probleem evenwicht?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

probleem evenwicht?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 21:50

hoi
ik heb een merrie van 4 jaar oud ik heb haar nu 6 maanden en toen ze bij mij kwam kon ze nix geen halster omgehad nooit niet.
dat lukt nu allemmaal wel alleen er is 1 ding wat dus totaal niet goed gaat en dat is haar evenwicht.
ik rijd wel met haar maar alleen buiten omdat ze als ik op haar rij in de bak ze geen evenwicht heeft ze valt dus ook naar binnen.
met longeren loopt ze perfect dan kan ze har evenwicht wel goed houden en is er geen sprake van het naar binnen vallen.
nu is mijn vraag zijn er bepaalde trucs ofzo dat ze haar evenwicht dus wel krijgt Verward Verward
alle tips zijn welkom

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:22

Hoe lang is ze al onder het zadel?
Hoe groot en zwaar is ze?
Hoe groot en zwaar ben jij?

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 22:55

ze is zon 3 maanden onder het zadel ze is ong. 1.45m
ik ben 1.65 en weeg 60 ki

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:03

Dank je!
Ze is dus jong en pas kort onder het zadel. Logisch dus dat het evenwicht nog niet perfect is. Als jij zelf dan niet in perfect evenwicht op je paard zit (en er zijn er maar weinig die dat kunnen!), dan breng je d'r snel uit d'r evenwicht.
Vraag voorlopig niet teveel van d'r en vooral niet te snel (qua tempo).
Aan de longe zou je d'r kunnen laten oefenen met wat balkjes/cavalleti; dat stimuleert ook evenwicht en coordinatie.
Onder het zadel dus geen te hoog tempo, zorg dat je goed stil en recht zit, niet teveel "aan de teugel" willen laten lopen (ze heeft d'r halslengte nodig voor d'r evenwicht en je wil haar niet leren om op je handen te gaan leunen voor evenwicht!).
Wordt vanzelf beter naarmate ze sterker en ervarener wordt. Probeer haar zo min mogelijk te "helpen" (lees: storen).

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:27

Sluit me helemaal bij QQQQ aan! Veel figuren en overgangen rijden. Porbeer zelf goed door de bocht te zitten (dus recht op je paard, je schouders meedraaien in de wendingen, buiterste zitbeen gaan zitten ed.) dit is heel raar als je paard naar binnevalt maar gewoon proberen te blijven doen, zo geef je haar de kans om met je mee te gaan als het waren

Weet niet zo goed hoe ik he tmoet uitleggen sorry :S

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 10:54

oke bedankt voor de reacties.
ik laat haar als ik op haar rijdt haar eigenlijk alleen maar aan de teugel lopen als ze stilstaat maar voor de rest kan ze alles zolangze inderdaad een lange teugel heeft.
bedankt ik ga het zeker poberen