Freestyle clinic / puppy cursus voor paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Freestyle clinic / puppy cursus voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:43

Vandaag ben ik naar Groessen geweest voor een freestyle demonstratie door Marijke de Jong.

Ik ben zelf niet zo goed thuis in freestyle maar lees er op Bokt wel eens wat over en ik heb wat boeken van Hempfling gelezen en dat had me nieuwsgierig gemaakt. Je kunt er een hoop over lezen, maar hoe ziet het er nu uit en dat wilde ik graag een keer zien.

Marijke gaf een demonstratie met 3 paarden. Een prive paard [merrie], een bazige manege merrie en een schrikkerige manege pony. Met de eerste 2 had ze zelf al kennis gemaakt, de pony kende ze zelf nog niet.

Marijke legde veel uit. Zo weet ik nu wat 'loswerken' is en dat dat niet te maken heeft met het loswerken zoals ik dat ken uit de dressuur. Ik heb gezien hoe ze tot een join-up kwam en dat de join-up een bevestiging liet zien van de rangorde die de basisvoorwaarde is voor een prettige omgang met je paard. In de omgang met je paard neem je zelf de plek in van alfa-hengst en alfa-merrie tegelijk. Het paard begrijpt de taal van hen en als mens probeer je in freestyle op een menselijke manier de paardenlichaamstaal te imiteren.

Op het moment dat de rangorde is vastgesteld kun je werken aan oefeningen die de vertrouwensband met de leider [mens] testen en vergroten. Daar zijn een aantal oefeningen voor zoals het labyrinth [eenvoudig] en de brug die later wordt omgebouwd tot wip [complex].

Marijke gaf heel veel tekst en uitleg, illustreerde dat met voorbeelden en refereerde daarbij steeds weer naar het natuurlijke gedrag van paarden. Steeds kwam ze weer terug op de 2 centrale thema's van freestyle: accepteerd het paard je als leider en ben je duidelijk in je communicatie. Echt een heel goed en super helder verhaal! Zo'n verhaal hoort thuis bij de basisopleiding van iedereen die met paarden omgaat .

Wat me wel heel duidelijk is geworden is dat freestyle niets meer-minder is dan het werken aan een prettige dagelijkse omgang met je paard. Ik ben alleen benieuwd wat nu het vervolg daarop is. En eigenlijk vraag ik me af of mensen die met freestyle bezig zijn ook daadwerkelijk anders dressuur rijden of springen. Ik ben zelf niet met freestyle bezig maar ik ga eigenlijk niet anders met mijn paard om dan ik vanmiddag gezien heb. Wat ik gezien heb deed me denken aan de puppy cursus voor honden waarbij de baasjes geleerd wordt hoe ze moeten communiceren met- en anticiperen op het gedrag van hun 4-voeter om zo een fijne band op te bouwen.

Het is echt een aanrader voor iedereen die van plan is om een paard aan te gaan schaffen om eerst een paar workshops te volgen. Marijke geeft ook cursussen voor mensen die geen eigen paard hebben. Dit zou een hoop onbegrip en paardenleed kunnen voorkomen.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:46

jammer dat ik niet heb kunnen komen.... maar als je volgende keer nog zo'n cursus weet jippie ga ik graag met je mee...

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:59

Ik ben vanmiddag ook geweest en ik vond ook dat Marijke het duidelijk uitlegde. Jouw opmerking: En daarna? Kan ik me heel goed voorstellen. Zoals Marijke uitlegde is het inderdaad een basis die je in de dagelijkse praktijk kunt (blijven) gebruiken.
Een stap hierna bijv. is wat je "op de grond" hebt geleerd ook in praktijk te brengen als je op het paard zit. Dus duidelijk zijn, realiseren wat jouw lichaamshouding / spanning / gemoedsrust doet met je paard als je erop zit. En leren dominant te zijn zonder boos of ongeduldig te worden. En leren om met zo weinig mogelijk hulpen je paard te doen wat jij graag wilt.
Jippie, jij hebt het geluk dat jouw instructrice jou daar al goed in begeleid maar een heleboel ruiters kunnen in die hoek wel extra hulp (lees: iemand die hen een spiegel voorhoudt) gebruiken.

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:29

ik ben ook geweest,en vond het heel indrukwekkend.
heb met marijke een afspraak gemaakt,om bij mij op eigen locatie een dag te komen,en met mijn eigen paard te gaan werken.
Maar jullie hebben wel gelijk,hoe je dit met rijden in de praktijk kan brengen.
Maar zover ben ik met mijn paard nog niet,eerst maar werken aan dat hij mij als leider ziet,en mij vertrouwt om met mij alleen op pad te gaan,zonder dat er een ander paard bij is.
Toch zou ik het fijn vinden om bv elke week les in freestyle te krijgen bij mij op locatie.
ik ben al wel op zoek geweest naar iemand die les geeeft in mijn omgeving maar nog niets gevonden.
wie iets weet,ik hoor het graag.
maar tot dan ga ik mij fijn verder verdiepen in de boeken en aan de slag met marijke.

JanDik
Berichten: 33
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:37

Zoiets zouden ze eigenlijk standaard bij een manege moeten doen, tegelijk met je eerste longeerlesjes. Hoeveel mensen ik wel niet zie bij maneges die niet eens weten hoe ze een paard moeten leiden. Levert wel grappige plaatjes op van mensen die achter het manegepaard aan bungelen naar een grassprietje, maar dat wordt meestal helaas gevolgd door een mep of een ruk in de mond. Zulk soort lessen zou dat voorkomen denk ik.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:41

Leuk om te zien hè, je staat er vol verwondering bij te kijken hoe sommige mensen met simpele bewegingen een paard weten te leiden. Natuurlijk red jij dat in de dagelijkse omgang ook, maar dit is net een vak apart. Heel interessant om er eens een graantje van mee te pikken.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:53

Ik vond het ook leuk om te zien.
Vind het altijd leuk om nieuwe dingen te zien. Pik je toch altijd wat van op.
Maar voor mijn gevoel heb ik ook niets nieuws gezien.
Ik ga op de "normale" manier met Buddy om, ook hij volgt me overal, en weet prima wat "mijn ruimte" is. Daar heb ik geen touwtje voor nodig.
Maar ik kan me goed voorstellen dat als je op een bepaald punt vast zit met je paard dit best een nieuwe deur voor je zou kunnen openen.

Vond wel dat marijke het erg leuk gebracht.

Wat JanDik zegt ben ik het eens.
Zou idd een hoop onnodige stomme situaties kunnen verkomen.

Joost was wel geinspieerd en heeft het op Kobus (zijn shet) geprobeerd, maar die gaf geen sjoege Haha! die keek eens achterom zo van heeeeey doe eens ff normaal Knipoog

Vond het grappig dat onze visies redelijk uit elkaar liggen, dat maakte het juist interesant.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:03

Ik zpu er ook heen gaan fijn dat het zo geslaagd was! Maar ik ben niet geweest om dat ik naar een paard ging kijken, en dat ging even voor.

Om je vraag te beantwoorden, ik doe dit nu een poosje, en wat ik voornamelijk merk is dat ikz elf veel rustiger ben geworden, en deze rust ook goed naar mijn paard over kan geven

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:17

Er is geen daarna. Freestyle is een manier om iets te bereiken en geen doel op zich. Oftewel freestyle is een manier om bijv. te springen, dressuren, western, endurance etc etc te rijden.
Het is een manier van omgaan met je paard.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:28

Verheugend en bemoedigend om te zien hoeveel jeugd er aanwezig was!
Kan geen kwaad dat de jonkies ook nog iets anders meekrijgen dan de
standaard >;) manege-input. Knipoog

OK dan!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:03

Het "jammere" vind ik dat als zo'n iemand als Marijke een demo geeft het eruit ziet alsof het heel gemakkelijk is om te doen. En dat je dat thuis ook wel eens even nadoet. Helaas werkt dat in de praktijk niet zo.
Waterkippie: Ik heb ook nog eens nagedacht over de vraag die je stelde: Een join-up is zwaar voor een paard dus waarom doe je dat zo vaak.
Kan het zijn dat je bedoelt dat het zwaar is voor een paard om elke keer naar iemand toe te komen en dan weer weggestuurd te worden? Ik kan me voorstellen dat je dat niet fair vindt ten opzichte van het paard. Maar zoals Marijke het voordeed werd het paard elke keer flink beloond als hij/zij naar haar toe kwam en werd niet meteen weggestuurd.
Ik ben niet echt bekend met de term join-up dus misschien begrijp ik het verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:37

Eigenlijk jammer dat er op maneges niet meer aandacht wordt besteed aan Freestyle of het verklaren en begrijpen van paardengedrag. Als ik dit mezelf al eigen had kunnen maken in mijn manegetijd had me dat een hoop ellende bespaard. Uiteindelijk is het allemaal toch wel goed gekomen en durf ik te zeggen dat ik paarden begrijp, maar ik heb wel een lange weg afgelegd.

Wat ik me wel afvroeg later is: en hoe doe je dat nu met een paard dat absoluut geen looplust heeft. Zo iets als de shet van Waterkippie. Hoe los je dat nu vriendelijk op? In de engelse stijl zit je het paard dan eens goed achter de vodden met de zweep waarbij je hem best mag raken [respect voor de zweep]. Maar hoe breng je je paard respect voor het touw bij als ie niet zo snel onder de indruk is? Blijf je in Freestyle altijd wachten totdat het paard vrijwillig in actie komt of ga je dan ookover tot 'hardere acties' en wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:42

Onze shet is gewoon vreselijk goed afgerich. Die loopt pas als je het juiste commando geeft.
Vreselijk braaf dus.
En das mooi voor beginnende paardenmannen Haha!

Maar vandaag heeft joost weer een poging ondernomen, hehe hij geeft niet zo snel op Knipoog
Maar het is gewoon bijna nie te doen, hij kijkt je echt zo aan van eeeeehmmm wat wil je?
En als je dan voorwaarts stap zegt stapt ie braaf weg, zeg je kobus hier komt ie....
En loopt ie zo overal achter je aan, maar ehmm dat grondwerken zo op die manier is niets voor hem denk ik...

Wel kan hij los in de bak, en als je dan voor hem komt veranderd hij ook van hand, precies zo als Marijke deed, maar om te lopen moet je toch echt stemhulpen gebruiken...

Maargoed, ik zelf denk dus dat het voor Kobus gewoon niets is, misschien zijn er hier mensen met een andere kijk erop, dan hoor ik het graag Knipoog

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 01:31

'Los in de bak' is wat anders.
Vermoedelijk krijg je Kobus in een ruimte van ca. de afmetingen die
je gisteren zag wel degelijk aan het lopen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 01:54

sommige paarden zijn echt onmogelijk kwa freestyle grondwerk Haha!
ex instructrice deed de instructie cursus bij emiel en die heeft op een gegeven moment zelfs een onmogelijk geval meegenomen naar emiel toen ze weer cursus had
ze kreeg er niets uit

dit paard gaf zelf aan niets in het gezwiebel met touwtje te zien
en graag zoals normaal de hulpen kreeg
had van dat paard ook niets anders verwacht *LOL*
maar de meeste paarden reageren er idd goed op

maar voor mezelf vind ik het niets
liefst zo min mogelijk hulpmiddelen in mijn handen , dus ook geen leadrope of wat dan ook

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:18

Botervlieg schreef:
'Los in de bak' is wat anders.
Vermoedelijk krijg je Kobus in een ruimte van ca. de afmetingen die
je gisteren zag wel degelijk aan het lopen.


Nee bedoel niet een gewone bak, wij hebben een longeer bak, die bedoelde ik...
En lopen is het probleem niet, zolang je de hulp maar geeft.
Verder heeft kobus egwoon respect voor je, maar in dat freestyle ziet ie gewoon niets denk ik.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:11

[VvdD] Grote dank aan Manon2 !!!

Ik heb een curus gevolgd van 3 dagen bij haar. Hier mijn verslagje. Je zegt eigenlijk precies wat het is: een puppy-cursus en mijn conclusie was dan ook dat eigenlijk iedereen zo'n cursus zou moeten volgen !!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:19

Maar waarom zou iedereen zo een cursus moeten volgen? Ik heb met Buddy een prima verstands houding, ik zou niet weten wat zo een cursus zou toevoegen bij buddy en mij...

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:53

Ik heb eens een demo gezien waarbij manege mensen zelf eens mochten proberen om het na te doen. En dan merk je dat het voor veel mensen toch moeilijker is dan het lijkt.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:00

Jippie schreef:
Wat ik me wel afvroeg later is: en hoe doe je dat nu met een paard dat absoluut geen looplust heeft. Zo iets als de shet van Waterkippie. Hoe los je dat nu vriendelijk op? In de engelse stijl zit je het paard dan eens goed achter de vodden met de zweep waarbij je hem best mag raken [respect voor de zweep]
. Maar hoe breng je je paard respect voor het touw bij als ie niet zo snel onder de indruk is? Blijf je in Freestyle altijd wachten totdat het paard vrijwillig in actie komt of ga je dan ookover tot 'hardere acties' en wat moet ik me daar bij voorstellen?


Je gaat op een gegeven moment steeds "dwingerder" vragen. Dus eerst rustig zwaaien met het touw, dan draaien, en dan steeds harder en sneller draaien totdat het touw als het ware gaat zwiepen. In het uiterste geval loop je dichter naar het paard toe, maar niet raken met het touw!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:28

Waterkippie schreef:
Maar waarom zou iedereen zo een cursus moeten volgen? Ik heb met Buddy een prima verstands houding, ik zou niet weten wat zo een cursus zou toevoegen bij buddy en mij...


Soms is het gewoon goed om eens te kijken, te zien en te horen hoe een ander het doet. Het zal heus zo zijn dat de verstandhouding goed is tussen jou en jouw paard. Het kan ook zo zijn dat jij van nature perfect omgaat met paarden en dat het daarom allemaal goed gaat. Maar heel soms is het ook eens handig om je eigen ideeën en opvattingen aan de kant te zetten, want dat zijn de momenten dat je het meeste leert.
Groetjes, zat achter je tijdens de demo.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:34

Silvia schreef:
Je gaat op een gegeven moment steeds "dwingerder" vragen. Dus eerst rustig zwaaien met het touw, dan draaien, en dan steeds harder en sneller draaien totdat het touw als het ware gaat zwiepen. In het uiterste geval loop je dichter naar het paard toe, maar niet raken met het touw!


Dat heeft joost idd vandaag ook gedaan en dan komt er wel iets meer beweging in idd.
Maar echt van harte gaat het niet Haha!

vrijwillgers die eens een poging willen wagen *LOL*

En Odi,
Ik heb wel eens wat NH dingen met Buddy gedaan, maar ik merk dan geen verschil in de band zeg maar. (beetje lastig uitleggen)

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:41

Even een aanvulling: Je mag het paard wel raken met het touw, maar niet straffen! Dus wel het touw tegen het paard aangooien, maar niet raken als je zwiept. Snappie?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:46

Silvia schreef:
Even een aanvulling: Je mag het paard wel raken met het touw, maar niet straffen! Dus wel het touw tegen het paard aangooien, maar niet raken als je zwiept. Snappie?



eehmm ja, maar hoe dan raken, als je gooit zeg maar?
Das dan toch een beetje hetzelfde als wat je doet tijdens longeren met de zweep als ze niet doorlopen?
Of snap ik je nu niet?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:50

[quoteEn Odi,
Ik heb wel eens wat NH dingen met Buddy gedaan, maar ik merk dan geen verschil in de band zeg maar. (beetje lastig uitleggen)[/quote]

Waarschijnlijk zit het gewoon goed tussen jullie, NH is heus niet de enige manier om een goede band met je paard te krijgen.
Zelf heb ik er gewoon gigantisch veel aan gehad. Had altijd een stress-kip KWPN'er, 3/4 engels volbloed. Nu heb ik een superpaard (wel dezelfde hoor) die 's-avonds altijd los in de schuur loopt (voordat ze de box in gaat), ook tijdens het hoeven uitkrabben staat ze los in de schuur. Een paar weken geleden heb ik voor het eerst met haar in het bos gereden zonder zadel en hoofdstel (wel een halster). Er zijn voldoende mensen die dit normaal vinden, voor mij was dit jaren geleden ondenkbaar en ook levensgevaarlijk.
Je moet ook niet denken dat na een paar keer los werken de hele band al anders is. Het wordt op een gegeven moment een hele omschakeling van jezelf, hoe jij jezelf neerzet tegenover je paard. Straal je spanning of ontspanning uit op het juiste moment. Het is toch ook mogelijk dat jij dat al doet zonder het in de gaten te hebben. Misschien is het voor jou wel een tweede natuur, ik heb het me moeten aanleren. Op momenten dat mijn paard vroeger in de stress schoot werden mijn ogen ook twee keer zo groot en dat zijn dingen die ik me mezelf allemaal heb moeten afleren. Paard in de stress en dan jezelf aanwennen dat je zeer ontspannen gaat staan, het kwam bij ons zo precies dat ik zelfs mijn kaakspieren moest ontspannen. Daar zijn best veel privélessen voor nodig geweest om mijn hele houding te veranderen.