paar probleempjes, wie kan me helpen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

paar probleempjes, wie kan me helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 13:11

Ik heb 3 kleine probleempjes met mijn pony:

Als ik aan het rijden ben, probeert ze met haar hoofd te"duiken" bij het halthouden en heel soms in de stap (al is dit meestal een teken dat ze last van haar nek krijgt en lange teugel nodig heeft). Ik kan met mijn benen knijpen wat ik wil en maak al vanaf het begin ophoudinkjes met mijn handen zodra ze het probeert maar ze blijft er mee doorgaan. Ze hangt niet in mijn handen, maar ze is wel goed aan de teugel (als ik mijn handen naar voren doe, dan komt ze rustig met het hoofd mee naar voren, maar ze valt niet ineens naar beneden). Ik heb het een paar keer geprobeerd om haar zachtjes met een zweep te tikken (op mijn laars is al genoeg, ze is als de dood voor de zweep en alsk haar zelf sla dan vliegt ze de bak door) maar met een zweep rijden gaat gewoon niet, dan kank beter niet rijden, het is dan een grote renpartij.

Ook wil ze op de volte op de linkerhand, als we aan het inrijden zijn, met volte sluiten en openen door middel van wijken, met geen mogelijkheid naar binnen komen in de draf. Op de rechterhand gaat het gewoon heel gemakkelijk, en in de stap doet ze het ook redelijk (sinds kort). Als ik haar met haar hoofd naar buiten laat kijken komt ze netjes op de kleine volte, maar dat is gewoon niet de bedoeling. Ik denk zelf dat het gewoon is omdat ze nogal slim is (ze denkt zelf gigantisch na bij alles wat er gedaan wordt, heel irritant) want zodra ze de andere ponies naar binnen ziet komen wil ze meteen naar buiten, daarvoor is er niets aan de hand en aangezien we altijd op het begin openen en dan wijken naar buiten doen, kent ze dit al zeer goed. Maar ze weet dus al dat ze naar buiten moet, misschien dat ze daarom iedere keer naar buiten valt? Wat moet ik er dan aan doen? En zeg niet buitenteugel en buitenbeen, want die gebruik ik echt heel erg goed, ze kijkt bijna naar buiten zoveel gebruikik de buitenteugel en het buitenbeen, daar krijg ik bijna kramp in, zo hard als ik duw. En ik zit ook netjes recht op de pony, een klein beetje naar binnen meestal.

Mijn 3de probleem (hmm, het lijkt wel alsof mijn pony zoveel problemen heeft, maar dat valt eigenlijk best wel mee Bloos! Scheve mond ) is het springen. Maandag weer eens een springles gehad en het is gewoon niet meer leuk om te springen, terwijl ik er altijd lol in heb gehad. Ze zit me de hele les te vervelen. Ze is duidelijk NIET bang voor de sprong want ze kijkt er niet eens naar en als ik haar stil zet voor de sprong om te laten snuffelen ofzo dan vind ze dat totaal niet interessant en gaat ze rond staan kijken. Maar ze probeert bij iedere hindernis te weigeren, zodat ik er gewoon geen lol meer in heb. Ik moet haar in een idioot tempo op de hindernis aanrijden, dan maakt ze 2 galoppasjes voor de hindernis en ze springt. Maar in galop aanrijden durf ik niet, gisteren geprobeerd en ja hoor, ze staat stil en ik zit bijna voor het zadel. Ze rent er ook nooit omheen ofzo, ze staat gewoon op het laatste moment stil. Het gaat wel al beter (met ups en downs dan toch) want op het begin kon ik in een half uur 2 sprongetjes maken, de andere 20 weigerde ze allemaal. De springles voor die van maandag sprong ze alles en gisteren heeft ze 2 of 3 weigeringen gemaakt. Redelijk goed dus. Wat moet ik doen om haar over die hindernis heen te krijgen? Zoals hierboven stond kan ik geen zweep gebruiken dan rent ze gewoon door de hindernis heen, omdat ze alleen maar bang voor die zweep is.

Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft, want ik wil graag plezier in het springen houden, en dat gaat zo niet, ik word zelf bang om te springen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-07-04 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:15

over het springen, draaft ze wel gewoon over balkjes heen?
en als je na wat drafbalkjes een klein sprongetje neerzet?
stuur je haar er recht op aan?

mijn merrie kon eerst ook niet springen, ik draafde er op af en dan ging ze ook voor de sprong stilstaan of er gewoon doorheen lopen.
Toen ben ik het in galop gaan doen, toen ging ze er wel overheen, en nu doet ze het ook in draf.....misschien toch een tip Knipoog
vliegt ze er omheen of staat ze er voor stil?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 13:28

Ze gaat gewoon op het laatste moment stil staan. Drafbalkjes doet ze wel redelijk, al probeert ze wel uit te wijken, maar dat is gemakkelijk op te lossen met de benen, daar reageert ze ook goed op. We hebben gisteren in verzamelde draf geprobeert over die balkjes heen te gaan en dat gaat allemaal echt heel goed. Maar zodra er een sprong staat dan loopt ze er netjes op af, ze probeert ook niet terug te krabbelen ofzo, maar op het laatste moment staat ze ineens stil en soms springt ze dan vanuit stilstand nog over de hindernis (vroeger vooral, toen waren die 2 sprongetjes die ik kon maken van dat soort sprongetjes waardoor ik bijna achterover uit het zadel viel). In galop doet ze het net zo goed, staat ze ook stil, maar dat vind ik zelf doodseng over hogere hindernissen als 20/30 (erg triest ik weetut, maar daar maakt ze gewoon een iets hogere galopsprong overheen en dat durf ik dan wel, omdat ze dat niet zal weigeren.) Maar vlak voor de hindernis springt ze galop aan, en ze galopeert na de hindernis ook gewoon verder. En die laatste paar passen maken dat ik zeker weet dat ze springt. (is wel zeer irritant, omdat ik niet weet ofk nu in de galop ga en dus door moet gaan zitten of dat ze in draf stil gaat staan)
Ik stuur haar er recht op af en dat doet ze ook gewoon netjes, ze wijkt niet uit ofzo. Schuin erop afsturen gaat bijna neit, het is geen geweldig grote bak, dus dan wordt de wending een beetje klein en dat merk ik meteen, dan doet ze helemaal niets meer.

[edit] Waarschijnlijk omdat die drafbalkjes haar belemmeren een paar galopsprongen te maken voor de sprong dat ze die helemaal niet meer wil springen [/edit]

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:22

het 1e probleem ken ik ook...na ja het verzorg paard van me vriendin heeft dat ook en die gaat even goed netjesaan de teugel maar als je gaat in lopen/ los rijden gaat ze ook duiken en proesten... mijn vriendin gefet haar gewoon lange teugel en rijdt flink met haar door..en na een half rondje is het dan over! misschien helpt het bij jouw pony ook!

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:27

het 2e probleem is wat moilijker ik denk dat het gewoon een spelletje van haar geworden is... gewoon even lekker dwars zitten en vooral niet doen wat het baasje zegt! zo is 1 van mijn verzorg paarden ook... dara kun je niet echt veel aan doen maar gewoon telkes weer oefenen en een zweepie zou onwijs handig om die in je buiten hand te houden en tegen de hals aan te drukken..jammer dat ze zo bang is voor zweepjes...

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:32

het 3e probleem is denk ik ook zo'n dwars spelletje van haar, je moet haar er recht op af sturen, je handen opslot zetten, erg goed je benen er aan houden, voor de sprong 3 galop sprongen maken en pas bij de 3e galop sprong in de verlichte zit gaan zitten maar let goed op: houdt dan ook goed je benen er aan anders flikt ze het weer!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:46

hoe gaat het springen als je haar laat vrijspringen?

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:35

2e probleem zou kunnen zijn dat ze eeen beetje vast zit...want dan is een kleinere volte maken moeilijker en als ze dan naar buiten mag kijken dan buigt ze de wel soepele spieren en dan kan ze het wel..daarom vindt ze het niet fijn om naar binnen te gaan en doet het dus ook niet...oplossing: veel figuren rijden en lekker los maken.
3e probleem: ergens neem ik wel aan dat je het doet maar je weet maar nooit: je hoort vlak voor een extra drijfje te geven...misschien doe je die niet en krijgt ze nu door dat ze dus makkelijk kan weigeren...ik weet niet of dat het is maar het opperen kan geen kwaad Knipoog op probleem 1 zou iktoch zeggen: been geven maar dat doe je dus al..maar je zegt dat je drukt..misschien moet je een keer wat duidelijker op zo'n moment een beenhulp geven (of heel misschien sporen? zodat je alleen een prikje kunt geven op het moment dat ze het doet)

iig veel succes!

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 12:48

Ik heb haar al een paar keer echt een gigantische schop verkocht als ze omlaag komt, en het werkt echt voor geen meter. Dan doet ze het 10 minuten niet meer, en als ik dan opnieuw ga stappen of stilstaan dan valt ze net zo goed weer omlaag.
Vrijspringen weigert ze net zo goed, dan gaat ze er gewoon helemaal niet overheen.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:11

Euhm...
Probleem 1: goed je been eraan zou moeten werken. Als je haar zoals je zegt een rotschop verkoopt, en ze tien minuten later weer gaat duiken, gewoon weer een schop geven, zodat ze weer tien minuten goed loopt, tot ze 't doorheeft... In principe is schoppen geen goede tactiek, en zou 'n tikje met de zweep beter zijn, maar goed, dat gaat dus niet hier...

Probleem 2: Waarschijnlijk zitten die spieren inderdaad vast, en kost het haar moeite... Veel oefenen, en streng zijn... (dat je kramp krijgt in je kuit geeft aan dat je je hak optrekt, als je je hak uitdrukt en met je kuit drijft, zou ze moeten reageren, en dan krijg je geen kramp.)

Probleem 3: Zo te horen vindt ze springen gewoon niet leuk... Als jij dan ook nog eens bang bent, en misschien wel tegenwerkt tijdens de sprong, wil ze helemaal niet meer... Lukt springen bij jou wel op een ander paard?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:45

dat probleem met de zweep kan je misschien oplossen door een spoortje aan te doen?
dan moet je wel je benen stil houden! Lachen en alleen aantikken als ze niet meer vooruit gaat. dat zou dan wat zijn voor probleem 1

probleem 2=> geen ide

probleem 3=> ook weer met spoortjes dan kan je der beetje aansporen! en misschien terug gaan naar de basis! balkjes stappen, draven en galopperen tot ze dit zonder moeite doet! daarna een lage sprong zetten na je balkjes en zo eens springen! kan je ook niet proberen om in draf er op af te gaan en een balk te leggen dat ze 1 galoppas mag/kan maken enzo er over gaan? vooral kruisjes springen in het begin! doet ze dat netjes kan je moeilijkere gaan proberen... Lachen
zo heb ik Pharaon leren springen en die doet het nu moeiteloos dus ik hoop dat het voor jou ook werkt Lachen
veel succes

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 16:58

Ik heb een spoortje aan, waar ze goed op reageert, bij alle andere dingen. Ze is redelijk gevoelig, dus een klein spoortje is echt al meer dan genoeg. Alsk die gebruik dan schiet ze meteen vooruit (als ze stout is, want ze zit dan letterlijk te wachten op de straf Knipoog). Maar op die momenten doet ze gewoon alsof ik geen sporen aan heb, ze reageert er totaal niet op.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:32

selectief gevoelig dus >;)
moeilijk paardje heb je Haha! misschien een groter spoortje en heel rustig zijn als je haar wil aansporen. en wat harder als ze echt niet luisterd...

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:12

probleem 3: misschien geef je haar te veel ruimte voor de sprong, m.a.w. misschien doe je je handen te vroeg naar voren of ga je zelf te vroeg mee naar voren? Mijn oude verzorgpaard weigerde namelijk ook meteen als ie maar iets te veel ruimte had. Oplossing was gewoon zo lang mogelijk blijven zitten en handen gesloten houden, tot het moment van afzet. Wel zorgen dat je dan weer niet te laat bent en niet met de beweging meekomt hè... Knipoog

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:12

Over probleem 1, probeer met meer afwisseling te rijden. Als je halthoudt of als je stapt mag je pony niet denken dat het werken alweer is afgelopen. Laat haar nooit op momenten hals strekken wanneer zij dat beslist, jij bent de baas. Geeft haar lange teugel op de momenten dat het juist goed gaat, maar wees streng bij het halthouden. Ze mag niet je teugels uit je handen trekken (even kort terug trekken). Draaf snel weer aan, niet te lang stilstaan. Sommige paarden vinden het moeilijker om goed afgebogen stil te staan, vaak omdat ze de achterhand niet juist onderzetten.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:16

Tja, over probleem 2 , wil ze altijd al moeilijker op de linkerhand? Paarden hebben vaak ook een voorkeurshand. Net als mensen die links- of rechtshandig zijn Haha!. Wat is trouwens jouw voorkeurshand?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:26

Niet willen springen is heel vervelend. Misschien moet je eerst even iemand anders op je pony laten springen, bijv. je instructrice. Als je al maar een klein beetje bang bent kan dat genoeg voor je pony zijn om te weigeren. Dan kan jij ook meteen zien wat er eigenlijk gebeurt, werkt ook verhelderend.
Het helpt soms ook om goed voor de geest te halen wat je wil doen. Dus hoe je op de hindernis gaat aanrijden en wat voor een geweldige sprong je met je pony gaat maken. Bedenk vantevoren hoe de geweldige sprong eruit ziet en voelt. Denk Franke Sloothaak / Jos Lansink e.d.
Veel succes ermee...

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 11:38

We hebben een tijdje terug gewisseld (een ander meisje van mij op stal op mijn pony) en dat ging goed, nu was dat wel een dag dat ze gewoon goed sprong en niets weigerde. Ik kan niet zeggen dat ik echt bang ben met het springen, eerder kwaad als ze constant aant weigeren is. Instructrice werkt niet zo goed, die is zelf ook niet zo'n held met springen (ook vreselijke paarden onder d'r kont gehad met springen)
Links is normaal haar beste hand, alhoewel het nu toch steeds meer rechts wordt (het wisselt een beetje, klinkt wel wazig vind ik, maar eerst viel ze op rechts constant uit de hoeken als ik doorzat,en nu niet meer, dus de rechterhand wordt steeds prettiger).
Zij is sowieso nooit de baas onder het rijden, zolang ik niet wil stoppen mag zij dat ook niet. Dat heb ik nooit gedaan, dan is ze aan het einde niet meer te rijden ben ik bang.
In stap is het nu echt helemaal opgelost, in draf heeft ze soms dagen dat ze het geweldig doet en soms dagen dat ze het totaal NIET doet. Maar het is wel altijd op dezelfde plek, namenlijk ongeveer op de middenlijn, dus de A-C lijn in de volte.