het effect van een verhoogde binnenhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

het effect van een verhoogde binnenhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 06:10

Naar aanleding van het topic [HAW] Dressuurstage Antoine De Bodt "Montana"

lijkt het me wel interessant om de discussie mbt de verhoogde binnenhand hier voort te zetten.

astridh schreef:
Even sec over het naar boven halen van de binnenhand in combinatie met stelling:
Volgens mij is het iets omhoog brengen van de binnenhand zeer normaal om stelling (en geen buiging!) te vragen, voorafgaand aan een buiging.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:23

Ik ben het niet eens met je stelling Astrid.

De hand behoort op de plaats te blijven. Ook bij stelling. Men hoort daarbij vanuit deze positie de hand iets van de hals af te plaatsen.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:26

Ben het er ook niet mee eens, zie liever ook dat er zo weinig mogelijk met de binnenhand gedaan wordt, hoogstens een halve ophouding bij stelling vragen, wat aangevuld wordt met de benen,zit en buitenhand leidt bij mij tot een correcte stelling. Zie zelfs bij jonge paarden weleens dat de tact verstoord word door het omhooghalen of te grove ophoudingen met de binnenhand.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:26

Ik vind het er niet eens uitzien...

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:31

Ik heb soms mijn twijfels er ook bij. Wat ik leer is de handen recht te houden, gelijk aan elkaar en met evenveel (lichte) druk op de teugels. Bij de stelling gebruik ik binnenhand, maar vooral het binnenbeen!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:33

Tyrza schreef:
De hand behoort op de plaats te blijven. Ook bij stelling. Men hoort daarbij vanuit deze positie de hand iets van de hals af te plaatsen.


Iets van de hals afplaatsen of hand even naar boven heet imo hetzelfde effect.

Ik vrees dat veel mensen het naar boven plaatsen van de binnenhand verwarren met aan de binnenteugel sjorren. Dat heeft daar helemaal niks mee te maken.

En voor zij die denken dat het paard zo enkel in de hals buigt en te weinig in het lichaam: je hebt natuurlijk ook nog je gewichts- en beenhulpen, die een stùk belangrijker zijn dan je teugelhulpen.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:33

huh? binnenhand omhoog?? hm... ik zal voor de gein eens kijken wat voor effect dat heeft bij mijn paardjes. Als ik mn beide handen omhoog breng als ik met halster of hoofdstel rij, dan is dat voor mijn paardjes het teken dat ze per direct moeten stoppen. Tenzij ik mn handen erbij flink naar voren beweeg, dan mogen ze lekker uitrennen. dus ik vraag me nu heel hard af wat "binnenhand omhoog" voor effect zal hebben Knipoog Maar om stelling te verkrijgen... nee, daar gebruik je je teugels niet eens voor, dat doe je op zit en benen, niet met je teugels en al helemaal niet met je binnenteugel!!
maar das mijn mening, en daar hoeft niemand het mee eens te zijn.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:35

LuvdaTossa schreef:
Ik heb soms mijn twijfels er ook bij. Wat ik leer is de handen recht te houden, gelijk aan elkaar en met evenveel (lichte) druk op de teugels. Bij de stelling gebruik ik binnenhand, maar vooral het binnenbeen!

Zouden we graag weten hóe je de binnenhand gebruikt, ala "ADB" omhoog, ala "Tyrza" van de hals af Haha! ... ben benieuwd Knipoog

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:36

ik ga met tyrza en tossa mee!

die hand hoort niet zo hoog, op die manier gaat het paard naar mijn mening veels te veel met de kop in de nek lopen

in het andere topic word gezegt dat een lage hand ook niet goed is.. klopt
maar je hebt laag en laag !
een hand die op de schoft of manenkam rust, of opp de ruiter zijn schoot, ja die blokkeerd, een hand die +- 10 cm boven de schoft zit. beide handen even hoog en duim omhoog wijzend... die hand is vrij
een hoge hand zorgt voor een te erge hefboomwerking
ik zie op de foto's van die topics oook weinig ontspanning en ik zie paarden die vreselijk in twee stukken lopen

ik snap uberhaupt niet waar alles naar toe gaat de laatste tijd
de een laat het beest met de kop in de nek lopen, de ander gooit zijn neus overdreven laag tussen de knieeen?

voorheen kwamen de mensen toch ook zonder deze grapjes, probleemloos in het Z??

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:38

Idra schreef:
Iets van de hals afplaatsen of hand even naar boven heet imo hetzelfde effect.

Ik vrees dat veel mensen het naar boven plaatsen van de binnenhand verwarren met aan de binnenteugel sjorren. Dat heeft daar helemaal niks mee te maken.

En voor zij die denken dat het paard zo enkel in de hals buigt en te weinig in het lichaam: je hebt natuurlijk ook nog je gewichts- en beenhulpen, die een stùk belangrijker zijn dan je teugelhulpen.


Het gaat hier sec even over de handhulpen.

En nee, naar boven of opzij heeft niet hetzelfde effect.

Stel je eens voor dat je achter een flexibele lat staat. Voor aan de lat heb je een touw gebonden die je dus vast hebt.

Zet vanaf dat punt je hand opzij: lat gaat zonder afwijking opzij.

Zet nu eens je hand omhoog: lat gaat weliswaar opzij, maar kantelt (dus afwijking).

En dát is het hekele punt bij dit soort houdingen van de hand. Het paard wordt hierdoor licht gedwongen te kantelen. Nu zal je dat niet zo gauw opmerken, maar juist omdat het bijna niet opvalt, is het zo verraderlijk. En door dit kantelen heb je gauw dat het paard de balans niet goed kwijt kan en licht over de buitenschouder wegvalt...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:39

jackim schreef:
Zouden we graag weten hóe je de binnenhand gebruikt, ala "ADB" omhoog, ala "Tyrza" van de hals af Haha! ... ben benieuwd Knipoog


Of het nu ala Tyrza is weet ik niet Knipoog Heb het iig niet van haar Haha! Maar ik doe hem van de hals af en ondersteun het met het binnenbeen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:43

Djies... ik heb een systeem gekregen!! Tong uitsteken

Het TvI systeem Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:43

Ik ga helemaal met tyrza mee
ik heb ook altijd geleerd hand een beetje opzij
En je ziet bij de groene paarden direct resultaat, dus als die er al goed op reageren Lachen
Verder hou ik helemaal niet van ene hand hoger dan de ander
altijd braaf geleerd, handen op glijke hoogte en tot nu toe heeft dat altijd prima gewerkt en ziet er ook nog eens fatsoenlijk uit Lachen


Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:45

Ik heb dit ook gezien bij een clinic western rijden, dat ze de binnenhand omhoog moesten brengen, naar de schouder toe zelfs. Maar dat is een hele andere tak van de sport. Wel heb ik gezien dat dat dus wel werkt, alleen er komt geen druk op de teugel (misschien een klein beetje)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:50

Ik rijdt dus in het zogenaamde TvI systeem Cool

Het enige wat wel mag, is de hand naar voren brengen, het uberstreichen. Verder houdt ik hem netjes op de plaats en rijd met twee handen en met twee benen.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:08

Tyrza schreef:
Het gaat hier sec even over de handhulpen.

En nee, naar boven of opzij heeft niet hetzelfde effect.

Stel je eens voor dat je achter een flexibele lat staat. Voor aan de lat heb je een touw gebonden die je dus vast hebt.

Zet vanaf dat punt je hand opzij: lat gaat zonder afwijking opzij.

Zet nu eens je hand omhoog: lat gaat weliswaar opzij, maar kantelt (dus afwijking).

En dát is het hekele punt bij dit soort houdingen van de hand. Het paard wordt hierdoor licht gedwongen te kantelen. Nu zal je dat niet zo gauw opmerken, maar juist omdat het bijna niet opvalt, is het zo verraderlijk. En door dit kantelen heb je gauw dat het paard de balans niet goed kwijt kan en licht over de buitenschouder wegvalt...


Ik vind in beide theorieen wel iets in zitten, maar wat ik me af vraag is dat als door een hoge binnenhand het paard gaat kantelen en niet meer in balans is, terwijl AdB juist alleen maar hamert op het rechtrichten....
(of ben ik nu appels met peren aan het vergelijken Verward )

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:12

Ik sluit me aan bij de VIP theorie Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:16

Suzy schreef:
Ik vind in beide theorieen wel iets in zitten, maar wat ik me af vraag is dat als door een hoge binnenhand het paard gaat kantelen en niet meer in balans is, terwijl AdB juist alleen maar hamert op het rechtrichten....
(of ben ik nu appels met peren aan het vergelijken Verward )



Daarom ontgaat mij ook de logica in deze manier van trainen...

Dat wil overigens niet zeggen dat ik alles afkeur.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:27

En bovendien werkt het bit ook anders in als je de boel omhoog gaat halen.
Ik prefereer ook het VIP/TvI systeem Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:32

Brendageene schreef:
Ik heb dit ook gezien bij een clinic western rijden, dat ze de binnenhand omhoog moesten brengen, naar de schouder toe zelfs. Maar dat is een hele andere tak van de sport. Wel heb ik gezien dat dat dus wel werkt, alleen er komt geen druk op de teugel (misschien een klein beetje)

Zoiets heb ik op een westerndemo ook eens gezien. Hier ging het erom op welk punt de binnenteugel de hals raakte: dit was het punt waar het paard de hals dan boog. Werkte erg goed.
In dressuur wordt het vlgs mij vooral gebruikt op naar buiten kantelen tegen te gaan (maar is dan eerder symptoom bestrijding). Instructie-technisch kan het wel nuttig zijn: Liever de binnenhand iets hoger dan de buitenhand iets hoger. Daarbij is IETS hoger niet meer dan een hand hoger en het streven is om handen op een hoogte te houden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:37

eerder in het topic dat je noemt heb ik uitgelegd waarom ik het niet met je stelling eens kan zijn.

Amor Vincit Omnia

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:51

Ik ben het met die TvI methode eens Haha!

Ik heb ook geleerd om even de hand omhoog te brengen als hij kantelt dat je als het ware hem zo terug kantel (=weer recht). Dus ik neem ff logisch aan dat als je de hele tijd zo rijdt je het hoofd eigenlijk ook kantelt.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:57

Ik vind dus wel degelijk dat er een groot verschil zit in het stelling vragen met je binnenhand omhoog of met je binnenhand van de hals.
Naar mijn idee krijg je een foute stelling als je je hand omhoog doet omdat je ze dan niet buigt vanuit het totale lijf maar vanuit de nek. Hierdoor zal je paard ook sneller kantelen en/of over de schouder weglopen.
Vraag je met je binnenhand van de hals buigen ze door het lijf en dit is dan ook in mijn ogen de enige goede manier.
Daarbij werk je ook in op de zachte lagen van de paardenmond als je je hand omhoog doet. Tijdelijke oplossing dus.

<3 Galanto <3

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:07

Indien er sprake is van een stille hand, heb ik niks tegen het (minimaal) omhoog brengen van de binnenhand. Het probleem is echter dat veel ruiters/amazones de kunst (nog) niet verstaan om de hulpen klein te houden, waardoor je de neiging krijgt het paard in elkaar te trekken door een contra-hulp te geven, namelijk je binnenhand over de manenkam heen naar buiten te zetten. Kortom; alleen doen als je handig genoeg bent om de hulpen klein te houden. Als je dat niet kan, kun je veel beter je binnenhand van de hals af houden.

Trotse mama van dappere Sep - 21-04-2012

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:19

Skipper schreef:
Ik heb ook geleerd om even de hand omhoog te brengen als hij kantelt dat je als het ware hem zo terug kantel (=weer recht). Dus ik neem ff logisch aan dat als je de hele tijd zo rijdt je het hoofd eigenlijk ook kantelt.

Mijn paard kantelt zijn hoofd als er ongelijke druk op de teugels is. En dus niet als ik mijn binnenhand wat hoger breng.

Maar anyweey, niemand gaat iemand andes van zijn/haar idee kunnen afbrengen, dus dit wordt gewoon een welles/nietes spelletje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 47 bezoekers