ik begrepen heb, gaat de persoon die de aanleiding is van dit topic, bij dezelfde instructeur lessen, dus alles zal wel snel beteren!

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers