papieren wel of niet op naam zetten ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

papieren wel of niet op naam zetten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 19:12

ik heb dus afgelopen zaterdag een paard gekocht , en bij mijn vorige zaten geen papieren bij deze dus wel , en nu weet ik niet of ik het paspoort en de papieren op mijn naam moet laten zetten of niet .

hier zegt de ene van wel en de ander zegt dat het niet zoveel uitmaakt

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:17

Ik zou het niet doen hoor, tenzij je al lid bent van het KWPN. Want als je lid bent, moet je de paarden eigenlijk wel op je naam hebben. Maar als je ze op je naam wilt laten zetten, moet je lid zijn van het KWPN. En aan dat lidmaatschap zitten natuurlijk ook weer kosten gebonden. (Neem voor het gemak even aan dat het een KWPN paard betreft).

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:18

Waarom zou je het niet doen?
Los van alle officiele kanten is het toch leuk je paard gewoon op jouw naam te hebben staan?

gewoon ff doen dus...

en nog gefeliciteerd!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:34

Volgens mij zijn de papieren het bewijs dat jou paard jou eigendom is. Ik zou je paard zeker laten overschrijven op je eigen naam, je kan altijd bellen naar het stamboek wat de kosten zijn, als die er al zijn.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:41

Ja maar daar is weer die discussie, want de stamboekpapieren zijn dus geen bewijs van eigendom voor de huidige eigenaar. Wat dat aangaat maakt het dus niet uit of het paard op jouw naam staat.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:36

esther82 schreef:
Ja maar daar is weer die discussie, want de stamboekpapieren zijn dus geen bewijs van eigendom voor de huidige eigenaar. Wat dat aangaat maakt het dus niet uit of het paard op jouw naam staat.


ik zou hem wel op je naam zetten. de stamboekpapieren zijn inderdaad geen bewijs van eigendom. maar hoe meer papieren van je paard jij op je naam hebt staan, hoe meer bewijs je hebt dat hij van jouw is.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:47

ik zoun hem cker weten op jou naam laten zetten!!!
wat nou als die evt, gestolen word dan kun jij NOOIT aangeven dat hij van jou is (want hij heeft toch een chip? kunnen ze nagaan opw elke naam die staat) en wat boiet het dan voor die extra kosten?? je hebt die zkeerheid

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:50

Ik heb Tiffany toen ik haar kreeg ook direct op mijn naam laten zetten, omdat ik van plan was haar voor te stellen op de keuring en ik doe mee met de PAVO, daarvoor moet je sowieso lid zijn van het KWPN, dus waarom niet meteen op mijn naam?
Maar idd, die kosten die eraan verbonden zijn, zijn niet grappig meer

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:58

droebel schreef:
ik zou hem wel op je naam zetten. de stamboekpapieren zijn inderdaad geen bewijs van eigendom. maar hoe meer papieren van je paard jij op je naam hebt staan, hoe meer bewijs je hebt dat hij van jouw is.


Ik wilde met mijn post alleen maar duidelijk maken dat de stamboekpapieren geen bewijs van eigendom zijn. Natuurlijk vind ik ook dat je als eigenaar dan ook het paard op je naam moet zetten. Mijn paard staat ook op mijn naam, zoiets heeft naast een functionele ook een emotionele waarde.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:15

Wat een onzin. Dat je paard op je naam staat (op het stamboekpapier) heeft juridisch gezien geen enkele waarde. Ik heb inmiddels mijn derde merrie, en allemaal stonden ze nog op naam van de fokker.

Kijk, als je ermee naar de keuring wilt wordt het een ander verhaal. Maar dan moet je sowieso al lid zijn van de KWPN vereniging. En dan heeft het op je naam zetten ook een waarde; want anders mag je niet mee doen aan keuringen en dergelijke.
Maar anders? Waarom zou je het jaarlijkse lidmaatschap van KWPN betalen, alleen omdat het "leuk" is om je naam te zien staan op het stamboekpapier? Het heeft verder geen enkele waarde, dus ik zou dat geld wel beter kunnen gebruiken. (Bij wijze van spreken, ik ben natuurlijk al 7 jaar lid van het KWPN en zet de paarden altijd meteen op mn naam. Sterker nog, ik heb één merrie maar er staan er drie op mijn naam Cool ).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:33

ik heb die van mij nog niet op mijn naam gezet
ben wel lid van het stamboek
maar zet hem pas op mijn naam als er duidelijkheid is over hoe de regels precies zijn
en als die regels ook daadwerkelijk legaal zijn
er is bij ons namelijk een wazige statiegeld rekening die niet wettelijk is

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 07:56

MissHIS schreef:
Wat een onzin. Dat je paard op je naam staat (op het stamboekpapier) heeft juridisch gezien geen enkele waarde. Ik heb inmiddels mijn derde merrie, en allemaal stonden ze nog op naam van de fokker.

Kijk, als je ermee naar de keuring wilt wordt het een ander verhaal. Maar dan moet je sowieso al lid zijn van de KWPN vereniging. En dan heeft het op je naam zetten ook een waarde; want anders mag je niet mee doen aan keuringen en dergelijke.
Maar anders? Waarom zou je het jaarlijkse lidmaatschap van KWPN betalen, alleen omdat het "leuk" is om je naam te zien staan op het stamboekpapier? Het heeft verder geen enkele waarde, dus ik zou dat geld wel beter kunnen gebruiken. (Bij wijze van spreken, ik ben natuurlijk al 7 jaar lid van het KWPN en zet de paarden altijd meteen op mn naam. Sterker nog, ik heb één merrie maar er staan er drie op mijn naam Cool ).


Je zegt zelf dat er dus wel een functie is van het op naam zetten van je paard: indien je ermee naar de keuring wilt. Ik heb geen verdere informatie over de topicstarter en haar paard, weet dus niet wat ze er mee van plan is, maar wie weet?!
En het is voor ieder een persoonlijke mening waarom ze het paard al dan niet op hu naam willen zetten. Voor mij persoonlijk was dat wel een emotionele reden.
Ach en dat lidmaatschap, ik vind het heel leuk om me in het KWPN te verdiepen, bovendien heb ik er iedere twee weken weer een leuk blaadje bij op de mat Lachen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 07:59

tja.....ik zou het wel doen, al is het maar voor het idee dat ze op jouw naam staat.......ook al heeft het juridisch misschien geen waarde...

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:07

Jullie zeggen dat als je het paard op jouw naam zet (stamboekpapier) het geen enkele juridische waarde heeft, (weer wat geleerd!), maar wanneer heeft het wel juridische waarde? Als het paspoort op jouw naam staat?

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 18:44

ik ben in eerste instantie van plan haar puur recreatief te gebruiken , mocht het leuk gaan wil ik tzt misschien wel eens een wedstrijdje rijden , dan zou het dus wel moeten ??

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:46

Ik zou het iig wel doen Lachen

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:58

ik heb mijn paard op naam laten zetten toen ze vorige maand gechipt werd en een paspoort kreeg. Ik hoefde geen lid te worden van het KWPN maar betaalde alleen 20 euries voor de overschrijving.
Het geeft mij een prettiger gevoel. Toen we haar ruim 4 en een half jaar geleden kochten hebben we het niet gedaan omdat we geen lid van het kwpn wilde worden, maar door de dierenarts kwam ik er achter dat dat ook niet meer hoeft.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:51

Ik heb mijn paard vorrige week op mijn naam laten zetten.
Ik wou dat gewoon op de een of andere manier.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:57

ik zou hem gewoon op je naam laten zetten. het is jouw paard en niet dat van de vorige eigenaars toch...

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:12

Ik zou het wel doen.
Ik heb het gelijk met het chippen laten doen, en toen kwamen er alleen overschrijfkosten bij, 12.50 geloof ik.
Hoef je geen lid te worden Knipoog

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:12

Ik zou in ieder geval het paspoort op mijn naam laten zetten. Dat is altijd handig, evt. voor wedstrijden en voor eigendomsbewijs.
En ze kunnen jou dan terugvinden als je paard ooit gestolen is en ze 'm vinden.

De stamboekpapieren is weer een ander verhaal, zolang het zoveel kost.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:18

Je kan toch ook lid worden voor één jaar, paard op je naam laten zetten en het jaar daarna je lidmaatschap opzeggen.
Bij BWP moet je geen lid zijn als je ze op je naam wil laten zetten. Bij de verandering krijg je wel een uitnodiging om lid te worden maar het moet niet.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 07:17

esther82 schreef:
Ja maar daar is weer die discussie, want de stamboekpapieren zijn dus geen bewijs van eigendom voor de huidige eigenaar. Wat dat aangaat maakt het dus niet uit of het paard op jouw naam staat.


Ligt eraan welk stamboek, bij de fjorden is dat dus wel zo.....

Lijkt mij dat je gewoon het paard op je eigen naam zet, dan ben je iig in de databases terug te vinden als eigenaar. Altijd handig....

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:59

Ik heb het ook niet laten doen. Voor een deel laksheid, maar ook omdat ik Jorden in september heb gekocht en dan moet je wel voor het hele jaar ldmaatschap KWPN betalen voor iets van 70 euri. Vond ik toen wel heel veel voor die paar maanden. En nu is het weer halverwege het jaar en vorig jaar toen ik er aan dacht ook...Lachen Voor starten maakt het niet uit, dan moet je een kopie van het paspoort hebben en daar staat geen eigenaar oid in. Geen probleem dus om hem niet op je naam te laten zetten.

HaffieStef

Berichten: 33
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Gerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:31

Ik zou hem wel op jouw naam laten zetten. Toevallig had ik er een paar weken geleden nog een discussie over met de va toen ik mijne liet chippen. Het is nl. wel zo dat als je paard wegloopt of gestolen wordt en hij wordt terug gevonden dat de politie gaat uitzoeken op wiens naam hij staat door het scannen van de chip. Als hij dan bij het stamboek nog op naam van de fokker staat, gaat hij daar naar terug. Heb je hem op jouw naam, komen ze in ieder geval bij jou aan je deur. En ik vind het ook gewoon een fijn idee.