[LO] hoe jaarling aan de hand krijgen/houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

[LO] hoe jaarling aan de hand krijgen/houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 11:25

Wat doen jullie (behalve poetsen) om een jaarling aan de hand te krijgen/houden?
Mag je ze al op een grote cirkel longeren?
En vanaf hoe oud mogen ze eigenlijk een bitje in? Ik was zaterdag op de keuring en ik zag dat sommige jaarlingen al met bit in voor werden gebracht. Ik vind dit persoonlijk erg jong. Of heb ik het hier mis?

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6


boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:29

longeren kan vanaf 2,5 jaar pas. idd kun je is een sjabrak op zn rug leggen, bandageren etc. maar verder moet je er ook nog niks mee doen, vind idd een jaarling die aan het bit loopt erg vroeg, tuurlijk zijn er ook paarden waarbij het echt nodig is, maar zou er zelf niet aan beginnen, dan zou ik er een halster overheen doen en er zo mee wandelen, dus niks geen druk op het bit..
je kunt is een leuk parcoursje uitzetten, slalommen rond pilonnen, over een deken/zeiltje heen, een beetje gehoorzaamheidstraining dus, dat werkt naar mijn mening beter dan een bit in zn bek hangen..

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:12

Inderdaad. Gewoon aan het halster veel oefenen met meelopen. Wat ook nog wel eens duidelijk wil zijn voor een jong paard is om aan beide kanten (de zijkanten van het halster en dus niet aan de onderkant bij de kin) een touwtje te hangen. Dan kan je wat duidelijker aangeven welke kant je op wilt.

'Kennis wijst ons op ons gemis'- Arthur Japin, Een schitterend gebrek

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:31

Lekker poetsen, wandelen door de wijk, desnoods met aan iedere kant een persoon. Leert je jaarling gelijk dat auto's, fietsers ed niet eng zijn. Een keer een dun dekentje op z'n rug leggen enz. Een bit er al in hangen is inderdaad wat jong. Er zijn hier trouwens meer topics over geweest, moet je maar even zoeken op enter of jaarling.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:33

weet ik niet, onze jaarlingen staan altijd gewoon op het land.......... zoals het hoort longeren doen we pas als ze dik twee en een half zijn....... bitje doen we pas in met longeren.

Wandelen kan best, maar doe er nog maar even verder helemaal niks meer mee ...........

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:01

Ik begrijp niet wat je met een jaarling op de keuring doet - maar goed, dat terzijde. Als je ze niet kunt houden, zou ik ze gewoon een bit in doen. Beter dan met zo'n jaarling (= naarling) het hele veld over gescheurd worden.

Voor 't overige sluit ik me aan bij gijsenkim - mooi 2,5 of 3 laten worden, ze moeten nog 20 jaar mee, dus de eerste paar jaar horen ze in de wei, lekker spelen, in ieder geval in de zomer niet te veel 'met mensen'....

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:30

Ik snap niet waarom die jonge beesten tegenwoordig geen 'kind' meer mogen zijn, gooi die handel lekker in de opfok. Een kind gaat ook pas lopen als die eraan toe is, waarom moeten jaarlingen dan al gelongeerd worden enzo, snap ik niet helemaal hoor Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:35

Je kunt af en toe wat basis dingetjes doen; halstertje om, vast staan, poetsen en overal aanraken, hoefjes krabben, meelopen aan een lijntje (geen druk geven!), stilstaan, om gaan. Dat was het eigenlijk wel zo'n beetje. Je zou ook eens een keertje een shabrakje of handdoek op z'n rug kunnen leggen, maar alleen als hij daar aan toe is, anders verpest je het gelijk. Eigenlijk vind ik dat het opvoeden van jonge paarden de kunst van het weglaten is. Leer net genoeg en blijf het niet oneindig herhalen. Als hij iets eenmaal weet, dan weet hij dat een maand later ook nog wel. Zorg dat je paard onder de indruk blijft en respect voor je houdt, zo heb je voor de toekomst een fijn paard om te beleren.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:19

Inderdaad, gewoon wat leuke dingetjes doen. Niet meteen met hem/har gaan " werken" maar gehoorzaam-heids-dingetjes doen. Zorg dat je altijd een vaste plek neemt als je gaat wandelen, dus niet de ene keer ervoor, dan weer ernaast en dan weer er recht voor. Dat is verwarrend. Wees natuurlijk niet al te aardig. Blijf consequent, dan weet hij/zij wat wel en niet kan (dan bedoel ik niet dat je moet gaan meppen ofzo maar blijf wel duidelijk). Voor de rest kan je inderdaad over de weg lopen, misschien balkjes lopen (niet springen). Voetje optillen en proberen respect te krijgen (dat je paard niet over je heen loopt enzo).
Dat een jaarling ook gewoon lekker moet spelen ben ik het mee eens. Ik weet niet of hij/zij in een groep staat maar dat is wel belangrijk voor de opvoeding. Hij/zij moet een plaats in een groep vinden.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:09

Tessebes schreef:
Je kunt af en toe wat basis dingetjes doen; halstertje om, vast staan, poetsen en overal aanraken, hoefjes krabben, meelopen aan een lijntje (geen druk geven!), stilstaan, om gaan. Dat was het eigenlijk wel zo'n beetje. Je zou ook eens een keertje een shabrakje of handdoek op z'n rug kunnen leggen, maar alleen als hij daar aan toe is, anders verpest je het gelijk. Eigenlijk vind ik dat het opvoeden van jonge paarden de kunst van het weglaten is. Leer net genoeg en blijf het niet oneindig herhalen. Als hij iets eenmaal weet, dan weet hij dat een maand later ook nog wel. Zorg dat je paard onder de indruk blijft en respect voor je houdt, zo heb je voor de toekomst een fijn paard om te beleren.


Ik weet het niet hoor, vind dit wel een erg simpel verhaaltje. Als je 't hebt over grote paarden (WPN ers of zo) zijn lang niet alle jaarlingen (vooral hengsten) zo braaf als jij suggereert. Het is mijn ervaring dat jaarlingen soms alles vergeten, ook al hebben ze echt alle basisvaardigheden geleerd als veulen.
Voet optillen????? Geen flauw idee meer hoe het moet!!!
Halster (hoezo halstertje??) om ????? Kom niet aan mijn oren!!!!
Meelopen?????? Vandaag wil ik de andere kant op!!!!!

Gelukkig zijn er ook schatjes, maar een jaarling is nog net geen groot paard, maar wel al ontzettend sterk en aan het uitproberen hoe de wereld in elkaar steekt. Opvoeden van jaarlingen is voor mij vooral consequent zijn: wat hij gisteren kon, kan hij vandaag ook nog. Als ze twee zijn (en bij ons meestal gecastreerd - dat scheelt Schijnheilig )worden ze vaak al weer iets normaler - daarom laat ik ze lekker lopen, alleen als het nodig is doe ik wat met ze (smid, ontwormen, 's winters van/naar de wei brengen, dat soort dingen). Laat ze het onderling maar uitzoeken, mijn tijd komt wel weer als ze drie zijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 07:51

Nou Kendra das nou net niet mijn ervaring......... en voor mij is het mn werk..... ik heb ze het liefst zo weinig mogelijk in mensen handen geweest.

En wat jaarling hengsten betreft, ja die zijn vervelend en horen daarom in de groep thuis....... niet bij mensen.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:47

Volgens mij zijn we 't helemaal eens hoor!
Ik zeg toch: alleen wat hoogst noodzakelijk is: ontwormen, smid, enz.
En verder zoeken ze het maar uit!

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:51

Haha idd Kendra je zegt het goed, alleen moest ik het wel 2x lezen hoor...in het begin van het stukje lijk je namelijk het eens te zijn dat je vooral veel moet gaan kloten met een jaarling en later zeg je dat alleen de noodzakelijke dingen gedaan worden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:54

Kendra schreef:
Volgens mij zijn we 't helemaal eens hoor!
Ik zeg toch: alleen wat hoogst noodzakelijk is: ontwormen, smid, enz.
En verder zoeken ze het maar uit!


Sorrie ik las je post verkeerd Knipoog Haha!


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:59

Wij hebben op dit moment een hengstje van 5 maand, die staat lekker met moeders en 6 jarige zus op wei totdat hij verkocht wordt..

We doen er weinig mee, alleen als moeders gepoest word komt het mannetje ook even om aandacht vragen.. Hij loopt al mee aan het halster, trailer, voetjes geven en de smit heeft ook al geoefend.. Verder wil vast staan ook al... Maar straks gaat hij weg en dan gaat ie tot 3 jaar de wei op Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:01

Tot en met drie jaar het land in...... geen gezeur zeg! Pas als ze drie jaar zijn komen ze in de handen en kunnen ze ook zelf normaal doen. Wat een gedoe zeg..... Vergelijk het met kleuters, die laat je toch ook niet in de banken van groep 7 zitten en zeggen: nu luisteren en blijven zitten? Laat ze lekker 'kind' zijn!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:02

Kendra schreef:
Ik weet het niet hoor, vind dit wel een erg simpel verhaaltje. Als je 't hebt over grote paarden (WPN ers of zo) zijn lang niet alle jaarlingen (vooral hengsten) zo braaf als jij suggereert. Het is mijn ervaring dat jaarlingen soms alles vergeten, ook al hebben ze echt alle basisvaardigheden geleerd als veulen.
Voet optillen????? Geen flauw idee meer hoe het moet!!!
Halster (hoezo halstertje??) om ????? Kom niet aan mijn oren!!!!
Meelopen?????? Vandaag wil ik de andere kant op!!!!!


Ik zeg toch niet dat het simpel is om te doen? Knipoog
Ik zeg alleen maar dat je bepaalde dingetjes af en toe kunt oefenen en voor de rest niets. Als je paard een bepaalde basisvaardigheid geleerd heeft, dan weet hij dat idd een maand later ook nog wel, alleen door zijn dwarsheid komt het er niet uit, maar ze zijn het echt niet vergeten hoor. Lachen Echter moet je op zo'n moment wel doorgaan, totdat hij het wel weer accepteert, kun je dat niet, dan moet je er niet aan beginnen.

joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 16:19

Nou, het is een fjordenruin. Hij is in April een keer gecastreerd. Hij staat ook gewoon op het land met een vriendinnetje, maar laatst bij de hoefsmid was hij erg vervelend. Daarom vroeg ik dus wat tips om hem aan de hand te krijgen. Dat hij bij die 'noodzakelijke dingen' ook braaf is.

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:17

joske_vuran schreef:
Nou, het is een fjordenruin. Hij is in April een keer gecastreerd. Hij staat ook gewoon op het land met een vriendinnetje, maar laatst bij de hoefsmid was hij erg vervelend. Daarom vroeg ik dus wat tips om hem aan de hand te krijgen. Dat hij bij die 'noodzakelijke dingen' ook braaf is.



laat dat maar aan de hoefsmid over, die weten daar echt wel raad mee hoor Knipoog Haha!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:26

Kendra schreef:
Ik begrijp niet wat je met een jaarling op de keuring doet - maar goed, dat terzijde. Als je ze niet kunt houden, zou ik ze gewoon een bit in doen. Beter dan met zo'n jaarling (= naarling) het hele veld over gescheurd worden.

Voor 't overige sluit ik me aan bij gijsenkim - mooi 2,5 of 3 laten worden, ze moeten nog 20 jaar mee, dus de eerste paar jaar horen ze in de wei, lekker spelen, in ieder geval in de zomer niet te veel 'met mensen'....


Lachen Waarom zou een jaarling niet op de keuring komen Verward

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:55

Cheveyo schreef:
:) Waarom zou een jaarling niet op de keuring komen Verward


Ze zien er meestal niet uit, je kunt er vaak erg weinig van zeggen wat het uiteindelijk wordt, het is soms een helse toer om ze getoiletteerd en wel op de keuring te krijgen (jaarlingen zijn naarlingen Haha! ), vooral als ze gewoon zoals het hoort 24/7 op de wei lopen.
Ik ga met veulens naar de keuring omdat ik het een goede ervaring is voor ze, ik het een goede zaak vind dat afstammelingen van verschillende hengsten met elkaar vergeleken worden en soms omdat ik wat wil verkopen. Daarna pas als ze drie zijn (bij het WPN kan het trouwens tussendoor ook niet volgens mij), voor opname en event. predikaat. In latere jaren alleen nog maar als ik denk dat er 'graadverhoging' valt te halen.

Tegenvraag: waarom zou je wel met een jaarling naar de keuring??

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:05

Ik heb zelf een Tinker en die is ook naar de keuring geweest, dan wel niet als jaarling maar wel als veulen en als twenter. Er zijn ook in de westernsport halterklassen waar ze van elke leeftijd komen meen ik. Inderdaad de meeste jaarlingen zijn naarlingen.

Reden waarom: om ervaring op te doen, kijken wat ze van je paardje vinden (oke jaarling misschien niet juiste moment van de groei) en omdat het leuk kan zijn voor de baas. Wellicht heeft het dier als veulen al een 1e premie behaald en zou dan bij keuring als jaarling (indien nogmaals 1e premie) ster kunnen zijn, correct me if I'm wrong. Zullen vast mensen zijn die dat waarderen, zoals fokkers/verkopers misschien.

Denk wel dat bij bepaalde rassen niet zo heel erg nauw naar het echte toiletteren gekeken wordt. Tinkers worden niet in knot gekeurd en sommige exemplaren waren ook echt niet helemaal schoon te krijgen maar dat even terzijde.

Ik snap je wel hoor maar ik kon je opmerking even niet helemaal plaatsen Knipoog

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:14

mijn naarling staat in het land en komt eruit als de smid er is
of in de hand als hij ontwormt moet worden of als er iets aan de hand is
en 1 keer in de maand als ik er ben doe ik even zijn benen pakken en hem overal aaien/voelen
that's it
ik heb ze het liefst groen als gras als ze vier zijn , dan kan ook niemand er wat aan verklooid hebben

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 18:22

In Sevenum is een fjorden jaarling merrie wel mooi dagkampioen geworden. Bij fjorden zien ze er meestal wel al mooi uit als jaarling.
foto->http://www.fjovrili.com/ned/praten/forum/viewtopic.php?t=521 Hier staat de dagkampioen bij Lachen

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:04

Onze jaarlingen staan ook gewoon lekker in de wei! En soms halen we er 1uit om te leren vaststaan en poetsen!
als ze 3zijn gaan we leren longeren en mee wandelen als ze dat kunnen een zadeltje op. En als ze dat kunnen hoofdstelletje in veel trainen en dan inrijden Knipoog

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers