Help! m'n haffie wil niet meer.......!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haffiemick

Berichten: 29
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: vlissingen, zeeland

Help! m'n haffie wil niet meer.......!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 22:26

Hoi bokkers,
Misschien weten jullie raad! Ik heb een x haflinger van 6 jaar, ik heb hem nu ong. 4 maanden en met het rijden in de bak gaat het ecjt super (ik rijd overigens western) maar als ik dus naar buiten wil met hem gaat het goed als er iemand meegaat met paard,fiets of te voet, maar zodra ik erop zit en hij alleen mee moet stopt hij er op den duur mee en gaat alleen maar rondjes draaien,steigeren,bokken en we zijn dus nu ook al in de sloot beland . Ik weet zelf niet meer wat ik er mee aanmoet, heb echt al van alles geprobeerd: met stemgebruik (wat normaal heel goed werkt), m'n sporen er nog eens goed inzetten, met m'n teugels klap op z'n kont geven (ZONDER HEM IN Z'N MOND TE TREKKEN, DE TEUGELS ZIJN LANG GENOEG HIERVOOR) Ik heb stukken ernaast gelopen en dan gaat het goed????? Nu gaat hij dit gedrag ook al vertonen als ik bij stal opstijg en naar de bak wil rijden??!! Verdrietig
Wie o wie helpt mij????
Alvast bedankt.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:04

Elke keer als hij wil draaien/bokken/steigeren op de rem zetten en met zijn neus de kant op die je op wil. Handig is het als je een mooie berm ernaast hebt en hem dan kan laten eten en stapje voor stapje verder kan.

En bij elke goede pas belonen en bij elke keer klieren op de rem goed draaien en rustig blijven

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:12

Hij mist het vertrouwen in de ruiter. Als je ernaast loopt (of iemand anders of een ander paard) dan heeft ie daar steun aan. Ga voorlopig niet zonder iemand (of ander paard) op de grond erbij. Werk dan langzaam aan het zelfstandiger maken van je paard: hij eens een stukje voorop, of juist eens wat verder achterop. Dan uitbouwen tot eens stukje wegrijden en weer terug etc. Zo krijg je 'm stressvrij steeds zelfstandiger en krijgt ie ook meer vertrouwen in z'n ruiter.
Met geduld en gezond verstand kom je er heus wel uit!
Succes.

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:52

QQQQ schreef:
Hij mist het vertrouwen in de ruiter. Als je ernaast loopt (of iemand anders of een ander paard) dan heeft ie daar steun aan. Ga voorlopig niet zonder iemand (of ander paard) op de grond erbij. Werk dan langzaam aan het zelfstandiger maken van je paard: hij eens een stukje voorop, of juist eens wat verder achterop. Dan uitbouwen tot eens stukje wegrijden en weer terug etc. Zo krijg je 'm stressvrij steeds zelfstandiger en krijgt ie ook meer vertrouwen in z'n ruiter.


dat is waar het zal verschijnlijk wel helpen maar dat duurt erg lang... met opstappen kun je haar/hem in de hoek zetten met zijn hoofd zodat hij/zij geen rondjes gaat lopen.. dat is de enige tip die ik je kan geven misschien zijn er nog andere die jouw bij het probleem kunnen helpen!

succes! Pling

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:33

Inderdaad je paard heeft nog te weinig zelfvertrouwen om lekker naar buiten te gaan.
Gelukkig kun je daar aan werken.
Dagelijks naar buiten gaan,dus ook even als je in de bak gereden hebt.En dan heel rustig de vertrouwde route iets uitbreiden.
Je moet dan denken aan een pas extra in de week.
Hij zal dan merken dat jullie zonder geruzie gewoon elke keer weer naar stal komen.Goed voor zijn buitenervaring en vooral goed voor zijn zelfvertrouwen.
Oké,er gaat wat tijd inzitten maar uiteindelijk zal je je doel zonder strees gewoon bereiken.
Overigens is het wel belangrijk dat je dier eerst gehoorzaam is in de bak en ook echt je hulpen begrijpt.
Succes ermee

MyShadow
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:30

He gon,
Tsja het is en blijft een haflinger x he!!
Nee hoor grapje het komt wel goed als je idd veel blijft oefenen.
Dat vertrouwen komt vanzelf!!!

quatta
Berichten: 146
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:31

Met het vertrouwen van jouw en Mick komt het wel goed hoor!!!
Jullie zijn al op de goede weg en er komt een dag dat jullie gewoon samen door de beewegen kunnen rijden zonder hulp van een van de anderen.