Rustgevende middelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Rustgevende middelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 16:49

Ik vraag me ff iets af,wanneer is iets rustgevend en toegestaan en wanneer is het doping??
Zijn er zichtbare kenmerken.zoja welke zijn dat dan??
Als ze er zijn en de jury ziet het wat gebeurt dan??
heeft iemand al eens een paard gezien en dacht toen hmmmm??
Cool


ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:55

Het is niet toegestaan.. Maar wat een kenmerk is is dat voornamelijk bij mannen (hengsten en ruinen) is dat de piemel gaat zakken...

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:57

is dit nou echt een vraag voor een paard of heb je zelf wat nodig blaze?
spanningen voor de wedstrijd? nee toch!

rinus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:59

Niet altijd. Er zit een verschil tussen rustgevend en rustgevend. Een paard mag je niet uitbrengen als je 'm Sedalin of Muisjes gevoerd hebt Haha! maar Bachdruppels zijn geen probleem.
Er zijn gewoon dopinglijsten, zoals die er ook voor menselijke atleten zijn.

Overigens zijn er veel uitgekooktere manieren om je paard rustiger te hebben voor bv een show, zonder dat deze in een dopingcontrole positief gaat zijn. Die zijn echter niet voor publicatie op het Internet geschikt Haha!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:01

ik wilde ne bachremedie aan bevelen sonja maar je was me voor.en inderdaad er zijn lijsten die aangeven wat mag en vooral niet mag

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 17:03

westernworld schreef:
is dit nou echt een vraag voor een paard of heb je zelf wat nodig blaze?
spanningen voor de wedstrijd? nee toch!

rinus


Ben bang dat je moeite hebt om een paard te vinden dat Bokt leest.dus de stelling of dit nu echt een vraag voor een paard is mis ik ff Cool
Om mezelf maak ik me niet zo druk ik heb een broek aan Tong uitsteken Cool

mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:03

Banaan werkt ook rustgevend, maar daar moet je niet op de dag zelf pas mee beginnen... Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:04

Eindelijk een 'drug' die het paard met graagte zal eten Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:20

Magnesium, dit werkt in op het zenuwstelsel. Is niet duur en wordt ook veel door hengstenhouders gebruikt. In een banaan zit ook een leuke concentratie magnesium, vandaar ook dat een banaan aanbevolen wordt.
In geval van hoge nood wil Bach Rescue Remedie nogal eens helpen, dat werkt zo'n beetje binnen 10 minuten.

mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:31

Ik was al aan het kijken of ik ergens kon vinden waarom banaan rustgevend werkt, maar dan weet ik het nu, dank je wel OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:53

Dan kun je nog beter een advocado gaan voeren, daar zit 3x zoveel magnesium in Haha!

mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:40

Meestal is een advocado nog erg hard als je 'm koopt....
Tipje : twee minuten in de magnetron en dan een half uur af laten koelen!!! (werkt echt!!!!!!!!!!)

Zullen paarden dat lusten advocado?? Ik heb het eerlijk gezegt nog nooit geprobeerd.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:53

Maar een manier om daar achter te komen Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:48

Ik heb een van mijn paarden een poosje een vitaminepreparaat op basis van vitamine B en L-tryptofaan bijgevoerd wat erg goed werkte. Echt 'sederen' doe je er natuurlijk bij lange na niet mee, maar het haalde wel de scherpe kantjes er een beetje af.

Vitamine B schijn je ook in het bloed te kunnen spuiten. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:02

Doping is doping als het op de dopinglijst staat en de complete lijst is op te vragen bij de verschillende organisaties.

En ja, ik heb meer dan eens paarden gezien waarvan ik dacht hmmmm...

Mocht je iets willen geven dan zou je een middel als Nervelet van VSM kunnen proberen. Dit is geen doping. Hoewel homeopatische middelen op alcoholbasis zijn (en alcohol staat op de dopinglijst), is de hoeveelheid die paarden bij een normale dosering binnen krijgen dusdanig laag dat het niet traceerbaar is. Het is ook niet de alcohol die iets doet (daar is het gewoon te weinig voor, normale dosering is 20 tot 40 druppels, dat komt neer op 2 á 3 ml.).
Ik heb het zelf voor Fly en voor Dot gebruikt. Soms in combinatie met Rescue Remedy, een Bach therapie middel (waar ik dan zelf ook nog wel es een paar druppels van neem.
De Nervelet geef ik de dag voor de show 's avonds, dan de dag van de show 's ochtends en als ze later op de dag of volgende dag nog een keer moeten en nog steeds een beetje onrustig zijn, op de dag zelf ook nog 1 of twee keer.
Het 'verdoofd' een paard niet, heeft geen invloed op hun bewegingsapparaat, spiercontrole of reactie vermogen, het is puur om ze te helpen met de stress om te gaan. Daarom werkt het naar mijn idee ook beter dan echt 'drogeren' (afgezien van het feit dat dat niet mag natuurlijk), want door te drogeren stomp je een paard's zintuigen af en dus 'leert' een paard niet omgaan met de stress van een wedstrijd en zal het dus elke wedstrijd nodig blijven te drogeren. Bij een middel als Nervelet blijven de zintuigen normaal reageren en leert een paard omgaan met de stress en spanningen, waardoor dus op den duur verbetering optreed, waardoor het middel niet meer nodig is.
Dat blijkt ook wel, want het eerste jaar dat ik Dot showde gebruikte ik het elke wedstrijd en tegenwoordig eigenlijk nooit meer.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:29

Sugarmiss schreef:
Eindelijk een 'drug' die het paard met graagte zal eten Haha!

Nou nee ... die van mij iig niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:44

O ja, nog even terug naar de vragen.

Uiterlijke kenmerken:
* idd het uitschachten van hengsten en ruinen
* oogvlies te zien
* kleur van tandvlees en oogvlies kan afwijken
* soms (hoe vreemd het ook klinkt) paniekerig reageren op harde geluiden
* vertraagd reactievermogen
* algemene "downe" indruk.


wat een jury moet doen als hij vermoedt dat er doping in het spel is? Zonder enige twijfel direct de aanwezige of oproepbare veearts inschakelen en een Urine- en/of bloedmonster laten nemen. En indien positief getest ook meteen inschakelen van betreffende sportbond.

Nee, ik heb op een show nog nooit een paard gezien dat ik er van verdacht.

Overigens heb ik wel op wedstrijden paarden gezien waar ik (en velen met mij) niets aan opmerkte(n) en waar wel degelijk wat fout mee zat. Niet aantoonbaar middels urineonderzoek trouwens. Bleek een zeeeeer geslepen meneer te zijn. Van beroep (jawel) veearts...

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:09

Hummmmmm Blaze, dat heb ik nog niet zolang geleden gedacht.
De KNHS is er heel duidelijk in.
De NRHA is er ook duidelijk in, en confirmeert zich, aan de regels die zijn opgesteld in het land waar een wedstrijd plaats vindt.
Dus het is nog maar een kleine stap, om het lef te hebben, om het ook tot uitvoering te brengen.

Peter

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:12

Bij de AQHA geldt een doping regelement, en zelfs het middel om spieren van het paard soepel te houden, Vetrolin, bevat een stof die op de lijst staat.

Bij de NRHA geldt absoluut geen regelement. Ben benieuwd of dat nog gaat veranderen in de toekomst met betrekking tot FEI en CRIO.........

Inderdaad is 1 van de bekendste kenmerken dat een hengst tijdens de proef uitgeschacht blijft lopen........

In Amerika bestaan er veel van dat soort spullen. Er is hier ook wel wat homeopatisch te verkrijgen maar of het werkt ?????

Voor meer info, doe me anders even PB'jen Blaze

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:07

Gisela schreef:
Er is hier ook wel wat homeopatisch te verkrijgen maar of het werkt ?????


Ik ben het, in het seizoen dat Dot het nog wel elke show kreeg, ook een keer vergeten, en dat was de show dat ze eerst in de inrijbak recht overeind kwam en achter over sloeg en later in de showring nog een keer overeind kwam.
Mijn ervaring is dat Nervelet wel wat doet, maar je moet het dus wel al de dag vantevoren beginnen te geven. Homeopatische middelen werken over het algemeen niet accuut. (Bach Rescue Remedy werkt wel sneller, maar is meer een 'eerte hulp bij stress ongelukjes middel').
Ook moet je niet verwachten dat je je paard werkelijk sedeert met homeopatische middelen. Zo werken die middelen gewoon niet.
En voor homeopatie geldt toch ook dat de een er nou eenmaal beter op reageert dan de ander. Kwestie van uitproberen dus.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:15

Blaze schreef:
Ik vraag me ff iets af,wanneer is iets rustgevend en toegestaan en wanneer is het doping??
Zijn er zichtbare kenmerken.zoja welke zijn dat dan??
Als ze er zijn en de jury ziet het wat gebeurt dan??
heeft iemand al eens een paard gezien en dacht toen hmmmm??
Cool


Maar om even op de gestelde vragen van Blaze terug te komen.......

Bij de NRHA is er geen dopingregelement (behalve voor FEI/CRIO dan is het conform KNHS, neem ik aan)
Andere organisaties hebben wel een dopingbeleid, altijd goed om goed in het geheugen te prenten want sommige dingen zou je in eerste instantie niet als doping bestempelen maar staan er wel op.

Zichtbaar kenmerk:
Bij hengsten dus uitgeschacht een proef lopen
Minder reactievermogen of op bepaalde dingen juist erg heftig
"duffe blik" in de ogen
struikelen
algemene indruk "alsof het paard heel moe is"

Jury's bij de NRHA doen niets want er staat niks over in het regelboek.

Ja, heel recentelijk nog Cool

Voor mensen "Valdispert" Cool

Mijn paarden hebben niets nodig Haha!

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:40

Gisela schreef:
...want sommige dingen zou je in eerste instantie niet als doping bestempelen maar staan er wel op.



Klopt, ook iets om rekening mee te houden als je je paard vlak voor een show bepaalde medicatie moet geven i.v.m. met verwonding/ziekte o.i.d
Ook bepaalde medicijnen staan op de dopinglijst.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:47

alles wat invloed heeft op het presteren van een dier heeft is in feite een "drugs". naar mijn mening moet een paarddan ook clean z'n proef kunnen lopen. misschien heb ik de mazzel dat ik een paard heb die op vreemd terrein zo mak is als een lammetje, maar sport hoort volgens mij clean te zijn ookal gebeurt dat helaas niet! btw een vriendin gaf haar paard een oud bruintje voor de wedstrijd. Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:58

Hmm, volgens jouw definitie kjcm, zou bv magnesium geen drugs zijn als je het altijd geeft als voedingssupllement en wel als het alleen voor een wedstrijd gebruikt wordt. Moeilijk regels stellen dan.

Want wat is "clean"?

Daarvoor is dus zo'n lijst ontwikkeld Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

nattetas

Berichten: 133
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: denhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:19

hoi,
volgens mij kan je beter geen banaan geven want ik heb gehoort dat banaan verstopping kan veroorzaken en dat is denk ik niet de bedoeling.

gerstloo's shadow,the best westerncob in the world


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vriend93 en 34 bezoekers