halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 22:25

wat ik ook doe, mn paardje gooit altijd zn kop omhoog met halthouden, zodra die staat staat ie ook goed.
ik probeer t met handen sluiten, buitenhand sluiten binnenhand spelen, niks met mn hand. soms helpt een nieuwe methode 1 of 2 keer, maar daarna gaan we weer evenhard verder met mij uit het zadel trekken, of kop wergdrukken. zelfs aan de lange teugel doet ie t, en hij doet t al vanaf het begin en ben nu al bijna 1,5 jaar met hem onder het zadel bezig, ik heb geprobeert om hem niet in zn mond te trekken met rijden, al is dat een paar keer nodig geweest omdat hij een loopje met mij begon te nemen. dit was dan tijdens een les en hij was toen al 3 kwartier aan t kletteren en schrikken endoen. er is geen medische probleem bij hem hij is laats nog nagekeken door de veearts. en ik heb 2 keer per week goed les met hem, alleen de methodes van de instructie werken ook vaak niet langer dan 3 keer.
wie kan me helpen, wil alles wel proberen als ie zn koppie maar laag houd alle andere overgangen gaan wel goed. ben wel aan de longe met bijzet bezig met steeds halt en naar voren, en dan gaat t ook af en toe goed, en meestal probeert ie wel zich weg te drukken.
ik beloon hem trouwens uitgebreid als ie t goed doet, en straf hem niet af als ie t fout doet.
hoop dat jullie er nog uitkomen en mij kunnen helpen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:38

Je paard moet voorwaarts blijven in het halthouden.
Rijdt hiervoor veel overgangen naar bijna halthouden. Rijdt weer weg op het moment dat je paard denkt dat ie ook echt halt moet houden, of, zodra z'n hoofd omhoog komt. Als dit allemaal goed gaat met de juiste aanleuning, eens HEEL kort stilzetten en meteen weer verder. Was dat goed? Stoppen, belonen, volgende keer verder.
Zorg ervoor dat je vooral vanuit je ZIT halt houdt, en niet teveel met je hand doet. Voor het halthouden inademen, en op het moment van halthouden goed (maar zonder persen!) uitademen. Op deze actie alleen kan je een paard leren halthouden.
Succes!

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 13:29

dat zal ik zo eens gaan proberen, op zich de overgang tot bijna gaat al goed echt op t moment dat die stil gaat staan gooit ie zn kop in de lucht.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:46

veel schijnovergangen rijden dus... dus ri het halthouden rijden, en zodra je merkt dat die kop omhoog gaat, flink voorwaarts drijven ri een goede vlotte draf
en dan weer herhalen
en als ze stil gaat staan zonder haar hoofd omhoog te doen ,dan zodra ie stilstaat meteen weer wegdraven ! en herhalen

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:30

Citaat:
vaak is het probleem van de laatste pas, dat jij al haltgehouden bent maar het paard nog niet en je dus er niet meer aan rijdt. blij dus tot op de laatste pas rijden. Dit kun je heel goed oefenen door schijnovergangen te rijden zoals ik al eerder zei, dit werkt velen malen beter als het steeds bij zetten van een been.

je laat je paard gewoon weg steeds langzamer stappen, dit doe je voornamelijk met je zit en een paar keer je hand te sluiten. de eerste paar keren zal dit moeilijk zijn maar dan moet je eventjes een paar keer een duidelijke hulp geven. probeer iedere keer naar een ontspanne hele rustige stap te gaan vooral de ontspanning is belangrijk. je gaat zo ver trug tot dat je bijna stil staat en dan rij je weer weg, dit doe je een paar keer tot dat dit perfect gaat en dan hou je een keer echt halt. je zult zien dat je paard 9 van de 10 keer vierkant stil gaat, staan mits je tot de laatste pas er aan blijft rijden en blijft voelen waar de benen blijven en je paar van achter naar voren blijft rijden.

het voelen van de achterbenen kun je heel gemakkelijk doen door iemand naast de kant te zetten, en jij gaat zeggen welk been je voelt, dus je gaat rechts, links, rechts, links. als het fout is laat je de persoon naast de kant dat zeggen en concentreer je er weer opnieuw op. je hebt dit snel onder de knie en dit kun je ook heel goed gebruiken tijdens andere oefeningen, op den duur ga je ook voelen in draf waar de benen blijven.
lukt het niet zo makkelijk sluit dan even je ogen en je zult zien dat het makkelijker gaan


dit stukje schreef ik in een ander topic voor vierkant halthouden, maar ik denk dat jij er ook heel erg veel aan zult hebben lees het dus eens door en probeer het eens, en dan bedoel ik met name:

Citaat:
je laat je paard gewoon weg steeds langzamer stappen, dit doe je voornamelijk met je zit en een paar keer je hand te sluiten. de eerste paar keren zal dit moeilijk zijn maar dan moet je eventjes een paar keer een duidelijke hulp geven. probeer iedere keer naar een ontspanne hele rustige stap te gaan vooral de ontspanning is belangrijk. je gaat zo ver trug tot dat je bijna stil staat en dan rij je weer weg, dit doe je een paar keer tot dat dit perfect gaat en dan hou je een keer echt halt. je zult zien


probeer die ontspanning hier mee eens op te zoeken, ik denk dat je paard dan al veel minder met zijn hoofd omhoog zal komen.

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:53

ik ga het zeker proberen, denk dat ik hier wel wat aan heb. de schijnovergangen gaan al goed, maar dat is al langer zo. moet gewoon echt aan de laatste passen gaan werken. heb vanavond weer les, en eens kijken hoever we er dan mee komen.