[AR] Hoe paard leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

[AR] Hoe paard leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 19:22

Hoi,niet dat ik dat zelf kan en ga doen,maar ik wou effen vragen hoe somigge mensen hun paardje hebben aangeleerd op (voor de kar ofzo te rijden).?????? Verward

ladydana
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:55

hoi, Ik begin altijd met em te longeren aan 2 lijnen en vervolgens langzaam aan het tuig te laten wennen. Als dit soepel verloopt ga ik erachter lopen met de leidsels en het tuig er helemaal op. Eerst in de wei en dan buiten. Hierna zet ik hem voor de kar samen met iemand erbij die hem vast kan houden en kan ingrijpen als het fout gaat. Ook hiermee begin ik in de wei en als dit goed gaat steeds ietje langer naar buiten. byv: eerst even in de wei en dan een klein stukje buiten. groetjes bren

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:37

Laat het over aan iemand die er ervaring mee heeft.

Wat dat betreft spreek ik ook uit ervaring. Ik ben ooit beginnen aan te knoeien. Is een keer fout gegaan. Nu, een paar jaar later, heb ik gelukkig veel bij geleerd en beleer nu zelfs pony's van andere(zie Otje van Anke en Tess van Yaar).

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:40

Ik denk dat he het beste iemand in kan schakelen die er verstand van heeft, want als een paard eenmaal een verkeerde ervaring heeft opgelopen, is het moeilijk die er weer uit te krijgen. Die van mij heeft vaak in 2span gelopen enz, en ik heb samen met mijn ouders en een kennis die meer dan 25 jaar mende, mijn paardje voor de wagen gezet, en dat ging vanaf dag 1 goed . Maar ik zou iemand inschakelen die er veel verstand van heeft, en die jou en je pony kan helpen met het mennen e.d. Succes Lachen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:08

beginnen met verkeersmak maken door aan de hand lopen of fietsen.
dan longeren, met dubbele longe, tuig erop en dan longeren, erachter gaan lopen met de leidsels en dan met de sleep erachter en iemand aan het hoofd vasthouden.en daarna met de wagen erachter en iemand aan het hoofd vasthouden. dit in een tijdsbestek van zo'n 3 maanden, steeds als je iets nieuws doet doe je dat een week of 2 soms 3 ligt aan je paardje hoe snel hij het oppikt. mijn pony bijv. heeft maar twee keer voor de sleep gelopen voordat ze voor de wagen ging, maar sommige paarden hebben daar wel een week of 2 voor nodig.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:21

Heel slim dat je niet zelf gaat prutsen Lachen
Toch kun je meer zelf dan je denkt.

Pinky is vanaf veulen af aan gewend gemaakt aan verkeer en enge dingen. Zoveel mogelijk, zodat hij niets meer eng vond.

Toen hij ouder was zijn we begonnen met longeren. Vooral voor alle commando's: stap, draf, galop maar vooral HO!. Eerst aan een halstertje, dan aan een hoofdstelletje en later met 2 lijnen, oftewel; dubbele longe.
Daarna hebben we het langteugelen (ook wel droog mennen) opgepakt.
Eerst in de bak, later ook over straat.
Dit kan best nog eng zijn aangezien hij nu voor de eerste keer jou 'steun' kwijt is. Pinky vond dit de eerste 2 keer alles behalve leuk!

Daarna het tuigje op. Alles laten klapperen en flapperen en laten wennen aan de oogkleppies. Daarna iemand laten hangen aan het borsttuig en zelf de commando's geven.

Tot hier kun je het imo prima zelf,

Hierna is Pinky naar een proff gebracht die al 100den paarden beleerd heeft.
De eerste week heeft hij Pinky voor de sleep gehad, steeds wat zwaarder door het mulle zand zodat hij het niet ineens opgeeft als een bandje vast komt te zitten in de modder Knipoog

Daarna enkele dagen op het erf de kar ervoor en daarna de weg op.
En last but not least; de eigenaar de beginselen van het mennen bijk brengen Lachen

Succes!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:24

Dennis schreef:
Laat het over aan iemand die er ervaring mee heeft.

Wat dat betreft spreek ik ook uit ervaring. Ik ben ooit beginnen aan te knoeien. Is een keer fout gegaan. Nu, een paar jaar later, heb ik gelukkig veel bij geleerd en beleer nu zelfs pony's van andere(zie Otje van Anke en Tess van Yaar).

Niets aan toe te voegen

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 11:47

oke thanks,ja ik ga het toch niet zelf doen,want het is mijn huurpony en ze heeft ook geen hoefijzers enzo.
Maar ik vroeg me gewoon erg af hoe mensen dat hebben gedaan,misschien voor later.