Wat doen met voedingsmiddelen die je niet gebruikt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Wat doen met voedingsmiddelen die je niet gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 21:16

Sorry voor de vage titel...... ik zal het wat duidelijker omschrijven:
Zo af en toe ruim ik de kelder en de keukenkastjes op, en daarbij heb ik altijd wel een volle vuilniszak met voedingsmiddelen die over de datum zijn gegaan.
Soms omdat ik teveel ingekocht heb, soms omdat ik de dingen die er staan niet lust oid. (denk aan kerstpakketten, pakken koekjes, cakemeel, soep, sausjes en dat soort ongein *LOL*).
Als ik nu wat vaker op zou ruimen, dan zou ik best veel dingen hebben die nog geschikt zijn om op te eten.

Iemand een idee wat je daarmee kunt doen ?
Zijn er bijv. goede doelen die hier interesse in hebben ?
In mijn directe omgeving ken ik niemand die er interesse in zou kunnen hebben.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:23

Koekjeeeeeeeeessssss Tong uitsteken. Mocht je cakemeel ed overhebben: op mijn werk beginnen ze te vragen wanneer ik weer eens wat bak *LOL*.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 21:27

Ik had inderdaad nog cakemeel over, een pak of 3 om precies te zijn Knipoog
Maar..... het was weer eens over de datum.
Eigenlijk zoek ik een goede motivatie om eens wat vaker op te ruimen.
Nu maakt het toch niet uit of iets nog net wel of niet gebruikt kan worden, het eindigt uiteindelijk toch in de kliko.
Eigenlijk best zonde

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:49

Dingen die niet over de datum zijn aan de buren geven oid, als je het zelf niet gebruikt?

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:50

Ik geef meestal dingen uit t kerstpakket die ik toch niet lekker vindt, meteen weg. Aan (schoon) ouders. Net als flessen wijn bijvoorbeeld.
Als ik dingen in de kast tegenkom, die over datum zijn gooi ik t meestal weg.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:09

Ik kan me niet voorstellen dat goede doelen zitten te wachten op bedorven voedsel Haha! Maar ja, je weet het nooit. Ik zit ook met een kast voor dingetjes die mn vriend ooit gekocht heeft en die we nooit opgegeten hebben (noodles, bonen, kruiden, 4 flessen oestersaus, you name it, we got it)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 10:33

Jennygirl, ik denk dat je m'n vraag niet goed begrepen hebt Knipoog
Ik snap dat goede doelen oid. niet zitten te wachten op bedorven voedsel *LOL*

Het "probleem" is dat ik nu totaal geen motivatie heb om dingen die ik toch niet ga gebruiken NIET over de datum te laten gaan zodat er toch nog iemand blij mee te maken is.
Het staat maar te staan, ik weet dat het niet gebruikt gaat worden, maar omdat er niemand is die er blij mee kan maken laat ik het maar staan..... met als gevolg dat het alsnog de kliko in kan omdat het dan over de datum is.
Als ik iemand (of een instelling) zou kennen die er blij mee te maken is, dan ga ik natuurlijk eerder opruimen zodat het nog goed te eten is.

De buren zijn voor ons helaas geen "oplossing" Knipoog

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:40

Misschien iets voor het Leger des Heils?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:59

Wij hebben vaak vreselijk veel over door de kerstpakketten en dergelijke Haha!
Maar meestal kunnen wij dat kwijt aan familie die dat wel lust ofzo Haha! Scheelt ons weer Haha!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:16

Mijn moeder kreeg afgelopen jaar een kerstpakket van het asielzoekerscentrum omdat ze daar vrijwilligerswerk doet. Toen ze naar buitenliep zag ze een vrouw die ze lesgaf lopen, die niet echt veel geld had, en die heeft ze toen haar pakket gegeven. Dus.. als er een centrum in de buurt zit kan je het daar vast wel geven, is altijd welkom!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:50

Oscar schreef:
Jennygirl, ik denk dat je m'n vraag niet goed begrepen hebt Knipoog
Ik snap dat goede doelen oid. niet zitten te wachten op bedorven voedsel *LOL*
Ohhh nu snap ik het
Je zou eens kunnen kijken wat nog bruikbaar is/ wat je zelf zou kunnen gebruiken en dan bewust daar mee kunnen koken. De rest? Bij je ouders/schoonouders dumpen! Je kunt natuurlijk ook mensen uitnodigen om bij je te komen eten, en dan hen een bijzondere maaltijd van 'wat ik nog in mn kastjes vond' voorschotelen. Er zijn vast wel hongerige vrienden/familie. Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:23

Ik heb anders al meerdere keren een cake gebakken van meel dat al een half jaar over datum was (misschien zelfs wel langer), laatst ook weer: had nog nooit zo'n mooie cake gebakken *LOL*.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:28

Ik weet niet of jullie iets hebben als Poverello ofzo? Dat is in Belgiƫ een organisatie die maaltijden voor daklozen/kansarmen verzorgt. Eten wat nog niet over datum is ed is bij zo'n organisatie zeer welkom.

Als wij op school wat georganiseerd hadden zoals "kerstontbijt" of iets anders waarbij we zelf voor iets gemeenschappelijks van eten moesten zorgen, was er altijd over en die overschot (halflege botervlootjes, brood wat over was enz enz) ging standaard naar Poverello Lachen

Qweeny

Berichten: 558
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: (leidschenveen) Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:58

Overgebleven brood bv naar de schapen geven in een kinderboerderij.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:05

Brrrr, moet meteen denken aan het blikje amarenen die nog bij mams op zolder staat, omdat ik in de overtuiging was er taart van te maken Schijnheilig

Dan te bedenken dat dat blikje er al 4 jaar staat (waarvan 2 jaar over de datum) en het 's zomers op die kamer wel 40graden is... Vingers aflikken

Hmmm, misschien toch maar een keer wegmikken

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:48

Neem een koppeltje kippen (zonder haan geen ruzie met je buren), die zijn gek op gekookte pasta, zelfgemaakte cake/brooddingetjes, en je recept hoeft niet eens te kloppen. Krijg je af en toe een eitje terug.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:40

laten staan of weggooien
tja ik koop ook vaak zo iets en denk dan jar later GOh ik had dat nog.. hihih niet goed meer dus

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:29

marina schreef:
Dingen die niet over de datum zijn aan de buren geven oid, als je het zelf niet gebruikt?


Moet het per se niet over de datum zijn ? ~~}> Haha!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:07

Misschien kun je eens in het half jaar een feestje geven en alles wat je zelf niet lekker vindt dan serveren. Het-halfjaarlijkse-help-Oscar-van-haar-eten-af-feestje Haha!

Wat betreft goede doelen zou ik het zo niet weten, helaas

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:42

Kanzi schreef:
Neem een koppeltje kippen (zonder haan geen ruzie met je buren), die zijn gek op gekookte pasta, zelfgemaakte cake/brooddingetjes, en je recept hoeft niet eens te kloppen. Krijg je af en toe een eitje terug.



Dit werkt bij ons ook het beste! je staat er verbaasd over wat die beesten allemaal lusten Haha!