Jacobskruiskruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 09:44

Hallo allemaal,

Sinds een jaar heben we een ware plaag van Jacobskruiskruid in de wei staan alhoewel we vorig jar alle plantjes eruit hebben getrokken en daar nu nog mee bezig zijn.
Heeft iemand de oplossing tegen deze plaag?
We hebbe tot nu toe alle plantjes eruit gerukt met wortel en al, de man die bij ons tegen onkruid sopuit zegt dat er geen afdoende gif is.
Weet iemand raad???
Groetjes Lisa


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:48


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:50

Doodspuiten, omploegen en weiland opnieuw inzaaien. En dan hopen dat de omringende weilanden ook worden bijgehouden.
Ik zou van dat weiland iig geen hooi maken.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:50

[MD] jacobskruiskruid

Helaas hebben we er hier ook veel last van. Uittrekken is de enige remedie, niet verbranden maar in de kliko/vuilniszakken anders heb je kans dat evt. zaad zich nog verspreid.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:52

"De meeste dieren mijden de plant, maar het wordt anders wanneer dit gewas terecht komt in hooi- of kuilvoer; de dieren herkennen de plant niet meer en eten het gewoon op. Anders dan de meeste andere giftige planten verliest St. Jacobskruiskruid zijn giftige werking niet na droging en blijft het dus ook in hooi onverminderd zeer gevaarlijk. Het gif zich verspreidt zich via de St. Jacobsplant door het hele hooi. "

Ik vind dit overigens een erg belangrijke kwestie en erg belangrijk topic, lisa_pluisje! Ik hoop dat veel mensen dit lezen, want ik ben bang dat er nogal eens te gemakkelijk wordt gedacht over St. Jacobskruiskruid Scheve mond

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:14

Lastig en verradelijk giftig plantje het is een inheemse plant maar heeft zich door beheersmaatregelen vreselijk verspreid. Ik heb er in de wei nog geen last van, maar langs de snelwegen zie je het massaal staan samen met een heleboel distels. Vroeger werd er altijd op toegezien dat dergelijk onkruid werd bestreden Verward
Ik win altijd m'n eigen ruwvoer, maar voor degenen die dit moeten inkopen wordt het echt uitkijken en laat je niks wijsmaken dat het wel wat meevalt.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:12

Kan iemand mij vertellen hoe het gif van een gemaaide plant zich kan verspreiden door een hele baal hooi ??
De opgedroogde plant blijft uiteraard giftig en als hij heel klein gemaaid wordt zullen er meerdere stukjes in een baal zitten, maar hoe een hele baal vergiftigd kan worden Verward


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:21

Ik denk ook niet dat de plant het gif afgeeft... ze bedoelen denk ik gewoon dat het plantje inderdaad door de hele baal verspreid kan zitten.

't Is inderdaad wel heel lastig allemaal hoor... Ik bleek er een heleboel in en om m'n weitje van te hebben, maar ookal trek ik alles er uit, naast m'n wei ligt een groot stuk 'openbaar grasveld' en daar groeit het ook en da's toch echt een beetje te groot om in je eentje van kruiskruid te ontdoen. Daarnaast is dat nu net gemaaid, net in de tijd dat de pluizen er al in komen, dus 't is al weer uitgezaaid ook.
(En grote ronde balen hooi van gemaakt, dus daar gaat weer iemand het voeren ook... heb helaast niet gezien dat ze gemaakt en later opgehaald werden, anders had ik er wel wat van gezegd...)

Veel boeren letter er ook niet op hier... vroeg vandeweek de plaatselijke boer waar ik m'n zaagsel haal (en pas dus ook even een baaltje hooi omdat ik er door heen was) of hij er op lette, nou, hij keek of ik niet goed wijs was. ''We voeren het al jaren, van het zelfde land en nooit problemen gehad" Nee... je hebt slacht kalveren...lekker, die krijgen de kans niet om ziek te worden... En die paar geiten... tja, als er een ziek wordt wordt daar ook niet verder bij nagedacht...jammer dan...

Dus nu op zoek naar een boer die er wél op let... valt nog niet mee ben ik bang.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:56

Ik denk ook dat ze bedoelen dat die bloemetjes van die plant los kunnen laten in kleine deeltjes en zich zo door de baal hooi kunnen verspreiden. Lijkt me wel logisch eigenlijk. Bovendien hoeft een paard er niet veel van te eten om er toch ontzettend akelige gevolgen aan over te houden. Dus ook al zitten er wat van die 'polletjes' in en je haalt eventueel achteraf de zichtbare gedroogde planten er uit, toch is die baal hooi nog schadelijk

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:04

Ik heb ergens gelezen dat bij een inname van 10 kg of meer het paard dusdanig beschadigd is dat het fataal is.
Vandaar dat die mestkalveren er nooit aankomen.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 16:08

Hoi,

Nou neem maar van mij aan dat het niet meevalt met dit plantje, hier een paar boerderijen verder hadden ze Jacobskruiskruid in de wei en er gingen maar liefst drie paarden dood en hoe!!!!!
ze werden vreselijk ziek en hadden blaren in hun mond, hun lever stopte er mee en bij sommigen kwam er een soort mok waarbij het hele been haast tot boven dik was en dat openbarstte en de pus langs hun lichaam droop.
Zelfs het veulen dat nog bij zijn inmiddels gestorven moeder had gedronken werd ziek.
Op het laatst rolden ze half bewusteloos door de hele wei en stierven stuiptrekkend.
En als het in de wei staat, ik heb een live verslag van een van de ruiters waar die paarden stonden gehad, ZE ETEN HET WEL!!!! OOK WANNEER HET GEWOON IN DE WEI STAAT.
Momenteel staan er twee hier die het overleefd hebben bij te komen van een lichtere mate van die vergiftiging en bij een van hen is de leverfunctie ernstig verstoord (dat kun je laten meten jaja!!!
Dus ik trek me suf aan die rotzooi, is niet leuk, even een voorbeeld, vorig jaar hebben we van circa een derde hectare 30 kruiwagens plantjes afgehaald
Groetjes Lisa

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:09

Als na het maaien het gemaaide gras geschud wordt dan kunnen de planten idd door de hele baal zitten. Alleen dat er uithalen wat je met het oog kunt zien is zeker niet volddoende. Het plantje behoudt zijn gele kleur van de bloemetjes, ook in gedroogde toestand. Wie hooi moet hebben doet er goed aan om echt heel kritisch na te gaan waar hij het vandaan haalt!

Je suis Charlie.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 07:38

Bij ons in de wei is er ook een hele plaag van dat kruid.
We hebben in 1 wei alles met de hand eruit gehaald. De andere wei gaan we gif op doen.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:21

In een baal hooi of voordroogkuil trekt het gif ook in het grashooi.
Een baal hooi bevat als het net van het land komt nog vele liters water, vooral vlezige planten zoals st jacobskruiskruid zijn nog lang niet droog en deze sappen trekken door de hele baal en kunnen in het laboratorium in voermonsters worden aangetoond ook als in dit monster geen delen van het jacobskruiskruid zitten
Afbeelding

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:11

Tjee, het wordt het ware plaag...
Is dat dat spul wat nu welig tiert langs bermkanten (en dan ook echt veel!)
Dan voorzie ik grote problemen van de winter, want van de bermkanten worden vaak van die hooirollen voor dierenconsumptie gemaakt.
Bah, ik ga naar een nieuwe stal waar men eigen hooi maait, dus even kijken of het daar de kop ook opsteekt...
Ik was er heel sceptisch over, nu vind ik het toch wel eng vinden....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:27

Volgens mij is het ook echt iets van het laatste jaar/2 jaar ofzo hoor... 'Tuurlijk was dat rotplantje er al, maar voor twee jaar terug had ik het eigenlijk alleen nog langs de snelweg gezien hier. Nu groeit het écht overal.
Ik heb me ook nog nooit druk gemaakt of m'n hooiboer wel op kruiskruid lette, maar ik wordt nu toch echt een beetje nerveus van het feit dat ik nu bijna geen hooi kan krijgen wat gegarandeerd vrij is van die zooi... Meeste boeren kijken me aan of ik gek ben...
Ik heb inmiddels de folder geprint die op die Paard Natuurlijk site staat in die ga ik ze nu in de handen drukken.
Gele bloemetjes in het hooi kunnen trouwens ook van die kleine langstelige 'paardenbloemetjes' (weet niet hoe ze heten, maar daar lijken ze op. Groeien hier heel veel) zijn, dus dat hoeft niks te zeggen...
Morgen maar weer verder bellen.
Als iemand een goed hooiadres heeft voor betaalbaar hooi wat kruiskruid vrij is, dan houd ik me aanbevolen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:30

Goed hooiadres én betaalbaar.. dat adres wil ik ook. Betaal nu € 4 voor een baaltje van rond de 19 kg en dat is dan nog van vorig jaar !!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:41

Ik heb vandeweek ook één baaltje opgehaald in Lunteren... 4 euro en totaal verschimmeld. Zou van dit jaar zijn, maar lijkt me sterk.
Ik hoop nu een adres in Uddel te hebben, maar die moet ik nog bellen of ik ook gewoon zelf kan ophalen. 3 euro per baal en gegarandeerd vrij, want ze spuiten er tegen. (en dan lezen we over een paar jaar waarschijnlijk dat het gif wat daarvoor gebruikt word in het gras opgeslagen wordt en slecht is voor je paard Lips are sealed )

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:42

toevallig dat we vandaag op stal erover gehad hebben.
de stalhulp yvonne had heel veel uit de wei geplukt,en dit in een bloemenvaas binnen in de kantine gezet....
en ook ik herkende het niet als jacobskruiskruid,want had alleen ooit kopie in zwart/wit gezien ervan.
en zei ook nog vrolijk,paarden ruiken toch wat giftig is!!!!!!normaal eet een paard niet iets wat giftig is.
maar nu ik de verhalen hierboven lees begin ik te twijfelen.
of kan het zo zijn dat die paarden toevalig jacobskruid wat verot en dood was hebben gegeten,want dan ruiken ze het schijnbaar niet meer.
paarden in de natuur eten toch ook niets giftigs????dat is toch de natuur.
dus kan dat ,dat jacobskruiskruid vergaan op de wei heeft gelegen,opgedroogd is,en dat toen die paarden ervan hebben gegeten?????
want anders begin ik me langzaam druk te maken,dit staat ook bij ons in de weien namelijk.

Bloos!
karin

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:05

Karin_B schreef:
paarden in de natuur eten toch ook niets giftigs????dat is toch de natuur.

Klopt, áls paarden genoeg te eten hebben zullen ze het mééstal laten staan.
Maar ik ken mensen die dénken dat er nog een hoop gras in de wei staat, terwijl voor het paard de wei gans kaal is.
In dat geval gaan de paarden puur van de honger tóch aan het 'vieze' gras beginnen. Hier hoort dus ook het kruiskruid bij.

Een buurvrouw heeft achter mijn huis 1,5 ha gras liggen waar het hele jaar door pony's/paarden op staan (2 a 3). Het ziet er behoorlijk 'golvend' uit. Maw het lekkere gras is opgegeten en de rest wordt gegeten als er niets meer staat wat de paarden 'eetbaar' vinden.
Soms wordt dit golvende gedeelte gemaaid als het echt te hoog wordt. Er komen dan nog zo'n 3 grote ronde balen af.
Dit wordt afgevoerd en 's winters gevoerd aan de stalpaarden. En die eten het wel, want die krijgen tenslotte niets anders. Cool

Mijn andere buurman heeft 1 ha waar alleen schapen gelopen hebben. Hier heeft nu al een jaar geen schaap op gestaan. Het gras (en de rest) stond +60 cm hoog. 2 buren met paarden wilden het niet een gratis hebben. Maar een bekende pensionstal heeft het gemaaid, gebaald en dat wordt straks gewoon aan de pensionpaarden gevoerd.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:13

oei god weet waar ons hooi vanafkomt,maar hoop en denk wel dat peter(king stabels)hier goed mee omgaat,want dankzij die zwart/wit kopie op ons prikbord had ik eral over gelezen,terwijl ik er nog nooit van had gehoord.

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:00

Ik zat vandaag toen ik in de auto zat nog eens te letten op de plantjes in de berm. En inderdaad, ook in Brabant staat de berm er behoorlijk vol van. En dat niet alleen. Vlak na de afslag Vorstenbosch op de A50 staan een aantal paarden in een weiland met zeker een half meter hoge planten: St. Jacobskruiskruid. Het valt enorm op, omdat de paarden er compleet omheen hebben gegeten. De planten lijken enorm groot, groter dan normaal. Ik weet niet hoe groot ze kunnen worden, maar zolang er niets aan gedaan wordt, zal het wel doorgroeien, denk ik. Het zag behoorlijk geel in die wei, maar ja, ik ben nog blij dat er voor mijn gevoel niet van gegeten is. Maar je weet t maar nooit. Ik vind het toch een erg naar 'plantje'

Het lijkt trouwens ook flink wat op kamille, of niet? Volgens mij zei ik afgelopen zondag nog 'hee een kamille plant' tegen Francis, terwijl ik bij nader inzien me bedenk dat het vast een Jacobskruiskruid moet zijn geweest. Kamille pluk ik vaak (ruikt lekker), kan ik beter niet doen in andere gevallen... Scheve mond

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:03


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:20

Ze blijken dus ook uit dezelfde familie te komen Gera, dus zo gek was het niet wat je zei...

Naam: Echte Kamille
Familie: Composieten
Latijn: Matricaria chamomilla

Naam: Jacobskruiskruid
Familie: Composieten
Latijn: Senecio jacobaea

Er is ook nog gele kamille... die lijkt nog meer op dat kruiskruid.
op deze site kun je ze allemaal vergelijken.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:26

Ik dacht al dat er gele kamille bestond! Ik heb mijn zadeltassen er vol van gedaan tijdens een trektocht in Frankrijk, omdat ik het zooo lekker vond ruiken
Maar.. is dit off-topic? Bloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers