Moeite met de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Moeite met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 22:11

Dennis heeft dus nog moeite met galopperen op de volte. Ik heb hem langs de weg beleerd. Hij is dus gewent om lange stukken rechtdoor te lopen.
Ik ben weer begonnen met longeren toen dat eindelijk lukte(hij scheurde alle kanten op, ook met een touwtje en de longeerlijn door de bitring naar een longeersingel).
Eerst galoppeerde hij helemaal niet op de volte(ook niet op een hele grote volte) maar dat gaat nu beter. Hij kan het al ong 2 voltes achter elkaar vol houden links om en 1 volte rechts om.
Nu heb ik het vandaag op de volte geprobeert terwijl ik er op zit(ik kon eindelijk weer de bak in, die is nog al nat). Hij galopeerd dan heel houterig en valt steeds terug. Hij reageerd niet als ik vraag om wat vlotter door te galoperen(op het rechte stuk reageerd hij wel netjes). Als ik een tikje geef(waar hij normaal bijna niet op zou reageren) geeft hij een bokje en valt weer terug naar draf. Als ik vraag om opnieuw aan te galoperen doet hij dat wel maar houterig.
Ik heb het alleen nog maar links om geprobeerd omdat hij op het lange stuk altijd in de linker galop aan springt en het links om beter gaat.
Moet ik eerst gewoon meer oefenen aan de longe voor dat ik het weer probeer als ik er op zit of moet ik door proberen te gaan.
Op het rechte stuk gaat hij dus wel goed. Omdat ik weet dat hij altijd links aanspringt vraag ik wat stelling naar links en geef ook de hulpen voor de linker galop.
Iemand tips hoe ik dit makkelijker kan laten gaan?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:29

Omdat ie dus op rechte stukken uit zich zelf links aanspringt vindt hij dat dus fijner en makkelijker.
Blijft ie wel doorgaloperen als je de hoefslag volgt in de bak??
Als ie dat dus wel doet, zou ik het daarvan uit gaan verbeteren.
Dus niet iedere x de hoefslag volgen maar telkens een meter of 2 naar binnen gaan, net zolang tot ie daarbij goed blijft galoperen, zo kun je de 'volte' telkens iets kleiner maken tot je op een 'gewone' volte zit.
Suc-6!


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-02 19:33

De bak is zo nat dat ik alleen soms alleen maar 1 volte heb(de rest is echt te nat, en meestal is de heel bak te nat).
Als ik in het bos rijd en we komen een flouwe bocht tegen galopeerd hij wel netjes door. En op een groot open gras veld galopeerd hij netjes een volte met de doorsnee van ong 30 meter. Kleiner kan wel maar dan valt hij heel makkelijk terug.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 22:09

Ik denk dat je pony gewoon wat soepeler moet worden, dus meer dressuur gaan rijden, veel wenden, voltes, overgangen, door een s van hand veranderen, slangenvoltes met ik weet niet hoeveel bogen, en dan vooral eerst in draf en stap. Zorgen voor een goede stelling dan moet het vanzelf wel beter gaan.
Je zegt dat je je pony vooral langs de weg hebt beleerd, ik weet niet hoelang je al op hem rijd, maar misschien is het gewoon een kwestie van nog te weinig evenwicht. Ik heb zelf namelijk ook een pony ingereden, die in het begin heel hard ging in halop, om niet om te vallen zeg maar, (denk maar aan dat je struikelt, dan maak je ook een paar pasjes meer om te blijven staan) die galopeert nu redelijk netjes, en rustig, doordat ik veel figuren met haar heb gereden in stap en draf zodat ze haar evenwicht kon vinden.

Veel succes!

Groetjes

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-02 22:17

Ik rijd er ong 10 of 11 maanden op nu. Ik kan wel netjes het tempo regelen in stap, draf en galop(rustiger of iets harder).
Omdat ik nu de bak niet in kan(de hele winter en herfst ook al niet) kan ik dus ook niet echt aan de slag.
Hij is redelijk soepel volgens mij. Ik doe ook vrijheids dresuur met hem maar hij kan ook onder het zadel buiten en het compliment(hij vouwt zich helemaal dubbel als ik dat zou vragen).
Toen ik hem van de week longeerde galopeerde hij allebei de kanten op wel ong 3 of 4 voltes door. Met moeite maar het ging wel. Daarna natuurlijk gestopt en heel goed beloont.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 14:56

Hoi, ik kende ook dit probleem, maar het is wel van belang dat ie aan de longeerlijn het kan, het is vaak namelijk ook een evenwichts probleem.
Hij snapt het niet als ie de bocht door gaat dan denken ze dat ze omvallen en raken ze lichtelijk in paniek omdat ze niet weten waar ze hun benen moeten zetten. Het is echt een kewstie van tijd maar echt goed oefenen aan de longe dat is veel makkelijker voor hem. Als je dan buitenrijd moet je hem ook aanleren om op het rechte stuk zowel links al rechts aan te laten springen want dat snapt ie waarschijnlijk ook niet.
Als je dat weer op die volte komt en hij moet rechts aanspringen en hij is alleen gewend aan links zal je zien dat je contstant in de verkeerde galop of overkruist zit (ik heb trouwens geen idee hoe oud ie is hoor maar het klinkt als een jong paard/pony)
Als ie eenmaal goed aan de longe beide kanten op kan galoperen dan ga je er pas weer op want dan kan ie zijn eigen balans bewaren en dan ook met jou erbij. Als ie naar binnen valt goed je binnen been erbij en je binnen hand omhoog zodat je zijn schouder als het ware optilt (beetje moeilijk zo te omschrijven) zo heb ik het mijn paardje ook geleerd en nu kan ze zelfs heel langzaam een kleine volte galloperen in de bak maar dat heeft wel zijn tijd gekost puur omdat ze haar balans eerst niet kon vinden laat staan als ik er ook nog eens op ging zitten *LOL* succes groetjes marion

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-02 17:27

Hij is 4. Ik heb de mogelijkheid niet om hem regelmatig te longeren. De bak is gewoon te nat en op het pad kan hij niet lekker galoperen.
Ik blijf nog wel doorrijden omdat hij volgende maand naar de hengsten-keuring moet. Hij moet dus goed in conditie zijn. Na de keuring ga ik hem wel een tijdje alleen longeren om hem dit te leren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers