wie heeft met dit probleem ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

wie heeft met dit probleem ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 20:35

ik zit met een probleem met een paard van mij..ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en zelfs niet bij een hengst.
mijn kwpn merrie van 5 wordt de laatste maanden intensief getraind (dressuurgericht)..
alles gaat ontzettend goed maar ze heeft een ''tic'' om ontzettend vaak en vervelend te hinniken..dit houd in onder het rijden(ontzettend vervelend want ze gooit haar kop in de lucht, ik probeer haar zo snel mogelijk dan weer naar de verzameling te rijden maar ze doet dit alsmaar ondanks dat ze al te vaak flink op haar donder heeft gekregen) ook doet ze dit in de stal op weg naar stal en bij een buitenrit hinnikt ze op elk paard wat ze ziet.
wie heeft dit al eens eerder meegemaakt want ik weet me er geen raad mee.
we laten wel binnenkort de dierenarts komen om alles te controleren bij haar..er is verder namelijk niets veranderd ze staat dus nog gewoon in de zelfde stal met dezelfde paarden en dezelfde personen..
ik zou het fijn vinden om niet alleen maar te horen te krijgen krijg les..want ik heb bijna dagelijks prive lessen..vandaar dat we de dierenarts laten komen omdat we geen oplossing hebben voor dit ontzettende vervelende gedrag..
bedankt
gr esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!


Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:43

Je zegt dat je haar sinds 5 maand intensief traint... zou het kunnen dat je teveel van haar vraagt, of dat zij het niet zo leuk vindt en ze op deze manier protesteert?

Faber quisque fortunae suae

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:48

Ja dat denk ik ook, en dat ze hinnikt naar elk paard dat zie is normaal, het is een kuddedier hoor.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:51

misschien... dat ze eenzaam is? Lekker met andere paard(en) op de wei of in de bak... zal ze wel wat rustiger worden...

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:56

LauEef schreef:
misschien... dat ze eenzaam is? Lekker met andere paard(en) op de wei of in de bak... zal ze wel wat rustiger worden...

zo zou ik het ook zegge
is het een angsthinnik of een normale
angst=teveel gevraagd
normaal=nix aan het handje-->aandacht vrage

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 22:20

ze staat dagelijks op wei met gemiddeld drie andere paarden..
het is absoluut geen angsthinnik maar eerder een protest hinnik zodat ze haar hoofd in de lucht kan gooien..
er wordt absoluut niet teveel van haar gevraagd ze wordt gewoon op b niveau getraint....ze is zadelmak gemaakt bij een stalling met probleempaarden.
ze is absoluut niet de makkelijkste.
en ik weet dat hinniken natuurlijjk gedrag is maar dit is wel erg overdreven!
voordat ik haar intensief ging trainen heeft iemand anders er op gereden..
erg raar allemaal maar het moet een reden hebben haar gedrag.
gr esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:15

Ik blijf erbij dat het protest is voor het werk wat ze doet. Ik denk ook niet dat het eenzaamheid is, want om eenzaam te worden moet ze toch echt langer alleen staan. Misschien vraag je niet teveel, maar vindt ze het gewoon niet zo leuk? Probeer anders eens om een aantal weken voor wat meer afwisseling te zorgen? Bv longeren, cavaletti/behendigheid, buitenritjes, dit in combinatie met de training, maar je kunt er oko voor kiezen om die even te laten voor wat het is.
Natuurlijk ken ik het paard niet, maar naar wat je beschrijft denk ik aan protest.
Ik bedenk me ook net: hoe ligt het zadel? Kan dat ook voor pijn of irritatie zorgen? En zou de oorzaak ook op één of andere manier bij jou kunnen liggen?
Wat goed dat je achter de oorzaak probeert te komen in plaats van de symptomen alleen maar te gaan bestrijden OK dan!
Veel succes!

Faber quisque fortunae suae

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:33

Ik denk dat het vooral is dat je paard bij de groep wil horen.Bij mijn paard zijn een heleboel van dat soort problemen overgegaan door grondwerk, daardoor is ze mij meer als leider gaan zien en voelt ze zich veilig.Terwijl toen ik haar net reed ze ook alles bijeen blerde ,of zelfs ook maar een stap met mij meeging.Gek werd ik er soms van.Nu zijn we al een eind verder en moet ik alleen aan ons probleem trailerladen nog werken.Je hebt een startpagina van N.H daar kan je veel op vinden.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:35

Ja joh, daar zeg je natuurlijk ook wel wat!

Faber quisque fortunae suae

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 19:45

bedankt zeg..
ik ben er ook achter gekomen tijdens de les vandaag(mijn instructice is erop gegaan) dat je haar constant bezig moet houden..
maar als ik de broep met haar aan het oefenen ben kan ik haar niet constant bezig houden omdat de oefeningen niet zo snel achter elkaar komen..
en ze vind het wel leuk het werk want ze loopt echt alsmaar met de oren naar voren of half luitserend naar mij..dat is dus wel super van haar.
bedankt voor jullie reactie

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Nynke15

Berichten: 116
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:57

Mijn verzorgpony deed dit ook een tijdje, maar alleen
als ik vlak bij de schuur reed en er een andere pony in
de schuur stond.
Ik heb toen de deuren van de schuur elke keer goed
dicht gedaan zodat ze het andere paard niet kon zien en
toen ging ze steeds minder hinniken. Haha!
En nu doet ze het helemaal niet meer, het was gewoon
een beetje aanstellen, maar dat ligt natuurlijk ook aan
het paard. Knipoog

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 12:36

ik heb net gereden en ze heeft niet gehinnikt:D
ik heb haar de hele tijd bezig gehouden en ze heeft niet vervelend gedaan..
bedankt voor jullie reacties..

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:43

Ik wilde net zeggen dat je haar meer aan het werk moet zetten, maar daar was je dus al achter. Lachen Fijn dat het beter gaat nu.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:06

nou hartstikke goed!!

Faber quisque fortunae suae


boemel

Berichten: 8359
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:29

Die van mij kan ook ontzettend hinneken, helemaal als ze hengstig is.
Het enige dat helpt is aan het werk zetten. Voordat ze hinnekt, wil ze ook naar andere paarden kijken. Dat sta ik niet toe. Ik rijd haar behoorlijk naar voren, als ze echt niet op mij wil letten in galop op de volte.
Dan gaat het wel snel weer over.

Op concours hinnekt ze ook heel veel, maar dat doet ze pas als ze klaar is met het werk, dan heb ik er niet zo'n probleem mee.

Gewoon een sociaal dier dus Haha! .

Oja, mijn paard is niet eenzaam!
En er wordt ook niet teveel van gevraagd!

M1+10


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0 en 95 bezoekers