Travers en keertwendingen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Travers en keertwendingen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 23:53

Fie en ik blijven het moeilijk vinden,

en ik laat op deze onderdelen gewoon te veel punten liggen op wedstrijden...

Wie heeft er tips??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:43

en wat vind je dan precies moeilijk?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:14

Ja inderdaad wat vind je moeilijk??
De hele oefening??

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 17:28

beetje duidelijker zou wel helpen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:59

Travers is een vrij zware buigingsoefening wat best veel training vergt. Schouderbinnenwaarts pakken de meeste paarden best snel op, travers vergt wat meer tijd en training. Mijn tip is om veel korte stukjes te doen, instellen, aantal passen travers, rechtstellen en na een aantal passen weer travers. Bij het inrijden van de travers breng ik zelf beide handen wat naar buiten, waarbij de binnenhand tegen de hals aan komt. Probeer goed aan je tact te denken, die moet behouden blijven, als het paard tact verliest dan iets minder stijl inzetten,

Keertwending vind ik ook best een moeilijke oefening, ook hiervoor geldt vaak korte stukjes, juist de inzet is belangrijk. Als je de keertwending goed leert inzetten dan gaat de rest vaak vanzelf.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:40

Klinkt simpel, maar gewoon heel veel meenemen in de training. Als je het maar vaak genoeg doet, wordt het net zo normaal als een overgang naar stap. Dan maak je je in de proef er ook niet zo druk om.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:36

Ik heb nou al van een paar instructeurs de volgende tip meegekregen wat de travers betreft:
Neem de eerste paar weken stelling naar buiten en zorg dat de achterhand naar binnen komt (dan rijd je dus eigenlijk schouderbuitenwaarts). Na een paar weken proberen om dan je paard recht te stellen, en als dat goed gaat de stelling naar binnen meenemen.
Wat vinden jullie van deze aanpak? Tong uitsteken

Ik heb het nl. tot nog toe altijd zo gedaan: Veel stelling en buiging naar binnen vragen. Kleine volte draaien en van daaruit meteen de travers inzetten. Alleen snappen de meeste paarden er dan de eerste tijd geen snars van wat ik nou bedoel. En daarmee blijven ze gewoon recht vooruit lopen, of vallen ze naar binnen. Scheve mond

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 10:20

O, sorry...

Ik zal wat duidelijker zijn... Bloos

Mijn paard heeft heel veel moeite met de lengtebuiging in de travers, ze komt met haar achterhand wel wat naar binnen, maar ze buigt nog te weinig in haar lijf. daardoor wordt het allemaal een beetje een verwrongen toestand om het zo maar te zeggen...
Dan ga ik ook scheef en verkrampt zitten en gebeurt er helemaal niks fatsoenlijks meer...

Met de keertwendingen is het probleem dat als ik ze klein rijdt mijn paard een been laat staan en als ze wel netjes doorstapt is de wending te groot...

Schouderbinnenwaarts heeft ook heel lang geduurd voordat ze die netjes door kon lopen en dat gaat nu wel best heel redelijk.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:24

Scum schreef:
Ik heb nou al van een paar instructeurs de volgende tip meegekregen wat de travers betreft:
Neem de eerste paar weken stelling naar buiten en zorg dat de achterhand naar binnen komt (dan rijd je dus eigenlijk schouderbuitenwaarts). Na een paar weken proberen om dan je paard recht te stellen, en als dat goed gaat de stelling naar binnen meenemen.
Wat vinden jullie van deze aanpak? Tong uitsteken

Ik heb het nl. tot nog toe altijd zo gedaan: Veel stelling en buiging naar binnen vragen. Kleine volte draaien en van daaruit meteen de travers inzetten. Alleen snappen de meeste paarden er dan de eerste tijd geen snars van wat ik nou bedoel. En daarmee blijven ze gewoon recht vooruit lopen, of vallen ze naar binnen. Scheve mond



Zo heb ik het eerst ook geleerd... maar dat werkte uiteindelijk ook niet zoals het moest gaan, en dan laat je idd heel veel punten liggen.

Toen kreeg ik een andere instructeur en heb ik de eerste 10 weken geen enkele oefening mogen rijden Schijnheilig . Alleen de eerste 3 weken rechtvooruit, en boven z'n eigen tempo. Daarna van achteruit gaan verzamelen, steeds verder, steeds meer en steeds beter. Dit kost echt tijd en als je hier niet bij stilstaat dan kom je er nooit. Toen uiteindelijk kwam de travers.

Dit is mij geleerd door eerst in stapeen kwart-keertwending te rijden, en vandaaruit mét de juiste voorhandbuiging (dus níet het hoofd maar een beetje naar buiten en die kont van de hoefslag af schoppen, zoals het eerst wel vaak gebeurde Bloos ).

Dus: eerst in stap de voorhandbuiging in orde, pas veel later ook in stap op 4 sporen.
Nog veel later (dan spreek ik over 6 tot 8 weken ofzo) kwam pas de draf... en weer eerst de voorhandbuiging en dan pas die 4 sporen.
Uiteindelijk bleek dat het met de juiste buiging helemaal geen probleem was om die 4 sporen te rijden. Het enige waar ik nu nog goed op moet letten is de impuls tijdens die oefening, mijn ponies vallen alle 2 snel terug in tempo en daarom leer ik nu "schakelen" tijdens de travers.

Dan de keertwendingen, die gaan gelijk al een stuk beter na het bovenstaande, je begint met een kleine travers (op 2 sporen of zo Haha! ) en dan dus je buitenbeen, zorg dat je de goede stelling houd, dus in de richting waar je naar toe gaat. Zorg dat de voorhand de achterhand niet "voorbijloopt". Dus altijd eerst de achterhand en zodra de voorhand daarvoor komt weer herstellen of even 2 passen eruit rijden en weer terug om zetten. in het begin waren de wendingen nog heel groot maar nu kloppen ze.

Ik rijd nu M2 en deze oefeningen vormen dus een belangrijk deel van mijn proef. Eerst ging het hier altijd op fout en stond ik er verbaast van dat ik geen winstpunt had Schijnheilig
Nu had ik dit weekend wedstrijd en had 3x een 6 en 1x een 7 voor de keertwendingen, en 3x een 6 en 1x een 4 voor de travers. Die ene travers was niet goed gebogen..

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:27

Scum schreef:
Ik heb nou al van een paar instructeurs de volgende tip meegekregen wat de travers betreft:
Neem de eerste paar weken stelling naar buiten en zorg dat de achterhand naar binnen komt (dan rijd je dus eigenlijk schouderbuitenwaarts). Na een paar weken proberen om dan je paard recht te stellen, en als dat goed gaat de stelling naar binnen meenemen.
Wat vinden jullie van deze aanpak? Tong uitsteken



Deze tip heb ik ook gehad. Mijn paard vind travers erg moeilijk (hij is erg groot) op deze manier leerde hij z'n achterhand naar ninnen te brengen en ik vraag langzaam maar zeker meer buiging.

Ik rijd ook maar korte stukjes travers, eigenlijk alleen de inzet, als dat een paar passen goed gaat rij ik hem er weer uit.
Ik blijf het niet te lang herhalen, af en toe een stukje en dan gaan we weer wat anders doen, hij moet er geen hekel aan krijgen.

hurrilover
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:20

als je nou op een volte gaat zodat je de buiging al goed hebt dan gan je langzaam de kont naar binnen zetten zonder dat de buiging minder wordt als dat goed gaat kan je zijn kont steeds verder en weer minder ver naar binnen doen zodat er speling is als dat goed gaat ga je op een 10 m volte en ga je van daar uit op een recht stuk naar travers
als je een kertwending wilt oefenen moet je op een 10 m volte en zet je zijn kont naar binnen als dat goed lukt kan je het zo doen dat zijn kont bijna op dezelfde plek blijft staan zonder dat zijn speelbeen gaat stilstaan(het achterbeen waar die omheen draait) als dat niet lukt moet je schouderbinnenwaarts aannemen en dan in een halve volt draaind wijken zonder de buiging te verliezen en dan de halv volte steds kleiner proberen te maken.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:26

De keertwending leer je gemakkelijker correct te rijden door geen keertwending te rijden Haha!: ik rijdt een volte 10 meter in en vervolgens zet ik in stap de travers in. Let op dat de achterhand niet op een plaats blijft, maar in een kleine cirkel blijft rondstappen. Maar zo een hele volte 10 meter af en dan weer rechtuit. Let goed op het tempo, zodat de achterhand actief blijft, maar niet overhaast. Door deze volte in travers te sluiten, kom je vanzelf uit in een keertwending, alleen houd je op deze manier de achterhand en met name het spilbeen actief.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 15:38

patos schreef:
De keertwending leer je gemakkelijker correct te rijden door geen keertwending te rijden Haha!: ik rijdt een volte 10 meter in en vervolgens zet ik in stap de travers in. Let op dat de achterhand niet op een plaats blijft, maar in een kleine cirkel blijft rondstappen. Maar zo een hele volte 10 meter af en dan weer rechtuit. Let goed op het tempo, zodat de achterhand actief blijft, maar niet overhaast. Door deze volte in travers te sluiten, kom je vanzelf uit in een keertwending, alleen houd je op deze manier de achterhand en met name het spilbeen actief.


Zo doe heb ik het inderdaad ook wel een tijdje geoefend, misschien moet ik dat weer wat meer gaan oppakken nu het met alleen een keerwending rijden niet lukt...
Hoe doe je het dan in een proef? Op dezelfde manier inzetten maar dan kleiner?

Travers oefen ik ook veel op de volte, buiging vragen en dan achterhand wat naar binnen, dat doet ze wel netjes. Maar zo gauw ik dan rechtuit ga ben ik de lengtebuiging kwijt...

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:51

Bij het losrijden voor de proef rijd ik dus travers op de volte ipv een keertwending, en in de proef sluit ik gewoon meteen de volte door naar keertwending (wel de inzet hetzelfde houden), dat gaat eigenlijk altijd goed. Het lijkt alsof de meeste paarden het makkelijker vinden om een keertwending te draaien dan een volte in travers, automatisch hebben ze er dus weining moeite mee om de volte snel te sluiten naar de keertwending. Sinds ik deze methode gebruik heb ik bijna altijd minimaal een 7. Het grote voordeel is dat ze actief blijven.

Bij de travers heb ik ook nog al eens moeite om de lb te houden. Ik rijd meestal een volte 10 meter, waarbij ik zorg dat tempo en aanleuning goed zijn, bij voorkeur stel ik patos laag in, dat maakt lb makkelijker. Dan rijd ik de hoefslag op waarbij ik patos probeer in dezelde houding te laten lopen als bij het op de hoefslag komen. Wanneer je merkt dat de lb verloren gaat, rijdt je zo soepel mogelijk opnieuw een volte 10 meter in en vervolgens ga je weer over op travers. Zo kun je de lengtebuiging steeds herstellen, net zo lang totdat ze het goed doorhebben.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 17:34

Patos, bedankt!

Ik denk dat ik hier wel wat aan heb!

Vandaag weer die kleine voltes in travers geoefend, de ene kant om pakt ze dat lekker op, de andere kant heeft ze meer moeite mee.

Travers ook weer op de grote volte geoefend en op de middellijn, dat doet ze beter dan langs de hoefslag.

Inderdaad scheelt het wel als ze wat lager ingesteld lopen.
Ik ga het met die kleine voltes proberen en dan ook weer wat lager instellen.

Weer wat te oefenen! Haha!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:43

Ok, ik hoop dat met mijn tips steeds beter zal gaan! Soms moet het kwartje ook gewoon vallen hoor, dat kost even tijd.