Teugels vasthouden bij val?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Houd je de teugels vast als je van een paard afvalt?

Ja
49 (57%)
Ja, alleen tijdens een buitenrit
22 (25%)
Nee
14 (16%)

Totaal aantal stemmen: 85



Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Teugels vasthouden bij val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 19:35

Naar aanleiding van mijn fijne valpartij zondag waarbij ik de teugels vasthield en een metertje werd meegesleurd ben ik benieuwd of je de teugels vasthoud als je van je paard afvalt, of doe je het alleen tijdens een buitenrit?


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:37

Ik hou de teugels altijd vast als ik val, maar slim is dit niet, het kan gevaarlijke situaties veroorzaken, maar ja krijg het nou eenmaal niet in mijn koppie dat ik de teugels moet loslaten bij een val.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:41

Ik ben meestal iets te druk met vallen dat ik niet aan mijn teugels denk Haha!
Overigens vind ik zowel het vasthouden als loslaten voor- en nadelen hebben.

In een bak denk ik dat je een paard best los kan laten, maar buiten is het soms wel slim om een paard vast te houden voordat je kan gaan lopen... Knipoog
Aan de andere kant heb ik al meerdere keren gehoord dat paarden per ongeluk óp de mensen zijn gaan staan omdat ze de teugels vast hadden (die kans lijkt me kleiner als je het niet doet)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:48

als ik de kans heb wel, maar dat lukt niet echt altijd Haha!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:53

Ik denk er niet aan als ik val. Soms heb ik ze wel vast en soms niet. Gaat niet bewust. Toevallig ben ik er gisteren nog af gevallen en is Anouar naar huis gerend. Toen had ik de teugels dus niet vast. Maar hij was zo geschrokken van een hond dat hij waarschijnlijk ook keihard was door gerend als ik nog aan de teugels hing. In dat geval dus beter dat ik ze los had. Loop nu als een stijve bejaarde rond!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:55

Ik denk er niet echt meer aan maar het is een soort automatisme geworden dat ik de teugels altijd vasthoud. In de bak laat ik ze daarna wel los, maar omdat ik voornamelijk buiten rij hou ik ze altijd vast. Ook als ik een paar meter wordt meegesleurd. Ik krijg liever een tik dan dat mijn paard de weg op rent ofzo. Maar vaak springen ze een stuk opzij en daar blijft het bij...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:57

Ik hou ze vast, meer uit reflex dan vanuit mijn verstand... Ik heb jarenlang buiten gereden, vaak echt in mijn uppie een uur of 8 de hort op. Dan laat je de teugels niet los hoor Knipoog In manegelessen is het ook niet echt bevorderlijk ze los te laten. Van de andere kant ben ik wel al regelmatig een heel eind meegesleept en heb ik een keer onder het paard gelegen; paard werd aangevallen door een hond.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:57

Ik ben er pas 1 keer echt afgevallen, toen heb ik ze vastgehouden, maar toen zijn ze geknapt. Het hangt er ook vanaf hoe je ervan afvalt. In de bak zou ik ze wel loslaten, omdat het paard dan toch weinig kanten op kan.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:59

hmm als ik eraf val heb ik nooit de tijd om me druk te maken over de teugels Haha!

De ene keer heb ik ze nog vast,
en de andere keer niet Haha!

Dag lieve mama...

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:03

Ik probeer het altijd wel, Maar dat lukt niet altijd.

Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 20:04

Anouar15 schreef:
Loop nu als een stijve bejaarde rond!


Join the club Haha!


Ikzelf houd ze onbewust altijd vast, het vallen gaat zo snel! Ik ben er ook wel enigzins blij om dat ik dit doe

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:07

Ik hou ze vast. Vroeger liet ik ze altijd los, maar op de manege waar ik toendertijd reed moesten we ze vast houden. We reden daar meestal in het bos ed en als je dan je paard los liet als je viel kreeg je geweldig op je lazer. Nu houd ik dus nog steeds altijd vast....

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:10

Anouar15 schreef:
Loop nu als een stijve bejaarde rond!


ik ook Haha! heb een beetje te lang en te veel zonder beugels gereden gisteren... maar ik houd mijn teugels niet vast. als ik val denk ik er niet aan, en ik heb echt geen zin om wéér een hoef tegen m'n hoofd te krijgen (al heb ik dan meestal een cap op...)

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:51

Ik houd ook vast als ik kan, aan de ene kant een reflex aan de andere kant kan het inderdaad met buitenrijden van pas komen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:51

Antoinette schreef:
Ik ben meestal iets te druk met vallen dat ik niet aan mijn teugels denk Haha!
Overigens vind ik zowel het vasthouden als loslaten voor- en nadelen hebben.

Heb ik ook Bloos Meestal als ik val dan ren ik iig zo snel mogelijk naar me paard....

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:53

Ik doe het ook altijd, heb geleerd dat het moest!
behalve als het echt niet anders gaat dan.

Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:54

Ik ben toevallig vanavond van Ustinov afgestuiterd en heb de teugels losgelaten.
Ik ging er nogal raar en hard vanaf en het was toch in de binnenbak.

Ineke2

Berichten: 33034
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:56

Soms vast, soms los...ik denk daar niet echt bij na...afgelopen vrijdag ben ik van Levi afgevallen in de bak en had ik ze losgelaten...
Een tijd geleden viel ik in het bos van mijn andere pony af en toen had ik ze nog vast

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Clarisse

Berichten: 9
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:04

Heb ze meestal wel vast (niet bewust), maar ze schieten meestal wel uit mijn hand of breken als ik op de grond lig. Moest er even over nadenken, ben gelukkig de laatste tijd niet van een paard gevallen, geloof ik, was in februari voor het laatst, ofzo.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:06

Ligt eraan hoe ik val, maar buiten probeer ik het iig wel, in de bak niet, hij rent toch nooit echt weg.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:09

ik hou ze altijd vast ...
en das maar goed ook, want als ik ooit val, dan is het altijd buiten !
of in de cross !
ik heb wel 2x een groot nadeel ervan ondervonden
een keer een beschadigde rugwervel, ik viel op de bevroren grond en paard sleepte me nog 20 meter verder...
en een keer toen ik haar vast bleef houden, draaide ze om en liep ze over me heen, resultaat , een blijvende dikke bult op mijn been, en een kapotte telefoon Boos!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:10

weet je? Daar denk ik niet mij na als ik val dan heb ik ze soms mee genomen en hangen ze over haar hoofd, en soms liggen ze nog netjes op dr hals, maar zo vaak val ik er tegenwoordig niet meer af Haha!

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:17

ik heb vroeger gejaagd, dan leer je wel je teugels t.a.t. vast te blijven houden, anders moet je een heel end lopen door allerlei stoppelvelden.......

Ik houd nog steeds vast als ik val, dat is er zo ingeramd vroeger, dat krijgen ze er ook niet meer uit.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:18

mij werd altijd verteld nooit loslaten dus heb ook al een paar meter achter een galloperende haflinger gehangen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:19

Ik heb het 1 keer gedaan bij mijn eerste val(vastgehouden). Gevolg was dat ik ipv een stukje opzij recht voor het paard belande en enorm veel geluk had dat het paard 'slechts' op mijn been trapte dan een half metertje verder mijn ruggegraat. Als ik in de bak val probeer ik ze dus nu in het vervolg los te laten.
Alleen als ik buiten zou vallen zal ik iig proberen om de teugels vast te houden. Beter ik een beetje meer pijn lijden dan dat mijn paard tegen een auto botst ofzo.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, charootje, furious, GoogleAdsense, Trendiction en 46 bezoekers